Budget bygge av en opel manta gsi (långtids projekt)

Opel manta gsi med en tanke att få rätt rally stuk (budgetbygge). Kännslan skall finnas där!! Aldrig "byggt" om någon bil innan eller något liknande så ni får ha översyn med hur saker och ting blir till en början. Men för hoppningsvis så blir det bra i slutändan. Läs och kommentera med nöje!!

Adrianhalvordsson91

  • 32 Följare
  • 17 421 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 mars
Cassius Hobbymekaniker
fredag 13:33 · 287 Inlägg
#201

Jag tänkte mer på att grövre slang och kopplingar kostar mer i "onödan" smile

Yes, jag har slang från pumpar etc in under till rakt ovan bakaxeln ungefär, sen rör ända fram till motorrummet. Kom ihåg att klamra dom tätt bara, ska egentligen vara var 20onde cm..

Gissar att du har koll på att de är speciella kopplingar till rören också? Rören är ju smidiga med tanke på att om man vill byta från handelsbensin till E85 så är de bara några korta slangar man behöver byta från gummi till ptfe. Har man dragit slang hela vägen blir de många meter som måste bytas smile

Adrianhalvordsson91
fredag 16:07 · 159 Inlägg
#202

Cassius skrev:
Jag tänkte mer på att grövre slang och kopplingar kostar mer i "onödan" smile

Yes, jag har slang från pumpar etc in under till rakt ovan bakaxeln ungefär, sen rör ända fram till motorrummet. Kom ihåg att klamra dom tätt bara, ska egentligen vara var 20onde cm..

Gissar att du har koll på att de är speciella kopplingar till rören också? Rören är ju smidiga med tanke på att om man vill byta från handelsbensin till E85 så är de bara några korta slangar man behöver byta från gummi till ptfe. Har man dragit slang hela vägen blir de många meter som måste bytas smile

Ja så kan de ju va. Hade lite väl dålig koll när jag började med det där men de börjar ordna upp sig. Japp de kopplingarna har jag smile Har inte kollat något större på rören än hur en får på kopplingen. Skall demontera tanken och göra en snabb uppfräschning av bagagen å tanken. Kan du förklara kort hur kopplingarna monteras på rören.

Adrianhalvordsson91
fredag 16:15 · 159 Inlägg
#203

Cassius skrev:
Jag tänkte mer på att grövre slang och kopplingar kostar mer i "onödan" smile

Yes, jag har slang från pumpar etc in under till rakt ovan bakaxeln ungefär, sen rör ända fram till motorrummet. Kom ihåg att klamra dom tätt bara, ska egentligen vara var 20onde cm..

Gissar att du har koll på att de är speciella kopplingar till rören också? Rören är ju smidiga med tanke på att om man vill byta från handelsbensin till E85 så är de bara några korta slangar man behöver byta från gummi till ptfe. Har man dragit slang hela vägen blir de många meter som måste bytas smile

Tror du jag behöver köpa en eftermarkands btr eller funkar det med standard till en början??

Cassius Hobbymekaniker
lördag 10:30 · 287 Inlägg
#204

Std btr funkar nog fint.

På rören är de inga konstigheter, trä på bakstycket av kopplingen först, på med skär-ringen, dit med själva kopplingen och dra ihop det, skadar inte att hålla lite tryck p kopplingen så den ligger tight mot röret.

Rekomenderar rörskärare framför bågfil eller vinkelslip så snittet på röret blir ordentligt rakt smile

Adrianhalvordsson91
lördag 16:40 · 159 Inlägg
#205

Cassius skrev:
Std btr funkar nog fint.

På rören är de inga konstigheter, trä på bakstycket av kopplingen först, på med skär-ringen, dit med själva kopplingen och dra ihop det, skadar inte att hålla lite tryck p kopplingen så den ligger tight mot röret.

Rekomenderar rörskärare framför bågfil eller vinkelslip så snittet på röret blir ordentligt rakt smile

Tusen tack för infon!

Adrianhalvordsson91
söndag 10:57 · 159 Inlägg
#206

Min helg i garaget blev det inget med utan fastnade i flertalet andra garage istället. Jaja får vell ta nya tag till veckan. Hade vart så jä... skönt att få på färgen på golvet! Slänger med några bilder på 4-links byggandet på polarens willys.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-c72cd2c2113426f9603d09c6c16384a4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-32687d256301c19358d103554c30e81f.jpg

Cassius Hobbymekaniker
söndag 13:26 · 287 Inlägg
#207

4-länk fram på en terräng gående Willys Jeep? Är du säker? För de låter väldigt konstigt smile terräng fordon överlag som behöver kunna kränga rejält med axlarna brukar inte ha 4-länk smile

Adrianhalvordsson91
söndag 13:30 · 159 Inlägg
#208

Cassius skrev:
4-länk fram på en terräng gående Willys Jeep? Är du säker? För de låter väldigt konstigt smile terräng fordon överlag som behöver kunna kränga rejält med axlarna brukar inte ha 4-länk smile

Jag har ingen kunskap om det där. Och inte grottat ner mig så mkt då jag bara e med lite sporadiskt ibland. Men alla offroad bilar i klubbar å så här omkring verkar köra så. smile

Cassius Hobbymekaniker
måndag 06:53 · 287 Inlägg
#209

4-länk är bra om man vill ha karossen till att sätta sig jämnt/rakt över axlarna. T ex i dragracing sammanhang.

Offroad är de inte ovanligt att axeln lutar 45 grader medan karossen står plant. Med 4-länk i de fallet så låser sig upphängningen, de "normala" är att man kör 3-länk eftersom den tillåter betydligt mer kräng än 4-länk innan den låser sig. Sen finns det förvisso varianter av 4-länk som går använda men de kallas ofta annat, typ K-länk eller liknande. Klassisk 4-länk däremot låser ofta innan 10 graders kräng även med uniballs och distansbrickor för att kunna utnyttja uniballsen maximalt smile

Adrianhalvordsson91
måndag 16:17 · 159 Inlägg
#210

Cassius skrev:
4-länk är bra om man vill ha karossen till att sätta sig jämnt/rakt över axlarna. T ex i dragracing sammanhang.

Offroad är de inte ovanligt att axeln lutar 45 grader medan karossen står plant. Med 4-länk i de fallet så låser sig upphängningen, de "normala" är att man kör 3-länk eftersom den tillåter betydligt mer kräng än 4-länk innan den låser sig. Sen finns det förvisso varianter av 4-länk som går använda men de kallas ofta annat, typ K-länk eller liknande. Klassisk 4-länk däremot låser ofta innan 10 graders kräng även med uniballs och distansbrickor för att kunna utnyttja uniballsen maximalt smile

Tack för inputen! Alltid bra med info från folk som har lite mer koll smile

Adrianhalvordsson91
måndag 16:18 · 159 Inlägg
#211

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-02b602c298726afa5b1929450e60d4a1.jpg

Nu har även blivande coupé fläkten inhandlats!

Adrianhalvordsson91
måndag 23:08 · 159 Inlägg
#212

Nu var ett em passa av två denna veckan på fabriken gjort! Men fick lite gjort efter jobbet idag iaf! Nu är all asfaltsmatta borta i baksätet. Imorgon åker nog tanken ur. Så man kommer åt den sista mattan plus att de skall fixas lite med tanken. Nu syns även de två hålen i baksätet bättre (ett i varje hörn). Har möjligen fått tag på en komplett 2,2 topp också. Men den får stoppas i gömmorna då det inte blir något med motorn förens efter sommaren tidigast.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229956/229956-22742cfcdab18dcdf62922438bd85426.jpg

Adrianhalvordsson91
tisdag 18:32 · 159 Inlägg
#213

Sitter på jobbet och funderar lite bara. Det är inga problem vell att köra med 2,0 block och 2,2 topp? insug m.m från 2,0 skiljer sig emot 2,2 vell? tanken är även portning och planing av toppen, extraktor och 5kg svänghjul. Men vilken kam skall jag köra med ifall jag kör insprut eller om jag kör dubbla förgasare? inte bestämt vilket ännu.

Cassius Hobbymekaniker
för 21 timmar sedan · 287 Inlägg
#214

Inga problem att sätta 2.2 topp på 2.0 block. Grenröret passar, men insuget får modifieras. Många använder ett kortat Monza insug för att få grövre kanaler, en del påstår att insuget på 177hk Opel Omega 3000 är lika bra.

2.4 insuget är högt och passar inte under huven dock, kan vara bra att veta.

Tittar du på kammar från Enem t ex så bör P13, Y12 eller X1 fungera bra (då jag gissar att du kommer köra vidare på hydraultryckarna?). X1 får du ev. göra urtag i ventilerna för bara.
Kör du Y12 eller X1 med portad topp, extraktorgrenrör, och dubbla 45or eller eftermarknadssprut kan du nog förvänta dig 170-180 häst. Skulle du köra samma saker på en 2.4 botten pratar vi 210-220 smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang