En stridsvagnshotrod blir till

Mitt första riktiga projekt, klart man väljer en stridsvagnsmotor att börja på! Eller vänta...

MaskinarN

  • 836 Följare
  • 602 394 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 juli
Tumbleweed
16 april · 1 666 Inlägg
#1261

Gräsbrännarmunstycke a la Biltema, rätt in i insuget?

Tumbleweed
16 april · 1 666 Inlägg
#1262

Eller som min farfar gjorde på sin t-ford på vintern, gjorde upp eld under oljetråget  LOL :-)

MaskinarN
16 april · 401 Inlägg
#1263

fish skrev:
Hur gjorde dom för att starta stridsvagnarna när det var kallt då?

De hade dels en dieselbrännare till att värma oljan som de sen pumpade runt i hela motorn. Sen startade de med vanlig komprimerad luft, så det kyler inte på samma sätt. hmm

MaskinarN
16 april · 401 Inlägg
#1264

Tumbleweed skrev:
Gräsbrännarmunstycke a la Biltema, rätt in i insuget?

Hade nog kunnat lira tongue

Tumbleweed skrev:
Eller som min farfar gjorde på sin t-ford på vintern, gjorde upp eld under oljetråget  LOL :-)

Oldschool cool

MR_T
16 april · 2 230 Inlägg
#1265

Häng en liten turbo snurra från någon Volvo på din och använd den som motorvärmare smile

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
16 april · 11 806 Inlägg
#1266

fish skrev:
Hur gjorde dom för att starta stridsvagnarna när det var kallt då?

När jag gjorde lumpen på 70-talet så hade vi dieselsnurror på stridsvagnarna. Det fanns en blåslampa man kunde använda om den inte startade om det var för kallt men de flesta vagnar startade utan blåslampehjälp när det var ner till -30 grader. Snurran var en 300 hästars lastbilssexa från antingen Volvo eller Scania.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
MaskinarN
20 maj · 401 Inlägg
#1267

Fick en kylare av en kollega, så provade printa ett kylarlock smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-2dfda9c6f5570cb3c243c5f98cd06bce.jpg
Satt som en smäck. Tätar invändigt med O-ring, gjorde det mest för att se om det gick, kan komma att behöva ett sådant fast med nippel på för att dra slang till ett expansionskärl. Detta eftersom kylaren är gjord för att vara sitt eget expansionskärl medan jag inte kan sätta den så högt att locket blir högsta punkten. Den kommer för övrigt från en Cheva S10.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-feb1692fe8d271865cca259d54642298.jpg
Fick ställa den på högkant för annars bråkade den med styrningen. Väldigt tunn kylare och jag har ingen förhoppning om att den ska klara kyla motorn själv, men som första test ska den nog kunna hålla emot ett par minuter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8e80803e38aa5df5500ba84137848d07.jpg
Gjorde lite mindre fagra fästen till den roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e322c772c7159e56dfe9f1cd929833a3.jpg
Efter en hel del letande kom jag fram till att det blev för bökigt med proffsiga silikonslangböjar och dylikt, detta eftersom jag har fem anslutningar och ingen är samma diameter lol Så jag började med att skaffa vanlig kylarslang som passade på de på olika anslutningarna på kylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-af71cefaca4c6eb456f00b6467ce4fc1.jpg
Den övre går väldans snyggt rakt in i V:et under insuget, vilket jag tror kan lira.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f16527ee66cbef3a76d20b0df55c1551.jpg
Den andra går att få upp i en mindre fräck vinkel förbi vattenpumpen. Kylaranslutningen är 34 mm, pumpen är 71 mm roll Detta krävde en specialare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f27c8f7e02f7091bb4a4503c367ae070.jpg
Så tillbaka till 3D-skrivaren. Blev en hel del support-material men den blev riktigt bra ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ce75ab141dba4c5719ab850f62331458.jpg
Som en njure fast annorlunda wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-60920e29b317dc917534e2604894ff17.jpg
Till pumpen blev det tätning invändigt med O-ring och ett antal clips som passar runt kanten på nippeln. Här är tanken att jag sätter en slangklämma sen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-310033ecbcf1afa8c1fe25e5434af44f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5ed90c1c3900dfac39e0dded935ab775.jpg
Funkade! Risk finns att den exploderar av trycket sen men det märker vi cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-4b5622d13719131e22eacb6ffe8a2a4a.jpg
Ett orelaterat bekymmer är att tätningen på lagret på växeln läcker som ett såll. Nån som har en god idé om hur jag kunde byggt ihop växeln med motorn genom bultcirkeln runt axeln? Ska nog helst vara lite flexibelt så man inte lägger tryck på lagerna i växeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3a4062d2c5eaa54bed4f33fc378171d2.jpg
Slangen som går genom V:et tänker jag mig ska gå in i det gröna tvärröret på mitten. Nuvarande anslutning pekar åt helt fel håll så det känns omständigt att dra slang dit. Därför fick jag göra en nippel som jag kan svetsa på.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-013ff94bc12bec90bc50f5afb277c367.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-15ec77df4aac51810900164996dd5d8c.jpg
Första gången jag har kommit överens med TIG:en någorlunda tongue Tjockt stål är nog ett bra ställe att börja på wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a88ad1635b78e5d782cba84b7d9ff511.jpg

Cassius Hobbymekaniker
21 maj · 334 Inlägg
#1268

Du skulle ju kunna glasfiberarmera den på utsidan som den är nu, då borde den hålla smile

texas5020
21 maj · 190 Inlägg
#1269

Ställ frågan ang lagertätningen till ja- bond77 på Maskinisten.net, där har du en som har full koll på byggnationer och konstruktioner. Det är rätt forum för funderingar liknande dina, ett otroligt kunnande hos många där om princip allt över hela spectrat.

Low
21 maj · 2 362 Inlägg
#1270

Snyggt! Vad för material använde du till printern?

MaskinarN
21 maj · 401 Inlägg
#1271

Cassius skrev:
Du skulle ju kunna glasfiberarmera den på utsidan som den är nu, då borde den hålla smile

Ska bli intressant att se vad som händer cool Sprängs den får jag prova igen tongue

texas5020 skrev:
Ställ frågan ang lagertätningen till ja- bond77 på Maskinisten.net, där har du en som har full koll på byggnationer och konstruktioner. Det är rätt forum för funderingar liknande dina, ett otroligt kunnande hos många där om princip allt över hela spectrat.

Får kanske slå en flukt där.

Low skrev:
Snyggt! Vad för material använde du till printern?

Det är kolfiberarmerad polyamid (nylon). Filamentet innehåller kortfiber och vid behov lägger printern även ut kontinuerliga kol- eller glasfiber i varje lager med ett separat munstycke.
Det har jag dock inte gjort på den här, nippeln till slangen kunde man gjort det på men i resten hade fibrerna hamnat på mindre optimala håll eftersom de alltid läggs i lagerna. smile

Low
22 maj · 2 362 Inlägg
#1272

MaskinarN skrev:

Cassius skrev:
Du skulle ju kunna glasfiberarmera den på utsidan som den är nu, då borde den hålla smile

Ska bli intressant att se vad som händer cool Sprängs den får jag prova igen tongue

texas5020 skrev:
Ställ frågan ang lagertätningen till ja- bond77 på Maskinisten.net, där har du en som har full koll på byggnationer och konstruktioner. Det är rätt forum för funderingar liknande dina, ett otroligt kunnande hos många där om princip allt över hela spectrat.

Får kanske slå en flukt där.

Low skrev:
Snyggt! Vad för material använde du till printern?

Det är kolfiberarmerad polyamid (nylon). Filamentet innehåller kortfiber och vid behov lägger printern även ut kontinuerliga kol- eller glasfiber i varje lager med ett separat munstycke.
Det har jag dock inte gjort på den här, nippeln till slangen kunde man gjort det på men i resten hade fibrerna hamnat på mindre optimala håll eftersom de alltid läggs i lagerna. smile

Ojdå ingen dålig printer då hehe, har en liten creality Ender 3 pro.

Roliga saker.

MaskinarN
3 juni · 401 Inlägg
#1273

Bestämde mig för att ge tätningen av växeln ett försök.

Har en vals modell äldre än de flesta som står i gömmorna, så provade den för första gången tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-af432224f9281cd97364b2db1abc7eee.jpg
Och det blev en ring!
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-206a306bfa0f5d87377aec08c850a516.jpg
Sen stansade jag ut en platta med hålbilden som var 2 mm större än växeln i diameter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-aefacffcc23a7139e28462614ddfa84a.jpg
Svetsade fast ringen så runt jag kunde.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-92fb1cded2a66f1ff7ec89710fa6507a.jpg
Och försökte svetsa tätt med TIG:en. Om det blev tätt märker vi med tiden. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-2d19e310de79dbad2edd79d99a168825.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-c778ce8fa7e16a6037bd3504481530da.jpg
Sen var det på och riva halva bilen, har gjort det ett par gånger nu känns det som. Den här skruven hade backat ut, så får nog sätta dem med loctite nästa gång...
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e307522fbe3207ce03c2157e0ffd0d2f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ae2ada78407b2172e5d70464a5e098a8.jpg
Bort med planeterna, nu tänkte jag hålla ordning på var de sitter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-72a210caec3c3ac9c75b27e43a919d30.jpg
Kom även på ett nytt sätt att lyfta av växeln från axeln, gick betydligt smidigare smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-84da3b88b1115b33cbff856cf7c9f39a.jpg
Av med muttrarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-2ee52ce386ec8c2b6973072d81159290.jpg
Och prova... Fel hålbild tongue Jag hade bara kollat 6 st och mätt över två av dem, men den smygiga ryssen hade förskjutit de två mittersta uppåt för att missa skarven mellan block och tråg roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-547a4646d578ff9b69a5b5c617d76855.jpg
Så jag tog en hög med mått och med antagandet att de iaf satt på samma radie ritade jag upp det i CAD och skrev ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ed3a9a296e911e677650409550f56591.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3bbf9455d8b268fe7c1757185ac253e7.jpg
Och då passade det betydligt bättre smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-8ddaf27176b69fc46fd53a8fd231cf13.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-9b7efe60e231a39a337229ae30545e38.jpg
Och på med växeln igen. Ser helt ok ut! Borde gå bra att täta med silikon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-b32222d696beab9de89736b838f0fdb2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-a225140778a957ee913d261cc7c4181b.jpg
Så jag plockade tätningen på lagret sen var det kväll.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-ad4f3b25418e15020002786899b996da.jpg

Ska rengöra ordentligt sen silikona dit den och hoppas det blir iaf nästan tätt. Senare sätter jag nog påfyllnad, nivåplugg och tömplugg på den också, om den nu blir tät.

-m
3 juni · 125 Inlägg
#1274

Jag beundrar din envishet.
Ingenting är omöjligt - det tar bara lite längre tid!

MaskinarN
9 juni · 401 Inlägg
#1275

Jobbade vidare med växeln, Superfly Autos kommer och tar lite bilder o så imorron så fick ju få den vettig till det wink

Tätningen fick en nivåplugg så jag har koll på oljan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1ebba835c6777b1351c24453727f9c0c.jpg
Och så åkte allt i igen, samtliga skruvar med loctite. roll
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5176a7198a13b29e85818ec4882fecd6.jpg
Massa packningssilikon
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6d75cba964a42527fceeee1f3fbd22c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0eb8ed73588d80748b93921f5e98783d.jpg
Och där var den låst på sin plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-dc5a302f889bb31951df9ec99944504a.jpg
Medan det torkade var det dags att ge sig på kylningen istället, eftersom slangen från kylaren kommer genom mitten på motorn kändes det smidigast att koppla den mitt på röret, så det åkte av.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-32b008231527a7d2d88936ecad8e6ca6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-bfa941b9b4c70d67d7e48c401a9e1f9b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-3fee555fde5f06f993c82339aa8171a5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-785de40214b49f1ab4104092d2384bbb.jpg
Och det passade alldeles bra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-db3dd06685e00641c1c9635d6fa9daa6.jpg
Sen behövde jag adaptrar, en från kylarens storlek till den mindre på tvärröret, och en från den andra utgången på vattenpumpen till anslutningen i tråget. Sen fanns det en extra ingång i pumpen också som behövde pluggas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-975b33eef3692889e7aeddfe497b724f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-92a3ba4960694e0fd5c0b030db64f873.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-6c309a9bbc935cd8504e8c919da797b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-0693a0669985d3499b4f1b40353c9ec9.jpg
Liten slangstump sen adapter till 20 mm slang som ska mata tråget. Det är enligt uppgift en oljekylare som ligger där, vatten fortsätter sen upp på baksidan och in i det gröna tvärröret.
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-e63235dfb86cd22549bbdc45a5f88793.jpg
Mina fina 3D-printade pluggar funkade inte alls på den kassa ytan inuti nipplarna, så det fick bli svarvade träpluggar istället, och det funkade tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-f82439ab5122973c5f2d91cc4168db4b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-d92f32e6869056e92b55cd6d24be76b6.jpg
Slangklämmor på allt, sen var det dags för test! Drivlinan åkte också på men det har vi sett förut tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-1876c14b47b5a9a375551e80ed94fd39.jpg

Och här går den med vatten i:
https://www.garaget.org/video/155065

Körde även runt lite, blev till och med lite bus cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-5acf8debf0dc5de59a166708baf69fa8.jpg

hugge81
9 juni · 78 Inlägg
#1276

Snyggt smile

Gör som Kina köp Volvo!
Hunted Jackass
10 juni · 717 Inlägg
#1278

Måste varit skönt att få rulla ut den och busa lite! Bra jobbat :-)

Få gärna med en film på busandet nästa gång.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
MaskinarN
11 juni · 401 Inlägg
#1279

hugge81 skrev:
Snyggt smile

Tumbleweed skrev:
Bus e kul :-)

Tackar, ja det är inte fel tongue

Hunted skrev:
Måste varit skönt att få rulla ut den och busa lite! Bra jobbat :-)

Få gärna med en film på busandet nästa gång.

Får fixa det. Regulatorn gör den fortfarande svårkörd, blir extrem självsvängning direkt. Sen har jag märkt att kopplingen slirar också, så får kanske titta på att fixa nån tvåskivig historia wink

Superfly Autos var här igår och tog bilder och sånt. Inga problem uppstod smile

Här är deras sida, resultatet av besöket kommer nog upp inom kort cool
https://www.facebook.com/SuperFlyAutos/

Tömde kylsystemet efter jobbet och hällde på med glykol, så nu kan man låta den stå med gott samvete. Gick i 50 liter roll

Senast redigerat av MaskinarN (11 juni )

MaskinarN
12 juni · 401 Inlägg
#1280

A picture from the visit:
https://www1.garaget.org/gallery/images/204/203384/203384-7c1d9c1f3b4b7f1010bef430eb3067c3.jpg
It was great having you here @superfly_autos
https://www.facebook.com/SuperFlyAutos/

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang