När är däcken för gamla?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars · 12 145 Inlägg
#1

Att man inte ska köra runt på gamla däck fattar jag med. Fast bilen ska ju säljas och det är bra mönster, riktigt bra till och med! När kan man säga att ett däck är för gammalt? Orsaken till frågan är att min bakhjulsdrivna bil mer än gärna tappar fästet i rondeller om vägen är våt. feta ställ modell tonårskörd och straffsänkt Volvo inte är speciellt ovanligt trots ett mycket blygsamt varvtal/hastighet. Dessutom är bilen inte direkt övermotoriserad. Snarare tvärt om. Den skriker mer än gärna på något hjul när man kör ut från en korsning trots ren gubbkörning.

Så vad säger expertisen?
Ska gå ut och se om jag hittar någon märkning.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
19 mars · 11 878 Inlägg
#2

Hybrid_ skrev:
Att man inte ska köra runt på gamla däck fattar jag med. Fast bilen ska ju säljas och det är bra mönster, riktigt bra till och med! När kan man säga att ett däck är för gammalt? Orsaken till frågan är att min bakhjulsdrivna bil mer än gärna tappar fästet i rondeller om vägen är våt. feta ställ modell tonårskörd och straffsänkt Volvo inte är speciellt ovanligt trots ett mycket blygsamt varvtal/hastighet. Dessutom är bilen inte direkt övermotoriserad. Snarare tvärt om. Den skriker mer än gärna på något hjul när man kör ut från en korsning trots ren gubbkörning.

Så vad säger expertisen?
Ska gå ut och se om jag hittar någon märkning.

Brukar det inte finnas nån form av datummärkning?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 mars · 9 885 Inlägg
#3

det ska sladda det ska skrika.. det är normalt..  inget att fungdera på... när det slår gnistor (korden är framme)  då börjar det närma sig ett byte..  men man ska endå försöka hålla liv i dom så länge som möjligt.. för det blir bättre klipp på tuben när man leker i rondeller om det är ett lagom gnistregn bakom bilen smile     

skulle byta när dom är slut eller du börjar känna att dom är farliga.

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Brådhis * Voff voff *
19 mars · 4 624 Inlägg
#4

Det finns ju dock budgetdäck som beter sig som beskrivet även när dom är sprillans nya... Så åldern är inte allt...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Meaganeowner
19 mars · 1 877 Inlägg
#5

Så hör ser datummärkmingen ut.
Samma storlek som skissen.
Sitter på sidan av däcket.

Detta däck tillverkat vecka 29 år 2012.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-9c0807e309da5d784e61480e03a7e38d.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars · 12 145 Inlägg
#6

Kan eventuellt hittat problemet då:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-b85fcda53f92929df6e0d68684f040e2.jpg

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Mack Forum- och sitemoderator
19 mars · 24 536 Inlägg
#7

Hybrid_ skrev:
Kan eventuellt hittat problemet då:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-b85fcda53f92929df6e0d68684f040e2.jpg

Hahaha..ska man tolka det där som att däcken är 19 år gamla?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
19 mars · 11 878 Inlägg
#8

Mack skrev:

Hybrid_ skrev:
Kan eventuellt hittat problemet då:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-b85fcda53f92929df6e0d68684f040e2.jpg

Hahaha..ska man tolka det där som att däcken är 19 år gamla?

Jaa, jag tror att Hybriden kör på hockeypuckar!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Brådhis * Voff voff *
19 mars · 4 624 Inlägg
#9

Hybrid_ skrev:
Kan eventuellt hittat problemet då:

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89434/89434-b85fcda53f92929df6e0d68684f040e2.jpg

Om inte annat så förstärker torrsprickorna märkningen... wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
NIzmO Ollikkala Racing
19 mars · 1 724 Inlägg
#10

Det där är inte datummärkningen men av sprickorna att dömma är dom nog lite för gamla.

Senast redigerat av NIzmO (19 mars )

- Time Attack -
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars · 12 145 Inlägg
#11

NIzmO skrev:
Det där är inte datummärkningen men av sprickorna att dömma är dom nog lite för gamla.

Hittade en som säger "149" men då skulle de kunna vara ännu äldre? Inte omöjligt. Sista ägaren har
väl kört ett par hundra mil sedan 1995.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
NIzmO Ollikkala Racing
19 mars · 1 724 Inlägg
#12

Då kan det vara vecka 14 1999, efter år 2000 blev det 4 siffror och innan bara 3 men ska vara helt utan text i ovalen.

- Time Attack -
Svarte_Orm
19 mars · 2 222 Inlägg
#13

De där däcken kan du sälja till någon volvoraggare som "börndäck", om du nu inte vill ha det stora nöjet själv när du ändå köpt en 740

jaka54
19 mars · 3 178 Inlägg
#14

Hej!
Det var väl en volvo 740 ägare här på Garaget för några år sedan som påstod att hans otrimmade 740:a  spann loss på  både 3:an och 4:an.
-Det var nog med liknande däck! smile

Senast redigerat av jaka54 (19 mars )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars · 12 145 Inlägg
#15

Jag fick rådet att tokköra lite så däcken ruggades upp. Den stackars bilen fick väl en chock när varvräknaren stundtals visade rena fantasisiffror i form av 3500 rpm... Mycket riktigt så gick det bra att få några ställ men blev väldigt svårt efter ett par minuter bara. Även hasningen i framvagnen blev klart bättre. Det gjorde gott. För tillfället. Dessutom så visade utetempen 10 grader nu på eftermiddagen.

Hade en publik bestående av 2 killar i 12-årsåldern som troligen undrade vad gubbfan höll på med. De lär dock flytta på sig nästa gång de ser bilen.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
20 mars · 9 885 Inlägg
#16

Hybrid_ skrev:
Jag fick rådet att tokköra lite så däcken ruggades upp. Den stackars bilen fick väl en chock när varvräknaren stundtals visade rena fantasisiffror i form av 3500 rpm... Mycket riktigt så gick det bra att få några ställ men blev väldigt svårt efter ett par minuter bara. Även hasningen i framvagnen blev klart bättre. Det gjorde gott. För tillfället. Dessutom så visade utetempen 10 grader nu på eftermiddagen.

Hade en publik bestående av 2 killar i 12-årsåldern som troligen undrade vad gubbfan höll på med. De lär dock flytta på sig nästa gång de ser bilen.

3500rpm?    dom där motorerna klarar timmar på varvstoppet..utan minsta problem tror en full tank sinar långt innan motorn ens börjar öka i temparatur smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars · 12 145 Inlägg
#17

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Jag fick rådet att tokköra lite så däcken ruggades upp. Den stackars bilen fick väl en chock när varvräknaren stundtals visade rena fantasisiffror i form av 3500 rpm... Mycket riktigt så gick det bra att få några ställ men blev väldigt svårt efter ett par minuter bara. Även hasningen i framvagnen blev klart bättre. Det gjorde gott. För tillfället. Dessutom så visade utetempen 10 grader nu på eftermiddagen.

Hade en publik bestående av 2 killar i 12-årsåldern som troligen undrade vad gubbfan höll på med. De lär dock flytta på sig nästa gång de ser bilen.

3500rpm?    dom där motorerna klarar timmar på varvstoppet..utan minsta problem tror en full tank sinar långt innan motorn ens börjar öka i temparatur smile

Medveten om det. Ska man försöka få tempen att stiga så har man och göra. Däremot så har jag idkat en mycket ekonomisk körstil för att få fram en så bra förbrukning som möjligt. Den siffran ska i sin tur styra om bilen ska säljas av fort eller om jag kan köra runt i den några månader till utan att svära varje gång den ska tankas. Tankning sker på Lördag då den troligen har hunnit rulla 40 mil på tanken.

Körs enbart till jobb och tillbaka. Frun har inte ens suttit i bilen och kommer troligen inte att göra det heller vad jag har förstått smile (Nej, hon gillar inte att "Ha skrothögen på utsidan")

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Svarte_Orm
20 mars · 2 222 Inlägg
#18

Growe skrev:
3500rpm?    dom där motorerna klarar timmar på varvstoppet..utan minsta problem tror en full tank sinar långt innan motorn ens börjar öka i temparatur smile

Å andra sidan går det ganska snabbt att tömma tanken på en 740...

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang