Problem med elektroniken, S80 T6

Loddzz
23 mars · 23 Inlägg
#1

Jag har haft min S80 T6, 2003 i strax över ett år nu, och har under
denna tiden haft lite mindre problem med elektroniken.

Varje gång jag gör en Kick Down så går minst en tändspole sönder. Tror jag har bytt 5st
vid det här laget.

Samt att strålkastare blir ljusare, och kupéfläkten går högre i takt med att jag gasar.
Ingen kontrollampa som lyser, och inga felkoder på elsystemet.


Jag var ute och mätte upp batteriet och generatorn idag och fick dessa värden:



                                                                            På batteriet       På generatorn

Bilen avstängd                                                     12.3V                  -----------------

Tomgång, utan strömförbrukare                      14.6V                      14.4V

Tomgång, med strömförbrukare                      13V                          12.2V

2.000 RPM                                                            14.3V                      14.3V

3.000 RPM                                                            14.2V                      14.3V

4.000 RPM                                                            14.1V                  -----------------




Tilläggas bör också göras att den vill inte stanna på ett specifikt RPM, utan börjar att vandra.
T.ex. sätter jag den på 3.000 RPM så vandrar den mellan 2.000 - 3.500 RPM.


Någon som har något förslag, innan jag kör sönder ytterligare en eller två tändspolar?

zzr94092
23 mars · 2 677 Inlägg
#2

Min första tanke var att den överladdade,men det hade du ju kollat.

Djo
24 mars · 10 023 Inlägg
#3

Kolla motorjordpunkt/er

Vet ej om ecm kan spöka med kontroll av laddning annars, tyvärr har s80in många elfel att dras med.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
b230x
5 april · 5 Inlägg
#4

Hur gick det för dig, funkar det nu ?

Loddzz
lördag 21:20 · 23 Inlägg
#5

Jag har bytt halogenlamporna i strålkastarna till xenon, så kan inte se om det spökar där längre...
men jag bytte regulatorn och jag har sedan dess inte haft några problem med kupéfläkten iallafall. Så problemet var nog regulatorn ändå

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
lördag 22:27 · 11 729 Inlägg
#6

Men käkar den tändspolar fortfarande? Eller försvann det problemet med?

Bytte du till "ful-xenon"? Dyker det upp andra fel så kan dessa vara en bidragande orsak.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Loddzz
söndag 21:54 · 23 Inlägg
#7

Köpte nya tändspolar av märket STARK och nya champion tändstift, och än har ingen gått sönder...

Jepp ”ful-xenon” blev det, men det har inte uppkommit några nya elfel efter att dessa monterades smile

Däremot så är det något fel på gasresponsen då den tvekar och hackar på de högre varvtalen, så det är det som jag håller på och försöker lösa nu...

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang