Garaget får en makeover

Garaget kommer göras om totalt
  • 393 Följare
  • 463 805 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 juni 2022
Stadsbonnen
12 april 2019 · 19 Inlägg

Fränt dä blir, tänkte om du vet ifall man får fördra el-ledningar samt rör i väggarna och en elektriker utför installationen i båda ändarna?
MVH
Statsbonnen

Kenny-83 Företagare & YouTuber
12 april 2019 · 1 940 Inlägg

Stadsbonnen skrev:
Fränt dä blir, tänkte om du vet ifall man får fördra el-ledningar samt rör i väggarna och en elektriker utför installationen i båda ändarna?
MVH
Statsbonnen

Nope de får man inte, du får på sin höjd byta ut ett trasigt uttag men inte så mycket mer. Hade jag varit elektrikern som kommer till en sådan plats hade jag inte kopplat in det då jag omöjligt kan veta att allt är korrekt draget. Det finns t.ex puckon som skarvar kablar inne i väggen och rent av förgrenar kablarna dolt i väggen så även fast det ser ut att vara korrekt så kan det vara GROVT fel. Om en elektriker skulle godkänna en sådan installation så är det på han alla pekar om något händer.
Vill du veta mer om just de så hittar du MASSVIS med bra information här: https://www.byggahus.se/forum/forums/el.57/
Det finns ingen hittills vad jag vet som blivit dömd för att dra elen själv. Det är verkligen inget man ska göra (oavsett utbildning, certifikat m.m.) om man inte är 100% säker på allt man gör då det minsta felet kan leda till stora konsekvenser.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Putteliten
12 april 2019 · 9 068 Inlägg

Jäklar vilket jobb du lägger ner! Har själv fått ta i en hel del med vårat hus här, men jag är för feg för att börja själv. Har med hjälp av svärfar som är elektriker gjort iordning en del av elen i huset. Har hittat alla konstigheter du nämner ovan och lite till med elen, har varit nära att sätta skruvar i lösa tåtar dragna inne i väggarna.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
12 april 2019 · 1 940 Inlägg

Putteliten skrev:
Jäklar vilket jobb du lägger ner! Har själv fått ta i en hel del med vårat hus här, men jag är för feg för att börja själv. Har med hjälp av svärfar som är elektriker gjort iordning en del av elen i huset. Har hittat alla konstigheter du nämner ovan och lite till med elen, har varit nära att sätta skruvar i lösa tåtar dragna inne i väggarna.

Du är inte feg, du är förnuftig! Om du är rädd för att utföra något så är du inte helt säker på att det blir rätt och i detta fall är ditt agerande helt rätt.

Rolig grupp på Facebook som handlar om just el-fel smile
https://www.facebook.com/groups/3229331 … 7/?fref=ts

Senast redigerat av Kenny-83 (12 april 2019)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
___
13 april 2019 · 588 Inlägg

Finns väl ändå en del hyffsade elgrupper på facebook smile

https://www.facebook.com/groups/252419881910392/

eastmotorsport -sommar ska de va....
14 april 2019 · 4 524 Inlägg

Blir rena vardagsrummet. Hur mycket tappar du i yta efter nya väggarna är på plats?

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Kenny-83 Företagare & YouTuber
15 april 2019 · 1 940 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Blir rena vardagsrummet. Hur mycket tappar du i yta efter nya väggarna är på plats?

hmmm väggarna åker in i rummet ca 25+10+13mm, 48mm. Väggarna är ca 7*4 meter. Totalt 22 meter vägg. 22*0,048 = 1,056 m2. En hel del när man tänker efter big_smile Rummet blir till ytan ca 3,3% mindre.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Stadsbonnen
15 april 2019 · 19 Inlägg

Kenny-83 skrev:

Stadsbonnen skrev:
Fränt dä blir, tänkte om du vet ifall man får fördra el-ledningar samt rör i väggarna och en elektriker utför installationen i båda ändarna?
MVH
Statsbonnen

Nope de får man inte, du får på sin höjd byta ut ett trasigt uttag men inte så mycket mer. Hade jag varit elektrikern som kommer till en sådan plats hade jag inte kopplat in det då jag omöjligt kan veta att allt är korrekt draget. Det finns t.ex puckon som skarvar kablar inne i väggen och rent av förgrenar kablarna dolt i väggen så även fast det ser ut att vara korrekt så kan det vara GROVT fel. Om en elektriker skulle godkänna en sådan installation så är det på han alla pekar om något händer.
Vill du veta mer om just de så hittar du MASSVIS med bra information här: https://www.byggahus.se/forum/forums/el.57/
Det finns ingen hittills vad jag vet som blivit dömd för att dra elen själv. Det är verkligen inget man ska göra (oavsett utbildning, certifikat m.m.) om man inte är 100% säker på allt man gör då det minsta felet kan leda till stora konsekvenser.

Okej, tack för tipset smile

mattiasrehn
16 april 2019 · 16 Inlägg

Kenny-83 skrev:

Stadsbonnen skrev:
Fränt dä blir, tänkte om du vet ifall man får fördra el-ledningar samt rör i väggarna och en elektriker utför installationen i båda ändarna?
MVH
Statsbonnen

Nope de får man inte, du får på sin höjd byta ut ett trasigt uttag men inte så mycket mer. Hade jag varit elektrikern som kommer till en sådan plats hade jag inte kopplat in det då jag omöjligt kan veta att allt är korrekt draget. Det finns t.ex puckon som skarvar kablar inne i väggen och rent av förgrenar kablarna dolt i väggen så även fast det ser ut att vara korrekt så kan det vara GROVT fel. Om en elektriker skulle godkänna en sådan installation så är det på han alla pekar om något händer.
Vill du veta mer om just de så hittar du MASSVIS med bra information här: https://www.byggahus.se/forum/forums/el.57/
Det finns ingen hittills vad jag vet som blivit dömd för att dra elen själv. Det är verkligen inget man ska göra (oavsett utbildning, certifikat m.m.) om man inte är 100% säker på allt man gör då det minsta felet kan leda till stora konsekvenser.

Som så kallat "lekman" får man lägga rör samt dra FK i rör, alternativt spika kabel men man får dock inte koppla något själv! smile

-m
16 april 2019 · 172 Inlägg

mattiasrehn skrev:
Som så kallat "lekman" får man lägga rör samt dra FK i rör, alternativt spika kabel men man får dock inte koppla något själv! smile

Jag håller med Kenny, man får i princip inte göra något. Det man får göra är att byta ett eluttag eller en lampströmbrytare.

Allt annat ska en person anställd i en elfirma göra.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
20 april 2019 · 1 940 Inlägg

Lite då och då är jag i garaget och spacklar. Det går betydligt snabbare än jag först trott att spackla smile

Här ser ni några pappersremsor jag satt upp. Jag börjar med att fylla ut hela skarven med spackel. Sen så stryker jag på pappersremsan. För att få remsan att sitter bra mot spacklet så stryker jag på ett nytt lager spackel och även denna gång jämnar av ytan helt med gipsskivorna. Det nya lagret syns i princip inte utan är endast till för att blöta ner pappersremsan och se till att den verkligen trycks in i spacklet ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-7b5a57600e5e42450138f98cd5ca791c.jpg

Steg två är att lägga på ett nytt tunt lager över hela skarven.

Jag börjar med de lätta skarvarna för att lära mig hantera verktygen. Efter dom så dyker jag in i hörnen. Sist av allt tar jag taket.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Slim
20 april 2019 · 340 Inlägg

Ser bra ut! Kommer blir grymt när allt är färdigt...

Vad har du gjort med din damsugare?smile

Kenny-83 Företagare & YouTuber
20 april 2019 · 1 940 Inlägg

Slim skrev:
Vad har du gjort med din damsugare?smile

Byggde om den så den nu har en cyklonfunktion. Behöver ingen damsugarpåse något mer och filter är ALLTID helt rent oavsett hur fint dam jag suger upp (betong/spackel, trä etc).

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Kenny-83 Företagare & YouTuber
20 april 2019 · 1 940 Inlägg

Slim skrev:
Ser bra ut! Kommer blir grymt när allt är färdigt...

Vad har du gjort med din damsugare?smile

Jag har faktiskt skrivit lite om detta tidigare i tråden.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 0#p4411940

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Slim
21 april 2019 · 340 Inlägg

Kenny-83 skrev:

Slim skrev:
Ser bra ut! Kommer blir grymt när allt är färdigt...

Vad har du gjort med din damsugare?smile

Jag har faktiskt skrivit lite om detta tidigare i tråden.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 0#p4411940

Aahh, hade glömt det. Har läst hela tråden, så är mest minnet som sviker:) Kul mod som ju verkar funka bra.

Kenny-83 Företagare & YouTuber
21 april 2019 · 1 940 Inlägg

Slim skrev:
Aahh, hade glömt det. Har läst hela tråden, så är mest minnet som sviker:) Kul mod som ju verkar funka bra.

Jo du fungerar SUPERbra. Den enda nackdelen är att den är lite hög. är jag inte försiktig när jag drar runt den så är det lätt hänt att den välter. Har ännu inte kommit på en bar lösning till just det, kanske flytta ner anslutningen till slangen, på så sätt blir den svår att tippa.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
volvoqq Lastbilsmekaniker
21 april 2019 · 5 127 Inlägg

Kenny-83 skrev:

Slim skrev:
Aahh, hade glömt det. Har läst hela tråden, så är mest minnet som sviker:) Kul mod som ju verkar funka bra.

Jo du fungerar SUPERbra. Den enda nackdelen är att den är lite hög. är jag inte försiktig när jag drar runt den så är det lätt hänt att den välter. Har ännu inte kommit på en bar lösning till just det, kanske flytta ner anslutningen till slangen, på så sätt blir den svår att tippa.

Eller så får du bygga den fast och ha som en centraldammsugare som du kan koppla loss om du behöver den någon annan stans smile

Kenny-83 Företagare & YouTuber
25 april 2019 · 1 940 Inlägg

Hujeda mig så drygt de är att spackla...
Första lagret + pappersremsa
vänta en dag
Andra lagret
Vänta en dag
Tredje lagret
Spackla hela rummet 3 gånger tar TID! big_smile

Jag har idag spacklat alla väggarna två gånger. Hörnen är spacklade 1.5 gånger big_smile (kan endast ta en vägg åt gången i hörnen). Jag tänkte spackla klart väggarna helt innan jag tar mig ann taket. Erfarenheten från väggarna bör göra spackling av taket lättare, så är min tankegång. Inget har varit svårt hittills, bara drygt och långsamt.

Städade garaget
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-fc03cdbc6210cdc4d82fb5e356bacc4a.jpg

Och lade ut lite papp samt lade på lite spackel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25883/25883-d1ee9d8133bb6e775f2cc6f1b13ee696.jpg

Senast redigerat av Kenny-83 (25 april 2019)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
texas5020
26 april 2019 · 297 Inlägg

Det är drygt att bara se på bilderna... beundrar ditt tålamod !

Kenny-83 Företagare & YouTuber
26 april 2019 · 1 940 Inlägg

texas5020 skrev:
Det är drygt att bara se på bilderna... beundrar ditt tålamod !

Tar det på bästa möjliga sätt big_smile hehe

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang