Slanga en audi

Onedynamite
4 april · 10 Inlägg
#1

Jag har en audi a4 b6 1.8t 2003 som bränslepumpen gått sönder på. Den är givetvis fulltankad så jag kan inte öppna under baksätet för det behöver tydligen vara mindre än en halv tank för att det inte ska rinna ut bensin där. Jag har provat att slanga med en bränsleslang som är ca 8 mm innerdiameter men det vill sig inte. Det kommer en liten skvätt när man suger men sen slutar det direkt. Har även provat med tryckluft och en trasa för hålet men det blir samma sak, det sprutar lite bensin men sen ger det sig direkt. Har jag fel slang? Sitter det nån form av slangningsskydd? Finns det nån avtappningsplugg under tanken? Om jag tar av slangen till bränslefiltret kommer det bränsle där då eller måste pumpen gå för det?

Och NEJ, jag ska inte göra hål i vare sig tanken eller slangar så komiker behöver inte svara det!

Xebers76
4 april · 1 187 Inlägg
#2

Ta bild på hur du har lagt upp det rent tekniskt med slanglängd, vinklar osv

Varför inte ta med hela soffgruppen ut på vägarna? Kolla gärna in min tråd "Den rullande soffgruppen"
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=319705
jaka54
4 april · 2 907 Inlägg
#3

Hej!
Kan inte tänka mig att hålet i tanken där man sätter i och tar ur pumpen skulle ligga under bränslenivån!- Har du verkligen kollat det?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
5 april · 1 357 Inlägg
#4

Dessa bilar har oftast skydd mot slangning i form av en liten lucka eller dylikt i påfyllningsröret.
Vem har påstått att det rinner över om det är över halv tank i bilen?
Är det en framhjulsdriven A4 eller quattro?

The drive...
Mew
5 april · 873 Inlägg
#5

Jag fick byta bränslepump på en fulltankad BMW e39 en gång. Pumpen var ju täckt med bensin, men det rann aldrig ut något när man öppnade luckan. Man fick dock jobba i bensinen, inte så trevligt för händerna. Men det bör ju gå att slanga ur det hålet? Genom påfyllningsröret går det inte på nyare bilar, som nämnts tidigare.

Onedynamite
6 april · 10 Inlägg
#6

Xebers76 skrev:
Ta bild på hur du har lagt upp det rent tekniskt med slanglängd, vinklar osv

Vad är du ute efter? Det är en 2 meters slang. Ena ändan i tanken och andra på marken.

jaka54 skrev:
Hej!
Kan inte tänka mig att hålet i tanken där man sätter i och tar ur pumpen skulle ligga under bränslenivån!- Har du verkligen kollat det?

Jag vet att det låter ologiskt när hålet är uppe på tanken men jag har sett ett par youtube-videor och forum där man påstår att så är fallet.
https://www.youtube.com/watch?v=t7EA8nCzeOg (såg en till men hittar inte åt den igen)
https://www.audi-sport.net/xf/threads/a … de.204166/

Cuefa skrev:
Dessa bilar har oftast skydd mot slangning i form av en liten lucka eller dylikt i påfyllningsröret.
Vem har påstått att det rinner över om det är över halv tank i bilen?
Är det en framhjulsdriven A4 eller quattro?

Det är en quattro

Onedynamite
6 april · 10 Inlägg
#7

Mew skrev:
Jag fick byta bränslepump på en fulltankad BMW e39 en gång. Pumpen var ju täckt med bensin, men det rann aldrig ut något när man öppnade luckan. Man fick dock jobba i bensinen, inte så trevligt för händerna. Men det bör ju gå att slanga ur det hålet? Genom påfyllningsröret går det inte på nyare bilar, som nämnts tidigare.

Det som är skumt är att jag får upp en skvätt. Hade det varit slangningskydd som gör att man inte når bensinen med slangen så bör det väll inte komma något?

Onedynamite
6 april · 10 Inlägg
#8

Hur är det med slangen till filtret då? Rinner det av sig själv eller måste pumpen gå?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 april · 1 357 Inlägg
#9

Onedynamite skrev:

Xebers76 skrev:
Ta bild på hur du har lagt upp det rent tekniskt med slanglängd, vinklar osv

Vad är du ute efter? Det är en 2 meters slang. Ena ändan i tanken och andra på marken.

jaka54 skrev:
Hej!
Kan inte tänka mig att hålet i tanken där man sätter i och tar ur pumpen skulle ligga under bränslenivån!- Har du verkligen kollat det?

Jag vet att det låter ologiskt när hålet är uppe på tanken men jag har sett ett par youtube-videor och forum där man påstår att så är fallet.
https://www.youtube.com/watch?v=t7EA8nCzeOg (såg en till men hittar inte åt den igen)
https://www.audi-sport.net/xf/threads/a … de.204166/

Cuefa skrev:
Dessa bilar har oftast skydd mot slangning i form av en liten lucka eller dylikt i påfyllningsröret.
Vem har påstått att det rinner över om det är över halv tank i bilen?
Är det en framhjulsdriven A4 eller quattro?

Det är en quattro

Då har du 2 delar av tanken och så sitter den en transfer-pump som pumpar över bränslet från förarsidan till passagerarsidan, där huvudpumpen och flottören sitter. Tycker det låter hel-skumt att det ska rinna ut om du öppnar för o byta pump... Inte utan att jag hade testat vad som händer om man släpper ringen som låser hela modulen. I värsta fall kan du ju bara sätta tillbaks allt snabbt som fan.

The drive...
jaka54
7 april · 2 907 Inlägg
#10

Hej!
Ingenstans i dina två videos talar man om att soppan skaulle rinna över om tanken skulle vara mer än halvfull. Och så är det! Du kan ha tanken full utan att det rinner ut någonstans när du lyfter på locket och tar bort pumpen. Det bökiga är att du måste ha händerna (åtminstone en hand ,för det är trångt i hålet) nere i bensinen.
När jag har bytt pump på min egen Audi 100 (C3 modellen) och andras Audi (har gjort det vid 3-4  tillfällen ) så har jag pumpat ur soppan först. Men helt fritt från soppa blir det aldrig.

Onedynamite
8 april · 10 Inlägg
#11

jaka54 skrev:
Hej!
Ingenstans i dina två videos talar man om att soppan skaulle rinna över om tanken skulle vara mer än halvfull. Och så är det! Du kan ha tanken full utan att det rinner ut någonstans när du lyfter på locket och tar bort pumpen. Det bökiga är att du måste ha händerna (åtminstone en hand ,för det är trångt i hålet) nere i bensinen.
När jag har bytt pump på min egen Audi 100 (C3 modellen) och andras Audi (har gjort det vid 3-4  tillfällen ) så har jag pumpat ur soppan först. Men helt fritt från soppa blir det aldrig.

Ta och kolla videon en gång till du! Det är det första han säger!
Andra länken är inte en video utan en text. Även där är det första som står att man ska vara noga med att bilen inte lutar eller har mer än en halv tank för då blir det grisigt!

Onedynamite
8 april · 10 Inlägg
#12

Vilket som så är det betydligt trevligare att byta pumpen (ska även passa på att byta filtret) när det är så lite bränsle som möjligt i tanken. Så kan man tömma utan att slanga? (Plugg under tanken eller filteranslutning) Bilen står lite bökigt till och det har varit kasst väder så jag har inte haft möjlighet att kolla så noga

Greenhorn
8 april · 52 Inlägg
#13

Byte av soppa pump i tanken
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from … %201.8%20T

Senast redigerat av Greenhorn (8 april )

rcy
8 april · 1 513 Inlägg
#14

Med tanke på hur tanken är utformad så verkar det faktiskt stämma att man inte bör öppna locken om det är mer än halv tank.
Fullkomligt idiotisk konstruktion, men det är i andra sidan en Audi så knappast förvånande.

https://i.ebayimg.com/images/g/DXIAAOSw … -l1600.jpg

Onedynamite
8 april · 10 Inlägg
#15

Greenhorn skrev:
Byte av soppa pump i tanken
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from … %201.8%20T

Ingen matchning på länken?

Onedynamite
8 april · 10 Inlägg
#16

rcy skrev:
Med tanke på hur tanken är utformad så verkar det faktiskt stämma att man inte bör öppna locken om det är mer än halv tank.
Fullkomligt idiotisk konstruktion, men det är i andra sidan en Audi så knappast förvånande.

https://i.ebayimg.com/images/g/DXIAAOSw … -l1600.jpg

Och vad jag kan förstå så sitter givarn för bränslemängd i hålet på förarsidan. Under högsta nivå?

Onedynamite
8 april · 10 Inlägg
#17

rcy skrev:
Med tanke på hur tanken är utformad så verkar det faktiskt stämma att man inte bör öppna locken om det är mer än halv tank.
Fullkomligt idiotisk konstruktion, men det är i andra sidan en Audi så knappast förvånande.

https://i.ebayimg.com/images/g/DXIAAOSw … -l1600.jpg

Och TACK förresten för bilden! Det är inte lätt när förståsigpåare inte förstår att den kan se olika ut på olika bilar

jaka54
8 april · 2 907 Inlägg
#18

Hej!
Då lärde man sig något nytt!
Verkar ju idiotiskt att ha öppningen för pumpen under högsta bränslenivå! Går gummipackningen sönder läcker ju soppa ut..!

Onedynamite
8 april · 10 Inlägg
#19

Om vidare slangningsförsök misslyckas så får plan A bli att ta loss filtret under och plan B bli att koppla loss anslutningen till pumpen och fort som f på med en större slang till en dunk

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang