SUV-däck eller inte?

blandband
21 mars 2019 · 31 Inlägg

Hej!

Jag tänkte köpa nya sommardäck till min Q5'a och skulle behöva lite råd om man ska köpa SUV-anpassade däck eller köra på "vanliga". Jag kommer nog aldrig köra off-road med bilen utan det är snarare det "klassiska" alla ska ha SUV inne i stan körandet.

Kommer nog heller inte ha speciellt tung last någon gång jag kör. Ska jag fortfarande satsa på SUV-däck eller är det helt onödigt?

zemet
21 mars 2019 · 4 030 Inlägg

Hittar du däck till dina fälgar som inte är SUV däck? Du kommer nog köra något tungt någongång och då vill du ha däck som klarar det. Fullpackad bil till fjällen blir snabbt tung tex.

Din bil är ju också tung och har en högre tyngdpunkt.

Går du upp i fälgstorlek till typ 20" lär du kunna hitta bra prestandadäck som inte är SUV men då får du ju helt andra köregenskaper också.

http://www.vibilagare.se/test/dack/dack … 17-suvdack

Cuefa Ain't no place like home...
21 mars 2019 · 4 628 Inlägg

blandband skrev:
Hej!

Jag tänkte köpa nya sommardäck till min Q5'a och skulle behöva lite råd om man ska köpa SUV-anpassade däck eller köra på "vanliga". Jag kommer nog aldrig köra off-road med bilen utan det är snarare det "klassiska" alla ska ha SUV inne i stan körandet.

Kommer nog heller inte ha speciellt tung last någon gång jag kör. Ska jag fortfarande satsa på SUV-däck eller är det helt onödigt?

Värt att tänka på är att bilen är typad med en viss typ av däck. Att de är märkta "SUV" betyder som regel inte att det är grovmönstrade lersprättar-däck, utan oftast att däcken är mer stabila och gjorda för en förväntat tyngre bil med högre tyngdpunkt.

Är det originalhjul på bilen? I så fall skulle jag köra SUV-däck.

En annan sak Du bör ha koll på är de olika värden som däcken är märkta med, i form av hastighets- och lastindex.

Ett däck till en Q5 kan t.ex vara märkta "235/60R18 103W"
I det här fallet betyder 103 att varje däck minst ska tåla 875kg belastning (multiplicera detta med 4 och du bör få ett värde som överstiger bilens maximala tillåtna totalvikt) och W att däcken är godkända för 270+km/h, (SQ5an är ju kapabel att nå nästan 260km/h) och även här ska det finnas lite "marginal" för att inte köra däcken på gränsen. Better safe than sorry!

Slutkontentan av mitt långa inlägg blir följande; Pruta på semestern, ölen på helgerna, finkläder till frugan, en eller två resor till sommarstugan om du vill hålla koll på ekonomin. Men för guds skull, pruta inte på däcken! Köp rätt däck till din bil, av bra kvalitet!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
blandband
21 mars 2019 · 31 Inlägg

Cuefa skrev:

blandband skrev:
Hej!

Jag tänkte köpa nya sommardäck till min Q5'a och skulle behöva lite råd om man ska köpa SUV-anpassade däck eller köra på "vanliga". Jag kommer nog aldrig köra off-road med bilen utan det är snarare det "klassiska" alla ska ha SUV inne i stan körandet.

Kommer nog heller inte ha speciellt tung last någon gång jag kör. Ska jag fortfarande satsa på SUV-däck eller är det helt onödigt?

Värt att tänka på är att bilen är typad med en viss typ av däck. Att de är märkta "SUV" betyder som regel inte att det är grovmönstrade lersprättar-däck, utan oftast att däcken är mer stabila och gjorda för en förväntat tyngre bil med högre tyngdpunkt.

Är det originalhjul på bilen? I så fall skulle jag köra SUV-däck.

En annan sak Du bör ha koll på är de olika värden som däcken är märkta med, i form av hastighets- och lastindex.

Ett däck till en Q5 kan t.ex vara märkta "235/60R18 103W"
I det här fallet betyder 103 att varje däck minst ska tåla 875kg belastning (multiplicera detta med 4 och du bör få ett värde som överstiger bilens maximala tillåtna totalvikt) och W att däcken är godkända för 270+km/h, (SQ5an är ju kapabel att nå nästan 260km/h) och även här ska det finnas lite "marginal" för att inte köra däcken på gränsen. Better safe than sorry!

Slutkontentan av mitt långa inlägg blir följande; Pruta på semestern, ölen på helgerna, finkläder till frugan, en eller två resor till sommarstugan om du vill hålla koll på ekonomin. Men för guds skull, pruta inte på däcken! Köp rätt däck till din bil, av bra kvalitet!

Det är ju detta som gör att jag blir förvirrad. Enligt transportstyrelsens info så är min standard 19" och 101W och när jag kollar efter däck så är däcken utan "SUV" stämpeln 101V och den med "SUV" 105W. Så som standard verkar det inte vara "SUV"-däck, vilket jag tänker är konstigt då. Så antingen så känner Audiu att "SUV"-begreppet bara är påhitt eller så är de snåla?

zemet
21 mars 2019 · 4 030 Inlägg

Läs artikeln jag länkade så ser du vad som gäller angående SUV stämpeln.

blandband
21 mars 2019 · 31 Inlägg

zemet skrev:
Läs artikeln jag länkade så ser du vad som gäller angående SUV stämpeln.

Tänkte du på följande?

"Det är snarare så att en suv behöver ett bättre väggrepp än en vanlig bil. Den väger mer och har en högre tyngdpunkt som påverkar köregenskaperna negativt. Större dimensioner med högre däcksidor ställer också tuffare krav på däckets stabilitet. Ett suvdäck har därför en styvare uppbyggnad av däcksidorna."

zemet
21 mars 2019 · 4 030 Inlägg

blandband skrev:

zemet skrev:
Läs artikeln jag länkade så ser du vad som gäller angående SUV stämpeln.

Tänkte du på följande?

"Det är snarare så att en suv behöver ett bättre väggrepp än en vanlig bil. Den väger mer och har en högre tyngdpunkt som påverkar köregenskaperna negativt. Större dimensioner med högre däcksidor ställer också tuffare krav på däckets stabilitet. Ett suvdäck har därför en styvare uppbyggnad av däcksidorna."

Nej jag tänkte på detta:

Det är en flytande gräns när ett däck blir ett ”suvdäck”. Det beror på vad som måste förbättras på den specifika däckmodellen och anpassningarna kan ske gradvis beroende på dimension och belastningskod. I vårt test finns tre modeller med specifika modellnamn för suvar, två utan suvnamn.

Cuefa Ain't no place like home...
22 mars 2019 · 4 628 Inlägg

blandband skrev:

Cuefa skrev:

blandband skrev:
Hej!

Jag tänkte köpa nya sommardäck till min Q5'a och skulle behöva lite råd om man ska köpa SUV-anpassade däck eller köra på "vanliga". Jag kommer nog aldrig köra off-road med bilen utan det är snarare det "klassiska" alla ska ha SUV inne i stan körandet.

Kommer nog heller inte ha speciellt tung last någon gång jag kör. Ska jag fortfarande satsa på SUV-däck eller är det helt onödigt?

Värt att tänka på är att bilen är typad med en viss typ av däck. Att de är märkta "SUV" betyder som regel inte att det är grovmönstrade lersprättar-däck, utan oftast att däcken är mer stabila och gjorda för en förväntat tyngre bil med högre tyngdpunkt.

Är det originalhjul på bilen? I så fall skulle jag köra SUV-däck.

En annan sak Du bör ha koll på är de olika värden som däcken är märkta med, i form av hastighets- och lastindex.

Ett däck till en Q5 kan t.ex vara märkta "235/60R18 103W"
I det här fallet betyder 103 att varje däck minst ska tåla 875kg belastning (multiplicera detta med 4 och du bör få ett värde som överstiger bilens maximala tillåtna totalvikt) och W att däcken är godkända för 270+km/h, (SQ5an är ju kapabel att nå nästan 260km/h) och även här ska det finnas lite "marginal" för att inte köra däcken på gränsen. Better safe than sorry!

Slutkontentan av mitt långa inlägg blir följande; Pruta på semestern, ölen på helgerna, finkläder till frugan, en eller två resor till sommarstugan om du vill hålla koll på ekonomin. Men för guds skull, pruta inte på däcken! Köp rätt däck till din bil, av bra kvalitet!

Det är ju detta som gör att jag blir förvirrad. Enligt transportstyrelsens info så är min standard 19" och 101W och när jag kollar efter däck så är däcken utan "SUV" stämpeln 101V och den med "SUV" 105W. Så som standard verkar det inte vara "SUV"-däck, vilket jag tänker är konstigt då. Så antingen så känner Audiu att "SUV"-begreppet bara är påhitt eller så är de snåla?

Vilken storlek på fälg ska du ha däck till?
Transportstyrelsens info är rätt luddig ibland, det är oftast bättre att gå på tillverkarens rekommendationer.

Oavsett vilket så ska du tänka på att du får använda dig av högre siffror på däcken, men aldrig lägre. Så även om lastindex är tillräckligt högt kanske inte hastighetsindex är det, och vice versa.
Om däcken du tittar på har rätt hastighetsindex och högre lastindex så gör det ingenting smile

Senast redigerat av Cuefa (22 mars 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
22 mars 2019 · 7 199 Inlägg

Aldrig tidigare hört talas om "SUV-däck".
Pickis-däck har man hört talas om.
Det är i regel däck med förstärkt sida.
Har sedan 1999 ägt 16 st olika 4x4-bilar.
Bl a Defender, Wrangler, G-Wagen, Shogun m fl av den typen.
Men i de kretsarna talar man om landsvägs/gat-, A/T-, eller M/T-däck.
Vad är "SUV-däck"?

zemet
22 mars 2019 · 4 030 Inlägg

torsen skrev:
Aldrig tidigare hört talas om "SUV-däck".
Pickis-däck har man hört talas om.
Det är i regel däck med förstärkt sida.
Har sedan 1999 ägt 16 st olika 4x4-bilar.
Bl a Defender, Wrangler, G-Wagen, Shogun m fl av den typen.
Men i de kretsarna talar man om landsvägs/gat-, A/T-, eller M/T-däck.
Vad är "SUV-däck"?

Det är landsvägsdäck anpassade för SUVar, så lite förstärkta sidor och högre lastindex. I de fall där det behövs, beror på tillverkare och däckmodell.

Samma däck man har på en pickup som körs på landsväg.

torsen
22 mars 2019 · 7 199 Inlägg

Kanske kan man dra en gräns mellan riktiga 4x4-bilar och SUV:ar med låssasfyrhjulsdrift(skylt på bakluckan och "hasplåtar" av silverfärgad plastfolie).
De första har i regel 85 eller i alla fall 80-profil på däcken med aggresivt mönster.
De senare har mestadels 40-profil eller mindre på däcken med tamt mönster.

trubbelturbo
22 mars 2019 · 1 442 Inlägg

torsen skrev:
Kanske kan man dra en gräns mellan riktiga 4x4-bilar och SUV:ar med låssasfyrhjulsdrift(skylt på bakluckan och "hasplåtar" av silverfärgad plastfolie).
De första har i regel 85 eller i alla fall 80-profil på däcken med aggresivt mönster.
De senare har mestadels 40-profil eller mindre på däcken med tamt mönster.

ok

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Brådhis * Voff voff *
22 mars 2019 · 10 245 Inlägg

torsen skrev:
Kanske kan man dra en gräns mellan riktiga 4x4-bilar och SUV:ar med låssasfyrhjulsdrift(skylt på bakluckan och "hasplåtar" av silverfärgad plastfolie).
De första har i regel 85 eller i alla fall 80-profil på däcken med aggresivt mönster.
De senare har mestadels 40-profil eller mindre på däcken med tamt mönster.

Du menar ungefär som man faktiskt kallar en SUV för SUV för att det är en SUV och inte en pickis eller liknande...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
23 mars 2019 · 7 199 Inlägg

Vad som är en SUV kan diskuteras, om vi nu ska förlänga tråden.
Peugeot t ex tillverkar en bil de kallar SUV, och där suv ingår i modellbeteckningen.
Men den är framhjulsdriven!
Även JEEP tillverkar, efter att FIAT övertog, modeller som enbart är framhjulsdrivna!!!!!!
Själv drar jag gränsen mellan 4x4-bilar och SUV-bilar vid att de först nämnda har fördelningslåda med lågväxel.
De senare är endast ett påfund av biltillverkarnas marknadsföringsavdelningar.
En SUV kännetecknas vanligen av "sorgkanter" runt hjulhusen och utefter trösklarna/sidobalkarna, förutom emblem runt om.
Men deras 4x4-system ger jag inte mycket för - med undantag för SUBARU!
Vissa SUBARU fanns förr att få med fördelningslåda med lågväxel.

Utmarks-Loke
23 mars 2019 · 5 814 Inlägg

Är det inte markfrigången som skiljer en SUV från en vanlig kombi? Och att man kallar det så just för att det inte är någon riktig terrängbil. Å andra sidan hade volvo 240 nästan lika bra markfrigång som en del moderna SUV...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang