Renoveringen av "Hooken" - Volvo 264 Diesel - 75

En D24-reggad 264:a som skall räddas för eftervärlden! :)

Loveless

  • 52 Följare
  • 1 925 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 16:50
Loveless
fredag 12:56 · 54 Inlägg
#21

RandomMaister skrev:
Grymt jobb! När planerar du att vara klar för besiktning? smile

SPOILER:
Den blev godkänd den 1/3! big_smile Efterkontroll var tvungen att utföras senast 8/3, annars skulle det bli en fullständig besiktning. Projektet påbörjades den 15/1. Har bara kommit fram till den 23/1 med uppdateringarna i tråden än så länge! wink

Senast redigerat av Loveless (fredag 12:56)

Volvo-Tysken
fredag 14:49 · 285 Inlägg
#22

Roligt att kolla pa dina projekt! Denna fanns det ju ocksa lite jobb pa lol
Jag tror att det är en GL, denna färgen var GL-only aret 1975.

Loveless
fredag 15:56 · 54 Inlägg
#23

Volvo-Tysken skrev:
Roligt att kolla pa dina projekt! Denna fanns det ju ocksa lite jobb pa lol
Jag tror att det är en GL, denna färgen var GL-only aret 1975.

Intressant! Det visste jag inte. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c309b4dbc0b46df90833a1c0c3cedb8f.jpg
Här är brickan som sitter inne i motorrummet om någon är duktig på att förklara siffrornas betydelse. Hittills har jag haft användning av färgkoden längst ner till vänster, när jag köpt lack i bilens färg. wink

Senast redigerat av Loveless (fredag 15:56)

Loveless
fredag 16:27 · 54 Inlägg
#24

Demontering av fronten

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f55c3ba97b359ba2a5c3851c5851b5af.jpg
Tog en paus från rostlagandet och började demontera fronten. Dels behövde höger strålkastare bytas (den nya strålkastaren på bilden) och samtidigt tänkte jag även passa på att se över kamrem och byta den blå frontplåten mot en i bilens färg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cf14b6286b0ec6ccc7155bd21b52dd85.jpg
Grill och strålkastare demonterade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2f736f2a6980805d0c5a7f77ae382fb2.jpg
Frontplåten demonterad.

Strålkastaren

Ett annat av felen Hooken fått på besiktningen var 1: REFLEKTOR(4.1), HÖGER, SKADAD. Det handlade om de tidiga rektangulära strålkastarna som sitter på 260-serien 75-80 och på 240 GL 79-80. Eftersom glaset är limmat ihop med reflektorn och reflektorn inte är inkapslad i plast (vilket tyvärr gör den väldigt rostkänslig) som på den senare modellen tänkte jag mig att jag byter hela strålkastaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a3c550b40c1ea9a5b86cc32a66f1ac92.jpg
Men dessa visade sig inte vara helt enkla att få tag i! De hade gått ur produktion och alla sidor med nya delar till 200-serien hade endast de nya strålkastarna till 200-serien 81-93. hmm Till slut hittade jag den här på Bildelsbasen ^^. Den hade suttit på en 240 GL -80 och kostade mig förvisso lite grann, men den var i väldigt fint skick. Det var en utbytt del, tillverkad 1992 enligt ett klistermärke på reflektorn. smile

Kamremmen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c7509192c69c91cdb421873bef583d1e.jpg
Med tanke på att motorn inte såg så jätteservad ut i övrigt passade jag även på att titta till kamremmen. Jag hade ändå tänkt att byta den, men den var faktiskt i betydligt sämre skick än jag väntat mig! Det är ett under att den inte kuggat över eller gått av! hmm Hur tusan kan man köra runt med en sån sliten kamrem på en motor som totalhavererar om kamremmen går av? yikes

Senast redigerat av Loveless (måndag 12:14)

gromitSWE
fredag 19:04 · 1 674 Inlägg
#25

Bra jobbat med rostlagningen, blir nog bra wink
ajaj, den kamremmen såg inte så fin ut..

Berglund_89
lördag 00:59 · 829 Inlägg
#26

Det där var fasiken vågat det lol

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
mr_birch
lördag 02:10 · 177 Inlägg
#27

Följer denna också! Roligt mä en 260 smile

Loveless
måndag 12:10 · 54 Inlägg
#28

Kamremmen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3681a39b1504943f07c4a81c71487368.jpg
Beställde ett nytt kamremskit från SKF. Förutom främre och bakre kamrem (pump-remmen) innehåller det även en ny vattenpump (metalldrev, ej med plastdrev som på bilden). Vattenpumpen används för att spänna främre kamremmen på de tidiga D24:orna, ny o-ring till vattenpumpen och en löprulle för främre kamremmen. smile

Mera svetsning!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1681a82a8a4d4ad8cab66835d756dfb6.jpg
I väntan på kamremmen fortsatte jag med att bygga upp innerväggen till tröskeln. Längst bak var ett hål jag behövde täcka med en bockad plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4db0498495b6d8a312363a6256ed6c48.jpg
Gjorde rent, kapade till en plåt och svetsade dit den. Bockade den på plats med en hammare. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8274b491cde2b4393f258181117830fa.jpg
Vänster golv från undersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-93a135b87f0b02c83e92ea2b8adab6bd.jpg
Fortsatte med att svetsa golvet underifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-54cf3edf87ac9d983c3d47e30912c912.jpg
När framskärmen ändå var avplockad och svetsen framrullad bestämde jag mig för att laga väggen in mot motorrummet. På grund av bristen på innerskärmar fram (på de tidiga årgångarna) hade den tagit en hel del skada.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-232d8e66d24ba6ce1f0b0676de0d1aa8.jpg
Hål fanns på ett par ställen. hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-df5ef7d79d0111b39b3748ab504be0bc.jpg
Tog en vinkelslip och kapade ur de skadade delarna. Vindrutan var det ingen idé att skydda från stänk, eftersom den ändå skulle bytas. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-43586c96506fe0e549e9428a3f676764.jpg
Kapade till och bockade plåtar som jag sedan svetsade fast. Den översta var lite krånglig att böja till rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-bb3454005cf986a7508b1712b7cf64d6.jpg
Med tanke på hur tunn den gamla plåten var och hur lätt man brände igenom här blev jag ganska nöjd med resultatet. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0fa5670afa23829af1b1710ad1383116.jpg
Eftersom jag inte bytt golvet från undersidan längst fram fick jag svetsa dit en plåt som skulle möta den nya tröskeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-69e5a09f88d0e4c251ffc4c40569879a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5b661a76963146a70461e46de3d65453.jpg
Nu började det nästan bli klart för att montera den nya tröskeln! wink

Senast redigerat av Loveless (måndag 12:15)

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
måndag 12:17 · 633 Inlägg
#29

grymt jobb du lägger ner, jag är imponerad :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Loveless
måndag 12:27 · 54 Inlägg
#30

vw_audi skrev:
grymt jobb du lägger ner, jag är imponerad :-)

Tack! big_smile Ja, det är en hel del jobb. Men tycker den är värd det. smile

Mr_Humble
måndag 21:00 · 399 Inlägg
#31

Riktigt fint att se big_smile

Det är detaljerna som gör det
Loveless
tisdag 11:33 · 54 Inlägg
#32

Byte av spindel

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c86699acf12598e3f07fc8ba237d960f.jpg
När bilen ändå var uppallad och skärmen avmonterad passade jag på att åtgärda fel 4. SPINDELLED(5.3.4), FRAM VÄNSTER, GLAPP.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-641c6b510639d59620c1c18be3e48136.jpg
Jag lossade den gamla "spindelledshållaren" från fjäderbenet och satte den i ett skruvstäd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ee3829f550a1a77e3db4e67c8ecc8dab.jpg
Ny spindel monterad i hållaren. Värt att notera är att spindelleden skiljer sig åt beroende på om din 200 har servostyrning eller inte. Dessutom är det olika för höger och vänster för de med servo. På de utan servo verkar samma spindel användas för båda sidor. Eftersom Hooken är en 264:a har den servo.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-9309d8e860f6e4b809edfb70b1c0fd16.jpg
Monterat och klart! smile Nu var 3/9 fel åtgärdade. wink

Senast redigerat av Loveless (tisdag 12:21)

Loveless
för 11 timmar sedan · 54 Inlägg
#33

Byte av främre kamrem, löprulle och vattenpump

Kamremmen var egentligen inget som hindrade mig från att åka och besiktiga bilen, och en del kanske tycker att jag slösar bort värdefull tid åt att byta den innan jag fått bilen igenom en efterkontroll. Men även om risken för haveri troligtvis var liten ville jag inte köra en meter till med den här remmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-efc23c9987f71b5fbf023249b8be6706.jpg
Jag demonterade servoremmen och de båda fläktremmarna. Tog även bort ventilkåpan och öppnade främre kamremskåpan. Ställde motorn i ÖD (Övre Dödläge) genom att vrida så att pilen i sprängkåpan pekade på 0:an på svänghjulet. Ventilnockarna på 1:ans cylinder pekar då båda uppåt och jacket på insprutningspumpens drev hamnade i linje med skåran. Motorn var m.a.o. nu nollställd. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-42e68f2996e9f5a54930df0db89f51b5.jpg
Med hjälp av verktyget vi byggt till Sudden (mitt andra D24-projekt) låste vi remskivan och lyckades med hjälp av 3/4 spärrhandtag, 6-kantig krafthylsa och förlängare få loss vevaxelbulten. Ni som läst min andra tråd vet att de oftast sitter riktigt hårt, och så var fallet även för den här motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5424077ef7c0623511a1f9a71fbd011f.jpg
Egentligen skall man lossa bakre kamremmen först och sätta ett verktyg som låser kamaxeln innan man får vidare och lossar kamremmen. Men i det här fallet valde vi att inte byta bakre kamremmen just nu. Dels på grund av pressat med tid inför besiktningen, men också för att den såg fräsch ut. Istället lät vi bakre kamremmen sitta kvar, men satte ett mothåll och lossade på främre kamdrevet. Vi kontrollerade att kamnockarna på 1:ans cylinder fortfarande pekade rakt upp, att pilen på sprängkåpan fortfarande pekade på 0:an samt att jacket på insprutningspumpens drev låg i linje med skåran. Därefter lossade vi kamremmen, remskivan och kamremsdrevet på vevaxeln och gjorde ännu en kontroll att motorn fortfarande stod i ÖD. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0e7721f28c9e1c91716853256be43388.jpg
Nya delar är alltid trevligt. big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3ef6ca2d840c82724abe1d42bfbfe21c.jpg
Den nya vattenpumpen! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-931de1ccfe093fbfaf969c20d247ac9e.jpg
Vattenpumpen och löprullen monterade. Jag gjorde även en kontroll av packboxen mot vevaxeln, men den såg bra ut och det syntes inga tecken på oljeläckage vid den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-47211d1ce5e2c9beefe10252db9c8139.jpg
Monterade och spände kamremmen. Säkerställde att motorn fortfarande stod i ÖD och spände sedan remmen. Drog åt pump och främre kamdrevet och gjorde en sista koll av ÖD.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-5eb04228e6694e6edd271ebed11cdfec.jpg
Fick efter att jag gjort kamremsbytet tips från en om att det även är bra att byta kamremsdrevet på vevaxeln i samband med kamremsbyte, trots att den inte ingår i kamremssatsen. Detta för att den ibland drabbas av glapp och slitage, vilket i förlängningen skulle kunna leda till haveri. Jag skall nog ha det i åtanke framöver.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1b945a63044ecbdbf0d1b0b221b2da2e.jpg
Monterade tillbaka remmarna. Dessa var i hyggligt skick, men tänker byta dem på sikt. Skönt att man har två fläktremmar på 200-serien i alla fall! cool

Byte av o-ring vid termostathuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4f142f2e40a6073ab0fef95f276d9ae9.jpg
I samband med kamremsbytet upptäckte jag ett mindre vattenläckage från nedre termostathuset (där termostaten sitter).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a4537429b9ab621aef27e854b58589ed.jpg
Jag monterade loss termostathuset, o-ringen och termostaten. O-ringen var i mycket dåligt skick. Men i övrigt såg kylkanalerna fräscha ut av det jag kunde se. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cdd1e9c83ac9b251adccd5067c5febf9.jpg
Hade en ny O-ring hemma, så jag gjorde rent och monterade tillbaka termostaten. wink

Senast redigerat av Loveless (för 11 timmar sedan)

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang