Austin Mini till Suzuki Swift GTi-konvertering

På gång att sätta en Swift-motor i min Austin Mini 1000c från 1975. Från 35hk till 105 hk. Den ska också stylas om ordentligt nu när den ska bli firmabil.

martinhejdesten

  • 64 Följare
  • 21 589 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 april
martinhejdesten
22 mars · 120 Inlägg
#101

Fredag #1 – Nytvättade spridare skickas iväg för genomströmningstest mm.
Fredag #2 – Motorhuvens nya svetsarbete är färdigslipat och nu väntar spackling.
Fredag #3 – Flipfrontens insida har fått ett lager med underredsmassa.
Fredag #4 – Arbetsbeskrivning skickas till motorverkstaden och invänta renoveringsstart.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-6a636c87c3044def77f34c3d27ebb608.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a8e8c5cc125265c3cf6a798612a99088.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d06063e7cde89b99460aa3a04883ff1d.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (22 mars )

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
22 mars · 646 Inlägg
#102

Tyckte först att fronten såg helt skev och skärmarna helt vridna ut, men såg sen att det är insidan du tagit bild på ;-) snyggt med enhetlig färg, och bra med rostskydd.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTEq GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
eastmotorsport -sommar ska de va....
22 mars · 4 136 Inlägg
#103

Snart lack, härligt! Men tycker det ser ut som den påsvetsade plåtremsan på huven är ojämn i underkant

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
martinhejdesten
22 mars · 120 Inlägg
#104

eastmotorsport skrev:
Snart lack, härligt! Men tycker det ser ut som den påsvetsade plåtremsan på huven är ojämn i underkant

Det är den som satt på den gamla fronten och som blev lite tilltygad vid demonteringen av ”läppen”. Ska knackas till och jämnas ut med spackel då passformen fortfarande inte är helt hundra till frontpanelen.

martinhejdesten
23 mars · 120 Inlägg
#105

Ibland är det bra med en reminder om hur bilen ska se ut när den är klar (photoshopad). Vindrutetorkararmarna är dock i svart. Och igår fick jag nöjet att känna och klämma på grannens precis inköpta Mini Cooper (1989 års modell). Han blev inspirerad av min bil. Och nu inspirerar hans lilla bil mig att jag bara måste bli klar. Och det är fort.

Att sätta samman en motor är kanske inte helt lätt, dessutom ska ju all el dras om och nya hjärtat får ju inte stötas bort av kroppen så att säga. Drivaxlarna, koppling och styrning ska ju helst funka. Och sen ska allt finjusteras inför besiktning. Blir den klar till sensommaren måntro? Håller tummarna.

Surfar lite Harness bar just nu, dvs det horisontella röret som monteras på den bakre delen av buren. I annat fall får jag fästa 4-punktsbältena i baksätets ryggstöd (nertill) eller rentav på ”hatthyllan”. Detta rör kompletteras med ett vertikalt rör som fästes mellan Harness bar och tunneln. Denna Harness bar kanske läggs med i ordern som ännu inte lämnat UK.

Olidlig väntan står runt hörnet nu när motorn är iväg för renovering och även när lackering är på G. Men sen....

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-1676d4ffcb881f91dc5d017d55bba014.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (25 mars )

martinhejdesten
25 mars · 120 Inlägg
#106

Måndag. Arbetsveckan är igång. Så är även pensionären på östkusten. Farsan har legat i och rengjort samt lackerat kofferten. Motorhuven har lagts på sin plats och passformen finjusterats med spackel så att framkanten blir tipptopp.

På västkusten så har jag Photoshopat vindrutetorkararmarna så att de blivit svarta (uppdaterad bild i föregående inlägg). Spridarna skickas till Overtake i Jönköping och sen är det väntan som gäller. Främst sändning från UK med grejor som ska monteras innan lackering.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-57c8ab25c9ad55001d2fbf9301e5fe94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-023140d159d4c6763d316af5076e2ec3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-544b4f39bbadc92c4e1afacfec066b76.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-9c3076df98a95af49e1e7d93c31673a2.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (25 mars )

martinhejdesten
26 mars · 120 Inlägg
#107

Britterna är inte snabba på mailen. Men jag fick nyss besked om att gångjärnen för bakluckan och de nedre gångjärnen till dörrarna fortfarande är Out of Stock. Eftersom jag är ivrig att få iväg bilen till lackering, men måste få på "sömmarna" (listerna) innan dess så bad jag dem dela upp sändningen.

Med det sagt så borde första delen anlända i början på nästa vecka (v 14), monteras och sedan skicka bilen till lackering i slutet av samma vecka.

Farsan har slipat, spacklat och slipat på nytt sett till passformen på motorhuven och fronten. Nu börjar det likna något! Han har även smackat dit underredsmassa på innerskärmarna och stagen så att det ser nytt och fräscht ut. Och testmonterat en Spax Gaz Shocks.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cc0f946fd0800e0aaa07fe4f5753cf9c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-95fa711a30271468b9950fea1223162d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-8bfcf5f4eee023f61f30787572499c1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-cc71d0d13b8666b9c55aa1d75d88a492.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-e875b53fa8cb66b99deeb89dd7619c79.jpg

martinhejdesten
29 mars · 120 Inlägg
#108

Grisen i säcken... när man åker 45 mil enkel resa för en billig motor så får man räkna med överraskningar. Idag fick jag dessvärre beskedet att cylindrarna måste borras. Och därtill kommer nya kolvar. Hmm. Nåja, men det blir nog bra i slutändan.

Co-pilot Andreas hittade en kontakt i USA som är duktig på kamaxlar då de också behövdes bytas ut enligt motorverkstaden. Så nu är dessa urplockade och ska flyga över Atlanten för att "kopieras" innan nya tillverkas.

Kort och gott. Jag köpte nog den billiga grisen i säcken. Den var inte snygg, men den lär springa snabbare än griseknoen när den är klar, för just nu springer den inte alls.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-ba3571ba53fa6da5c02cd37571db6a91.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d475d7fb904a00138799ca241f027075.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (29 mars )

Cassius Hobbymekaniker
29 mars · 306 Inlägg
#109

Bra tillfälle att uppgradera kolvar och stakar då ju. Swift motorerna svarar bra på överladdning wink

silverado350
29 mars · 103 Inlägg
#110

Turbo! 😉

martinhejdesten
3 april · 120 Inlägg
#111

För en stund satt jag och skrev ett surt mail till Minisport då de, enligt telefonsamtal i måndags, ännu inte hade skickat den första delen av ordern vilket de sa att de skulle ha gjort för exakt en vecka sedan. Plötsligt sa det "pling" i telefonen med ett meddelande "Your items have been dispatched and will arrive on this Friday". De kände nog av min frustration med andra ord. Jag hann turligt nog inte skicka det syrliga mailet.

När prylarna anländer så ska sömmarna smackas på illa kvickt. Sen lämnas allt till lackering!

På hemmafronten har jag fått kontakt med jänken som i själva verket var en kanadick, Ontario för att vara mer exakt. Han beskrev hur kamaxlar mm skulle packas för att undvika skador på prylarna. Ehh...

"These are my standard shipping instructions. Please read them carefully. Wrap each cam tightly in AT LEAST 8-10 pages of newspaper. Tape them together. Wrap and tape them in cardboard. Put them in a box packed tight with crumpled newspaper. No styrofoam please. It doesn't work and it’s messy. If you are shipping the cam sprocket as well, separate it from the cam and wrap it the same way with newspaper and cardboard. If they move in the box, they will get damaged. I have seen many damaged cams and sprockets in the past and this should prevent that. It will then all fit in a 12” x 12” x 5 1/2” USPS flat rate box and save a considerable amount on the shipping. Make sure to tape it well around its perimeter because the boxes are not very good."

Sagt och gjort. Men vem har tidningspapper nu för tiden? Man läser ju allt digitalt numera. Nåja, jag fick ragga tag på tidningspapper men nu tog silvertejpen slut. Lär surra in rubbet rejält med silvertejp på anrådan av the Canadian. Får se vad frakten landar på.

På återseende!

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-a7ce0e1b6b789ede95b8664b8d6c5275.jpg

Senast redigerat av martinhejdesten (3 april )

martinhejdesten
4 april · 120 Inlägg
#112

Snabba puckar...
- Silvertejp inhandlat. Nu ska det surras!
- Frakt enkel väg till Kanada; en lagom diff på 864 -3931 kr beroende på aktör. Jisses!
- Farsan har grundat undersidan på huven med tröskelskyddsmassa. Lackeraren tar över snart.
- Andreas har fått svar från motorverkstaden; borrning till 74,25 mm i bästa fall (eller tvingas borra mer då cylinderhål 3 var i sämst skick).
- Spridarstatus: flödet på spridarna var helt ok, men sprutbilden var sådär och blev inte bättre av ultraljudstvätten. Expertutlåtande från Overtake "Det bör inte vara några problem. Men vill poängtera att spridarna inte är i nyskick." Enligt Andreas kan man hitta nya hyfsat billigt på eBay.
- Håller tummarna att UK-sändningen verkligen dyker upp imorrn. Lär ta en tur över till bilen i helgen för att slutföra karosseriet och lämna över bilen till lackfirman. Sätter nog en digital systemkamera i näven på farsan så att han kan plåta lackeringen då han bor i närheten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-93dfc854ddcc9642649880243d130c19.jpg

eastmotorsport -sommar ska de va....
4 april · 4 136 Inlägg
#113

Men nån på närmare håll måste väl kunna fixa nya kammar?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
SportPilot skånsk högflygande adel
4 april · 6 497 Inlägg
#114

Måste bara ge beröm för de förbaskat bra bilderna !

Cassius Hobbymekaniker
5 april · 306 Inlägg
#115

Kolla med AGAP, dom gör custom kammar vet jag. Även från nya råämnen om de skulle vara så. Omslipningar finns de fler som gör också, Enem bl a tror jag har en kamslip. Blir inte förvånad om firmor som Topplocksverkstan, HighSpeed, TG Motor m.fl. har bra kontakter för sånt också.

Sen finns ju firmor i Europa med, Cat Cams är rätt stora t ex.

martinhejdesten
5 april · 120 Inlägg
#116

Det var ju förstås bra pris via kanadicken, men jag tror att frakten äter upp hela den vinsten. Tar man via en närmre aktör så slipper jag ju både klabb med tull, dyr frakt och kan dra momsen. Har någon några tips på svenska återförsäljare/aktörer?

Tack för tipsen Cassius. Du var några sekunder före mig, haha!

Senast redigerat av martinhejdesten (5 april )

martinhejdesten
5 april · 120 Inlägg
#117

SportPilot skrev:
Måste bara ge beröm för de förbaskat bra bilderna !

Tackar. Och så blev de i färg till slut!

Cassius Hobbymekaniker
5 april · 306 Inlägg
#118

Jag frågade på pris hos AGAP för 4st råämnes kammar till en DOCH V8a. De var billigare än att köpa färdiga från catcams smile Då skulle Agap hjälpa till med att ta fram profilen med. Tror de handlade om 16-18000 hos AGAP och drygt 20 från Cat cams. Men då handlar det som sagt om 4st kamaxlar, inte bara två wink Omslipning är också klart billigare än råämnes kammar så helt klart värt att kolla upp i alla fall!

martinhejdesten
5 april · 120 Inlägg
#119

W T F ! Fick grejorna från England idag. Men de där listerna som var väldigt viktiga att få fanns inte med! Och då har jag mailat dem tre gånger och tryckt på att jag behöver dem omgående pga stundande lackering. Bloody hell!

Andreas hade en liknelse häromdagen då hans bil hade pajat, jag tror jag får låna den... tänk dig Michael Douglas i filmen Falling Down, Bruce Willis i Die Hard (Yippie-ki-yay MF) och Samuel L jackson i Pulp Fiction. Där. Just där. Är jag nu.

Men glad helg på er!

Senast redigerat av martinhejdesten (5 april )

martinhejdesten
5 april · 120 Inlägg
#120

Tack Cassius för att du snabbkollat pris. Jag tar detta vidare och kollar vad två kammar landar på!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang