Volvo 242 -75

thulegrubb
24 mars 2019 · 5 Inlägg

Hej! Jag är en 18 årig grabb som har fått tag på en 242:a från 75. Har länge velat fram och tillbaks vad man borde göra med den. Har alltid tyckt att det skulle vara kul att byta till manuell låda och uppgradera motorn alternativ byta till en med mer effekt. Har sett många 242:or som går riktigt hårt och man blir ju lite kär när man ser det.
Dock är det många som säger till mig att jag borde ge fan i att ragga sönder bilen och istället bevara den eftersom den är hyfsat sällsynt och eftertraktad.
Jag är väldigt kluven och vet verkligen inte vad jag ska göra...
Skulle vara trevligt att få höra era åsikter och erfarenheter kring detta, tack på förhand!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2019 · 17 386 Inlägg

Är bilen i gott originalskick så mycket riktigt: Ge fan i och gör kaos med den. Möjligen snygga till den och laga rost. Du får bra betalt för en sådan!

Sen kan du köpa en bil som du kan pilla med. Gärna en turbo, det blir enklare då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
24 mars 2019 · 26 114 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Är bilen i gott originalskick så mycket riktigt: Ge fan i och gör kaos med den. Möjligen snygga till den och laga rost. Du får bra betalt för en sådan!

Sen kan du köpa en bil som du kan pilla med. Gärna en turbo, det blir enklare då.

Håller med.
Må kanske vara lite färgad av Volvoismen själv men tycker detta gäller alla märken..förutom vissa specifika då.
Idag är 200-serien ganska tunn över huvudtaget när det kommer till karosser i hyfsat skick. De flesta har gått till antingen folkrace eller skrotdöden, båda är lika illa.

I slutänden är det förstås TS som själv väljer hur denne vill göra, men ber denne att ta en rejäl funderare i alla fall.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Utmarks-Loke
24 mars 2019 · 5 814 Inlägg

Jag ser inga fel i att sätta i en nyare motor, typ T5, diesel, V8 eller vad man nu vill. Men karossen bör hållas i skick, inga fula eftermarknadskjolar och spoilers och rosa glitterlack och 5" sänkning och bortplockade ljuddämpare och så vidare. Det måste göras med klass.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 mars 2019 · 17 386 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag ser inga fel i att sätta i en nyare motor, typ T5, diesel, V8 eller vad man nu vill. Men karossen bör hållas i skick, inga fula eftermarknadskjolar och spoilers och rosa glitterlack och 5" sänkning och bortplockade ljuddämpare och så vidare. Det måste göras med klass.

Uppenbarligen så har TS en bil med automatlåda i. De växer inte på träd och bör således inte "förädlas" på något sätt. Den kan även ha lite extrautrustning i sig.

En Fråga till TS då: Kan du slänga i en T5 bara så?

Ska man byta maskin så ska man kolla lite på en D24. Då kan eventuellt värdet stiga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
24 mars 2019 · 5 814 Inlägg

Är automat något att sträva efter i en sådan bil då? Tvåstegs eller är det till och med trestegs? Hur många av de 82 hästkrafterna slukar den?

zzr94092
24 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Trestegs.kickar man den i typ 100,så ökar inte farten,bara varvet,inte kul i längden..Sitter det en B20 i den?

M123
24 mars 2019 · 962 Inlägg

Behåll den som den är.

Börjar du rota i hur många av alla bilar i 200 serien som lever kvar och är vad du beskriver att du har, ja då är du nog bra nära nere på promille och skrapar på totalen.

Finns tusentals med redan förstörda bilar och världen behöver inte fler, snarare färre så eftervärlden får uppleva ett stycke historia dom med.

Känns inte bilen bra så köp något redan förstört istället. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
thulegrubb
24 mars 2019 · 5 Inlägg

zzr94092 skrev:
Trestegs.kickar man den i typ 100,så ökar inte farten,bara varvet,inte kul i längden..Sitter det en B20 i den?

Sitter en B21A i den smile

zzr94092
24 mars 2019 · 4 378 Inlägg

Ok.ett vilddjur då,hehe...Nja, men kanske lite bättre än en B20.
Har haft en sån för typ 30 år sen,minns inte årsmodell, var dom mindre stötfångarna..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang