Volvo 850 t5 lambdaproblem

Calibranissen
20 april 2019 · 148 Inlägg

Hej garagetvänner.

Jah har nu fått problem med min 850.
Det är en steg 3 chippad och peppad 850 t5 1994, jag har tidigare haft samma problem som nu när en av kablarna hade gått av, detta fixade jag då med att skarva ihop kabeln igen, detta har hållit ca 1 år nu.

Lambda lampan började lysa igår under körning och idag kikade jag på det och såg att kabeln hoppat ur kabelskon, så jag satte ihop den på nytt.

Detta fungerade inte alls idag, så jag skruvade loss den gamla och satte dit en ny jag hade liggande, vrider igång bilen men lampan lyser, varmkör och kör en sväng, lampan lyser.

Läste sen av felkoder, fick fram:
2 1 2 = förvärmd lambdasondsignal saknas eller är felaktig
5 2 1 = förvärmning lambdasond fungerar ej

Jag har nollat felkoderna och plockat av minuspol på batteriet utan resultat.
Vad kan jag göra mer?

Mvh: ola

Calibranissen
andreas_1996
20 april 2019 · 951 Inlägg

Hade testat å köpt en ny lambdasond å sedan nollat koderna om den nu har obd smile

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
zzr94092
20 april 2019 · 4 378 Inlägg

Har fixet två S70 -99 , med avsaknande av 12 volt till förvärmningen, minns jag inte fel så var det boxen som var trasig,
tog 12 volt via ett relä till lambdan.

Calibranissen
20 april 2019 · 148 Inlägg

andreas_1996 skrev:
Hade testat å köpt en ny lambdasond å sedan nollat koderna om den nu har obd smile

Har inte obd, man får ut koderna via blinkningar och lambda jag satte dit var ny och uttagen på mitt reg nr

Calibranissen
zzr94092
20 april 2019 · 4 378 Inlägg

Räcker med en voltmeter/multmeter för att kolla om det finns spänning från till lambdan.

Calibranissen
22 april 2019 · 148 Inlägg

Det finns inget relä till förvärmningen eller nått sånt som styr förvärmningen till lambda?

Calibranissen
zzr94092
22 april 2019 · 4 378 Inlägg

Styrs från databoxen som sitter vid höger innerskärm,bakom lyktan.

Calibranissen
22 april 2019 · 148 Inlägg

zzr94092 skrev:
Styrs från databoxen som sitter vid höger innerskärm,bakom lyktan.

Ok skall mäta upp när jag hinner, om lambda får ström, är dessa dyra eller är det beg som gäller? Vad har den för namn så man kan söka på den.
Styr denna enbart eller nått annat som man kan märka om den inte funkar?

Tacksam för svaret!

Calibranissen
zzr94092
23 april 2019 · 4 378 Inlägg

Styr hela bilen,byter du box så måste du även ha nyckeln som tillhör boxen. Om bilen har stöldskydd.

Calibranissen
23 april 2019 · 148 Inlägg

zzr94092 skrev:
Styr hela bilen,byter du box så måste du även ha nyckeln som tillhör boxen. Om bilen har stöldskydd.

Ok det hade jag ju inte tänkt, menar du fjärrlarmet då? För dessa går ju programmera själv.

Calibranissen
Calibranissen
23 maj 2019 · 148 Inlägg

Hej alla! Tackar för alla svar, nu är problemet löst och det visade sig vara en felkod jag inte lyckades resetta fösta gången...

Calibranissen
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang