Köpråd Bil med 7 platser, under 170k

stukastini
26 mars 2019 · 265 Inlägg

Jag behöver lite hjälp inför köp av en bil med 7 platser. Familjen består av 2 vuxna och 3 barn. Den äldsta sitter utan barnstol, den mellersta sitter framåtvänd med stol och den minsta är kvar bakåtvänd i 1-2 år till. I övrigt finns inget att ta hänsyn till förutom att jag satt maxbudget till 170 000 och det ska vara automat.

Vi åker under 1000 mil/år så förbrukning lägger jag ingen vikt vid. Däremot vill jag ha en så driftsäker bil som möjligt och såklart innehålla god säkerhet vid kollision.

Jag har kikat på Caddy Maxi life, fördelen jag ser där är att det är ganska trevlig innuti, har gott om lastutrymme även om bakre raden sitter i och den har skjutdörrar. Just skjutdörrar är en dröm för oss med barn. Jag är medveten om att denna bil troligen är lite bullrig inuti. Någon som har något att säga om 1.6 TDI motorn?

Har även tittat på Volvo XC90, R-design mellan 11-12 verkar gå att få till rimliga priser och dom är rätt läckra. Hur är D5an att äga och serva? Gillar att man kommer upp lite i sitthöjd här och krocksäkerheten känns god.


Andra förslag?

-
stukastini
26 mars 2019 · 265 Inlägg
-
xXSammy
26 mars 2019 · 6 570 Inlägg

På vilket sätt? I EuroNcap så fick den bättre poäng (I front och sidokollision), dock saknar XC90n värdering om barnsäkerheten? En V70II fick 41 jämnt emot S-Max på 39. Dock delar de samma typ bottenplatta.
XC90 delar med äldre V70/S60/S80.

Av erfarenhet med XC90 D5 var att den sörpla i sig 1 liter milen med farthållaren på 100. (Hyrbil som hade gått 3000 mil). Samma sträcka körde jag en Galaxy (1.6 diesel) på 0.6.
Verkstadsmässigt är det ungefär lika, inga jätte problem (Dock bara 3 års erfarenhet på Volvo jämnt emot 9 på Ford...) men finns risk för styrleder efter 10.000 mil.
Fordarna har dock eluppvärmd framruta, bekvämt på vintern.

Föreslår att ni tar med er barnstol(arna?) och provar vad som är smidigast att montera i och bekvämast att köra.

SUV och AWD kan vara falsk säkerhet, så lita inte blint på storleken. Sen är S-Max/Galaxy en MPV medan XC90 en SUV.

Senast redigerat av xXSammy (26 mars 2019)

De/Dem
zemet
26 mars 2019 · 4 038 Inlägg

Jag körde caddy som arbetsbil 2015. Den var splitter ny när jag fick den.  Har aldrig hatat en bil så mycket någonsin. Vägljudet i 120 var så öronbedövande att jag körde med öronproppar.

Praktikanten skrattade åt mig på parkeringen när vi åkte iväg, efter några minuter på motorvägen ville han också ha öronproppar.

Caddy maxi kanske är bättre än den vanliga caddy? Men jag skulle gissa att den är precis lika värdelös.

XC 90 är däremot en riktigt trevlig bil tycker jag, vi åkte 5 fullvuxna män i den till trysil för en månad sedan, inga som helst problem med plats osv.

Kompisen som äger den berättade att ingen någonsin har dött i en XC90, sant eller inte vet jag inte:)

Den är dock gasnak törstig.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
stukastini
27 mars 2019 · 265 Inlägg

zemet skrev:
Jag körde caddy som arbetsbil 2015. Den var splitter ny när jag fick den.  Har aldrig hatat en bil så mycket någonsin. Vägljudet i 120 var så öronbedövande att jag körde med öronproppar.

Praktikanten skrattade åt mig på parkeringen när vi åkte iväg, efter några minuter på motorvägen ville han också ha öronproppar.

Caddy maxi kanske är bättre än den vanliga caddy? Men jag skulle gissa att den är precis lika värdelös.
.

Lät ju rätt jobbigt om man ska åka långt haha smile. Vi åker 80% av våra 1000 mil lokalt till förskolan, handla mat osv. Så kanske inte blir ett lika påtagligt problem för oss. Jag får ta mig till en handlare och provköra helt enkelt.

-
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 mars 2019 · 17 478 Inlägg

Jag körde med Volvos D5:a i en V70 automat för några år sedan. Den gillar inte kortkörningar. Ska ni köra under 1000 mil per år så blir den inte varm och dieselvärmaren går konstant. Drog över litern även om som du säger inte spelar så stor roll så retade det mig. Vad jag mest störde mig på var att den fick stödladdas utanför huset någon natt varannan vecka eftersom den aldrig hann bli fulladdad annars.

Den behövde dessutom tokköras någon gång då och då då den tydligen sotade igen eller nåt. Gick lite ryckigt. Efter en rejäl urblåsning med gaspedalen tryckt mot golvet ibland så gick den som den skulle efter det i 2 veckor. Den hade gått cirka 20000 mil när jag sålde den.

Bensinmotor skulle jag rekommendera. Gärna en mindre sådan så maskin får jobba lite. På långfärd gick dock D5:an mycket snålt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
stukastini
28 mars 2019 · 265 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag körde med Volvos D5:a i en V70 automat för några år sedan. Den gillar inte kortkörningar. Ska ni köra under 1000 mil per år så blir den inte varm och dieselvärmaren går konstant. Drog över litern även om som du säger inte spelar så stor roll så retade det mig. Vad jag mest störde mig på var att den fick stödladdas utanför huset någon natt varannan vecka eftersom den aldrig hann bli fulladdad annars.

Den behövde dessutom tokköras någon gång då och då då den tydligen sotade igen eller nåt. Gick lite ryckigt. Efter en rejäl urblåsning med gaspedalen tryckt mot golvet ibland så gick den som den skulle efter det i 2 veckor. Den hade gått cirka 20000 mil när jag sålde den.

Bensinmotor skulle jag rekommendera. Gärna en mindre sådan så maskin får jobba lite. På långfärd gick dock D5:an mycket snålt.

Kör bensinare idag av den anledningen smile. Xc90 kanske blir onödigt i mitt fall, även om den verkar vara rysligt bekväm.

-
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang