Min drömprojekt Pontiac firebird 1968 med cheva 396 V8 Big Block

Min drömbil ska blir verklighet. Utsidan och interiören ska blir i orginialutförande. Drivlinan är inte i orginal. Det är en Chevy 396 motor som är omborrad till 408 och växellådan blir en TH400 eller TH700.

blazerturbo

  • 19 Följare
  • 4 050 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 juli
colamange
18 mars · 5 Inlägg
#21

Jag googlade ”autumn bronze metallic pontiac” och enligt mig är den färgen riktigt läcker! Tänk också på att värdet på bilen blir mycket högre om den har orginalfärgen ( i de flesta fall)

blazerturbo
18 mars · 22 Inlägg
#22

colamange skrev:
Jag googlade ”autumn bronze metallic pontiac” och enligt mig är den färgen riktigt läcker! Tänk också på att värdet på bilen blir mycket högre om den har orginalfärgen ( i de flesta fall)

Det är en ovanlig färg och lackades bara 1968.
Jag har inget intresse av att snacka hur mycket bilen värd.
Jag vill bara ha roligt, renovera bilen och köra med den.
Kan hända att jag blir sugen att ha den färgen på bilen ändå.
Måste hitta en bra lackare som kan ta fram receptet på originalfärgen.

colamange
19 mars · 5 Inlägg
#23

blazerturbo skrev:

colamange skrev:
Jag googlade ”autumn bronze metallic pontiac” och enligt mig är den färgen riktigt läcker! Tänk också på att värdet på bilen blir mycket högre om den har orginalfärgen ( i de flesta fall)

Det är en ovanlig färg och lackades bara 1968.
Jag har inget intresse av att snacka hur mycket bilen värd.
Jag vill bara ha roligt, renovera bilen och köra med den.
Kan hända att jag blir sugen att ha den färgen på bilen ändå.
Måste hitta en bra lackare som kan ta fram receptet på originalfärgen.

Det behövs ingen ”bra” lackerare till det😆det finns färdiga recept på alla färger

blazerturbo
19 mars · 22 Inlägg
#24

Äntligen är ratten klar , klarlacken och ska bara torka över natten. 
Kommer bild imorgon.

Jag har provat att anpassa framskärmar och häftig det blir när bilen är klar.
Nu närmar det sig att börja jobba med bakskärmar.
Förra ägare har börjat att ta bort den gamla högra bakskärmen.
Jag lägger upp en bild på det.
Det är underbart att det finns nästan ingen rosten på bilen utom bakskärmarna men det är vanligt att det rostar där.
Jag vet inte varför men det är ganska vanligt hos usa bilar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-64ca8c7676050679808865206cc5aad3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-ae91cd22e0437ff12aeb05d43be05e80.jpg

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
19 mars · 11 806 Inlägg
#25

blazerturbo skrev:
Äntligen är ratten klar , klarlacken och ska bara torka över natten. 
Kommer bild imorgon.

Jag har provat att anpassa framskärmar och häftig det blir när bilen är klar.
Nu närmar det sig att börja jobba med bakskärmar.
Förra ägare har börjat att ta bort den gamla högra bakskärmen.
Jag lägger upp en bild på det.
Det är underbart att det finns nästan ingen rosten på bilen utom bakskärmarna men det är vanligt att det rostar där.
Jag vet inte varför men det är ganska vanligt hos usa bilar.


https://www1.garaget.org/gallery/images … c5aad3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … e05e80.jpg

Det är väl alla ställen med dubbel och trippelplåtar som jänkarna kör med. Där emellan rostar det kopiöst mycket.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
blazerturbo
19 mars · 22 Inlägg
#26

Vettemannen skrev:

blazerturbo skrev:
Äntligen är ratten klar , klarlacken och ska bara torka över natten. 
Kommer bild imorgon.

Jag har provat att anpassa framskärmar och häftig det blir när bilen är klar.
Nu närmar det sig att börja jobba med bakskärmar.
Förra ägare har börjat att ta bort den gamla högra bakskärmen.
Jag lägger upp en bild på det.
Det är underbart att det finns nästan ingen rosten på bilen utom bakskärmarna men det är vanligt att det rostar där.
Jag vet inte varför men det är ganska vanligt hos usa bilar.


https://www1.garaget.org/gallery/images … c5aad3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … e05e80.jpg

Det är väl alla ställen med dubbel och trippelplåtar som jänkarna kör med. Där emellan rostar det kopiöst mycket.

/Benny

Ja.

blazerturbo
20 mars · 22 Inlägg
#27

Äntligen klar med deluxe ratten!
Den är nyrenoverad och ser ut som ny igen!
Jag har även köpt en bok som handlar om firebirdar och en brochyr för firebird 1969 men bara för det snygga omslaget!

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-de52f5675ce853f28e44d03bb756159b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-a8dc4b04d0c1d2f6ca8bd662846a3a94.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-bd4ff362668a3d0fc471d9becd14c437.jpg

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
20 mars · 11 806 Inlägg
#28

blazerturbo skrev:
Äntligen klar med deluxe ratten!
Den är nyrenoverad och ser ut som ny igen!
Jag har även köpt en bok som handlar om firebirdar och en brochyr för firebird 1969 men bara för det snygga omslaget!

https://www1.garaget.org/gallery/images … 56159b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images … 6a3a94.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … 14c437.jpg

Va snygg ratten blev! Får du plats med krockkudden i den? wink

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (20 mars )

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
blazerturbo
20 mars · 22 Inlägg
#29

Vettemannen skrev:

blazerturbo skrev:
Äntligen klar med deluxe ratten!
Den är nyrenoverad och ser ut som ny igen!
Jag har även köpt en bok som handlar om firebirdar och en brochyr för firebird 1969 men bara för det snygga omslaget!

https://www1.garaget.org/gallery/images … 56159b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images … 6a3a94.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images … 14c437.jpg

Va snygg ratten blev! Får du plats med krockkudden i den? wink

/Benny

Hehehe..

blazerturbo
20 mars · 22 Inlägg
#31

Tumbleweed skrev:
O jävlar vad snygg den blev!!!

Tackar!!!

blazerturbo
2 maj · 22 Inlägg
#32

Det är ett litet tag sedan som jag var här och skrev.
Jag har varit upptagen med andra grejer.

Ny uppdatering!

Äntligen börjat med renovering av firebirden.
Jag har börjat med plåtjobb.
Det är ett enormt jobb och jag har aldrig jobbat med plåt förut bara med mindre plåtjobb.
Gamla höger yttre hjulhus var dålig och hade märkliga fusklagningar..
Jag har tagit bort höger yttre hjulhusplåt. Det blev mycket att borra ut  massor av svetspunkter och bända loss.
Det var gick bra.
Jag har satt dit nytt yttre hjulhus och det blev mycket anpassning och såga. Det var inte konstigt eftersom hjulhuset är eftermarknad; Taiwan. Rejäl dålig passform men inga problem.  Har inte svetsat fast den för jag måste prova ihop den med bakskärmen så jag vet vad jag ska göra.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-a49e333d33f55cda5394de36297e6f6d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-179f8043516c4332381f36ff74bd4e8c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-b2d07db476a32a564e23ea5922cb1d4f.jpg

Pontiac_firebird72
2 maj · 687 Inlägg
#33

Fint arbete mycket jobb.

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
blazerturbo
5 juli · 22 Inlägg
#34

Det var länge sen jag skrev här.
Så nu blir det en stor uppdatering.

Det var mycket jobb med hjulhuset. Men nu är det färdigt!
Svetsat, karosskitt och special färg (kemiska 2k) för chassit.
Största plåtjobbet var höger bakskärm!
Det var mycket att anpassa, justera och slipa.
Prova och prova igen tills jag var nöjd med bakskärmen
och sedan börja svetsa långsamt för att undvika att blev skevt eller för varmt.
Jag fick punktsvets på olika platser så inte plåten blev för varm och ojämn.
Snart ska jag ta tag i vänster bakskärm men där är lite mer jobb.
Jag har hört om PHS ( Pontiac Historic Services)
Jag beställde det och det är värt alla pengar!
Det var spännande att få.
Jag trodde inte att bilen var en 400:a tills nu.
Bilen är en äkta 400 med scoop plus varvräknare på huven!
(Jag har kvar orginalhuven)
Jag är riktig glad att jag har den huven kvar. Självklart ska den användas igen på bilen!
Men tyvärr finns inte 400 motorn eller manuell 4-speed kvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-0c76b9e38a3f70e28d4c1784d204eb8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-7429b5238882ee22beeb248a71abb141.jpg[/url]
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-865c356add23c52708b8a46d1ca6ca5a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-4389fc527102f58fe9d1c9f25103a365.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-a5cb75dc01789e3574170702c41bc275.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-5a092e0cd9547523bfc06e5bdc745ee3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-6908fe05dbe9af242b4b261ba87347c3.jpg

Senast redigerat av blazerturbo (5 juli )

Pontiac_firebird72
6 juli · 687 Inlägg
#35

Trevligt arbete utfört.

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.
blazerturbo
9 juli · 22 Inlägg
#36

Pontiac_firebird72 skrev:
Trevligt arbete utfört.

Tackar!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang