Caravelle -97 kopplingen nere?

kefflon
11 juli 2018 · 180 Inlägg

Hej!

Köpte en Caravelle och kopplingspedalen är nere.
Sen såg jag attjag kan dra upp den med foten.
Vad kan detbero på?  hur kollar jag vad som är fel?
Den har stått ett par år. Laddar upp batteriet nu.
Är det nåt annat allmänt jag kan göra innan jag prövar starta den med laddat batteri?


https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200861/200861-a6a10bd50beec027c528965e89bd5b0b.jpg

Janneutanb
11 juli 2018 · 7 271 Inlägg

Testa lufta kopplingen men förvänta dig att du kan få byta slav- och/eller huvudcylinder.

Meaganeowner
11 juli 2018 · 2 250 Inlägg

Om den är nere i bott, hjälper inte luftning.

Felet är att fjädrar / solfjädern i tryckplattan inte orkar trycka tillbaks kopplingsgaffeln, som sitter inuti sprängkåpan, alltså mellan motor och växellåda.
Kan vara som så att urtrampningslagret inte kan glida. Eller troligare att den rörliga delen i centrum av tryckplattan med splines rostat fast mot ingående axel till växellådan.

Och visst kan det vara läckage, så att all olja runnit ut i en hydraulisk koppling, eller att en kopplingsvire gått av. Då hamnar pedalen på golvet.

kefflon
12 juli 2018 · 180 Inlägg

Tack!
Vad bra. Tror ni jag kan köra hem den genom att dra upp kopplingen med tån, eller ska jag försöka fixa det innan jag startar å kör?

zemet
12 juli 2018 · 4 037 Inlägg

kefflon skrev:
Tack!
Vad bra. Tror ni jag kan köra hem den genom att dra upp kopplingen med tån, eller ska jag försöka fixa det innan jag startar å kör?

Antingen så är felet ett lekage någonstanns mellan slavcylindern och pedalen. Då kommer du inte kunna koppla utan får crossväxla. Det går men är väll inte det smidigaste. om så är fallet så hade jag nog försökt springa igång bilen på 2ans växel och sedan bara kört på 2an om det är en kortare sträcka.

Eller så är det ett fel på kopplingsgaffel, tryckplatta eller urtrampningslager. Då kommer du kunna starta bilen utan problem men inte köra den eftersom det blir samma som att köra med kopplingen nedtryckt hela tiden.

Oavsett felet så kommer du inte kunna lösa problemet eller köra bilen genom att dra upp kopplingspedalen med tån.

Min rekomendation är att ta bilen på ett släp och reparera den ordentligt.

Senast redigerat av zemet (12 juli 2018)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
kefflon
14 juli 2018 · 180 Inlägg

Tack! Bra tips. Då vet jag var jag ska börja.

kefflon
11 april 2019 · 180 Inlägg

Hallå!

Om jag ska lufta kopplingen, var sitter ventilen?

Meaganeowner
11 april 2019 · 2 250 Inlägg

Brukar var nere vid växellådan.

Tvivlar dock att det kommer att hjälpa.

Var felet sån, före du blev vid bilen?

kefflon
30 april 2020 · 180 Inlägg

Hej, tänkte fixa kopplingen nu när bilen smält fram ur snön.
I höstas fick jag hjälp av en kompis att lufta kopplingen.
Då gick det att köra med bilen en eller två dar, sen åkte pedalen ner igen.
Det går inte att crossväxla heller, man får inte i några växlar.
Så jag tänkte, nu fixar jag den ordentligt. 

Hur gör jag bäst för att felsöka? Var börjar jag?
Jag har lite tid nu, så jag kan ta bort växellådan, eller annat för att komma åt.

Tips mottages tacksamt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang