Opel Rekord V8 - ett rekordförsök! Uppstart/ljud sida 13

Bilen är tänk att gå på strippen, i sidled, på några av Sveriges racebanor och flertalet repor till lokala glasskiosken.

LittlelandRacing

  • 69 Följare
  • 60 405 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 april
Tumbleweed
11 april · 1 638 Inlägg
#661

Scoopet blir helgrymt!!!
Jag bara längtar till premiären :-)

Cassius Hobbymekaniker
12 april · 305 Inlägg
#662

Du har inte funderat på att förlänga scopet så de följer rutans lutning? Med 10-20mm gap mellan ruta och scoop?

LittlelandRacing
12 april · 438 Inlägg
#663

Low skrev:
Blir ju kanon!!

Tycker jag med!

Tumbleweed skrev:
Scoopet blir helgrymt!!!
Jag bara längtar till premiären :-)

Hehe, jag med smile

Cassius skrev:
Du har inte funderat på att förlänga scopet så de följer rutans lutning? Med 10-20mm gap mellan ruta och scoop?

Förstår vad du menar smile men gillar stuket jag har nu. Scoopen lutar liksom över den bakre motorhuven. Men en fråga, vad finns det för fördelar med att dra huven bak och tätt mot huven? Ser ju många pro mods och diverse dragracers som har så.

LittlelandRacing
12 april · 438 Inlägg
#664

Gick hjulen monterade idag! Blev ju kär vid första ögonkastet smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-bf2edf61bcd472038dc8267514072fbc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-dee57c4412be359289a82c46814e676d.jpg
Sen så har jag inte varit helt nöjd med rutorna så valde att göra om dom. Får nya plastskivor imorgon som ska monteras.https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-7451f8f8a8f13a94cf2bd66bab3f636b.jpg
Sen så monterade huvlåsen och passade in huven.https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-69377357dd46a026a4829af5806e8e21.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-636ab80fd834abd8681b3972651bc910.jpg

sonnype99
12 april · 24 Inlägg
#665

Satan vad grym den blir big_smile

LittlelandRacing
13 april · 438 Inlägg
#666

sonnype99 skrev:
Satan vad grym den blir big_smile

Tackar smile

LittlelandRacing
13 april · 438 Inlägg
#667

Blev pill med rutorna idag igen. Jag är mer nöjd nu jämfört med hur det såg ut innan i alla fall. Sen så tycker jag min fönsterknoppar är mycket fina! smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-716d3c2496cd9c0de8aa1dc5f1332a35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-201f09a0fd4a8a3d7aa99a25d7d90c2d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-f1026a3ffda60673810e947a300a5376.jpg

LittlelandRacing
13 april · 438 Inlägg
#669

Tumbleweed skrev:
Korkat ;-) hehehe

Coolt!!

Hahaha korkat:)

Cuefa Kungen av dagspendlande.
14 april · 1 354 Inlägg
#670

LittlelandRacing skrev:
Förstår vad du menar smile men gillar stuket jag har nu. Scoopen lutar liksom över den bakre motorhuven. Men en fråga, vad finns det för fördelar med att dra huven bak och tätt mot huven? Ser ju många pro mods och diverse dragracers som har så.

Kan misstänka att det har med aerodynamik att göra, men dom bilarna rullar duktigt mycket fortare än vad Opeln kommer prestera, iaf än så länge wink

Satans mycket jobb du lägger ner, o grymt blir det! Scoopet såg enormt ut först, men när man insåg hur mycket motorn sticker upp så klarnade bilden lite ^^

Riktigt bra arbete Du lägger ner på bilen din i alla fall!
Längtar till premiär-repan gissar jag? :-P

The drive...
LittlelandRacing
14 april · 438 Inlägg
#671

Cuefa skrev:

LittlelandRacing skrev:
Förstår vad du menar smile men gillar stuket jag har nu. Scoopen lutar liksom över den bakre motorhuven. Men en fråga, vad finns det för fördelar med att dra huven bak och tätt mot huven? Ser ju många pro mods och diverse dragracers som har så.

Kan misstänka att det har med aerodynamik att göra, men dom bilarna rullar duktigt mycket fortare än vad Opeln kommer prestera, iaf än så länge wink

Satans mycket jobb du lägger ner, o grymt blir det! Scoopet såg enormt ut först, men när man insåg hur mycket motorn sticker upp så klarnade bilden lite ^^

Riktigt bra arbete Du lägger ner på bilen din i alla fall!
Längtar till premiär-repan gissar jag? :-P

Hehe tror bilen kommer gå mer brett och rökigt smile Är typ orolig för hur första repan kommer gå. Planen är att bli färdig eller i alla fall provkörning-färdig innan påskhelgen. Åker till Öland för lite påskfirande på fredag så planen var först att bli färdig innan dess. Men jag tror jag gör så mycket jag hinner med tills dess och så blir det provstart veckan efter påsk. Vill gärna ha en heldag så man kan göra allting lugnt och försiktigt smile

LittlelandRacing
14 april · 438 Inlägg
#672

Pill med bilen idag? Eeeh njaaa... smile Idag lät jag andra göra det och efter det blev det en köttbit och en kall hemma istället!https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-34bb2a7b5c75557a8d6f461f7797b98b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-1bdd69f59d9d2f90adeb32b6b8fc1be7.jpg
I veckan lär det bli luftning av bromsar och montage om hjul, kardanaxel som legat. Sen så toppar jag upp bilen med bränsle och diverse vätskor. Uppstart någon gång efter påsk, 26-28 April smile Tack för att ni följer; jag har lärt mig så mycket. Och i ärlighetens namn... så hade jag gjort om så mycket om jag hade haft erfarenheterna jag har nu. Det här var mitt första bilprojekt och som jag alltid gör, så kastar jag mig in i projekt som kanske är för stora, men på något sätt så lyckas jag ta mig ut på andra sidan ändå smile
Ska dock inte stressa igenom sista stegen. Uppstart och provkörning/inkörning ska ske i lugn och ro!

Cassius Hobbymekaniker
15 april · 305 Inlägg
#673

LittlelandRacing skrev:

Cassius skrev:
Du har inte funderat på att förlänga scopet så de följer rutans lutning? Med 10-20mm gap mellan ruta och scoop?

Förstår vad du menar smile men gillar stuket jag har nu. Scoopen lutar liksom över den bakre motorhuven. Men en fråga, vad finns det för fördelar med att dra huven bak och tätt mot huven? Ser ju många pro mods och diverse dragracers som har så.

Du har en högtryckszon vid vindrutan, med stort glapp mellan baksidan av scoopet och rutan kommer det bildas turbulens och högtryckszonen ligger "för långt bak" varpå motorn får de svårare att suga i sig luft i högre hastigheter. Detta börjar tidigare än man tror, redan vid 100kmh är de en rätt bra högtryckszon där.

Sen kan man fundera över om de verkligen kommer vara ett problem just för dig! De finns egentligen inget som säger att de kommer vara det smile Bilen kommer gå oavsett, men ju fortare du kör, desto svårare får motorn att andas och då tappar du effekt. De kan vara 10hk i 150kmh lika väl som 25-30 eller bara 1-2, de går bara reda ut genom att mäta effekten i en vindtunnel.

Nu när du ändå håller på hade de dock varit "enkelt" att förlänga det så du har nån cm i glapp mot rutan så motorn suger luft direkt ur en någorlunda stabil högtryckszon, i teorin kan ett rätt designat scoop av den här sorten, med rätt design på insidan av scoopet t.o.m få en "luffarturbo" effekt, dvs du får ett övertryck vid förgasaren som ökar med hastigheten och istället ger dig Mer effekt ju fortare du kör! Att få de "optimalt" är däremot inte så där tvärenkelt.. smile

Men detta är i alla fall anledningen till varför dom här scoopen i regel alltid går upp längs med rutan smile

LittlelandRacing
15 april · 438 Inlägg
#674

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-927a8ad0b0c2dd7671e6b9cc4d6bb061.jpg
Jahopp.. idag så skulle jag bara tanka upp bilen och "se så inget läckte". Jag upptäckte små små läckage längs en svetsfog och fick totalt damp. Så slangen monterades av och tanken tömdes.Men istället för att försöka täta skiten så kommer jag montera en sådana här istället (något jag skulle ha gjort från första början...):https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-ec044027e98bd867b536882771c81596.jpg
Delar beställdes ikväll och kommer monteras ASAP.https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-8e5f8f3839b228a054a6fb5a6c34feb7.jpg
Alltid är det dom "schyssta idéerna" som smyger upp och skär hälsenorna av en när man minst anar det smile aja, inget att hänga läpp över.

LittlelandRacing
15 april · 438 Inlägg
#675

Cassius skrev:

LittlelandRacing skrev:

Cassius skrev:
Du har inte funderat på att förlänga scopet så de följer rutans lutning? Med 10-20mm gap mellan ruta och scoop?

Förstår vad du menar smile men gillar stuket jag har nu. Scoopen lutar liksom över den bakre motorhuven. Men en fråga, vad finns det för fördelar med att dra huven bak och tätt mot huven? Ser ju många pro mods och diverse dragracers som har så.

Du har en högtryckszon vid vindrutan, med stort glapp mellan baksidan av scoopet och rutan kommer det bildas turbulens och högtryckszonen ligger "för långt bak" varpå motorn får de svårare att suga i sig luft i högre hastigheter. Detta börjar tidigare än man tror, redan vid 100kmh är de en rätt bra högtryckszon där.

Sen kan man fundera över om de verkligen kommer vara ett problem just för dig! De finns egentligen inget som säger att de kommer vara det smile Bilen kommer gå oavsett, men ju fortare du kör, desto svårare får motorn att andas och då tappar du effekt. De kan vara 10hk i 150kmh lika väl som 25-30 eller bara 1-2, de går bara reda ut genom att mäta effekten i en vindtunnel.

Nu när du ändå håller på hade de dock varit "enkelt" att förlänga det så du har nån cm i glapp mot rutan så motorn suger luft direkt ur en någorlunda stabil högtryckszon, i teorin kan ett rätt designat scoop av den här sorten, med rätt design på insidan av scoopet t.o.m få en "luffarturbo" effekt, dvs du får ett övertryck vid förgasaren som ökar med hastigheten och istället ger dig Mer effekt ju fortare du kör! Att få de "optimalt" är däremot inte så där tvärenkelt.. smile

Men detta är i alla fall anledningen till varför dom här scoopen i regel alltid går upp längs med rutan smile

Mycket bra info! Det här visste jag inte om! Tack smile ska ta mig en funderare faktiskt...

Tumbleweed
16 april · 1 638 Inlägg
#676

D e ju tanken som räknas.... ;-)
Nä bränsle vill man ha där det ska vara , det ingen annan stans!
Små små läckage , kan göra perfekt bränsle/luftblandning för detonera eller börjar brinna på ett nafs

LittlelandRacing
16 april · 438 Inlägg
#677

Tumbleweed skrev:
D e ju tanken som räknas.... ;-)
Nä bränsle vill man ha där det ska vara , det ingen annan stans!
Små små läckage , kan göra perfekt bränsle/luftblandning för detonera eller börjar brinna på ett nafs

Precis:) blev så jäkla otaggad när jag började se droppar formas. Lite extra jobb men det kommer ju bli 10ggr bättre än nu så värt det i slutändan.

LittlelandRacing
16 april · 438 Inlägg
#678

Småpill småpill småpill och förberedelser inför fuelcell installationen samt uppstart/provkörning nästa vecka:)https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-4b0858b2b5e0009aed0eebf038022777.jpg

Low
16 april · 2 254 Inlägg
#679

Grymt 😁😁

LittlelandRacing
17 april · 438 Inlägg
#680

Luftade bromsarna ikväll och monterade hjulen. Får ställa in bromsvågen när bilen väll rullar smile fälgarna blir skitbra. Fram så passade dom perfekt men bak... ja det var lite tight hahah smile men ska kapa upp skärmkanterna och sen sitter dom där. Blir brutalt!https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-4cf1a20526601c752b5c9267df6ddaba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-c75bbb988a184be0a83163c652008e93.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-67b74dfd561ac78f32b4bc882a472b6d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-7030cd6987c7cf6c753cf4111394b2a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229987/229987-a64af01328de8a8901bfd4248f0138f0.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang