Renovering av Volvo P1800 -61

Renovering av min fars Volvo P1800 1961. Påbörjat 2014, besiktigad 2018. Ska bli så likt originalskick som möjligt, med lite extra detaljer. Avställd sedan 1986 och samma ägare sedan 1979.

MrCarl

MrCarl
16 april · 359 Inlägg
#441

Hittade ett utskjutbart lastgolv till min saab på en skrot. Monterade det direkt och tog en premiärtur och körde iväg motorn till en väns garage. Nu sätter vi igång våra motorbyggen! 2 st B20 ska renoveras samtidigt! Vi kom ganska långt på 3.5 tim.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-1b076e6fda5ffd5deafb730fc2ab7da5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-e52a03a839fa66745daf225e8bb5ccda.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-030577b6dd046d4dfdaccaa1a3012f28.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-6533b0ea303fe21e6ff32e0fb00d5f04.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-7fb15709b41e1d94b93df209230379cd.jpg

Båda motorerna verkar vara i gott skick! Köpte denna motor utan att veta någonting. Funderar på vad jag vill uppnå med detta bygge, endast en renovering eller lite trim? Borrning kanske?

MrCarl
21 april · 359 Inlägg
#442

Idag blev det en tvätt och vaxning! Nu är den redo för 1:a maj! Körde 20 mil igår, jag som bara skulle tanka roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-874120c32e6cca4ed39d7e4c6e664d15.jpg

Bjuder även på en bild på ena motorn som jag och min vän renoverar! På tisdag ska vi fortsätta byggandet. Båda blocken är honade och ser bra ut, har beslutat att jag behålla blocket original och inte borra. Sedan kanske jag ska plocka ned nuvarande motorn igen och pilla vidare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-2b599091fd929fdd80cea8de0a911deb.jpg

FredGaute
21 april · 394 Inlägg
#443

Strokerveiv er langt å foretrekke om du vil ha større volum.
En blokk som er i orden er bare dumt å borre.
Liten effektforskjell uansett. Det ligger mest i topp, kam og gassere.

MrCarl
21 april · 359 Inlägg
#444

FredGaute skrev:
Strokerveiv er langt å foretrekke om du vil ha større volum.
En blokk som er i orden er bare dumt å borre.
Liten effektforskjell uansett. Det ligger mest i topp, kam og gassere.

Helt rätt! Skulle vilja ha tag i en marinvev! Toppen ska eventuellt modifieras lite, ska även försöka hitta en renoveringsats till Weber 48:or. Måste hitta grenrör för detta också

FredGaute
21 april · 394 Inlägg
#445

Det kommer helt an på hvilken effekt du er ute etter, men snakker vi om 150-170 hk, så er 45'ere store nok, og de er lettere å få tak i deler til..
Disse kombinert med en god kam fra f.eks KG, er bra grenrør, og en ellers frisk motor med litt friserte ventiler og kanaler (og gjerne nye ventilfjærer..) så er du fort over 150 med en motor som fortsatt er sterk og fint kjørbar i daglig drift.

Donvito
26 april · 964 Inlägg
#446

Hej
Ska man ändå gå ifrån original, då är nog ett modernt insprut föredra, ihop med ett tune bart tändsystem, kan man styra bränsle  o tändning är man hemma, stora förgasare har en del nackdelarar med,
Borra ju  min motor, den blev bra mycket starkare märkte man, nästan synd o ha kvar originl utväxlingen
//Johan

Senast redigerat av Donvito (8 maj )

FredGaute
26 april · 394 Inlägg
#447

Forsåvidt enig.
Det finnes spjeldhus som er ganske look-alike med gassere, og med et "original" R-sport luftfilter hadde det blir en diskret men effektiv metode.
Vips 170 gamp..

MrCarl
26 april · 359 Inlägg
#448

Har läst på lite nu. Verkar som 48:orna blir för stort som ni säger, även med halsar... Vill att bilen går bra vid lugn körning utan att behöva ha lite varv utan att den skuttar runt, men något bättre än original.

Budgeten är inte riktigt bestämd, men toppen ska iaf piffas till lite, resten kanske blir original. Man behöver inte göra allt på en gång, men ska ha en riktigt bra grund att jobba med!

MrCarl
2 maj · 359 Inlägg
#449

Stod några timmar och slipade ned mitt motorblock idag. Färgen satt hårt så det tog ett tag. Blev riktigt nöjd med resultatet! Snart är det dags för lackering. https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-852660bbf6cee6cfd3cb761b09294a53.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-ee7fe058e2bd11d158833b3dfe8ced89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-fc169061b5c60ad57c26d3b2df1220b2.jpg

Inspekterade även toppen. Avgasventilerna har slitit ganska hårt på den, men det ska nog inte vara några problem att få det här bra! https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-efa0d6a11a463c8d9fb1c21428d254eb.jpg


Kamaxeln var rejält sliten! Det här är insug på 4:e cylinder. Skjutmåttet inställt på 3:e insugsnock. Detta var en A-kam. Det ska i bättre kamaxel senare smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-df113e92dddb22b1cf94620ff0a9d226.jpg

Allt för denna vecka! Deltog även i kortegen genom Norrköping 1:a maj. Knappt att man kunde se P18 bland alla jänkare, såg ut som en leksaksbil! Riktigt roligt att kunna få njuta av bilen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-53a8f930995ca9a907a9fd4764914452.jpg

MrCarl
14 maj · 359 Inlägg
#450

Tisdag = mekdags!

Tvättade rent motorn innuti med avfettning, sköljde med varmvatten och sedan torkade jag utsidan med t-röd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-bb917a9708637558749a161a686bf973.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-0991de0c065b802997d715f8a909f380.jpg


Drog ur de tre lagren till kamaxeln med en hemmagjord avdragare som min skicklige polare gjort! Gick väldigt smidigt faktiskt, någon mer som gjort denna operation? https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-2cf51710f641de4d2ba4558bfb56a266.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-4847ad9f156d4485afe5180dbd81e9d2.jpg

Och sen lite målning av motorn. Endast ett lager här. Efter 3 lager kommer det bli riktigt fint!
https://www1.garaget.org/gallery/images/208/207158/207158-1fdef1d403c90c18f357a765772d4171.jpg

Senast redigerat av MrCarl (15 maj )

Giuseppe
15 maj · 247 Inlägg
#451

Det ser bra ut

kimkim
16 maj · 115 Inlägg
#452

ser väldigt bra ut smile just dom tre lagerna som ska ut i min b20 med hehe men de får man väll lämna iväg om man inte får tag på verktyg smile

MrCarl
16 maj · 359 Inlägg
#453

kimkim skrev:
ser väldigt bra ut smile just dom tre lagerna som ska ut i min b20 med hehe men de får man väll lämna iväg om man inte får tag på verktyg smile

Haha, Jo det underlättar "ganska" mycket med rätt grejer big_smile Glad över att han har tillgång till fräs (ja, dessa frästes ut).

Lagersatsen kostade 327 kr, roligt att köra en riktig helrenovering!

Står i valet mellan en KG10 eller KG17 kamaxel, måste bestämma mig snart då det är dags för montering!

Senast redigerat av MrCarl (16 maj )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang