Volvo 740 GL 88a - går dåligt

Volvo_snubbe_keps
24 april · 6 Inlägg
#1

Hejsan alla! Börjar bli riktigt less på min bil då jag försöker pendla 14 mil med den dagligen (har inte råd till en annan bil)

Går riktigt dåligt under 3500 varv.

(Brukar gå som den ska  de 2-3 första gångerna man trycker gasen i botten kall)

Hackar och misständer vid låg belastning
Går fett som attan, avgasröret ser ut att tillhöra en d24 med skruvad pump.
Stiften är också duktigt svarta.

Har prövat bytt
lamda
Insugspackning

(där finns inga läckor, har sprayat 2 flaskor startas i hela motorutrymmet)

Stift
Tändkablar

(Hackandet vid låg belastning blev markant mindre efter tändkablar och stift men finns kvar)

Prövat 3 olika lmm.
Tändmodul
Tempgivare
Ställt tändningen så noga vi kunde.
Bränslerelä


De är vad jag kan komma på vi prövat bytt.. börjar seriöst bli riktigt ledsen över detta så jag ber er verkligen för ihop er breda kunskap här och hjälp mig. Finns det nån i Skåne som kan tänka sig kolla på den så mer än gärna.

Mvh

Brådhis * Voff voff *
24 april · 4 598 Inlägg
#2

LMM?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo_snubbe_keps
24 april · 6 Inlägg
#3

Brådhis skrev:
LMM?

//Brådhis

Luftmassemätare!

jaka54
24 april · 2 970 Inlägg
#4

hej!
Vilka stift har du?
Har du bytt spridare!

Brådhis * Voff voff *
24 april · 4 598 Inlägg
#5

Volvo_snubbe_keps skrev:

Brådhis skrev:
LMM?

//Brådhis

Luftmassemätare!

Ja, men har du provat att byta den?

//Brådhis

EDIT: Ja, det hade du ja, såg jag nu... smile

Senast redigerat av Brådhis (24 april )

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo_snubbe_keps
24 april · 6 Inlägg
#6

jaka54 skrev:
hej!
Vilka stift har du?
Har du bytt spridare!

NGK tror jag de heter! Fina stift.
  Svar nej, de Har jag inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 april · 11 764 Inlägg
#7

Även om du nu bytt tempgivare: Kan man komma åt den med bilen igång? Tänkte om du kan rycka kablarna när den går på tomgång för och se om något ändrar sig i motorgången.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
zemet
25 april · 3 366 Inlägg
#8

Jag tänker att du har en dålig spridare? Som läcker eller sprutar hela tiden. Därav att bilen går så fett men går bättre på höga varv.

Testa dra spridarkontakterna en efter en och se om den går sämre eller samma. Går den samma så bör en spridare vara kass.

Testa mät motståndet över spridarna också.

Volvo_snubbe_keps
25 april · 6 Inlägg
#9

zemet skrev:
Jag tänker att du har en dålig spridare? Som läcker eller sprutar hela tiden. Därav att bilen går så fett men går bättre på höga varv.

Testa dra spridarkontakterna en efter en och se om den går sämre eller samma. Går den samma så bör en spridare vara kass.

Testa mät motståndet över spridarna också.

Kan detta Göra att bilen hackar också?

zemet
26 april · 3 366 Inlägg
#10

Volvo_snubbe_keps skrev:

zemet skrev:
Jag tänker att du har en dålig spridare? Som läcker eller sprutar hela tiden. Därav att bilen går så fett men går bättre på höga varv.

Testa dra spridarkontakterna en efter en och se om den går sämre eller samma. Går den samma så bör en spridare vara kass.

Testa mät motståndet över spridarna också.

Kan detta Göra att bilen hackar också?

Hackar är ju ingen specifik diagnos/symptom men det skulle jag säga att det kan leda till.

Svarte_Orm
26 april · 1 831 Inlägg
#11

Har inte vissa årsmodeller av 240/740 problem med att isoleringen på ledningarna i motorns kabelhärva torkar ut, kracklerar och ramlar bort? Hittar man inget annat fel kan det vara intern kortslutning inuti kabelhärvan, tex till tempgivare.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang