Köpråd: Skattefri dieselbil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2019 · 17 379 Inlägg

Fastnat lite för en enkel skattefri dieselbil. En diesel drar ju lite mindre (Marginellt kanske, men ljudet och gången...)

Nu är det ju så att gamla dieselbilar inte är så pigga på att starta i minusgrader om inte maskin är i optimalt skick. Vissa är trögare än andra. Åren har ju tagit ut sin rätt. Nu pratar inte jag direktinsprutade motorer då de kom ut på marknaden först 1992-1994 och således inte är skattefria. Ännu. De startar snällt även om glödning inte fungerar.

Bilmodeller jag funderat på är i vissa fall rätt kända för att vara överjävliga att få igång om nu utetemperaturen skulle visa -10 grader (Japp, det kommer en vinter till, helt hundra på det)

Så:
- Mercedes w124. De brukar väl starta bara glödet fungerar?
- Volvo 740 D24. Riktigt svårstartade, men varför?
- VAG D24. Samma som ovan.
- BMW 525 TDS. Troligen svårt att hitta en som inte är ungdomskörd. Opel Omega samma maskin?
-  Franska bilar (Dyra)

Inte speciellt priskänslig men över 40k känns för mycket. Har ett litet krav som ställer till det rejält: Det måste vara en automat. Hatar att växla.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nybergrobin
21 mars 2019 · 2 377 Inlägg

En mb diesel i gott skick startar alltid trots kyla....se till att du har ett rejält och fräscht batteri samt bra motorolja. Har du en motorvärmare så är det ännu bättre!
Kan du leva med att motorn har typ 14 hästkrafter i kombination med en automat så är w124 diesel ett klockrent alternativ smile


letar själv en w124 diesel men dem börjar att bli svår att hitta tyvärr....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 mars 2019 · 13 669 Inlägg

Golf diesel skulle jag leta efter en fin.   går äkligt snålt.    otroligt roliga bilar att köra och väldig väldigt väldigt billiga delar och väldigt lättmekad.        skulle inte ens försöka lura min värsta fiende att välja en merceders diesel utan turbo..   för något slöare finns inte på denna jord.   skulle hålla mig ännu längre ifrån en d24.. för det är det näst slöaste och där har man dessutom ingen hållbarhet.     

har åkt i många golf mk1:or med 1.6d maskinen dom bilarna brukar gå ruskigt bra.. och är väldigt bränsle snåla..     Men visst är det så att du äger en skattebefriad volvo... mitt tips är att leta på en gammal rostig passat med 1.9 pd 130hk och sen slita ur rovan och kasta ner den i 740..   där har du en snål och bra motor i en bra plattform. smile

Senast redigerat av Growe (21 mars 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
21 mars 2019 · 7 268 Inlägg

måste korrigera, en modern diesel startar INTE snällt utan glödgning,, tro mig

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
KolGruvan
21 mars 2019 · 1 450 Inlägg

Jag har bara goda erfarenheter kring d24. Farsan har dom senaste 15 åren bara åkt 240 d24.
Den ena är även en turbo och automat.
Och ja måste säga att den rör på sig riktigt bra. Motorn är orginal för övrigt.
Förra vintern när det var bortemot 30 minus så startade den utan problem. UTAN motorvärmare.

Den ena har gått ca 60 tusen mil om ja inte minns fel.

Så får du tag i en orginal så skulle jag inte va ett dugg orolig för en sån.

Problemet är ju alla ungdomar som tycker om när dom ska ryka så förbannat, vilket resulterar i en slut motor som dricker olja och vatten.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2019 · 17 379 Inlägg

granadadr skrev:
måste korrigera, en modern diesel startar INTE snällt utan glödgning,, tro mig

Lite nyfiken på vilken bil du haft problem med?

Growe:
Stämmer, 740GL. Men kommer inte att börja byta motor, saknar plats och kunskaper.
Haft både Golf GLD/GTD men GLD var inte så lättstartad på vintern. Hade även en Passat TD från 1989. Den gick ok! Glömde den!

Nåja, en 300D på 109hk som går som den ska är väl knappast tröttare än den jag kör runt i nu. Har även haft en Opel rekord med dieselsnurra. Den har jag nog förträngt även om bildbevis finns. Hade en kul puckel på huven tydligen. En snorfin 525TDS har även den passerat min ägo. Den gick bra men var strul med. Och då var den inte gammal!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
21 mars 2019 · 7 268 Inlägg

Hybrid_ skrev:

granadadr skrev:
måste korrigera, en modern diesel startar INTE snällt utan glödgning,, tro mig

Lite nyfiken på vilken bil du haft problem med?

Growe:
Stämmer, 740GL. Men kommer inte att börja byta motor, saknar plats och kunskaper.
Haft både Golf GLD/GTD men GLD var inte så lättstartad på vintern. Hade även en Passat TD från 1989. Den gick ok! Glömde den!

Nåja, en 300D på 109hk som går som den ska är väl knappast tröttare än den jag kör runt i nu. Har även haft en Opel rekord med dieselsnurra. Den har jag nog förträngt även om bildbevis finns. Hade en kul puckel på huven tydligen. En snorfin 525TDS har även den passerat min ägo. Den gick bra men var strul med. Och då var den inte gammal!

sett både bmw e 61 som behövt nya glödstift,, min mondeo/ pegeuot diesel i dem smile

mb_pucken
21 mars 2019 · 5 083 Inlägg

Jag har ägt och brukat en drös Mercedes med gamla hedliga dieselmaskiner både med och utan turbo och alla har knackat igång trotts kyla.
Personligen gillar jag om602 dvs 250d då den är hyfsat snål och ändå körbart pigg.
Om603 dvs 300d är lite piggare men drar mera. I alla fall enligt min erfarenhet.
Dessutom har mercan enligt mig bra komfort även i motorvägsfart. Går tyskt. Tungt och stadigt. Grymt trevlig värme har dom också och bra halvljus.
Har dom bara klarat sig från rost och känns stabila i bakvagnen så är det en odödlig maskin.
Sen finns även lillebror 190d och 190d 2.5.
Har även haft några golfar med diesel men var enda en har inneburit skruvande för min del, radade lådor och drivaxlar. Kopplingar som krånglar och mycket annat.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
simlar
21 mars 2019 · 5 516 Inlägg

Som Growe säger, en VW dieselfyra av skattebefriad årsmodell är dom bränslesnålaste skattebefriade dieselbilarna man kan köpa.
Golf, Jetta och Passat finns som skattebefriade med 1,6D, 1,6TD och kan även finnas med 1,9D då den motorn kom 1989 i Passat.
Turbodiesel är att föredra, går lika billigt om inte billigare än sugdiesel och har mycket bättre ork i maskin.
Är insprutningspumpen korrekt inställd startar dom utan större bekymmer i -25°C sålänge glödningen fungerar och batteriet är fräscht.
Svårt dock med automat som krav då jag inte vet av att dom fanns med automatlåda.

Mercedes-diesel är kända för att bara gå och gå. W124 är riktigt tysta i kupén och går fint efter vägen.
Har inte hört mycket negativt om dessa förutom då att dom är relativt bränsletörstiga.

D24 verkar ha alldeles för mycket problem, främst då dom sitter i Volvo att toppar spricker och vattenpumpar rasar men kanske hänger på hur dom körs och servas?

BMW 525TD och TDS går mjukt och fint och startar lätt vid kyla trots förkammarteknik, dock finns dom inte som skattebefriade ännu eftersom 525TDS lanserades inte förrän 1992.
524TD är det du måste kolla på isf och då i E28 årsmodell 84-87 eller E34 årsmodell 88-91.
Svårt att hitta gamla BMW-dieslar dock.

Opel Omega med BMW TDS motor är Omega B vilken kom årsmodell 1994 så är några år kvar innan dom är skattebefriade, finns inte så många av dom heller.


Annars så går det alltid dieselkonvertera en skattebefriad bil om man inte hittar den modellen med den motorn man vill ha.
Går ju då att montera en modernare motor i en skattebefriad bil och bilen är då fortfarande skattefri smile

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2019 · 17 379 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jag har ägt och brukat en drös Mercedes med gamla hedliga dieselmaskiner både med och utan turbo och alla har knackat igång trotts kyla.
Personligen gillar jag om602 dvs 250d då den är hyfsat snål och ändå körbart pigg.
Om603 dvs 300d är lite piggare men drar mera. I alla fall enligt min erfarenhet.
Dessutom har mercan enligt mig bra komfort även i motorvägsfart. Går tyskt. Tungt och stadigt. Grymt trevlig värme har dom också och bra halvljus.
Har dom bara klarat sig från rost och känns stabila i bakvagnen så är det en odödlig maskin.
Sen finns även lillebror 190d och 190d 2.5.
Har även haft några golfar med diesel men var enda en har inneburit skruvande för min del, radade lådor och drivaxlar. Kopplingar som krånglar och mycket annat.

Jag har också ägt ett gäng w124 MB-dieslar. De flesta på 90-talet då de fortfarande var dyra i inköp och således välskötta. Aldrig haft problem med dessa. Men det var då det. Nu efter ytterligare 20 år kanske de har risat till sig rent maskinellt. Den sista 300D aut ägde jag senast 2011 ett kort tag. Gick som en dröm. Såldes till en yngling och efter ett par månader var den skrotad. Hmm?

Nu är jag inte på något sätt kräsen. Volvon som brukas varje dag är 33 år gammal och går perfekt. Den är verkligen ingen raket. Men fungerar på samma sätt som den säkert gjorde när den var ny. Jag trivs med bilen men nu är det diesel & aut som gäller. Kan ändra sig givetvis smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 mars 2019 · 17 379 Inlägg

Var lite sugen på denna:
https://www.blocket.se/alvsborg/MB_300_ … 15&w=3

Tyvärr hade den redan i Oktober 2006 rullat 59379 mil. Eftersom det rör sig om en turbodiesel med automatlåda så svalnade intresset lite... Även dessa har ett bästföre-datum. Dessutom skinnklädsel. Usch. Har dock inte pratat med säljaren ännu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
22 mars 2019 · 4 030 Inlägg

Jag har sett lite då och då 740 med D5a i. Känns som at det skulle kunna vara en utmärkt kombination?smile

Står att denna är manuell, men duger som exempel iaf:)

https://www.blocket.se/blekinge/740_D52 … 15&w=3

Senast redigerat av zemet (22 mars 2019)

torsen
22 mars 2019 · 7 198 Inlägg

Köpte en ny OPEL 2100.
Den vill jag varna för.
Stora problem med kylvätskeförlust under garantitiden.
Såldes när garantin gick ut.
124 minns jag med en suck.
37.500 mil med endast 2 byten av torkarmekanismen.
En 123:a skulle jag spana in i ditt ställe.
Inte så (prismässigt) övervärderade som 124.
Peugeot har kanske personbilsvärldens längsta erfarenhet av dieselmotorer.
En 504 i gott skick?
Köpte 2006 en ny KJ 2.8 CRD.
Ägde i drygt 5 år utan problem.
Trots att "alla" förståsigpåare sa att den motorn var skit.
Däremot att CRD 2.5 hade problem med topplockspackningarna har väl inte undgått någon bilintresserad.
Jeepar med Mercedesmotorer lär vara "skottsäkra".

simlar
24 mars 2019 · 5 516 Inlägg

zemet skrev:
Jag har sett lite då och då 740 med D5a i. Känns som at det skulle kunna vara en utmärkt kombination?smile

Står att denna är manuell, men duger som exempel iaf:)

https://www.blocket.se/blekinge/740_D52 … 15&w=3

D5252T är ej D5.
D5252T är en Audi-motor med Bosch VP37 fördelarpump. Även känd som AEL i Audi med 140hk 2,5TDI.

D5 är en Volvo-motor med Commonrail.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Utmarks-Loke
24 mars 2019 · 5 809 Inlägg

torsen skrev:
Peugeot har kanske personbilsvärldens längsta erfarenhet av dieselmotorer.
En 504 i gott skick?

Får väl bli denna då, den enda på blocket:
https://www.blocket.se/simrishamn/PEUGE … amp;last=1
Tyvärr ingen automatlåda. Och detta är den enda peugeot diesel alls, äldre än 1997, som är till salu på blocket.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 mars 2019 · 13 669 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

torsen skrev:
Peugeot har kanske personbilsvärldens längsta erfarenhet av dieselmotorer.
En 504 i gott skick?

Får väl bli denna då, den enda på blocket:
https://www.blocket.se/simrishamn/PEUGE … amp;last=1
Tyvärr ingen automatlåda. Och detta är den enda peugeot diesel alls, äldre än 1997, som är till salu på blocket.

jävlar va ball husbil ;-)     ja dom där motorerna är riktiga slitvargar..  dom överlever nog oss alla..  problemet är j u att bilarna inte överlever.. så förvånad att du hittar en 504:a ens..  helvete va dom där rostade smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
24 mars 2019 · 5 809 Inlägg

Growe skrev:
jävlar va ball husbil ;-)     ja dom där motorerna är riktiga slitvargar..  dom överlever nog oss alla..  problemet är j u att bilarna inte överlever.. så förvånad att du hittar en 504:a ens..  helvete va dom där rostade smile

Och även den där har ju upprostade trösklar enligt besiktningsprotokollet

zemet
25 mars 2019 · 4 030 Inlägg

simlar skrev:

zemet skrev:
Jag har sett lite då och då 740 med D5a i. Känns som at det skulle kunna vara en utmärkt kombination?smile

Står att denna är manuell, men duger som exempel iaf:)

https://www.blocket.se/blekinge/740_D52 … 15&w=3

D5252T är ej D5.
D5252T är en Audi-motor med Bosch VP37 fördelarpump. Även känd som AEL i Audi med 140hk 2,5TDI.

D5 är en Volvo-motor med Commonrail.

Du har rätt. Men bilen fungerar fortfarande som exempel:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 mars 2019 · 17 379 Inlägg

Har nosat upp en 300D aut -88:a. Bes till oktober. Rent papper förra gången. Men frågan jag ställer mig är hur mycket den drar?

En annan sak är om den hinner bli varm på 10 km körning på landsväg? Jag kommer inte ihåg. Börjar vackla lite nu. Blir alltid så när väl pengar ska slantas upp inför ett köp...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
26 mars 2019 · 962 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har nosat upp en 300D aut -88:a. Bes till oktober. Rent papper förra gången. Men frågan jag ställer mig är hur mycket den drar?

En annan sak är om den hinner bli varm på 10 km körning på landsväg? Jag kommer inte ihåg. Börjar vackla lite nu. Blir alltid så när väl pengar ska slantas upp inför ett köp...

Jag får känslan av att en motor på 3L och en kupé på flera 100L får svårt att vara annat än fisljummet under 10 grader.

Antingen får man nog gå på en mindre bil med mindre allt eller en med värmare som hjälper upp motortemperaturen.

Sen jag själv, har jag det minsta tvekan om en bil och illavarslande känsla över den eller ägaren osv då köper jag inte.
Oavsett pengarna så klämmer sig detta döda ting in i privatlivet och den ska passa in och lägga till på pluskontot och inte vara en en energitjuv.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang