Ladda Plug In/PHEV på hushållsutag/schuko ?

KenthIJ
5 april · 498 Inlägg
#1

Elsäkerhetsverket (heter det så?) avråder ju ifrån att ladda elbilar på vanligt (10 A) hushållsuttag med schuko kontakt men... gäller det även för Plug In /PHEV ?
De har ju mycket svagare och mer snabbladdade batterier.
T. ex Prius Plug In gen 3/1 (den första PHEV) laddas ju full på 1.5 timmar i vanligt 10A hushållsuttag.

Någon som vet/ har en uppfattning?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 april · 11 729 Inlägg
#2

För en Plug-in så räcker nödladdaren schuko. För en ren elbil så krävs det en yttre laddare.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
KenthIJ
5 april · 498 Inlägg
#3

Hybrid_ skrev:
För en Plug-in så räcker nödladdaren schuko. För en ren elbil så krävs det en yttre laddare.

Tackar!
Gott !
Då fortsätter vi att leta Prius plug In 2012-2016

Funderar även lite på Kia Niro Hybrid och Niro PHEV.
Hybrid att köra rullstol i och för längre sträckor och PHEV för enbart persontransport och kortare sträckor.

Har ju Prius+ till rullstol /familj och längre sträckor (bekväm)  och Auris TS till person (rullstolen får även plats i den) men funderar på att byta Auris TS mot Prius PHEV gen 3/1 (2012-16) för person transport och kortare sträckor

Senast redigerat av KenthIJ (5 april )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 april · 11 729 Inlägg
#4

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
För en Plug-in så räcker nödladdaren schuko. För en ren elbil så krävs det en yttre laddare.

Tackar!
Gott !
Då fortsätter vi att leta Prius plug In 2012-2016

Funderar även lite på Kia Niro Hybrid och Niro PHEV.
Hybrid att köra rullstol i och för längre sträckor och PHEV för enbart persontransport och kortare sträckor.

Har ju Prius+ till rullstol /familj och längre sträckor (bekväm)  och Auris TS till person (rullstolen får även plats i den) men funderar på att byta Auris TS mot Prius PHEV gen 3/1 (2012-16) för person transport och kortare sträckor

Niro är inte direkt övermotoriserad med den tröga 1.6-litersmotor som är standard. Hybriden har rätt klena batterier och svarar således måttligt på gasen. Phev är dock en helt annan sak. Den upplevs faktiskt riktigt kvick och då i synnerhet om man ställer in sportläget innan avfärd.

De har en en 6-petad automatlåda (Dubbelkopplingsrobot givetvis) som gör färden rätt trevlig eftersom den faktiskt växlar på riktigt även vid eldrift. Ingen CVT som tvingar upp maskin i fullvarv alltså.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
KenthIJ
11 april · 498 Inlägg
#5

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
För en Plug-in så räcker nödladdaren schuko. För en ren elbil så krävs det en yttre laddare.

Tackar!
Gott !
Då fortsätter vi att leta Prius plug In 2012-2016

Funderar även lite på Kia Niro Hybrid och Niro PHEV.
Hybrid att köra rullstol i och för längre sträckor och PHEV för enbart persontransport och kortare sträckor.

Har ju Prius+ till rullstol /familj och längre sträckor (bekväm)  och Auris TS till person (rullstolen får även plats i den) men funderar på att byta Auris TS mot Prius PHEV gen 3/1 (2012-16) för person transport och kortare sträckor

Niro är inte direkt övermotoriserad med den tröga 1.6-litersmotor som är standard. Hybriden har rätt klena batterier och svarar således måttligt på gasen. Phev är dock en helt annan sak. Den upplevs faktiskt riktigt kvick och då i synnerhet om man ställer in sportläget innan avfärd.

De har en en 6-petad automatlåda (Dubbelkopplingsrobot givetvis) som gör färden rätt trevlig eftersom den faktiskt växlar på riktigt även vid eldrift. Ingen CVT som tvingar upp maskin i fullvarv alltså.

Har sett att det finns sprillans nya Niro hybrid (ej plug in) med pluspaket 2 (elmanövrerat förarsäte, sätesvärme både fram och bak, värme på ratt och sidospeglar e.t.c) för 240 000 sek och även för dryga 200 000 beggade med 3/4 000 mil.
Gillar Nirons lite högre insteg och ganska hyfsade innerutrymmen och att de, trots crossower modell, finns med 16" hjul/däck (gillar inte alla Crossower/SUVar med 18" .tycker att Toyota överdesignat sin C -HR modell som ju annars har nästan samma Längd, bredd och höjdmått som Niro. C-HR kostar ju dessutom lika mycket ,eller mer och har ju inte alls den utrustningen då, C Hr verkar gå lite snålare dock)

Verkar faktiskt som att dotterns nya rullstol får plats i Niro hybriden men ej i Niro plug in och tanken skulle då vara att ha en Niro hybrid till rullstolstransporter och en Niro plug in till mestadels kortsare sträckor, som den förhoppningsvis skulle klara på i stort sett bara el.

Senast redigerat av KenthIJ (11 april )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang