Måste man besiktiga med en utbytt motor? (B230K till B230FK)

pirrepu
19 mars · 10 Inlägg
#1

Hejsan!
Har funderingar på att byta ut min B230k till en B230fk. Hur går det till med besiktningen?

Bonus fråga passar M47 lådan på en B230fk?



Redigerade rubriken en aning..

Med vänlig hälsning mod

Svarte_Orm
19 mars · 1 715 Inlägg
#2

Du kan inte besikta med annan motor. Då måste du regga om bilen med nya motorn och det är inte helt enkelt. volvo 740 är godkänd för en viss motoreffekt om du har de största bromsarna osv. men jag vet inte vilken effekt man får ha och jag vet inte hus mycket effekt en b230fk har.

Ja, M47 passar men klarar kanske inte effekten om du inte kör försiktigt.

pirrepu
20 mars · 10 Inlägg
#3

Svarte_Orm skrev:
Du kan inte besikta med annan motor. Då måste du regga om bilen med nya motorn och det är inte helt enkelt. volvo 740 är godkänd för en viss motoreffekt om du har de största bromsarna osv. men jag vet inte vilken effekt man får ha och jag vet inte hus mycket effekt en b230fk har.

Ja, M47 passar men klarar kanske inte effekten om du inte kör försiktigt.

Det är orginal bromsar runtom det är dubbla kolvar fram och en kolv bak på bromsoken. Motorn ligger på 135hk.

Nickeboii
20 mars · 660 Inlägg
#4

http://www.sfro.com/images/stories/dok/ … l_v1_2.pdf

Sida 24, där har du all info du behöver. smile

Edit:
Detta är alltså den effekt och de krav som Volvo har angett.

Senast redigerat av Nickeboii (20 mars )

pirrepu
20 mars · 10 Inlägg
#5

Nickeboii skrev:
http://www.sfro.com/images/stories/dok/andringar_bil_v1_2.pdf

Sida 24, där har du all info du behöver. smile

Edit:
Detta är alltså den effekt och de krav som Volvo har angett.

Så jag kan regga den med ny motor bara den inte har mer än 238hk?
Eller har jag förstått helt fel? smile

pirrepu
20 mars · 10 Inlägg
#6

pirrepu skrev:

Nickeboii skrev:
http://www.sfro.com/images/stories/dok/andringar_bil_v1_2.pdf

Sida 24, där har du all info du behöver. smile

Edit:
Detta är alltså den effekt och de krav som Volvo har angett.

Så jag kan regga den med ny motor bara den inte har mer än den effekt som det stod (238hk)?
Eller har jag förstått helt fel? smile

Nickeboii
20 mars · 660 Inlägg
#7

pirrepu skrev:

Nickeboii skrev:
http://www.sfro.com/images/stories/dok/andringar_bil_v1_2.pdf

Sida 24, där har du all info du behöver. smile

Edit:
Detta är alltså den effekt och de krav som Volvo har angett.

Så jag kan regga den med ny motor bara den inte har mer än 238hk?
Eller har jag förstått helt fel? smile

Ja precis. Motorn måste dessutom vara i originalskick dvs. inget trim får förekomma samt att du måste ha kvar katalysatorn. Finns en massa andra regler angående avgaskrav också, men de är lite mer komplicerade att sätta sig in i.

För att göra det väldigt enkelt:

Ja. det är bara att göra en regbesiktning. Men det står också att du måste ha rätt stötdämpare, men jag tror inte att någon besiktningsman kollar det. smile

Sen så måste du också ha styrsystemet (LH 2.4) och katalysator för att få igenom det.  Styrsystemet tar du fördelaktigt från en 240 årsmodell 1988b-1993 då de har en separat elhärva till styrsystemet, medan i 940 och 740 sitter det ingegrerat med resten av elen vilket då kräver lite mer jobb. 

Du kommer att få förlänga kablarna till luftmassemätaren då den kommer att sitta på motsatt sida i motorytrymmet. Men det finns mänger med info om detta om du bara googlar lite.

All information finns att hitta på nätet. smile

pirrepu
20 mars · 10 Inlägg
#8

Nickeboii skrev:

pirrepu skrev:

Nickeboii skrev:
http://www.sfro.com/images/stories/dok/andringar_bil_v1_2.pdf

Sida 24, där har du all info du behöver. smile

Edit:
Detta är alltså den effekt och de krav som Volvo har angett.

Så jag kan regga den med ny motor bara den inte har mer än 238hk?
Eller har jag förstått helt fel? smile

Ja precis. Motorn måste dessutom vara i originalskick dvs. inget trim får förekomma samt att du måste ha kvar katalysatorn. Finns en massa andra regler angående avgaskrav också, men de är lite mer komplicerade att sätta sig in i.

För att göra det väldigt enkelt:

Ja. det är bara att göra en regbesiktning. Men det står också att du måste ha rätt stötdämpare, men jag tror inte att någon besiktningsman kollar det. smile

Sen så måste du också ha styrsystemet (LH 2.4) och katalysator för att få igenom det.  Styrsystemet tar du fördelaktigt från en 240 årsmodell 1988b-1993 då de har en separat elhärva till styrsystemet, medan i 940 och 740 sitter det ingegrerat med resten av elen vilket då kräver lite mer jobb. 

Du kommer att få förlänga kablarna till luftmassemätaren då den kommer att sitta på motsatt sida i motorytrymmet. Men det finns mänger med info om detta om du bara googlar lite.

All information finns att hitta på nätet. smile

Tack så jätte mycket!!!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang