Kan man hitta alla bilar som sålts senaste året eller så någonstans?

d-b
21 mars 2019 · 541 Inlägg

Jag ska köpa en ny bil för vinterbruk men jag misstänker att den modell jag tittar på är en typisk sommarbil (en kupé) så jag skulle vilja se hur utbud och priser såg ut för ett halvår sedan. Finns detta någonstans? Jag har förstått att försäkringsbolags värderingsmän har lite historik från Blocket/Bytbil etc - vad är deras källa?

torsen
21 mars 2019 · 7 231 Inlägg

Menar du en ny bil, som du skriver, eller en annan, för dig ny, bil.
Värdet på bilar finner du bl a genom www.bilpriser.se och vikoperdinbil.se
De båda har ibland divergerande prisuppgifter.
Leta först upp bilen du är intresserad av på Blocket så att du har ett regnr som utgångspunkt.
Lycka till.

d-b
22 mars 2019 · 541 Inlägg

Jag ska alltså köpa en begagnad bil. Syftet med min fråga är att få en bild av hur utbudet sett ut under ett helt år eftersom jag inte skulle bli förvånad om det är viss säsongsvariation på just den här modellen jag tittar på.

torsen
22 mars 2019 · 7 231 Inlägg

Prisbilden på majoriteten av nyare svenssonbilar är stabil över året.

Efterfrågan på äldre s k "sommarbilar" varierar över året.
Priset toppas därmed på våren och är följaktligen som lägst på hösten/förvintern.

Speciella bilar som lämpar sig för "strandraggning", Citroen 2CV, Jeep Wrangler, sportbilar och öppna bilar utövar ett sug på sommaren, och då blir priserna högre på våren/försommaren.

Att se "Blocketpriser retroaktivt" tror jag inte är möjligt.

Tobzter
22 mars 2019 · 3 145 Inlägg

Bilen i fråga kan du kolla på om det har funnits en annons på den innan så att säga.
Car.info gillar ja skarpt

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Brådhis * Voff voff *
22 mars 2019 · 10 275 Inlägg

Tänk på att en lista över Blocket-priserna inte egentligen ger en helt rättvis bild av prisläget. Dom allra flesta bilar säljs ju för mindre än annonserat pris.

Tittar man på Blocket visar ju egentligen priserna på dom bilar som ligger uppe just nu vad en bil inte är värd, eftersom den annars hade blivit såld...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang