När är däcken för gamla?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2019 · 17 376 Inlägg

Att man inte ska köra runt på gamla däck fattar jag med. Fast bilen ska ju säljas och det är bra mönster, riktigt bra till och med! När kan man säga att ett däck är för gammalt? Orsaken till frågan är att min bakhjulsdrivna bil mer än gärna tappar fästet i rondeller om vägen är våt. feta ställ modell tonårskörd och straffsänkt Volvo inte är speciellt ovanligt trots ett mycket blygsamt varvtal/hastighet. Dessutom är bilen inte direkt övermotoriserad. Snarare tvärt om. Den skriker mer än gärna på något hjul när man kör ut från en korsning trots ren gubbkörning.

Så vad säger expertisen?
Ska gå ut och se om jag hittar någon märkning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 mars 2019 · 14 007 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Att man inte ska köra runt på gamla däck fattar jag med. Fast bilen ska ju säljas och det är bra mönster, riktigt bra till och med! När kan man säga att ett däck är för gammalt? Orsaken till frågan är att min bakhjulsdrivna bil mer än gärna tappar fästet i rondeller om vägen är våt. feta ställ modell tonårskörd och straffsänkt Volvo inte är speciellt ovanligt trots ett mycket blygsamt varvtal/hastighet. Dessutom är bilen inte direkt övermotoriserad. Snarare tvärt om. Den skriker mer än gärna på något hjul när man kör ut från en korsning trots ren gubbkörning.

Så vad säger expertisen?
Ska gå ut och se om jag hittar någon märkning.

Brukar det inte finnas nån form av datummärkning?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars 2019 · 13 669 Inlägg

det ska sladda det ska skrika.. det är normalt..  inget att fungdera på... när det slår gnistor (korden är framme)  då börjar det närma sig ett byte..  men man ska endå försöka hålla liv i dom så länge som möjligt.. för det blir bättre klipp på tuben när man leker i rondeller om det är ett lagom gnistregn bakom bilen smile     

skulle byta när dom är slut eller du börjar känna att dom är farliga.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
19 mars 2019 · 10 244 Inlägg

Det finns ju dock budgetdäck som beter sig som beskrivet även när dom är sprillans nya... Så åldern är inte allt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Meaganeowner
19 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Så hör ser datummärkmingen ut.
Samma storlek som skissen.
Sitter på sidan av däcket.

Detta däck tillverkat vecka 29 år 2012.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-9c0807e309da5d784e61480e03a7e38d.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2019 · 17 376 Inlägg

Kan eventuellt hittat problemet då:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-b85fcda53f92929df6e0d68684f040e2.jpg

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
19 mars 2019 · 26 111 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kan eventuellt hittat problemet då:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-b85fcda53f92929df6e0d68684f040e2.jpg

Hahaha..ska man tolka det där som att däcken är 19 år gamla?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 mars 2019 · 14 007 Inlägg

Mack skrev:

Hybrid_ skrev:
Kan eventuellt hittat problemet då:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-b85fcda53f92929df6e0d68684f040e2.jpg

Hahaha..ska man tolka det där som att däcken är 19 år gamla?

Jaa, jag tror att Hybriden kör på hockeypuckar!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
19 mars 2019 · 10 244 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kan eventuellt hittat problemet då:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-b85fcda53f92929df6e0d68684f040e2.jpg

Om inte annat så förstärker torrsprickorna märkningen... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
NIzmO Ollikkala Racing
19 mars 2019 · 1 724 Inlägg

Det där är inte datummärkningen men av sprickorna att dömma är dom nog lite för gamla.

Senast redigerat av NIzmO (19 mars 2019)

- Time Attack -
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars 2019 · 17 376 Inlägg

NIzmO skrev:
Det där är inte datummärkningen men av sprickorna att dömma är dom nog lite för gamla.

Hittade en som säger "149" men då skulle de kunna vara ännu äldre? Inte omöjligt. Sista ägaren har
väl kört ett par hundra mil sedan 1995.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
NIzmO Ollikkala Racing
19 mars 2019 · 1 724 Inlägg

Då kan det vara vecka 14 1999, efter år 2000 blev det 4 siffror och innan bara 3 men ska vara helt utan text i ovalen.

- Time Attack -
Utmarks-Loke
19 mars 2019 · 5 809 Inlägg

De där däcken kan du sälja till någon volvoraggare som "börndäck", om du nu inte vill ha det stora nöjet själv när du ändå köpt en 740

jaka54
19 mars 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det var väl en volvo 740 ägare här på Garaget för några år sedan som påstod att hans otrimmade 740:a  spann loss på  både 3:an och 4:an.
-Det var nog med liknande däck! smile

Senast redigerat av jaka54 (19 mars 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2019 · 17 376 Inlägg

Jag fick rådet att tokköra lite så däcken ruggades upp. Den stackars bilen fick väl en chock när varvräknaren stundtals visade rena fantasisiffror i form av 3500 rpm... Mycket riktigt så gick det bra att få några ställ men blev väldigt svårt efter ett par minuter bara. Även hasningen i framvagnen blev klart bättre. Det gjorde gott. För tillfället. Dessutom så visade utetempen 10 grader nu på eftermiddagen.

Hade en publik bestående av 2 killar i 12-årsåldern som troligen undrade vad gubbfan höll på med. De lär dock flytta på sig nästa gång de ser bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 mars 2019 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag fick rådet att tokköra lite så däcken ruggades upp. Den stackars bilen fick väl en chock när varvräknaren stundtals visade rena fantasisiffror i form av 3500 rpm... Mycket riktigt så gick det bra att få några ställ men blev väldigt svårt efter ett par minuter bara. Även hasningen i framvagnen blev klart bättre. Det gjorde gott. För tillfället. Dessutom så visade utetempen 10 grader nu på eftermiddagen.

Hade en publik bestående av 2 killar i 12-årsåldern som troligen undrade vad gubbfan höll på med. De lär dock flytta på sig nästa gång de ser bilen.

3500rpm?    dom där motorerna klarar timmar på varvstoppet..utan minsta problem tror en full tank sinar långt innan motorn ens börjar öka i temparatur smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars 2019 · 17 376 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag fick rådet att tokköra lite så däcken ruggades upp. Den stackars bilen fick väl en chock när varvräknaren stundtals visade rena fantasisiffror i form av 3500 rpm... Mycket riktigt så gick det bra att få några ställ men blev väldigt svårt efter ett par minuter bara. Även hasningen i framvagnen blev klart bättre. Det gjorde gott. För tillfället. Dessutom så visade utetempen 10 grader nu på eftermiddagen.

Hade en publik bestående av 2 killar i 12-årsåldern som troligen undrade vad gubbfan höll på med. De lär dock flytta på sig nästa gång de ser bilen.

3500rpm?    dom där motorerna klarar timmar på varvstoppet..utan minsta problem tror en full tank sinar långt innan motorn ens börjar öka i temparatur smile

Medveten om det. Ska man försöka få tempen att stiga så har man och göra. Däremot så har jag idkat en mycket ekonomisk körstil för att få fram en så bra förbrukning som möjligt. Den siffran ska i sin tur styra om bilen ska säljas av fort eller om jag kan köra runt i den några månader till utan att svära varje gång den ska tankas. Tankning sker på Lördag då den troligen har hunnit rulla 40 mil på tanken.

Körs enbart till jobb och tillbaka. Frun har inte ens suttit i bilen och kommer troligen inte att göra det heller vad jag har förstått smile (Nej, hon gillar inte att "Ha skrothögen på utsidan")

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
20 mars 2019 · 5 809 Inlägg

Growe skrev:
3500rpm?    dom där motorerna klarar timmar på varvstoppet..utan minsta problem tror en full tank sinar långt innan motorn ens börjar öka i temparatur smile

Å andra sidan går det ganska snabbt att tömma tanken på en 740...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang