Ford S-max: Ytterspegel fälls inte in, men fungerar i övrigt vad gäller el - vad kan vara fel?

niska
24 mars · 223 Inlägg
#1

Hej

Min vänstra ytterspegel fungerar vad gäller exempelvis uppvärmning, justering höger/vänster/upp/ner och flyttar sig automatiskt när jag backar. MEN - det är en funktion som inte fungerar, den fälls inte in/ut. Den borde fällas in/ut när jag öppnar bilen med nyckel. Den borde även fällas in/ut vid knapptryck inne i bilen. Den högra backspegeln fungerar utan problem.

Så elektroniken verkar ju fungera i alla aspekter utom en. Hur gör jag för att felsöka? Någon som är insatt i bilelektronik som har någon aning?

Tack för hjälpen!

Tidigare: Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
_- Jag ska hjälpa dig..
24 mars · 3 237 Inlägg
#2

Som jag ser det då är det antingen en liten motor eller anslutningen till den som fallerar.
Det blir till att dela eländet och studera funktionen helt enkelt.

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
niska
5 april · 223 Inlägg
#3

Tack för svar! Jag har googlat och googlat, men hittar inte någon youtube-film som visar hur man tar isär ytterspegeln. Finns det något annat sätt att få reda på tillvägagångssättet?

Tidigare: Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Svarte_Orm
5 april · 1 694 Inlägg
#4

Tror du inte det är samma konstruktion som på andra europeiska ford från samma tid? Det finns ett antal videos på youtube om hur man tar isär en ytterspegeln på en focus till exempel

niska
5 april · 223 Inlägg
#5

Svarte_Orm skrev:
Tror du inte det är samma konstruktion som på andra europeiska ford från samma tid? Det finns ett antal videos på youtube om hur man tar isär en ytterspegeln på en focus till exempel

Tack. Jag tror denna film är rätt: https://www.youtube.com/watch?v=9gSEAogkatk - får testa och se helt enkelt.

Det jag också funderar på är om det är möjligt att på förhand ta reda på vad just den del som innehåller "infällningsmotor" heter - så att jag kan byta ut den när jag väl monterat ner allt. Hur skulle ni gjort för att ta reda på detta?

Tidigare: Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Svarte_Orm
5 april · 1 694 Inlägg
#6

Du vet ju inte ens om motorn är sönder ännu? Jag skulle plocka isär, felsöka och sedan gå vidare beroende på vad felet är. Kanske man måste sätta ihop igen medan man väntar på beställda delar, men hur lång tid kan det ta att plocka isär en backspegel när man kan tekniken?

niska
5 april · 223 Inlägg
#7

Svarte_Orm skrev:
Du vet ju inte ens om motorn är sönder ännu? Jag skulle plocka isär, felsöka och sedan gå vidare beroende på vad felet är. Kanske man måste sätta ihop igen medan man väntar på beställda delar, men hur lång tid kan det ta att plocka isär en backspegel när man kan tekniken?

Du har rätt. Jag tvivlar nog bara på min förmåga att hitta felet. Men jag gör ett försök! Tack!

Tidigare: Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
9 april · 223 Inlägg
#8

En liten uppdatering: De youtube-filmer som jag hittar stämmer endast för Ford Focus. Jag har inte hittat någon som stämmer med S-max tyvärr. Så igår när jag skulle testa att skruva loss hela backspegeln från insidan så stämde inte filmerna med verkligheten. En del saker kan man ju lista ut själv - men i detta fall var det knepigare, för på s-maxen verkar det som om man måste man ta bort hela insidan av förardörren för att komma åt insidan av backspegeln. Knepigt när man inte har en bra beskrivning tycker jag.

Uppenbarligen är det ju motorn i själva fästet mellan spegel och bildörr som har pajat. Dessutom är samma fäste lite löst - vilket innebär att backspegeln fladdrar lite när man är ute och kör. Handlar bara om några milimeter fram och tillbaka - men det blir ju ganska skakigt.

Hursomhelst - om jag skall riva ut hela dörrens insida för att kunna skruva av hela backspegeln, så vore det nog trevligt att samtidigt kunna byta ut hela delen. Så att jag slipper göra om samma jobb en gång till. Jag tror inte att jag är tillräckligt duktig för att kunna reparera delen. Så min fråga är: Hur gör jag lämpligen för att hitta motsvarande del ny eller begagnad? Kan man kontakta valfri bilskrot och fråga vad delen heter - eller borde jag kontakta Ford-återförsäljare först och ta reda på artikelnummer?

Tack för hjälpen

Tidigare: Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
söndag 17:14 · 223 Inlägg
#9

Jag skruvade bort dörrpanelen idag - men tyvärr lyckades jag inte få bort backspegeln ändå pga fel storlek på min sexkantshylsa. Jag har en hel hylssats, men den som var närmast heter 3/8 och den var för liten. Och storleken efter den, 7/16, var för stor. Finns det någon storlek däremellan? Tyvärr kunde jag inte komma åt och mäta exakta storleken, men 3/8 var väldigt väldigt nära. Innermåttet på min 3/8 hylsa är 9,6 mm. Nån som vet vad rätt storlek heter? Muttern ifråga syns på bilden nedan - den är märkt med BUF 0.

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-9833cfc543166780b44042b434f7854a.jpg

Senast redigerat av niska (söndag 17:20)

Tidigare: Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
xXSammy
söndag 17:30 · 5 669 Inlägg
#10

10mm eller 13mm brukar Ford montera sina speglar med.

Hon/Henne
Svarte_Orm
söndag 17:49 · 1 694 Inlägg
#11

Hylsor i tumstorlekar använder väl knappt ens amerikanerna längre? Skaffa en sats med metriska storlekar istället.

niska
söndag 21:04 · 223 Inlägg
#12

Tack för hjälpen. Visste inte att jag var så ouppdaterad smile

Tidigare: Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
måndag 19:31 · 223 Inlägg
#13

Jag har monterat isär hela backspegeln nu, men jag kommer inte åt själva motorn och jag kan inte heller se någon skada. Osäker på hur jag går vidare nu... Känns som om det borde gå att ta sig in till motorn - men hur?

Hur går jag vidare?

Skall jag koppla in den i bilen och se om motorn överhuvudtaget fungerar? Eller skall jag använda multimeter?

Min gissning är att motorn fungerar, men att det är någon skada i plasten som gör att motorn inte längre greppar.

Här är en kort film på hur det ser just nu: https://youtu.be/yphOw0vEclI

Edit: Jag har kopplat in den i bilen nu, men jag kan varken se någon rörelse eller höra motorn - så något är fel. Jag har en multimeter som sagt, men är osäker på var/hur jag skall mäta.

Senast redigerat av niska (måndag 19:55)

Tidigare: Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
_- Jag ska hjälpa dig..
måndag 20:07 · 3 237 Inlägg
#14

Kolla när du tror att motorn ska gå, om det kommer en spänning på en av kablarna till motorn.
Du håller såklart ena tampen på mätinstrument till chassiet och den andra till någon av kablarna.
Ställ in instrumentet på 20 volt likström.
Dock tror jag själv på att kabeln som ska ha ström eventuellt är knäckt och därför inte fungerar.
Men såklart kan jag ha fel eftersom det finns flera felmöjligheter.

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
niska
måndag 20:13 · 223 Inlägg
#15

Tack för hjälpen! Jag kollar det imorgon

Tidigare: Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
tisdag 08:58 · 223 Inlägg
#16

Jag har inte haft möjlighet att mäta ännu, men tänkte passa på och ställa två frågor om hur man lämpligen tar sig in till motorn.

På den del av backspegeln som fäster mot bilen så finns det en triangulär stor plastbricka som sitter fast med tre skruvar och några klipps. Trots att jag tagit bort de tre skruvarna och lossat på klippsen så sitter brickan fast. Vad jag kan se finns det ingenting annat som håller den fast - men den går inte att rubba. Vad gör jag för fel?

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-4ff606630fab1637b71302b10af42791.jpg

Andra sidan, precis vid motorn sitter det två skruvar. Den ena kan jag lossa, men den andra sitter så dåligt till att det inte går att skruva bort den. Svårt att fota, men jag gör ett försök. Någon som vet vad jag gör för fel?

https://www1.garaget.org/gallery/images/126/125617/125617-232e2cf3580757ed5410f169164a6b6a.jpg

Tidigare: Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
niska
tisdag 13:37 · 223 Inlägg
#17

_- skrev:
Kolla när du tror att motorn ska gå, om det kommer en spänning på en av kablarna till motorn.
Du håller såklart ena tampen på mätinstrument till chassiet och den andra till någon av kablarna.
Ställ in instrumentet på 20 volt likström.
Dock tror jag själv på att kabeln som ska ha ström eventuellt är knäckt och därför inte fungerar.
Men såklart kan jag ha fel eftersom det finns flera felmöjligheter.

Det kom spänning i kabeln fram till motorn (så långt som det var möjligt att mäta). Så det tyder väl då på att motorn är paj, eller vad kan annars vara fel?

Tidigare: Ford S-Max 2.0 Mk1 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
_- Jag ska hjälpa dig..
tisdag 15:47 · 3 237 Inlägg
#18

Idag så har man plasthjul och typ sådant i mindre som går sönder lätt så inget förvånar längre..
Men det är svårt att avgöra sålänge  man inte delat motorn..

Det är aldrig försenat att ge upp..
Kolla först, byt sen..
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang