Köpråd - så billig bil som möjligt

xXSammy
15 mars · 5 643 Inlägg
#21

spillolja skrev:
Man kan leta efter bilar som är "iskalla"  tex. Ford Mondeo  alltså så mycket "Bang for the buck" som möjligt  använd blocket och sök på bilar för tex. max 10.000:-  och nyare än 2006 etc.

Ford Focus 98-04 är också en vettig bil för den prisklassen
Även Fiesta  02-06

Hon/Henne
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 mars · 11 616 Inlägg
#22

xXSammy skrev:

spillolja skrev:
Man kan leta efter bilar som är "iskalla"  tex. Ford Mondeo  alltså så mycket "Bang for the buck" som möjligt  använd blocket och sök på bilar för tex. max 10.000:-  och nyare än 2006 etc.

Ford Focus 98-04 är också en vettig bil för den prisklassen
Även Fiesta  02-06

Absolut!

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
JumpyWizard
16 mars · 3 Inlägg
#23

Tack för alla svar! Ska bli att åka och titta på de bilarna som dyker upp som verkar lovande och förhoppningsvis kunna avgöra om det är något att ha. Skulle det bli en golf hade jag nog tänkt mig en IV:a då jag sett några för ca 7000kr smile

jaka54 skrev:
Hej!
För 5000-6000 kr får man inte mycket till bil! Tyvärr! -Men! Har man tur kan man naturligtvis hitta en kärra som fungerar men den den prisklassen hamnar man runt årsmodellerna runt 1990, och då kan bilarna var regält nergångna.
Vad ska man titta på?
Jo! Rost! Vissa märken mer än andra! Alla har inte helgalvad kaross som Audi (Audi 100, 200 och 80 från 1982) BMW och Mercedes!  Volvo 740/745 och SAAB lite senare.
Men en bil funkar ju även om den är lite rostig.

Rökfri och hundfri!
Skulle aldrig köpa en begagnad bill av en rökare!
Hundägare likaså!

Sen ska allting i bilen funka!
Bilen ska vara besiktigad och skattad!
Kolla följande:
Alla reglage ska fungera, Fläkten, Värme i stolarna, Vindrutetorkare, AC (om den nu har det), Motorn ska vara tät och lite läcka vare sig vatten eller olja, Kylarvätskan ska var ren (rosa eller lila), Däcken ska vara i bra kondition och inte för gamla, Bromsarna ska fungera bra även handbromsen, Kopplingen funka bra ,ta högt upp. Dörrar gå att stänga och låsa och minst 2 nycklar ska medfölja.
osv osv.
För bilar under 100000kr kan du inte räkna med att allt ska funka och inte över det heller så
är du ovan att  mecka med bilar så ta med dig någon som är van så du inte köper "grisen i säcken"!
Sen vilket bilmärke du väljer spelar inte så stor roll! Sen finns det naturligtvis bilmärken jag personligen inte skulle välja på grund av att jag har erfarenhet av att de rostar eller saker går sönder eller att de inte är så komfortabla /tysta att köra.

Vilka menar du ha galvaniserad respektive inte? Haha lite trögfattad på kvällen men tycker mig kunna tolka det åt båda hållen

jaka54
16 mars · 2 829 Inlägg
#24

Hej!
Jo! Att Audi ,Mercedes och BMW samt SAAB och Volvo redan hade galvad kaross på åttiotalet, men att flera andra bilmärken inte hade det.
Visst kan få tag på en "fungerande"  bil för runt 10000kr men rosten finns garanterat där. Sen handlar allt vad man har för krav. Ska man bara ha en bil "att köra med " utan en tanke på utseende och fräschör, så visst! Då kan man kanske hitta en bil för de pengarna om man har tur.

Svarte_Orm
16 mars · 1 628 Inlägg
#25

Två av de absolut bästa bilarna jag haft kostade vardera 4500kr. Den ena var min allra första bil, en VW polo -84 som jag köpte -99. Den fick lida mycket men startade och gick trots detta. Runt 2002 köpte jag en bmw 318i -88, jag ville bara ha något billigt att åka omkring i men vilken fantastisk bil! Hade ingen aning om vilken körglädje och byggkvalitet man kunde hitta i en sådan gammal bil.
Men man får ändå räkna med att grejer går sönder på bilar i den prisklassen. Inte nödvändigtvis dyra grejer men skall man lämna in för reparation blir det dyrt. Man måste lära sig att skruva själv.
Om jag skulle köpa en bil i den prisklassen idag skulle jag nog satsa på en golf 3 eller 4, de var fortfarande bra bilar på den tiden och priserna på framför allt treorna kommer snart börja stiga. Som vanligt, köp ingen med VR6, automat, fyrhjulsdrift eller annat onödigt som kan och kommer att gå sönder. Vanlig 1,6 eller 1,8l bensin är det bästa.

spillolja
16 mars · 1 981 Inlägg
#26

Jag tror att det är svårt att få tag på billiga bilar i bra skick, marknaden är mycker mer internationell än var den var för 20-30 år sedan,  mycket går till Öststaterna och Afrika, Blocket finns tillgänglig utanför landsgränsen
samma fenomen med att köpa bildelar från Tyskland, Frankrike etc. är något som vuxit dom senaste 10 åren, inte ovanligt att bilskrotarna vill ha mer för begagnade delar än vad nytt kostar från nämda länder

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Mack855
16 mars · 1 233 Inlägg
#27

Inte läst alla svar men tror ingen sagt detta- Seat cordoba. Morsan hade en sån när jag var lite större än barn, lillebilen bara puttra på. Startmotorn fick bytas under de 5-6000 mil morsan hade bilen utöver vanlig service!

Skål mvh spendrups premium gold en lördag som denna big_smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang