Skrota gammalt släp

P-M
24 april 2019 · 2 Inlägg

Hej,
Hoppas det här har hamnat i rätt avdelning. Min far har haft ett litet gammalt släp ståendes som nu är mer eller mindre sönderrostat. Han har beställt registreringsbevis på det så papper finns. Men hur gör man rent fysiskt för att skrota det, det är mer eller mindre i delar nu så man kan ju inte köra det till skroten? Får man be någon komma och hämta det då och samtidigt ”döda” papperen så att det försvinner ur registret?

Det här är kanske en idiot-fråga men vad jag undrar är: måste man rent fysiskt visa upp släpet hos en skrot eller ???

Tacksam för svar/hjälp!

Pm

Brådhis * Voff voff *
24 april 2019 · 10 245 Inlägg

Du har ingen lokal bärgningsfirma som har avtal med nå´n skrot och hämtar gratis?

Eller...

Du har ingen lokal skrot som har avtal med nå´n bärgningsfirma som hämtar gratis?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
rcy
24 april 2019 · 1 705 Inlägg

Kolla om det finns något företag i närheten som sysslar med att köpa upp metallskrot. Dom har ofta möjlighet att skicka in skrotintyg för bilar, så ett släp borde inte vara något problem för dom att avskriva.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
BMW 320i "tysken" (2007)
Utmarks-Loke
24 april 2019 · 5 814 Inlägg

Eller sätt ut en annons under bortskänkes. Någon kanske vill ha den för att bygga om till registrerad båtkärra eller motsvarande. Om axeln och papper finns har den trots allt ett litet värde

caromania Forummoderator
24 april 2019 · 9 296 Inlägg

P-M skrev:
Hej,
Hoppas det här har hamnat i rätt avdelning. Min far har haft ett litet gammalt släp ståendes som nu är mer eller mindre sönderrostat. Han har beställt registreringsbevis på det så papper finns. Men hur gör man rent fysiskt för att skrota det, det är mer eller mindre i delar nu så man kan ju inte köra det till skroten? Får man be någon komma och hämta det då och samtidigt ”döda” papperen så att det försvinner ur registret?

Det här är kanske en idiot-fråga men vad jag undrar är: måste man rent fysiskt visa upp släpet hos en skrot eller ???

Tacksam för svar/hjälp!

Pm

Såga upp eländet i delar och skicka på återvinningen. Om inte ovan nämnda tips är mer lockande vill säga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zemet
24 april 2019 · 4 030 Inlägg

caromania skrev:

P-M skrev:
Hej,
Hoppas det här har hamnat i rätt avdelning. Min far har haft ett litet gammalt släp ståendes som nu är mer eller mindre sönderrostat. Han har beställt registreringsbevis på det så papper finns. Men hur gör man rent fysiskt för att skrota det, det är mer eller mindre i delar nu så man kan ju inte köra det till skroten? Får man be någon komma och hämta det då och samtidigt ”döda” papperen så att det försvinner ur registret?

Det här är kanske en idiot-fråga men vad jag undrar är: måste man rent fysiskt visa upp släpet hos en skrot eller ???

Tacksam för svar/hjälp!

Pm

Såga upp eländet i delar och skicka på återvinningen. Om inte ovan nämnda tips är mer lockande vill säga.

Men får man inte då ett evigt problem med att betala 65 kr varje år för att vara med i registret?

torsen
24 april 2019 · 7 200 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Eller sätt ut en annons under bortskänkes. Någon kanske vill ha den för att bygga om till registrerad båtkärra eller motsvarande. Om axeln och papper finns har den trots allt ett litet värde

Instämmer med Svarte_Orm.
Finns alltid marknad för papper på släpvagnar.
Ofta "ute på Blocket" släp utan papper.

Nickeboii
24 april 2019 · 762 Inlägg

Eller så hyr du en annan kärra, lastar upp ditt släp och kör det till skroten.

Om du hyr t.ex. en biltransportkärra så har de vinsch som du kan använda dig av för att dra upp ditt släp. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
P-M
24 april 2019 · 2 Inlägg

Tusen tack för alla svar! Nu har jag lite att gå på. Tanken är, som nämndes ovan också, att få ut den ur systemet så att avgiften upphör.

Hilmer
24 april 2019 · 1 776 Inlägg

Jag byggde om en släpvagn till en bogserings-dolly, dokumenterade allt med bilder och text och skickade in ihop med registreringsskylten till transportstyrelsen för avregistrering.
Du kanske skulle kunna göra något liknande där du dokumenterar vagnens nuvarande skick och får den ur registret och sedan kan lämna resterna till återvinning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang