SAAB 9-5 Aero 800hk

Saaben som ska nå 800hk och påvägen dit även få ett snyggare utseende!

Jakobssonlinus

  • 42 Följare
  • 12 610 Visningar
  • Uppdaterades senast 30 augusti
Jakobssonlinus
11 september 2018 · 55 Inlägg
#21

Då har man gått o blivit hemskt förkyld... Jag har tankarna på att ordna sk. anti lag i bilen med "on/off" funktion. Det finns ju lite olika sätt att gå tillväga men känner inte till riktigt hur många andra fordon utnyttjar det.
Min tanke är att antingen reglera anti lag med mjukvaran och justera tändning/bränsle eller så svetsar jag ett nytt extraktor grenrör med ytterligare ett inlopp i kollektorn ifrån trycksidan och har en ventil som öppnar vid trottel avslag och inte använda fuelcut utan rika på bränslet en aning och se om jag kan stänga av tändningen med kanske.

Om det är någon som vill dela en tanke eller vet ett bra sätt så är det uppskattat smile

amazinjoey
11 september 2018 · 727 Inlägg
#22

Jakobssonlinus skrev:
Då har man gått o blivit hemskt förkyld... Jag har tankarna på att ordna sk. anti lag i bilen med "on/off" funktion. Det finns ju lite olika sätt att gå tillväga men känner inte till riktigt hur många andra fordon utnyttjar det.
Min tanke är att antingen reglera anti lag med mjukvaran och justera tändning/bränsle eller så svetsar jag ett nytt extraktor grenrör med ytterligare ett inlopp i kollektorn ifrån trycksidan och har en ventil som öppnar vid trottel avslag och inte använda fuelcut utan rika på bränslet en aning och se om jag kan stänga av tändningen med kanske.

Om det är någon som vill dela en tanke eller vet ett bra sätt så är det uppskattat smile

Kolla på TT, de finns en tunepack som aktiverar antilag genom att använda sig av cruise control. Tänk dock på att de sliter på bilen

Jakobssonlinus
11 september 2018 · 55 Inlägg
#23

Har sett det dock är det ämnat för en typ av launch control och bara kapar tändningen för att hålla bilen på ett bestämt varvtal, så när man kör WOT på höga varv och växlar skapar den inte "efterförbränning" eller vad man nu kan kalla det när man släpper av på gaspedalen

Jakobssonlinus
14 april · 55 Inlägg
#24

Long time no see!

Bygget håller på sakta men säkert, det har varit fullt upp med annat ett tag och bristen på ordentligt garage gör vintern till en viloperiod men det har skett lite jobb under tiden med bilen och nu när det är varmare väder blir det fullt upp igen. En ny koppling har kommit och så är det beställt turbo och sen håller jag på och svetsar ihop ett nytt 3" avgassystem, den har fått en del gjort i mjukvaran och levererar uppskattningsvis runt 300hk i nuläget. Ska lägga beställning på nya spridare och kolvar och det blir ett nytt mål att uppnå 800hk istället. Kommer lägga upp lite bilder framöver i takt med att sakerna dyker upp.
Sen har jag en del prylar påväg från usa och det verkar som att jag har en lösning på antilag till bilen smile

Senast redigerat av Jakobssonlinus (14 april )

turbonova gillar en riktig burnout
14 april · 905 Inlägg
#25

Låter skitnice smile

Jakobssonlinus
14 april · 55 Inlägg
#26

turbonova skrev:
Låter skitnice smile

Jag tror det kommer bli riktigt bra wink

amazinjoey
14 april · 727 Inlägg
#27

Jakobssonlinus skrev:
Long time no see!

Bygget håller på sakta men säkert, det har varit fullt upp med annat ett tag och bristen på ordentligt garage gör vintern till en viloperiod men det har skett lite jobb under tiden med bilen och nu när det är varmare väder blir det fullt upp igen. En ny koppling har kommit och så är det beställt turbo och sen håller jag på och svetsar ihop ett nytt 3" avgassystem, den har fått en del gjort i mjukvaran och levererar uppskattningsvis runt 300hk i nuläget. Ska lägga beställning på nya spridare och kolvar och det blir ett nytt mål att uppnå 800hk istället. Kommer lägga upp lite bilder framöver i takt med att sakerna dyker upp.
Sen har jag en del prylar påväg från usa och det verkar som att jag har en lösning på antilag till bilen smile

Klarar blocket det ? samt vevaxeln och stalkarna?

Jag vet att T5 klarar 500hk men över de så blir man fundersam

Jakobssonlinus
15 april · 55 Inlägg
#28

amazinjoey skrev:

Jakobssonlinus skrev:
Long time no see!

Bygget håller på sakta men säkert, det har varit fullt upp med annat ett tag och bristen på ordentligt garage gör vintern till en viloperiod men det har skett lite jobb under tiden med bilen och nu när det är varmare väder blir det fullt upp igen. En ny koppling har kommit och så är det beställt turbo och sen håller jag på och svetsar ihop ett nytt 3" avgassystem, den har fått en del gjort i mjukvaran och levererar uppskattningsvis runt 300hk i nuläget. Ska lägga beställning på nya spridare och kolvar och det blir ett nytt mål att uppnå 800hk istället. Kommer lägga upp lite bilder framöver i takt med att sakerna dyker upp.
Sen har jag en del prylar påväg från usa och det verkar som att jag har en lösning på antilag till bilen smile

Klarar blocket det ? samt vevaxeln och stalkarna?

Jag vet att T5 klarar 500hk men över de så blir man fundersam

Jag är ingen expert inom ämnet det finns bilar med 500+ hk med orginal botten förutom kolvarna, det byter man ut till saab 9000 kolvar då dessa är grövre. Vad jag har sett så finns det en saab med 800hk som har orginal botten. Blocken tål rätt mycket, men som med all trimning får man göra det varsamt och ha allt från vevhustryck, oljekanaler mm i åtanke smile

Jakobssonlinus
17 april · 55 Inlägg
#29

Då har det kommit lite delar och satte igång med bygget utav downpipe idag, sen kikade jag på en ny lack och kommer troligen bli en mörkblå metallic. Nu ska det bli lite tillpassning och bygga resten av avgassystemet och sen kommer extraktorgrenröret att monteras så fort turbon dyker upp. Valde en GT3582 så får jag se vad det blir för snurra när det kryper över 600hk.

Tanken nu är att tillverka nytt inlopp till turbo och göra nya tryckrör, sen ska Luftmasse mätaren monteras innan trottelhuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-2df506338a4c8e4f27de949a811ff779.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-75a83fa14011a166dc6bbe1c6e22c4c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-4a5223def9c26f767a6405e17a9cd27e.jpg

Jakobssonlinus
18 april · 55 Inlägg
#30

Idag har avgassystemet svetsats och monterats ihop, ska montera en större ljuddämpare i mitten så snart jag hittar en i rätt storlek. Nu blir kommer jag ta det lugnt resten av helgen, ska hämta kolvarna på posten och ta en tur till Elmia o kika runt lite.

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-247de040d018e02bbe7b8f037e28a779.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-bdee80e42e6c477a0b83ccbd00b6b48f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-710536552afd5f5c2e8722f182cbb334.jpg

Jakobssonlinus
9 maj · 55 Inlägg
#31

Det har hänt lite saker, har ordnat 2 Step Launch Control och no lift shift och fått detta att fungera utan att krångla och få motorlampa eller annat att lysa. Sen har turbon dykit upp så planen som det ser ut nu är att byta koppling och turbo samtidigt. Då kommer jag göra nya tryckrör och montera extraktorgrenröret samt flytta luftmassemätaren till trotteln.

För övrigt så är jag på jakt efter 1 t5 kolv och vevstake om det är någon som vet vart det finns 1 liggandes tongue

Bränslepumpen är bytt till 350l/h avsedd för E85 och har mappat in bilen på etanol så nu går den riktigt fint.

Kommer slänga upp lite bilder senare på arbetet och kanske visa hur "AntiLag" systemet fungerar om det är intressant.

Jakobssonlinus
10 maj · 55 Inlägg
#32

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-0e7c713b84177790b92ab6960549aecd.jpg


Idag fick jag besök av kolv nr 3 som bestämde sig för att titta fram och tala om att den fanns innan han lite spontant klöv sig själv på mitten vid ett gött gaspådrag från 3:an tidigare idag, har beställt T5 kolvar, nya lager, packningar o annat smått o gott som jag får peta ner i motorn.

Bilen brukas dagligen så känns ju lite trist när nåt inte funkar men det blir ju lite mer spännande att inte veta när dom plötsligt lägger av lol tur är att man kan beställa på nätet idag sen är det ju en fördel att inte sälja sin extrabil roll

Senast redigerat av Jakobssonlinus (10 maj )

ifakiezz
11 maj · 312 Inlägg
#33

Jakobssonlinus skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-0e7c713b84177790b92ab6960549aecd.jpg


Idag fick jag besök av kolv nr 3 som bestämde sig för att titta fram och tala om att den fanns innan han lite spontant klöv sig själv på mitten vid ett gött gaspådrag från 3:an tidigare idag, har beställt T5 kolvar, nya lager, packningar o annat smått o gott som jag får peta ner i motorn.

Bilen brukas dagligen så känns ju lite trist när nåt inte funkar men det blir ju lite mer spännande att inte veta när dom plötsligt lägger av lol tur är att man kan beställa på nätet idag sen är det ju en fördel att inte sälja sin extrabil roll

Någon till kolv som tittat fram?

Jakobssonlinus
12 maj · 55 Inlägg
#34

Har inte rivit ner motorn än men på tisdag får vi se hur det ser ut, än sålänge bara kikat ner i cylinderloppen och sett att den är sprucken så förhoppningsvis är det inget annat men sån tur brukar man ju sällan ha lol

ifakiezz
12 maj · 312 Inlägg
#35

Jakobssonlinus skrev:
Har inte rivit ner motorn än men på tisdag får vi se hur det ser ut, än sålänge bara kikat ner i cylinderloppen och sett att den är sprucken så förhoppningsvis är det inget annat men sån tur brukar man ju sällan ha lol

😂 Det är inte lätt när det är svårt

Jakobssonlinus
16 maj · 55 Inlägg
#36

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-8acb3b303a78316c6817515f87a5dcdd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-2c7a0e0536ae4536bae46c6c2e2a8f31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-3ccb4a179adb250ab366004b7eef1815.jpg

Det var lite mer än bara en sprucken kolv... sad vevstaken har slått ett hål i sidan på cylindern så får köpa en ny motor. Har fått lagt ner "nya" kolvar och som tur i oturen så är sprickan under vändpunkten på kolven så kan köra lugnt med bilen tills jag ordnat en ny motor med smidd botten som jag kan byta ut till. Blir både lättare och smidigare att byta hela motorn så kommer det bli mer bilder på bygget av den nya motorn

big_smile

ifakiezz
16 maj · 312 Inlägg
#37

det där såg inte alls bra ut sad och den där kolven har verkligen gjort sitt haha

Jakobssonlinus
16 maj · 55 Inlägg
#38

Nä det var inget vidare, vet inte riktigt vad jag plockar ut ur motorn mer än att 15T turbon ger sitt max på 1.4 bar.

Tänker att nu när man har fått sitt första motor ras så är man ju förtjänt av stickern Rodney lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222106/222106-04cd8529fb9094474a9f175885542a7f.jpg

Senast redigerat av Jakobssonlinus (16 maj )

ifakiezz
16 maj · 312 Inlägg
#39

bara köra på en sån hahha

kitqeb Kör defensivt, köp en stridsvagn.
16 maj · 170 Inlägg
#40

Ser ju ut som att kolven har hakat sig fast i cylinderväggen och därav den böjda staken. De stakarna tål mycket

BioPowered SAAB 9-5
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang