Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 443 673 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
Bob-Miller
8 april 2019 · 1 308 Inlägg

Om inte Zlatan godkänner fälgarna e de ju KATT-astrof...haha    sorry kunde inte låta bli......gillar bygget..blir hel rå..

Vonbackman Bäckman
8 april 2019 · 951 Inlägg

Bob-Miller skrev:
Om inte Zlatan godkänner fälgarna e de ju KATT-astrof...haha    sorry kunde inte låta bli......gillar bygget..blir hel rå..

Jag tänkte precis likadant.. Tur att han godkände dom då big_smile

Tack! Ska bli grymt kul o få se bilen när fälgarna är på plats big_smile blev vit text på däcken såklart, men får måla MT däcken själv, men vad gör det? big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
9 april 2019 · 951 Inlägg

Som utlovat, bilder på fälgarna. Det blev betydligt större än jag tänkte mig men det passade helt perfekt. Inget som tar emot och jag kan göra fullt rattutslag.. det ska bli otroligt intressant att se hur den är att köra, det är ju då de dolda ”felen” dyker upp.

Har kapat ur lite vid hjulhusen efter att bilden togs när fälgen är monterad, flipfrontens hjulhus ska ju såklart kapas bort så det nya hjulhuset blir skärmbreddarna.. Ska försöka göra så mycket som möjligt på bilen imorgon.

Återkommer med fler updates senare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-813a9e96dd0c83cf3eb33b0780f94f74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-30feb6d0a40213b39cd5794ee65252a8.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
17 april 2019 · 951 Inlägg

Varit dött ett litet tag, tappade lusten att fortsätta med bilen efter upptäckten av hur dåligt lagad den varit en gång i tiden.. Men men nu börjar det återkomma efter ett inkommande samtal. Hela vänster och höger torpedsida och hela vägen bak har varit sönderrostad, det som gjorde att jag tappade lusten är att dom har inte svetslagat bilen, dom har inte kapat bort den rostskadade plåten utan dom har krämat på lager efter lager efter lager av tennspackel. Den är friskt tennspacklad även bakom huven, vid rundningen uppåt mot vindrutan, men inget synligt rostangrepp såvitt jag kan se. Nu är iallafall plåten beställd i ett helt stycke så torpedsidan och upp mot vindrutan samt hela tröskeln baktill är beställda, till båda sidorna. Det börjar bli ganska bråttom nu eftersom bilen är inbokad för lackering om 1-2 månader. Pv klubben ringde nämligen mig igår och berättade att plåtarna är packade och skulle skickas idag. big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
HG_
17 april 2019 · 2 480 Inlägg

Tappa inte sugen nu, när du väl får hem plåten så tror jag att du inte kan låta bli att riva i grejerna.

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Vonbackman Bäckman
17 april 2019 · 951 Inlägg

HG_ skrev:
Tappa inte sugen nu, när du väl får hem plåten så tror jag att du inte kan låta bli att riva i grejerna.

Det är just det som börjar ge mig suget tillbaka.. Saken är den, när man inte har suget och man gör något i tvång så brukar det oftast bli skit av allt.. med ny plåt som har de rätta formerna så blir det nog mycket lättare än att lappa ihop med småbitar.. Ska ut till garaget efter jobbet idag och börja svetsa bakskärmarna.. Vi får väl se vart det leder. big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
25 april 2019 · 951 Inlägg

Tråkiga nyheter, som ni märkt har det varit lite dött ett tag, det är pga att jag upptäckt att karossen är totalt skrot, ju mer jag river i bilen desto mer fel upptäcker jag. Föregående ägaren har inte ens brytt sig om att rostlaga bilen utan dom har krämat på lager efter lager med tennspackel, den är totalt fullsmockad med tennspackel runt hela rutan i stort sett.. Nu kommer jag riva hela bilen, golvet är rostskadat och dåligt, skärmkantsinfästningarna bak är dåliga så hela bilen kommer undersökas. Jag vägrar lackera bilen när den är såhär dålig. Imorgon åker jag och köper ett engelskt hjul och en falsmaskin, lite karosseriknack hammare osv. Med dessa kommer jag långt, det är bara att öva och öva tills det sitter där. Vad ska jag annars göra? Jag vill inte köpa en ny kaross och flytta över precis allt och riskera att den är dålig med, då kan jag lika väl jobba med det jag har. Tålamod, lite öl och musik så ska nog denna bilen rulla en vacker dag igen. Det mesta i plåtväg går inte köpa längre så det är egenknackat som gäller.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
25 april 2019 · 951 Inlägg

Vonbackman skrev:
Tråkiga nyheter, som ni märkt har det varit lite dött ett tag, det är pga att jag upptäckt att karossen är totalt skrot, ju mer jag river i bilen desto mer fel upptäcker jag. Föregående ägaren har inte ens brytt sig om att rostlaga bilen utan dom har krämat på lager efter lager med tennspackel, den är totalt fullsmockad med tennspackel runt hela rutan i stort sett.. Nu kommer jag riva hela bilen, golvet är rostskadat och dåligt, skärmkantsinfästningarna bak är dåliga så hela bilen kommer undersökas. Jag vägrar lackera bilen när den är såhär dålig. Imorgon åker jag och köper ett engelskt hjul och en falsmaskin, lite karosseriknack hammare osv. Med dessa kommer jag långt, det är bara att öva och öva tills det sitter där. Vad ska jag annars göra? Jag vill inte köpa en ny kaross och flytta över precis allt och riskera att den är dålig med, då kan jag lika väl jobba med det jag har. Tålamod, lite öl och musik så ska nog denna bilen rulla en vacker dag igen. Det mesta i plåtväg går inte köpa längre så det är egenknackat som gäller.

Fel av mig, en del av plåten går inte köpa längre, trodde att golvplåten osv inte gick köpa men hittade på vp-autoparts

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
29 april 2019 · 951 Inlägg

En update då, har inte hänt så jättemycket men har köpt på mig saker för att kunna utföra ett arbete jag inte trodde jag skulle göra, men men lika bra att göra allt riktigt.. Som jag kanske skrev i förra inlägget, så har jag beställt i princip hela golvet i ny plåt, skärmkantsinfästningen bak finns tyvärr inte att köpa längre då personen i fråga som tillverkade den plåten till diverse hemsidor/återförsäljare har gått i pension. Men i mitt fall som kommer bygga om lite behövs inte den plåten. Skärmkantsinfästningen kommer fimpas bort, hur det kommer göras visas vid ett senare tillfälle. Hur som helst så har jag antingen haft rejäl tur eller så har jag hört åt pipan fel när jag beställde mina bakdäck ifrån USA, de fick ju flyga in dom däcken pga att en container precis hade skickats full med Mickey Thompson sulor till sverige, alla slutsålda innan dom ens skickats iväg. Lite nere som man var idag pga hård arbetsdag så kunde faktiskt inte ett oväntat sms göra mig gladare. big_smile Det är så att mina bakdäck har anlänt till sverige, och det bästa är att dom prioriterade montering av dessa. Nu är det färdigmonterat på fälgarna, imorgon åker jag och hämtar hem mina nya fälgar med dragracingslicks godkända för svenska vägar. big_smile Man till och med ser profil och bredd på bilden. 325/50 R15, det är ganska galet att ha som baksulor på en pv som kommer gatköras. Jag tror jag får trimma lite mer om jag ska lyckas få släpp på dessa sulorna.. haha!

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-6ba6a563c317d03836e759acf5a48b3d.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
30 april 2019 · 951 Inlägg

Sådär, fälgarna hämtade. För att folk ska få en bättre uppfattning om hur breda däcken och fälgarna är så postar jag härmed 2 bilder.

Titta och njut, för det gör jag! big_smile Trevlig valborg på er alla!
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-1b7e13da230aa3f4d014fde1f65358f5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b341134c7a7adb2d022e608c7eed4d79.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Baldrik
30 april 2019 · 296 Inlägg

Vilka svålar!
Ska bli kul att se dom på bilen.

Vonbackman Bäckman
1 maj 2019 · 951 Inlägg

Sådär, en fälg monterad! Sitter som gjutet! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ea9d2337de8ebb3758009d08ecdb71bb.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
FredGaute
1 maj 2019 · 860 Inlägg

Goood plass jo!

Vonbackman Bäckman
2 maj 2019 · 951 Inlägg

Det är lite tajt i garaget big_smile

FredGaute skrev:
Goood plass jo!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
2 maj 2019 · 951 Inlägg

Nu står den på båda fälgarna! Fick leverans av plåtdetaljer idag som hämtas ut nu efter jobb, lite golvplåt bland annat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-61c71c994932779bd7c51294f2d111f8.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
FredGaute
2 maj 2019 · 860 Inlägg

Vonbackman skrev:
Det är lite tajt i garaget big_smile

FredGaute skrev:
Goood plass jo!

Gunbritt har godt sittfläsk..

Vonbackman Bäckman
3 maj 2019 · 951 Inlägg

FredGaute skrev:

Vonbackman skrev:
Det är lite tajt i garaget big_smile

FredGaute skrev:
Goood plass jo!

Gunbritt har godt sittfläsk..

Mycket! big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
FredGaute
4 maj 2019 · 860 Inlägg

Vonbackman skrev:

FredGaute skrev:

Vonbackman skrev:
Det är lite tajt i garaget big_smile

Gunbritt har godt sittfläsk..

Mycket! big_smile

Det er et svensk uttrykk jeg digger..

Vonbackman Bäckman
9 juni 2019 · 951 Inlägg

Update! Bilder denna gången! smile

Har varit lite segt att komma igång, mycket som händer nu. Köpt villa osv.. Men nu har jag en deadline på exakt 1 månad, då ska bilen vara körduglig. Kapen har varit i full gång och polyester har blandats friskt.

Fronten satt monterad snett så jag har inte lyckats mäta mig fram till 100 men nu sitter den rakt och båda skärmbreddarna i samma höjd, men ena sitter dessvärre lite längre ut än andra. Det skiljer inte mycket alls så jag låter det vara såhär. Går ju finlira upp det som saknas med finspackel senare, det viktiga är ju att få sakerna på plats. Hur som helst så har jag äntligen fått fatt i en frontläpp som faktiskt passar, förvånansvärt bra enligt mig iallafall, dessutom var den gratis med. big_smile

Vänster fram är i stort sett färdig, det är lite kvar på frontläppen och sedan lite vid skärmbreddaren, frontläppen var 2 delad efter att föregående ägaren fick slita loss den pga att den släpat i backen när han kört, så läppen är sprucken här och där men det åtgärdas, sen är det höger fram som gäller. Tänker inte börja riva bak innan jag är klar fram för då blir det inget gjort, bara massa velande fram och tillbaka..

Hur som helst, bilder nu då. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ca4e65bc88aa4613569fdbfed8173409.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-64816b20c8c1cdc4ab5fcab6ce42e5fc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-4add8a1dddb2ad91c4c8f8238069ce59.jpg

Någon som ser vad det är för frontläpp? big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
eastmotorsport -sommar ska de va....
9 juni 2019 · 4 524 Inlägg

Kul att se projektet är igång igen.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang