Budgetfix inför efterbesiktning (CO-halt, SRS mm) Bmw 520i -97

Sabbadeus
22 april 2019 · 14 Inlägg

Tjena.

Matchen med min sommarbil fortsätter efter besikningen, 7 stycken tvåor åkte jag på sad

Så jag skall ge mig på att åtgärda dessa så mycket jag bara kan nu, några enkla, några lite jobbigare.
1. Fordonsutrymme, SRS-indikering. Denna vet jag att det är bältessträckaren på passagerarsidan, dock så har jag ju inte kunskapen om vart den sitter och hittar inte information på nätet heller. Någon har sagt under sätet och någon i bälteslåset. Har ni koll på detta?
2. Sikthjälpmedel, vindrutetorkare. Ordnar enkelt.
3. Sikthjälpmedel, strålkastare. Löser jag lätt själv.
4. Markeringar, positionslykta. Löst.
5. Avgaser bensindriven, CO-halt förhöjd. Jag har fått till mig att detta kan lösas genom att man byter tändstift, stämmer detta? Jag tvivlar på att dom har bytt tändstift de senaste 10-15000 milen. Värdet låg på 0,5 och det skall ligga på 0,3. Jag har kollat på olika tändstift, och jag har sett att det finns vissa skillnader. Fungerar det lika bra med 0,8 som 1,0 i elektrodavstånd? Samt att antalet poler verkar kunna vara en eller två, men det har jag lyckats läsa mig till att det ändå bara kan ske en gnista så det spelar ingen direkt roll.
6. Parkeringsbroms, bromskraft för låg.
7. Parkeringsbroms, Höger, ur funktion. Är detta något som är svårt att åtgärda? Eller vad kan detta kosta på en verkstad att få åtgärdat?

Då jag fick fantastisk support och hjälp här inne då den kokade etc, och jag lyckades byta både värmepump och termostat så problemet blev åtgärdat, vänder jag mig åter igen till er expertis här inne.

Tacksam igen för svar.

Janneutanb
22 april 2019 · 7 267 Inlägg

Bältessträckaren är just bältet så om ingen kabel har gått av till den är det bara att byta den.
Co-halt, börja med en service och som du är inne på att byta stift också.
Och stift väljer du dom som är rekommenderade till din motor och av ett välkänt märke.

P-bromsen kan vara lite olika beroende på vad för typ av broms, trumma eller skivbroms, samt varför den inte bromsar.
Brukar inte vara några högra kostnader.

caromania Forummoderator
22 april 2019 · 9 296 Inlägg

Lite förhöjd co, som sagt service med olja och stift, men komplettera gärna med 1-2mil på motorvägen på trean i 100-110. Högre varv (3-4K) under en rejäl tur blåser ur katen lite extra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Sabbadeus
22 april 2019 · 14 Inlägg

Janne.
Menar du att jag ska byta själva bältet? Eller Bälteslåset? EEller båda kanske?

Jag har tidigare bytt olja och filter på den, men bytte dock inte tändstift. Snål som jag är så har jag ju hittat ett par skitbilliga, till kostnad av 1/5 av biltemas. Och jag har kollat så att det skall vara dessa stift till min bil. Blir det skillnad i förbränningen på billigare? Eller är det livslängden framförallt som kommer att spela in...


Gällande handbromsen så glömde jag den "lilla" detaljen att vajern är av på ena sidan.

Caromania, så jag ska plåga bilen lite extra innan jag ska in på besiktningen då? Han som besiktigade gasade en del, men detta va ju med de gamla stiften och kanske inte tillräckligt då...

Mvh

Utmarks-Loke
22 april 2019 · 5 809 Inlägg

Parkeringsbromsen, det är samma lösning som på volvo 240 och alla möjliga andra bilar, det är skivbromsar bak med separat handbroms på trumma. Jag skulle köpa nya backar, gärna monteringssats och sedan byta ut rubbet. Sedan har man båda sidor upphissade samtidigt och drar parkeringsbromsen några knäpp bara och justerar till båda sidor snurrar ungefär lika trögt. Man kan också köra på någon grusplan och dra i handbromsen och se så det släpper ungefär samtidigt i gruset på båda sidor. Möjligen kan det vara handbromsvajern som rostat fast i höljet på ena sidan, det kan man ju kolla först om man vill men bromsbackarna på bilar med separat handbroms brukar se bedrövliga ut. De kan mycket väl vara original från fabriken fortfarande på en bil från -97. Men kan man byta vattenpump själv så är det inga problem att ordna handbromsen på dessa bilarna.

Utmarks-Loke
22 april 2019 · 5 809 Inlägg

Jaha, om vajern är av så kan du ju glömma alltihop av det där... fast du blir ju ändå tvungen att justera in den nya vajern så lite relevant är det ändå

Utmarks-Loke
22 april 2019 · 5 809 Inlägg

Sabbadeus skrev:
Jag har tidigare bytt olja och filter på den, men bytte dock inte tändstift. Snål som jag är så har jag ju hittat ett par skitbilliga, till kostnad av 1/5 av biltemas. Och jag har kollat så att det skall vara dessa stift till min bil. Blir det skillnad i förbränningen på billigare? Eller är det livslängden framförallt som kommer att spela in...

Har du otur så startar inte ens bilen. Eller så bränner du en tändspole... skulle inte förvåna mig om 15.000 mil gamla original är bättre än nya made in china

Lockwood
22 april 2019 · 394 Inlägg

1: Bältessträckaren är mycket enkelt förklarat en pyroteknisk laddning som stramar åt bältet i händelse av en olycka. En felkälla kan vara att sladden till denna inte sitter i 100%, eller att den har nåt fel, eller att kabeln från delen till styrenheten har nån skada eller dålig kontakt nånstans. Bältessträckare säljs i regel INTE av bilskrotar.
4: Som det sagt, en service med ny olja o nya filter (olja & luft) samt nya tändstift kommer gissningsvis lösa dina problem, varmkör ordentligt. Kolla även efter uppenbart trasiga luft/vakuumslangar
5: Vajern går såklart att byta men det är inte busenkelt. Dels så har den en förmåga att "rosta" fast ute vid hjulet, men även i andra änden. Räkna med att det kommer ta ett antal svordomar, blod, svett & tårar innan du är klar. Jag skulle rekommendera att lämna till en verkstad som kan lämna fast pris på byte av båda vajrarna inkl bromsbackar, självklart inkl justering. Bör inte kosta mer än 1500-2000 kr i arbetskostnad.

Lockwood
22 april 2019 · 394 Inlägg

Tändstift är ett kapitel för sig. En bil som standardmonteras med tändstift vilka har fler än en sidoelektrod skulle jag inte rekommendera att montera stift med endast en sidoelektrod. Många tillverkare har likvärdiga stift. Likvärdiga är inte helt identiska, men i regel så fungerar de utmärkt. Men inte alltid. Handlar du på ebay så blir det billigt o bra. Att en bil INTE startar med andra stift än original (under förutsättning att de stift man monterat påstås vara kompatibla) är mycket ovanligt, däremot kan gången ibland vara annorlunda. Annorlunda behöver inte betyda sämre. Jag kör själv helt andra stift i några av mina bilar än det som rekommenderas av tillverkaren. Anledningen till detta är att de rekommenderade stiften är hedenhös. Jag monterade påstått 100% kompatibla stift med helt annan design, utan minsta problem. Men detta är som sagt ett aktivt medvetet val från min sida där jag var beredd att acceptera att stiften kanske inte fungerade minst lika bra som original o jag skulle därför bli tvungen att krypa till korset. Kan man inget om bilar så gör man bäst i att montera exakt det som rekommenderas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang