Lackera bilen själv.

Zackeek
16 april 2019 · 57 Inlägg

Tjenare, det är så att jag har planerat att lacka min 142a ett bra tag nu och har börjat slipa en del och tänkte ge mig på lackjobbet själv. Aldrig lackerat en hel bil själv, har dock färgspruta osv så vill ha alla möjliga tips för att kunna få det så bra som möjligt smile

caromania Forummoderator
16 april 2019 · 9 296 Inlägg

Zackeek skrev:
Tjenare, det är så att jag har planerat att lacka min 142a ett bra tag nu och har börjat slipa en del och tänkte ge mig på lackjobbet själv. Aldrig lackerat en hel bil själv, har dock färgspruta osv så vill ha alla möjliga tips för att kunna få det så bra som möjligt smile

Vad har du för färgspruta och munstycke? Hur stor kompressor? Det plus inställningar tror jag är sånt som är ganska viktigt. Jag lackade min bil för 15år sedan under översyn av min far som var riktigt duktig. Tyvärr har jag glömt allt det ovan,  men har utrustningen kvar så hoppas folk fyller på med bra info! (Har också ett projekt som behöver lack framöver...)

Har du garage där du kan bygga en tillfällig lackbox? Utöver det, jävligt bra mask.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
16 april 2019 · 5 087 Inlägg

Har lekt lite med sprutan och lärt mig några saker den hårda vägen.

Underarbetet är skitviktigt, gärna en enhetlig färg under basfärg en. Speciellt om man lackar ljusa färger.

Renlighet, när man tror att allt är rent och redo så börjar man om. Klibbduk och siliconetvätt är ett måste.

Lacka så att du målar över färgdammet. Blåser dammet åt ett håll, lacka den delen sist.

Tempo vid lackeringen, stressa inte.

Finns riktigt bra filmer på tuben om hur man justerar sprutor m.m. Lätt värt att lägga några timmar på.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang