Köpråd: Skattefri dieselbil.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2019 · 13 669 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har nosat upp en 300D aut -88:a. Bes till oktober. Rent papper förra gången. Men frågan jag ställer mig är hur mycket den drar?

En annan sak är om den hinner bli varm på 10 km körning på landsväg? Jag kommer inte ihåg. Börjar vackla lite nu. Blir alltid så när väl pengar ska slantas upp inför ett köp...

Haha nej den blir aldrig varm under den tiden utan en värmare... Vi hade en mB 240d 1989a som vi körde en vinter och den blev inte varm förens man legat full gas ett antal mil.. Så fort man. Släppte blev det kallt..   När ett var - 10 och man fått igång det där skrotet så fick man vara glad om man någonsin fick varmare än 0gradigt och då körde vi full gas

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
mb_pucken
26 mars 2019 · 5 083 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Har nosat upp en 300D aut -88:a. Bes till oktober. Rent papper förra gången. Men frågan jag ställer mig är hur mycket den drar?

En annan sak är om den hinner bli varm på 10 km körning på landsväg? Jag kommer inte ihåg. Börjar vackla lite nu. Blir alltid så när väl pengar ska slantas upp inför ett köp...

Haha nej den blir aldrig varm under den tiden utan en värmare... Vi hade en mB 240d 1989a som vi körde en vinter och den blev inte varm förens man legat full gas ett antal mil.. Så fort man. Släppte blev det kallt..   När ett var - 10 och man fått igång det där skrotet så fick man vara glad om man någonsin fick varmare än 0gradigt och då körde vi full gas

Då var det garanterat något som inte stämde med den..

Aldrig upplevt en merca diesel med dålig värme utom en, där fastnade termostaten öppen på en långfärd. Då blev det lite kyligt då det var mitt i vintern.  Men en pizzakartong framför kylaren och en mätt mage löste problemet tills man var hemma.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Meaganeowner
26 mars 2019 · 2 250 Inlägg

Diesel ibland ca 1 kr dyrare per liter än bensin.

Således plussa på 1/16 per liter.

Har en Octavia tdi, 4 wd, drar strax under 0.7 l/mil.

Renaluten, en Megane II, drar under 0.6 l/ mil.

Båda med vinterdäck.


Så nu blir det bara bensinåkande för mig

Summa summarum.. 2.5 kr billigare / mil.

7500 kr / år.

Inte att förakta, för en som snart går i pension.

torsen
26 mars 2019 · 7 198 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har nosat upp en 300D aut -88:a. Bes till oktober. Rent papper förra gången. Men frågan jag ställer mig är hur mycket den drar?

En annan sak är om den hinner bli varm på 10 km körning på landsväg? Jag kommer inte ihåg. Börjar vackla lite nu. Blir alltid så när väl pengar ska slantas upp inför ett köp...

Min erfarenhet av Defender Storm och Puma är att de inte blir varma/avger någon kupévärme  de första milen.
JEEP med VM-motor inte bättre.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 mars 2019 · 13 669 Inlägg

mb_pucken skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Har nosat upp en 300D aut -88:a. Bes till oktober. Rent papper förra gången. Men frågan jag ställer mig är hur mycket den drar?

En annan sak är om den hinner bli varm på 10 km körning på landsväg? Jag kommer inte ihåg. Börjar vackla lite nu. Blir alltid så när väl pengar ska slantas upp inför ett köp...

Haha nej den blir aldrig varm under den tiden utan en värmare... Vi hade en mB 240d 1989a som vi körde en vinter och den blev inte varm förens man legat full gas ett antal mil.. Så fort man. Släppte blev det kallt..   När ett var - 10 och man fått igång det där skrotet så fick man vara glad om man någonsin fick varmare än 0gradigt och då körde vi full gas

Då var det garanterat något som inte stämde med den..

Aldrig upplevt en merca diesel med dålig värme utom en, där fastnade termostaten öppen på en långfärd. Då blev det lite kyligt då det var mitt i vintern.  Men en pizzakartong framför kylaren och en mätt mage löste problemet tills man var hemma.

Blev visst en 9a istället för en 0a. Ska vara en 1980a.men jsg frös konstant o den där skrot högen... Förövrigt aldrig suttit i en slöare bil..     Minns att vi var mellan Trollhättan och Strömstad en gång och vi kom fram till en backe. Då maxa vi skiten i kanske 140?!  Innan vi var uppe så fick polarn lägga i 1an och bad mig vara beredd på att hoppa ur och putta..   Fy fan vilken bil det där var...

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Specialraggarn
26 mars 2019 · 512 Inlägg

Mercedes W/S/C 124a

Volkswagen Passat 1.8T "Fruräcer" (2004)
Knugcab
26 mars 2019 · 5 111 Inlägg

Growe skrev:

mb_pucken skrev:

Growe skrev:

Haha nej den blir aldrig varm under den tiden utan en värmare... Vi hade en mB 240d 1989a som vi körde en vinter och den blev inte varm förens man legat full gas ett antal mil.. Så fort man. Släppte blev det kallt..   När ett var - 10 och man fått igång det där skrotet så fick man vara glad om man någonsin fick varmare än 0gradigt och då körde vi full gas

Då var det garanterat något som inte stämde med den..

Aldrig upplevt en merca diesel med dålig värme utom en, där fastnade termostaten öppen på en långfärd. Då blev det lite kyligt då det var mitt i vintern.  Men en pizzakartong framför kylaren och en mätt mage löste problemet tills man var hemma.

Blev visst en 9a istället för en 0a. Ska vara en 1980a.men jsg frös konstant o den där skrot högen... Förövrigt aldrig suttit i en slöare bil..     Minns att vi var mellan Trollhättan och Strömstad en gång och vi kom fram till en backe. Då maxa vi skiten i kanske 140?!  Innan vi var uppe så fick polarn lägga i 1an och bad mig vara beredd på att hoppa ur och putta..   Fy fan vilken bil det där var...

Det var nog mycket som inte var i ordning med den, toppfarten känns rimlig men jag har då dragit rätt vällastade släp med 240D utan att det gått så trögt uppför backarna...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2019 · 17 376 Inlägg

Jag körde utan problem en 240D till Norska fjällen på 90-talet. Den bilen var märkligt pigg faktiskt sett till vad den borde presterat. Värmen tror jag inte är ett problem. Haft många gamla dieselmersor genom åren men har klart för mig att de sörplade i sig en del.

Fast den bil jag har nu är driftsvarm efter ca 3 km körning. Och ger värme i kupén efter 200 meters körning. Nu är det snart sommar och inte så viktigt men vintern kommer även i år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
mb_pucken
27 mars 2019 · 5 083 Inlägg

En 240d ska vara slö, lite av dess charm wink
När jag var mindre så rullade vi land och rike runt med en w123 300d med en stor kabe efter. Gick så bra så.
Även min 190d 2.5 gick bra att dra husvagnen med.
Enda mercan som jag upplevt slö var våran geländerwagen, ombyggd till gamla 300d, 2.3 ton, knappt 80hp. Den gjorde 90kmh utför. 85 på plant. Men startade alltid oavsett hur länge den stod eller hur kallt det var.
Gick och åka 150mil med husvagn efter också. :-) fast bara en liten vagn på 1.3 ton :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang