Samlingstråd för frågor om bultcirkel, offset, bredd osv. Även "passar dessa fälgar/däck min bil?" - frågor.

Moseby Volvonisse
23 februari · 32 Inlägg
#721

Hej,
Jag vet inte om detta är okej men hoppas det är det.

Jag har själv gjort en hemsida där du kan jämföra fälgar från 2 olika bilar så att man kan se exakt vad som stämmer och inte stämmer. Sidan har ingen reklam och är helt gratis att använda så den är endast gjord i syfte att hjälpa.

https://bultguiden.se

blandband
20 mars · 31 Inlägg
#722

Hej,

jag har en Audi Q5 där jag har möjlighet att köpa nya fälgar till ett väldigt bra pris. Inpressningen (ET) ligger på 39 för min bil och fälgarna ligger på 32. Så länge jag använder samma däckbredd så kommer (vad jag förstått) skillnaden vara att hjulet hamnar 7mm längre ut med de nya fälgarna. Jag har försökt mäta och se hur stor skillnad det faktiskt är men kommer inte direkt fram till något.

Någon som har någon bra input om detta är smart eller totalt korkat?

zemet
21 mars · 3 346 Inlägg
#723

blandband skrev:
Hej,

jag har en Audi Q5 där jag har möjlighet att köpa nya fälgar till ett väldigt bra pris. Inpressningen (ET) ligger på 39 för min bil och fälgarna ligger på 32. Så länge jag använder samma däckbredd så kommer (vad jag förstått) skillnaden vara att hjulet hamnar 7mm längre ut med de nya fälgarna. Jag har försökt mäta och se hur stor skillnad det faktiskt är men kommer inte direkt fram till något.

Någon som har någon bra input om detta är smart eller totalt korkat?

Det stämmer, hjulet kommer hamna 7 mm längre ut.

Din bil kommer se snyggare ut och ha en mer agressivt utseenede.
Nackdelen du kan få är att bilen blir snabbare smutsigare pga att allt som stänker ifrån hjulen inte hamnar i hjulhuset.

Är din bil widebody ökar risken för stenskott och lackskador dessutom.

Jag personligen hade inte låtit mig stoppas av de 7 mm vi pratar om, det kommer ju bara se snyggare ut tycker jag. Men andra prioriterar annorlunda.

Jag skullle inte säga att det är smart, för rent fuktions mässigt gör det bara din bil sämre.
Men samtidigt vill man ju ha en snygg bil och detta kommer göra den snyggare, så korkat är de inte heller enligt mig:)

Lockwood
21 mars · 106 Inlägg
#724

Ändrad ET behöver inte betyda sämre köregenskaper, men förmodligen annorlunda. Bilen kan tex bli mer "spårkänslig", "mindre överstyrd", "mer understyrd" osv. ET är inte-inte-inte beroende av däcksbredden, det är fälgbredden som är intressant. Att säga att fälgen hamnar 7mm längre ut baseras på att det är originalbredd på fälgen, vilket inte alltid är fallet när man köper eftermarknadsfälgar. En vanlig fälgbredd fram på strandard bilar är 8" (om fälgen är 18" i diameter). Vill man gå upp en storlek till 19" så brukar de smalaste var 8.5". Behåller man då original ET betyder det att hjulet hamnar ca 6.3mm längre in i hjulhuset, o breddar lika mycket utåt. Om man då som i ditt fall minskar ET med 7mm så betyder det att fälgarna hamnar 6.3mm + 7mm = 13.3mm längre ut.

https://www.willtheyfit.com/

blandband
21 mars · 31 Inlägg
#725

zemet skrev:

blandband skrev:
Hej,

jag har en Audi Q5 där jag har möjlighet att köpa nya fälgar till ett väldigt bra pris. Inpressningen (ET) ligger på 39 för min bil och fälgarna ligger på 32. Så länge jag använder samma däckbredd så kommer (vad jag förstått) skillnaden vara att hjulet hamnar 7mm längre ut med de nya fälgarna. Jag har försökt mäta och se hur stor skillnad det faktiskt är men kommer inte direkt fram till något.

Någon som har någon bra input om detta är smart eller totalt korkat?

Det stämmer, hjulet kommer hamna 7 mm längre ut.

Din bil kommer se snyggare ut och ha en mer agressivt utseenede.
Nackdelen du kan få är att bilen blir snabbare smutsigare pga att allt som stänker ifrån hjulen inte hamnar i hjulhuset.

Är din bil widebody ökar risken för stenskott och lackskador dessutom.

Jag personligen hade inte låtit mig stoppas av de 7 mm vi pratar om, det kommer ju bara se snyggare ut tycker jag. Men andra prioriterar annorlunda.

Jag skullle inte säga att det är smart, för rent fuktions mässigt gör det bara din bil sämre.
Men samtidigt vill man ju ha en snygg bil och detta kommer göra den snyggare, så korkat är de inte heller enligt mig:)

Lockwood skrev:
Ändrad ET behöver inte betyda sämre köregenskaper, men förmodligen annorlunda. Bilen kan tex bli mer "spårkänslig", "mindre överstyrd", "mer understyrd" osv. ET är inte-inte-inte beroende av däcksbredden, det är fälgbredden som är intressant. Att säga att fälgen hamnar 7mm längre ut baseras på att det är originalbredd på fälgen, vilket inte alltid är fallet när man köper eftermarknadsfälgar. En vanlig fälgbredd fram på strandard bilar är 8" (om fälgen är 18" i diameter). Vill man gå upp en storlek till 19" så brukar de smalaste var 8.5". Behåller man då original ET betyder det att hjulet hamnar ca 6.3mm längre in i hjulhuset, o breddar lika mycket utåt. Om man då som i ditt fall minskar ET med 7mm så betyder det att fälgarna hamnar 6.3mm + 7mm = 13.3mm längre ut.

https://www.willtheyfit.com/

Tack så mycket för svar och hjälp!

pierre__71
24 mars · 69 Inlägg
#726

Hej

Jag undrar om den här fälgen passar till min bil utan att det tar i någonstans. JR11 8,5x19" 5x108 ET40 Original är ET43 på min bil.
Har en Volvo V70 T5 2000 den första generationen.

Med vänlig hälsning

Pierre

Senast redigerat av pierre__71 (24 mars )

pierre__71
31 mars · 69 Inlägg
#727

Hej

Jag funderar på att köpa dessa fälgar till min bil. https://wheelsshop.se/rawproduct?RimsAn … =Ice+Black tyvärr är navhålet 63,3 på min bil är det 65,1. Har en Volvo V70 T5 2000 den första generationen. Kan man fräsa upp navhålet? Är det någon som vet ett bra företag som gör det.

Med vänlig hälsning

Pierre

Lockwood
31 mars · 106 Inlägg
#728

Intera i Stockholm kunde göra det för 1400 för 4 st för några år sedan. Felga i Alvesta i din närhet borde kunna hjälpa dig? https://felgas.se/priser/

torsen
31 mars · 3 047 Inlägg
#729

Lockwood skrev:
Ändrad ET behöver inte betyda sämre köregenskaper, men förmodligen annorlunda. Bilen kan tex bli mer "spårkänslig", "mindre överstyrd", "mer understyrd" osv. ET är inte-inte-inte beroende av däcksbredden, det är fälgbredden som är intressant. Att säga att fälgen hamnar 7mm längre ut baseras på att det är originalbredd på fälgen, vilket inte alltid är fallet när man köper eftermarknadsfälgar. En vanlig fälgbredd fram på strandard bilar är 8" (om fälgen är 18" i diameter). Vill man gå upp en storlek till 19" så brukar de smalaste var 8.5". Behåller man då original ET betyder det att hjulet hamnar ca 6.3mm längre in i hjulhuset, o breddar lika mycket utåt. Om man då som i ditt fall minskar ET med 7mm så betyder det att fälgarna hamnar 6.3mm + 7mm = 13.3mm längre ut.

https://www.willtheyfit.com/


Ändrad ET medför, precis som du skriver, annorlunda köregenskaper.
För en aktiv förare blir det nog inte större problem - inte ens i "kniviga" situationer.
Men för en ung/gammal/oerfaren förare kan det kanske ställa till det.

Ändrad ET betyder att däcket/hjulets centrum inte träffar markplanet i samma punkt som biltillverkaren har avsett vid framvagnsdesignen.
D v s "praktiska markpunkten" för däckets centrum överensstämmer inte med markpunkten för den tänkta spindelbultens markpunkt.
Många biltillverkare eftersträvar nollpunktsstyrning = betyder i princip(och praktik) att bilen inte drar åt någon sida vid inbromsning eller häftig acceleration.
Många framhjulsdrivna bilar med starka motorer blir "oroliga" och "kastar från sida till sida" med full gas.
Vid t ex olika underlag för styrande hjulen så kan de bete sig olika vid framför allt bromsning.
Sneddragning i ratten om man skulle råka komma utanför asfaltkanten eller vintertid med barmark för ena sidan och is-/snövalk för andra framhjulet.

pierre__71
31 mars · 69 Inlägg
#730

Lockwood skrev:
Intera i Stockholm kunde göra det för 1400 för 4 st för några år sedan. Felga i Alvesta i din närhet borde kunna hjälpa dig? https://felgas.se/priser/

Tack så mycket för ditt svar

pierre__71
2 april · 69 Inlägg
#731

Hej

Jag har en Volvo V70 T5 2000 den första generationen. Jag funderar på att köpa dessa fälgar Nitro Speed 8x19 5-108 E45 C73,1. Frågan är hur långa bultar behövs det till 3mm spacers? Jag tror inte att dom passar till min bil utan spacers.


Med vänlig hälsning

Pierre

MaikL
2 april · 1 Inlägg
#732

Hej har hittat ett par fälgar till min BMW X4 som tidigare suttit på en E91 från-08.

Båda bilarna har bultcirkel 5/120 och Nav 72,5.

Det som skiljer är:
ET 43 på X4 vs ET 34 på E91
Bultgäng 14,125 på X4 vs 12x1,50 på E91

Vad tror ni kommer dessa att passa?

Fredrik_M Freude am fahren
3 april · 358 Inlägg
#733

7x15 ET 35 eller ET 38 på en Peugeot 107, kan det tänkas fungera. Tänker köra med lite stretch och ha 175/50 däck. Originalfälgen är 6x14 ET 39 med 155/65.

Sugen på antingen INTER ACTION SPORT som finns i 7x15 ET 38 eller JAPAN RACING JR5 som finns i 7x15 ET 35.

torsen
4 april · 3 047 Inlägg
#734

pierre__71 skrev:
Hej

Jag har en Volvo V70 T5 2000 den första generationen. Jag funderar på att köpa dessa fälgar Nitro Speed 8x19 5-108 E45 C73,1. Frågan är hur långa bultar behövs det till 3mm spacers? Jag tror inte att dom passar till min bil utan spacers.


Med vänlig hälsning

Pierre

Om din bil har stålplåtfälgar och du byter till andra stålplåtfälgar behöver du, vid 3 mm spacers, inte längre hjulskruvar.
Om du däremot byter från stålplåt- till LM-fälgar kanske du måste byta till längre hjulskruvar.
Dels p g a a LM-fälgen är tjockare men även p g a a konorna i fälgen har annan utformning.
Finns koniska och sfäriska säten i LM-fälgar - förutom dem med påvalsad tjock planbricka.

pierre__71
15 april · 69 Inlägg
#735

Hej

Jag undrar om dessa fälgar passar till min bil. Grossen 1 BlackPolish ( 8.5x19 ET45 CB73.1 ).
Jag har en Volvo V70 T5 2000 den första generationen.

Med vänlig hälsning

Pierre

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang