Bilen är orkeslös, varvar inte över 3000

Steve98
7 april 2019 · 11 Inlägg

Hej!

Har en Kia Sportage 1.7 CRDi från 2011 i torsdags servade jag bilen på jobbet och bytt olja och filter, luftfilter, kupéfilter och bränslefilter. Jag pumpade fram bränsle till filtret med handpumpen tills tills det kom ut från slang anslutningen som går till railen. Och sen satte jag på slangen och pumpade tills handpumpen blev hård. Efter det så blev bilen orkeslös och vill inte varva över 3000 varv. Stänger jag av motorn och startar så blir det normalt en liten stund och sen samma sak händer. Och igår så tändes motorlampan och bilen började hacka mellan 1500 och 2000 varv ibland. Har det hänt er någon gång? Hur har ni löst det och hur ska jag göra nu då? Jag blev jätte besviken på det faktiskt för i övrigt är jag så otroligt nöjd med bilen.

Väldigt tacksam för svar och tips!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 april 2019 · 4 917 Inlägg

Jag tror att felkodsavläsning är det enda rätta i nuläget..
Och får jag gissa så har något hänt med pumpen.., eller att den behöver en inställning..
Bilar är verkligen roliga nuförtiden..gör man något på en fungerande bil, så går den sönder..sad

Senast redigerat av _- (7 april 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
CrazyBone
7 april 2019 · 128 Inlägg

Steve98 skrev:
Hej!

Har en Kia Sportage 1.7 CRDi från 2011 i torsdags servade jag bilen på jobbet och bytt olja och filter, luftfilter, kupéfilter och bränslefilter. Jag pumpade fram bränsle till filtret med handpumpen tills tills det kom ut från slang anslutningen som går till railen. Och sen satte jag på slangen och pumpade tills handpumpen blev hård. Efter det så blev bilen orkeslös och vill inte varva över 3000 varv. Stänger jag av motorn och startar så blir det normalt en liten stund och sen samma sak händer. Och igår så tändes motorlampan och bilen började hacka mellan 1500 och 2000 varv ibland. Har det hänt er någon gång? Hur har ni löst det och hur ska jag göra nu då? Jag blev jätte besviken på det faktiskt för i övrigt är jag så otroligt nöjd med bilen.

Väldigt tacksam för svar och tips!

Jag har haft samma symptom på min kia sportage 1,7 diesel.  Då va de bränslefilter som va igen satt. Du byte ju din så de borde inte va det.
Har du monterat filtret rätt?

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.
Steve98
7 april 2019 · 11 Inlägg

_- skrev:
Jag tror att felkodsavläsning är det enda rätta i nuläget..
Och får jag gissa så har något hänt med pumpen.., eller att den behöver en inställning..
Bilar är verkligen roliga nuförtiden..gör man något på en fungerande bil, så går den sönder..sad

Tänkte läsa ut felkoder imorgon och se va det är. Menar du huvudpumpen eller vilken pump? Ja, verkligen, den fungerade perfekt innan och nu när man underhöll den så blev det sämre...

Senast redigerat av Steve98 (7 april 2019)

Steve98
7 april 2019 · 11 Inlägg

CrazyBone skrev:

Steve98 skrev:
Hej!

Har en Kia Sportage 1.7 CRDi från 2011 i torsdags servade jag bilen på jobbet och bytt olja och filter, luftfilter, kupéfilter och bränslefilter. Jag pumpade fram bränsle till filtret med handpumpen tills tills det kom ut från slang anslutningen som går till railen. Och sen satte jag på slangen och pumpade tills handpumpen blev hård. Efter det så blev bilen orkeslös och vill inte varva över 3000 varv. Stänger jag av motorn och startar så blir det normalt en liten stund och sen samma sak händer. Och igår så tändes motorlampan och bilen började hacka mellan 1500 och 2000 varv ibland. Har det hänt er någon gång? Hur har ni löst det och hur ska jag göra nu då? Jag blev jätte besviken på det faktiskt för i övrigt är jag så otroligt nöjd med bilen.

Väldigt tacksam för svar och tips!

Jag har haft samma symptom på min kia sportage 1,7 diesel.  Då va de bränslefilter som va igen satt. Du byte ju din så de borde inte va det.
Har du monterat filtret rätt?

Jo det var ju jätte konstigt att det blev så. Ja, filtret satte jag exakt som den gamla satt. Bytte du filtret själv eller på verkstan?

CrazyBone
7 april 2019 · 128 Inlägg

Steve98 skrev:

CrazyBone skrev:

Steve98 skrev:
Hej!

Har en Kia Sportage 1.7 CRDi från 2011 i torsdags servade jag bilen på jobbet och bytt olja och filter, luftfilter, kupéfilter och bränslefilter. Jag pumpade fram bränsle till filtret med handpumpen tills tills det kom ut från slang anslutningen som går till railen. Och sen satte jag på slangen och pumpade tills handpumpen blev hård. Efter det så blev bilen orkeslös och vill inte varva över 3000 varv. Stänger jag av motorn och startar så blir det normalt en liten stund och sen samma sak händer. Och igår så tändes motorlampan och bilen började hacka mellan 1500 och 2000 varv ibland. Har det hänt er någon gång? Hur har ni löst det och hur ska jag göra nu då? Jag blev jätte besviken på det faktiskt för i övrigt är jag så otroligt nöjd med bilen.

Väldigt tacksam för svar och tips!

Jag har haft samma symptom på min kia sportage 1,7 diesel.  Då va de bränslefilter som va igen satt. Du byte ju din så de borde inte va det.
Har du monterat filtret rätt?

Jo det var ju jätte konstigt att det blev så. Ja, filtret satte jag exakt som den gamla satt. Bytte du filtret själv eller på verkstan?

De va verkstan som bytte.  Jag hade garanti kvar.
De roliga är att jag hade samma symptom på kia ceed 1.6 diesel.
Då va de bränslefiltet oxå, de byte jag själv. När jag hade monterat ihop allt då handpumpade jag lite så de kom bränsle till filtret. Då körde jag på start några gånger då goppade bilen igång.

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.
Steve98
7 april 2019 · 11 Inlägg

CrazyBone skrev:

Steve98 skrev:

CrazyBone skrev:

Jag har haft samma symptom på min kia sportage 1,7 diesel.  Då va de bränslefilter som va igen satt. Du byte ju din så de borde inte va det.
Har du monterat filtret rätt?

Jo det var ju jätte konstigt att det blev så. Ja, filtret satte jag exakt som den gamla satt. Bytte du filtret själv eller på verkstan?

De va verkstan som bytte.  Jag hade garanti kvar.
De roliga är att jag hade samma symptom på kia ceed 1.6 diesel.
Då va de bränslefiltet oxå, de byte jag själv. När jag hade monterat ihop allt då handpumpade jag lite så de kom bränsle till filtret. Då körde jag på start några gånger då goppade bilen igång.

Nej alltså min startade på en gång, var jätte märkligt att det blev så sen. Märkte det först när jag var på väg hem och ville köra om och då hade den ingen kraft för att accelerera som om det vore 1.2 motor på en lastbil.

zzr94092
7 april 2019 · 4 378 Inlägg

Är comonraiel, så ingen pumpinställning att göra,som någon sa....

Steve98
8 april 2019 · 11 Inlägg

Då läste vi ut felkoder och det var EGR som var fel på. Vi mätte den och då var det fel, vi jämförde med en exakt likadan bil som vi hade och var det andra värden. Den enda jag hittat begagnad var med avgaskylet och kostade 3000 kr, på Gustaf E bil kostar 5800 exklusiv moms. Tänkte ta bort den imorgon och göra rent den och se om det hjälper. Några tips vart jag kan köpa om rengöring inte hjälper?

Senast redigerat av Steve98 (8 april 2019)

Djo
8 april 2019 · 10 157 Inlägg

Kollat autodoc ?

gör egen sökning med reggnummer för att vara säker men där fanns det för betydligt bättre peng.

https://www.autodoc.se/reservdelar/egr- … 4-1-7-crdi

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 april 2019 · 4 917 Inlägg

Jag håller tummarna för rengöringen. .
Bara det inte uppstår ett annat fel  nu..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Steve98
8 april 2019 · 11 Inlägg

Djo skrev:
Kollat autodoc ?

gör egen sökning med reggnummer för att vara säker men där fanns det för betydligt bättre peng.

https://www.autodoc.se/reservdelar/egr- … 4-1-7-crdi

Där har jag inte kollat än, är lite orolig över kvaliteten på autodocs grejer. Men jag får nog ändå kika där.

Steve98
8 april 2019 · 11 Inlägg

_- skrev:
Jag håller tummarna för rengöringen. .
Bara det inte uppstår ett annat fel  nu..sad

Hoppas verkligen det hjälper, för jag är inte så sugen på att lägga några hundralappar på den nu. Ja, verkligen, inte så kul om det händer något annat nu

Steve98
9 april 2019 · 11 Inlägg

_- skrev:
Jag håller tummarna för rengöringen. .
Bara det inte uppstår ett annat fel  nu..:(

Det blev ett annat fel nu faktiskt 😢
Ventilen satt fast som fasen, den gick av i avgaskylet. Nu blir det hela paketet med kylet och allt. Delarna kommer förhoppningsvis på torsdag.

Senast redigerat av Steve98 (9 april 2019)

Djo
12 april 2019 · 10 157 Inlägg

Steve98 skrev:

Djo skrev:
Kollat autodoc ?

gör egen sökning med reggnummer för att vara säker men där fanns det för betydligt bättre peng.

https://www.autodoc.se/reservdelar/egr- … 4-1-7-crdi

Där har jag inte kollat än, är lite orolig över kvaliteten på autodocs grejer. Men jag får nog ändå kika där.

köpte k-stag till fars toyota för 76,6kr istället för 476kr i Sverige ska bli intressant se hur länge dom håller men dom kändes gedigna så personligen så tycker jag det kan vara värt att testa, speciellt om man som jag skruvar själv då.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Steve98
15 april 2019 · 11 Inlägg

Uppdatering, jag bytte EGR-ventilen med avgaskylet i torsdags och gjorde rent insuget och gasspjället, tog bort felkoden och nu funkar allt som det ska, tack och lov.

Steve98
15 april 2019 · 11 Inlägg

Djo skrev:

Steve98 skrev:

Djo skrev:
Kollat autodoc ?

gör egen sökning med reggnummer för att vara säker men där fanns det för betydligt bättre peng.

https://www.autodoc.se/reservdelar/egr- … 4-1-7-crdi

Där har jag inte kollat än, är lite orolig över kvaliteten på autodocs grejer. Men jag får nog ändå kika där.

köpte k-stag till fars toyota för 76,6kr istället för 476kr i Sverige ska bli intressant se hur länge dom håller men dom kändes gedigna så personligen så tycker jag det kan vara värt att testa, speciellt om man som jag skruvar själv då.

Jag har faktiskt vid några tillfällen beställt därifrån men icke elektriska grejer. Och grejen är att jag kunde ha beställt EGRen där, men alla varianter var slut där, samt ventilen gick sönder på min så jag behövde en på en gång liksom för jag behöver bilen.

Djo
16 april 2019 · 10 157 Inlägg

Steve98 skrev:

Djo skrev:

Steve98 skrev:

Där har jag inte kollat än, är lite orolig över kvaliteten på autodocs grejer. Men jag får nog ändå kika där.

köpte k-stag till fars toyota för 76,6kr istället för 476kr i Sverige ska bli intressant se hur länge dom håller men dom kändes gedigna så personligen så tycker jag det kan vara värt att testa, speciellt om man som jag skruvar själv då.

Jag har faktiskt vid några tillfällen beställt därifrån men icke elektriska grejer. Och grejen är att jag kunde ha beställt EGRen där, men alla varianter var slut där, samt ventilen gick sönder på min så jag behövde en på en gång liksom för jag behöver bilen.

Ja har man inte tid vänta brukar man få betala istället, såg det hade löst sig iallafall skönt det smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Sadikauto
2 februari 2022 · 1 Inlägg

Fick samma problem på min kia sportage 2013 bilen tar inte gas tapar kraft och dör mellan 2500 till 3000 varv och motor lampa tändes . Jag testade en kanse dum grej men vad jag gjorde va att jag körde bilen i 2an ca 30km/t och stängde av bilen och startade bilen där efter motor lampan slutade lysa motor fick tillbacka kraften och bilen har den kraften som den hade innan .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang