Saab 900 RWD Track Build

#1 Jag och mina kompanjoner från Team DikesDräparna har kommit över en Saab 900 RWD kaross! Tidigare i livet har den gått på strippen och vart riktigt snabb, nu ska den få nytt liv och målet är att köra långlopp! Fort som f#n ska den gå! Detta projekt är inget vi slänger ihop på en helg, utan tid kommer krävas, pannor kommer rynkas och hår kommer slitas. Vi har absolut inte några överlägsna förutsättningar eller resurser för detta. Vi jobbar heltid och har inte mycket pengar att lägga på dyra delar, så vi kommer behöva jobba smart och långt utanför boxen!! Jag hoppas ni som läser denna tråd kommer att gilla det vi försöka göra, samt att ni är tålmodiga med att detta kommer bli ganska utdraget. Väl mött och ses i kommentarsfältet!!!

Joel_Wiklund

  • 54 Följare
  • 8 138 Visningar
  • Uppdaterades senast 15 april
Joel_Wiklund
15 februari · 357 Inlägg
#41

Kort uppdatering från igår. Vi mallade upp en form för fjäderbenstornet och kapade ut en rejäl bit smile
Vi passade in den och började mata med svetsen, ena sidan är i stort sett klar och andra ska påbörjas.
Detta är för att vi ska ha något att hänga motorn i, hoppas det håller :o


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-87d6be082a941c30ad70794725360278.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-f327b60749522ce821687a09dc17dad9.jpg

Joel_Wiklund
15 april · 357 Inlägg
#42

Framgång!!

Vi har hållit på en hel del nu med bilen, vi började med att bygga klart motorfästet fram. Sedan hängde vi upp drivlinan och måttade in fästet för adapterplattan. Lite svets här och borra där, och vips!..

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-10452d7d44d1af53ecdf0b946c360e21.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-057ce958f8cb2388bc51885bea1073b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-b67e37d793adefb2091ccf04377acbbb.jpg


Om vi jämför vart motorn sitter nu mot en vanlig 900 så ser man att på originalbilen hänger 70% av motorn framför framaxel. På vår, sitter hela motorn bakom big_smile Ingen gammal Audi understyrning här inte

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-51c83a8b2cdb799f06cdf91d731fabee.jpg

I all entusiasm så satte vi på hjulupphängningen fram big_smile
Styrväxeln är bara dit satt för att hjulen ska peka någorlunda åt samma håll, inte inpassad eller slutmonterad det vill säga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-32226d9313e2a02978cfd32fc8e6b1d1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-049437ff55669dc81e446d0e061f2e41.jpg


När den stod ordentligt fram började vi kika bak. Vi försökte sänka ner arslet men den tog i BMW bakvagnen på tog för mycket! Tur att någon uppfann vinkel-Harry!

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-4ccc946148a1923f3c8459213338dc29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-6458825ad3ad9c6463120642cca30fef.jpg

När ännu mindre bil fanns kvar började vi måtta lite för bakvagnens position.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-8baea7b3b39d9173496ab722d801606a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-ffcbb4c9e9e1a37c916b48f429da9d80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-e28434705b7bf5182c0c4f7682925084.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-599233a2856988fbc7c1b50d3ef29a56.jpg

Där någonstans insåg vi att klockan vart 03:00 så det var dags att lägga ner verktygen.

Vi avslutar med denna bild smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-548942095c9b894bbf4182068aff1302.jpg

Snurriis
15 april · 545 Inlägg
#44

Härligt att det går framåt!! Tappa inte glöden nu grabbar!! big_smile

Joel_Wiklund
15 april · 357 Inlägg
#45

Snurriis skrev:
Härligt att det går framåt!! Tappa inte glöden nu grabbar!! big_smile

Tack!!

Nej glöden är det inge fel på, det är ekonomin som styr framgång wink

Cassius Hobbymekaniker
16 april · 342 Inlägg
#46

Joel_Wiklund skrev:
Ingen gammal Audi understyrning här inte

Ursäkta men nu måste jag faktiskt vara "sån". smile Vad har Audi understyrning att göra med att Saab har motorn ännu längre fram än DKW? Borde de inte heta Saab-understyrning? smile


(Allt gnäll om understyrande Audis har inte så mycke att göra med motorpositionen i sig, Saab har ju som sagt motorn ännu längre fram och kallas inte understyrd i alls samma utsträckning! Gnället på DKW handlar om Quattros, och där förstärks ett redan befintligt problem med att bakhjulen också driver varpå understyrningen märks tydligare. En framhjulsdriven gammal GT t ex som är relativt lik 900an i formen är inte särskilt mycke mer understyrd än Saaben. En GT Quattro däremot.. Att Saaben sen klarar sig så pass bra som den gör är pga framvagnen som är en dubbel a-arms variant, DKW's behöver ett rejält tillskott av caster istället för att få bukt på den problematiken som grundkonstruktionen tillsammans med Mcp ger smile)


För övrigt ett ballt bygge! 900 karossen är stark och vridstyv redan från början så den borde vara ett ganska bra utgångsobjekt för bankörning ur de aspekterna i alla fall smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang