Audi v8 d11 broms problem

K1NG3N
16 april 2019 · 557 Inlägg

Tjena.
Har hållit på med dessa bromsar nu i en evighet.

Har luftat by the book. Tändning igång och börjat bak och avslutat med fram.
Får ut vätska nu men när jag kör så är bromsen steeeeen hård och trycker man engång till där efter så funkar det som de ska igen.

Det är bytt bromsar runtom, ombyggd framvagn till c4 diesel och bytt broms bomben.

Några idéer eller tips?

Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 april 2019 · 4 917 Inlägg

Rent intuitivt så tänker jag på huvudcylindern. .
Om den numera kallas bromsbomben..smile
Det finns väl inget annat som påverkas initialt och direkt av din lilla högerfossing. .smile
En gissning är väl något med kolven eller tätningarna i den som fallerar. .

Senast redigerat av _- (16 april 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
16 april 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Eftersom jag har en Audi 100 -89:a så har jag också brottats med "Bomben".
"Bomben" ska lämna 80bars tryck om den är helt ny. För att kunna avgöra om det är fel på "bomben" så måste du mäta bombens tryck för att vara säker på att den verkligen fungerar. Du gör det genom att skruva in en tryckmätare istället för där tryckssensorns sitter. På min Audi 100 sitter trycksensorn(en tvåpolig sak) på bromshuvudcylindern alldeles invid bandväggen på vänder sida i motorrummet.
Men ett enkelt test av "bombens" funktion är som följer... 
När du startat motorn och sedan stänger av den ...så ska du kunna trampa på bromspedalen 20-30 gånger utan att pedalen känns hård.  Känns pedalen hård direkt eller bara efter några pedaltramp så har du en felaktig bomb/ en bomb där inre trycket i blåsan är för lågt!
"Bomben" kan skickas till en firma i tyskland (har adressen någonstans om du är intresserad) för reparation (kostnad ca 1500kr) Ny bomb kostar ca 2500kr på eBay.de.

Senast redigerat av jaka54 (17 april 2019)

K1NG3N
17 april 2019 · 557 Inlägg

#2 Det är en tryckaccumelator, ser ut som en bomb och därav smek namnet bromsbomben. Istället för en servo.

#3 Den är tagen från en bil vart den fungera, har för mig att jag gjorde testet när jag hade monterat den men ska prova igen när jag går ut senare idag.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 april 2019 · 4 917 Inlägg

Där gick man på en mina så glöm mitt inlägg..
Jag trodde i min enfald att det var huvudcylindern som menades. .sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
K1NG3N
17 april 2019 · 557 Inlägg

_- skrev:
Där gick man på en mina så glöm mitt inlägg..
Jag trodde i min enfald att det var huvudcylindern som menades. .sad

Haha ja eller så fick du lära dig nåt nytt wink
Har en huvudcyl liggandes som jag ska byta till idag

K1NG3N
20 april 2019 · 557 Inlägg

Plockade lös huvudcylindern och trök in axeln. Det sprutar ut vätska ur 1 av 2.
Det är endast 2 utgångar på cylindern. Nog ska det komma ur bägge?

Jesper328
20 april 2019 · 2 333 Inlägg

Kan vara som så att du måste lufta med hjälp av ABS-pumpen, iom att du har haft isär det mesta.
Dvs aktivera den medans du luftar.

Hurvida du gör det på din bil kan jag däremot inte svara på.

Up the RA
K1NG3N
23 april 2019 · 557 Inlägg

Nu är det luftat 1 milj ggr och inget luft kvar i systemet. Har även bytt igen broms bomben.

Men nu när jag kör så kan bromsen funka hur bra som helst och sen några meter bort så är det som att man har stoppat något för pedalen så man inte kan bromsa. Man får trycka några ggr innan den släpper.
Vette fan vad de kan vara..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 april 2019 · 4 917 Inlägg

Händer detta enbart när motorn är igång?
Isåfall kan man undra om det har att göra med vad som bygger upp trycket så du inte kan bromsa normalt..
Kan det ha med abs att göra ?
När jag trycker på bromsen på min kärra och startar så tycker jag att bromsen reagerar lite..
Man får kanske läsa på lite hur det egentligen fungerar i nyare bilar..smile
Med tanke på hur du luftat nu så kan man väl utesluta luften..smile

Senast redigerat av _- (23 april 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
K1NG3N
24 april 2019 · 557 Inlägg

Jo när den bara är igång. Hade det varit något med trycket så hade jag haft problem med styrningen eftersom att det är sammankopplat system i den s.k bomben. Varningslampan börjar också lysa efter kanske 15 sekunder.

Ang abs så funderar jag också om den ligger bakom detta. Har inga givare inkopplad fram men nog ska systemet fungera för det tycker jag.

I gamla bomben så när jag kopplade ur bromsledningen så rann de ut atf olja så de verkar som att nån packning/oring gett vika.

Funderar på att beställa en ny bomb men känns ju onödigt när kan inte ännu kan utesluta annat samt att den är ju så där lagom billig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang