Elfel på Suzuki vitara -90

kuren
22 mars 2019 · 35 Inlägg

Hej! Jag var idag hos en kompis med min Suzuki vitara 1.6l från 1990 vi höl på i någon timme med att svetsa i karossen på taket mellan de avtagbara tak-delarna men sen när jag skulle åka därifrån så var all ström i bilen tvärdö

Vi antog att det berodde på att vi hadde svetsat utan att ta av polerna på batteriet vi började felsöka lite lätt då ingen av oss är kunniga gällande el, vi upptäckte iaf att en av huvudsäkringarna var  trasiga så vi tog lös den och kopplade i hopp sladdarna med det gav inga resultat och jag undrar nu om det är någon som kan ha en aning om vad det kan vara

som sagt alla säkringar är hella och det är bra ström och kontakt vid batteriet.
Är väldigt tacksam för svar då den står kvar hos min kompis och jag använder den dagligen

Utmarks-Loke
22 mars 2019 · 5 833 Inlägg

Kolla så ni inte bränt av jordledningen mellan motor och kaross. Har ni otur så har ni grillat varenda elektronikbox i hela bilen, det lär väl inte vara så många på en bil från -90 iofs.

torsen
23 mars 2019 · 7 234 Inlägg

Din bil är nyare än 1988, då katalysator av praktiska skäl infördes för att reglera avgasemmisionerna.
Bilen har med stor sannolikhet en "elektronisk förgasare"/Single Point insprutning.
Detta system samarbetar med en lambdasond före katalysatorn.
Lambdasonden ger signal till en "electronikbox".
I vissa fall, om det finns equileizer, påverkar även denna motorstartstartförloppet.
Har ägt 4 "småsuckor" från 1987 t om 2006.
Min "-98" vägrade en gång att starta.
Ström fanns till lyse och alla andra förbrukare.
Misstänkte, som Svarte_Orm skriver, jordflätan mellan ram och motor.
Men den kunde inte anklagas för att medverka till startproblemen.
I stället var det jordningen till equileizern  som spökade.
Kabeln i kabelskon, som var fastskruvad i torpedväggen, tillsammans med flera andra jordkabelskor, var lös i kabelskon.
Ett mycket besvärligt fel att hitta.
Nu behöver ju inte din bil vara behäftad med samma fel, men kan vara intressant och nyttigt att kolla.
Annars är det nog tyvärr "elektronikboxen" som tagit skada av svetsningen - för jag utgår från att ni inte gassvetsade utan "MIG-ade".
Kan sorgligt nog vara en dyrköpt erfarenhet att inte lägga av minuskabeln från batteriet, vilket jag alltid gör.
Kolla även att "jucka" på kontaktstycket på lambdasonden, ifall det skulle vara oxid där(borde inte påverka startförloppet).

Utmarks-Loke
23 mars 2019 · 5 833 Inlägg

Vad är denna "equileizer" för något? Jag har försökt googla men blir inte klokare. Är det immobilizer du menar? Det finns förmodligen inte på en suzuki från -90

kuren
23 mars 2019 · 35 Inlägg

tack så jättemycket för hjälpen,
det var en jordfläta som hadde brunnit

torsen
23 mars 2019 · 7 234 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Vad är denna "equileizer" för något? Jag har försökt googla men blir inte klokare. Är det immobilizer du menar? Det finns förmodligen inte på en suzuki från -90

Tack Svarte_Orm.
Med skammens rodnad tindrande på mina kinder måste jag erkänna att jag nog inte var riktigt vaken när jag skrev inlägget.
Du har naturligtvis heeeelt rätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang