Köpråd - så bensinsnål, säker bil som möjligt med relativt stort bagageutrymme/hundanpassningsbar

YlvaP
21 mars 2019 · 1 Inlägg

Hej! Jag letar efter en ny bil och efter att ha lånat min morfars Renault megane III sport i några månader. Jag gillar den men vet inte om jag vill köpa en likadan, den drar lite för mycket bensin för mig. Har tidigare haft en Ford focus och en Peugeot 307, båda äldre modeller jag köpte billigt och som till slut slutade fungera/blev för dyra att reparera. Så nu tänker jag lägga mer pengar på bilen till en början och har några krav/önskemål, och mottar tacksamt alla tips!

Budget ca 35 000
1) Måste ha ett bagageutrymme där det går in en mellanstor hund och ett baksäte där det går in en stor hund. Båda får plats med galler i bagageutrymmet på Renaulten, men på både Forden och peugeoten hade jag två burar med fällda baksäten. Kan eventuellt tänka mig att offra hela baksätet på en mindre bil om jag får in en dubbelbur.
2) ska helst vara relativt säker att köra för mig
3) ska helst ha mindre bensinförbrukning och lägre skatt/vara så miljövänlig det går
4) idealiskt vore om det är en bil gjord för en mindre person (1,60 lång) med bra sikt åt alla håll utan att man måste sträcka ihjäl sig hela tiden
5) inte jättedyr att serva och reparera om några delar går sönder/låga ägandekostnader

Är detta helt omöjligt? Alla talar om att det är orimliga krav jag har. Bor just nu på landet och behöver köra 2 mil enkel väg till mataffär/in till stan/sjukhus/vänner några ggr per vecka, samt längre emellanåt till min familj som bor längre bort. Kör sällan på motorväg om jag kan undvika det. Tycker inte om att köra fort och har ganska mesig körstil. Hk inte viktiga förutom att jag behöver komma över hallandsåsen ibland. Men jag kör mycket med mina hundar och de följer med på det mesta, så de måste få plats. Kör ibland med en passagerare men har bara enstaka gånger behövt få in fler folk i bilen, därav är baksätet relativt oviktigt och kan som sagt offras för att ha hundarna i.

Har någon några idéer? Har funderat på diverse volkswagen-modeller (golf/polo med fällda baksäten, inte en passat) men de verkar inte vara så bra miljömässigt. Toyota är ett alternativ men av de jag har sett har de flesta lite för små bagageutrymmen? På peugeoten jag hade gick i princip allt elektroniskt och säkringarna sönder efter vartannat så jag är inte så pigg på en sådan igen, men min kanske var ett måndagsexemplar.

Tack!!

Senast redigerat av YlvaP (21 mars 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2019 · 17 478 Inlägg

Citroen C5 2005->

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang