Är du kunnig angående Volvo s40 03?

Jiimpano
21 mars 2019 · 9 Inlägg

Tjena, har försökt överallt att få svar men ingen kan svara på denna fråga..

Det är nämligen såhär att jag har en Volvo s40 03 som saknar dimljus. Har kopplat in dimljusen samt bytt knappsats så dimljusen skall fungera. Dock så hittar jag inte på reläet bara säkringen till dimljusen samt vart sitter reläet och hur den ser ut. Är det någon som vet vart det reläet sitter samt om de s40 bilarna utan dimljus skall redan ha detta reläet eller om man behöver sätta in det själv då kablarna är färdigdragna sen fabrik.

Mvh

Senast redigerat av Jiimpano (21 mars 2019)

Volvo s40 (2003)
Diio
9 april 2019 · 570 Inlägg

Fick du löst detta eller vill du ha schema vart reläet sitter?

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 april 2019 · 4 917 Inlägg

Diio skrev:
Fick du löst detta eller vill du ha schema vart reläet sitter?

Det är väl normalt att man inte har ett relä isatt/aktivt om inte funktionen kan nyttjas..
M a o , om det inte funkar så beror det på att reläet saknas..
Bara ett tillägg..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Jiimpano
20 april 2019 · 9 Inlägg

_- skrev:

Diio skrev:
Fick du löst detta eller vill du ha schema vart reläet sitter?

Det är väl normalt att man inte har ett relä isatt/aktivt om inte funktionen kan nyttjas..
M a o , om det inte funkar så beror det på att reläet saknas..
Bara ett tillägg..

Jaha okej, men undrar då vart man kan hitta på det samt hur det reläat ser ut så man skaffa det i så fall.

Volvo s40 (2003)
Jiimpano
20 april 2019 · 9 Inlägg

Diio skrev:
Fick du löst detta eller vill du ha schema vart reläet sitter?

Hade gärna velat haft schemat. Tack

Volvo s40 (2003)
Diio
29 april 2019 · 570 Inlägg

Jiimpano skrev:

Diio skrev:
Fick du löst detta eller vill du ha schema vart reläet sitter?

Hade gärna velat haft schemat. Tack

Hej

Glömt svara.
Har schemat här:

https://www.dropbox.com/s/iuuucty9jl59x … 0.pdf?dl=0


Blad: 45
10/13 och 10/14 är dimljusen.

Vad jag kan läsa ut så tänds de från CEM boxen och som i sin tur får signal från knappen .

CEM boxen är vad jag vet samma på alla bilar med eller utan dimljus.

Så om det finns kablar draget så ska det inte vara svårt att koppla in smile

/Diio

Senast redigerat av Diio (29 april 2019)

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Utmarks-Loke
29 april 2019 · 5 809 Inlägg

Frågan är väl om CEM-boxen behöver programmeras så den vet att det finns dimljus nu, eller om det räcker att sätta dit knappen så att man kan aktivera en funktion som funnits i programmet hela tiden?

Diio
29 april 2019 · 570 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Frågan är väl om CEM-boxen behöver programmeras så den vet att det finns dimljus nu, eller om det räcker att sätta dit knappen så att man kan aktivera en funktion som funnits i programmet hela tiden?

Ja kan vara så , man får prova helt enkelt. men finns kontakter utdraget färdigt för dimljus och dyl så bör CEM boxen också vara redo.

Men är en gissning smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Jiimpano
30 april 2019 · 9 Inlägg

Diio skrev:

Svarte_Orm skrev:
Frågan är väl om CEM-boxen behöver programmeras så den vet att det finns dimljus nu, eller om det räcker att sätta dit knappen så att man kan aktivera en funktion som funnits i programmet hela tiden?

Ja kan vara så , man får prova helt enkelt. men finns kontakter utdraget färdigt för dimljus och dyl så bör CEM boxen också vara redo.

Men är en gissning smile

Stort tack för schemat. Är lite halv kass att förstå mig på det men är bara att lära sig.
Vart borde cem boxen sitta och hur ser den ut? Är det den avlånga "svarta" boxen under ratten på vänstersidan?
Samt tror du att kontakten kan ligga där brevid löst?

Intressant, ska försöka att leta mig på det.

Volvo s40 (2003)
Diio
30 april 2019 · 570 Inlägg

Jiimpano skrev:

Diio skrev:

Svarte_Orm skrev:
Frågan är väl om CEM-boxen behöver programmeras så den vet att det finns dimljus nu, eller om det räcker att sätta dit knappen så att man kan aktivera en funktion som funnits i programmet hela tiden?

Ja kan vara så , man får prova helt enkelt. men finns kontakter utdraget färdigt för dimljus och dyl så bör CEM boxen också vara redo.

Men är en gissning smile

Stort tack för schemat. Är lite halv kass att förstå mig på det men är bara att lära sig.
Vart borde cem boxen sitta och hur ser den ut? Är det den avlånga "svarta" boxen under ratten på vänstersidan?
Samt tror du att kontakten kan ligga där brevid löst?

Intressant, ska försöka att leta mig på det.

Är lite klurigt att lära sig. tips är att om man ser en enhet EX:5/1 och söker man på det i dokumentet tills du kommer till bilderna i slutet så ser du vad för pryl det är smile

Ja den svarta som sitter under ratten till vänster . bör vara fylld oavsett så där ska du nog inte koppla in något .

Kolla vad för kontakter du har bakom ljusreglaget.
Har du knappen för dimljus eller saknas denna?

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Jiimpano
30 april 2019 · 9 Inlägg

Diio skrev:

Jiimpano skrev:

Diio skrev:

Ja kan vara så , man får prova helt enkelt. men finns kontakter utdraget färdigt för dimljus och dyl så bör CEM boxen också vara redo.

Men är en gissning smile

Stort tack för schemat. Är lite halv kass att förstå mig på det men är bara att lära sig.
Vart borde cem boxen sitta och hur ser den ut? Är det den avlånga "svarta" boxen under ratten på vänstersidan?
Samt tror du att kontakten kan ligga där brevid löst?

Intressant, ska försöka att leta mig på det.

Är lite klurigt att lära sig. tips är att om man ser en enhet EX:5/1 och söker man på det i dokumentet tills du kommer till bilderna i slutet så ser du vad för pryl det är smile

Ja den svarta som sitter under ratten till vänster . bör vara fylld oavsett så där ska du nog inte koppla in något .

Kolla vad för kontakter du har bakom ljusreglaget.
Har du knappen för dimljus eller saknas denna?

Fick sätta dit ny knappsats så nu finns det även med där att klicka på.
Kollade cem boxen och alla kablar satt i. Så börjar fundera om det är något relä som saknas någonstans eller om det är någon annan box som man ska kolla. Knepigt

Volvo s40 (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang