Vad krävs för att färdigställa ett projekt från grunden?

RandomMaister
23 april 2019 · 556 Inlägg

Hej,

Jag har blivit på senare tid väldigt sugen på att skapa mig ett riktigt långtidsprojekt, där jag vill köpa en äldre bil, ta ner den i molekyler, och sedan bygga upp den till riktigt fint skick.

Det jag undrar är lite om vad man ska tänka på, tex:

1.    Vad för typ av bil ska man välja?
2.    Vad kostar det? Finns det några dolda kostnader man ej tänker på?
3.    Hur lång tid tar ett sånt här arbete?

Jag är fullt medveten om att dessa frågor är väldigt svåra att svara på, subjektiva och relativa.
Men dela gärna med er om era erfaranheter med era projekt. Hur det har gått, vad ni lärt er och vad ni skulle gjort annorlunda idag.

Mvh
Max

Marlboroman
23 april 2019 · 8 228 Inlägg

1: En som är lämpad efter vad man tänkt göra med den. Ska man bara glida eller åka fort? Styling eller ljud? Alltihop? Desto mer man funderar ut innan desto bättre.

2: Det finns ingen direkt övre gräns på hur mycket man kan spendera. Men det beror ju också på vad bilen ska användas till men också hur bra utgångsobjekt man köper. Även om man gör en ungefärlig budget så blir det alltid dyrare.

3: Tiden beror ju dels på hur mycket man kan göra själv, men återigen också på hur bra bilen man utgår ifrån är.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jaka54
23 april 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Vad som krävs är ...ett stort garage! Verktyg och svets!
Vilja att lära och att inte ge upp!
Sen spelar typ av bil ingen roll även om gamla Volvo 240/740 är lätta att mecka med och att delar finns gott om på skrotarna

zemet
23 april 2019 · 4 030 Inlägg

1: Jag tror det är smart att välja en speciell bil som kan ge tillbaka lite av pengarna och tiden du plöjt ner.

Jag tror därför att det är smartare att köpa en tex mustang för 50K och renovera istället för att renovera en mer eller mindre gratis volvo 740. Renoverar du en mustang bra är den värd 300k, en renoverad 740 är kanske värd 30-40K.

Krockar du eller får bilen stulen så får du nog ut mer på försäkringen för en mustang än en 740 dessutom.

Så välj en speciell bil, CAB är nog ett stort plus.

2: Gör en budget på vad du tror det kommer kosta, tredubbla den sedan:P

3: Omöjligt att svara på men privat personer som gör sånna här projekt brukar ju hålla på i många år.
Kolla igenom lite projekttrådar här på garaget, bedöm deras nivå, jämför dina kunskaper  och möjligheter jämfört med dem så bör du kunna få en ungefärlig uppfattning.

Kom sedan ihåg att när du får flickvän eller barn osv så försvinner massa tid och projektet dör troligen ut...

Lockwood
23 april 2019 · 394 Inlägg

Pengar, tid, kunnande och en aldrig sinande motivation.

Utmarks-Loke
23 april 2019 · 5 813 Inlägg

Försök få tag på en bil med så lite rost som möjligt, för det finns inget mera själadödande än att laga rost. Hitta någon med mekaniska problem istället, det är mycket roligare att hålla på med. Då är chansen mycket större att du blir färdig och projektet inte bara blir stående i garaget.

RandomMaister
23 april 2019 · 556 Inlägg

Tack alla för svar smile

En stor kandidat är för tillfället någon slags E30, då jag anser de är fantastiskt fina, välbyggda och kommer troligtvis stiga i värde.
Möjligtvis att man tar det steg för steg, istället för att göra allt på en gång. Tex, börja med att renovera framvagn, sen när det är klart tar man bakvagn, sen nåt annat osv..
Jag har en känsla av att det kan vara svårt med motivation när ALLT är isärplockat. Framför allt när jag ej gjort något liknande tidigare.

//Max

jaka54
23 april 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Svetsa är bland det roliga tycker jag när man håller på att renovera en gammal bil.När man får (är tvungen ) kapa till och forma plåt . Håller själv på att renovera ,från grunden, en 76:a Camaro med 305" motor. Började 2014 och det kommer säkert att ta några år till innan den är klar , som ny (eller bättre).
Men vad är en E30 för något?
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-8a75244dae375ee10c4e16b58c589b31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-acc8c0cdc70eb581b0a345d96ac9f3c5.jpg

Senast redigerat av jaka54 (23 april 2019)

Snurriis
23 april 2019 · 761 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Svetsa är bland det roliga tycker jag när man håller på att renovera en gammal bil.När man får (är tvungen ) kapa till och forma plåt .
Men vad är en E30 för något?

E30 är kaross modellen på Bmw

jaka54
23 april 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Problemet med att "renovera",alltså grundligt ta isär och svetsa, nyare bilar är att de har så tunn plåt jämfört med äldre bilar som den Camaro från 1976 och den Volvo Amazon från 1964 som jag också  renoverar. Camaron har 0,8-0,9mm plåt och Amazonen något liknande. Det är betydligt svårare att Mig svetsa tunn plåt än lite tjockare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 april 2019 · 13 673 Inlägg

svårt att säga allt hänger på utgångs skicket..  men 2pelar lyft skulle jag iallfall ha innan jag rörde något.  en skaplig kompressor och en vättig mig svets. en vinkelslip och en vättig verktygvagn med verktyg.  Det som är det viktiga är att orka hålla liv i projektet och tålmod och vara beredd på att lära sig saker man aldrig kunnat göra förut.

alla klarar av att hel renovera en bil.  det som det handlar om är tålamodet och intresset av att lära sig.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
M123
24 april 2019 · 962 Inlägg

Det absolut viktigaste är att man har tid och då inte bara i nutid att även det finns tid till det hela projektet.
Man är en väldig optimist i början eller innan man drar igång något, skönmålar att det är bara och så vidare men är ett enormt jobb man tar på sig och man måste verkligen vara målinriktad och tycka det är kul, kanske är självklarheter men ibland glömmer man det mest självklara.

Sen stadig ekonomi, renovera bil på svältlön blir bara ett stort magsår, utan man lär verkligen kunna unna projektet pengar om man inte bygger någon form av budgetbygge.

Sen ska man vara väldigt observant vad den bil man väljer har för pris på delar.
Ta tex Cadillac där har du det inte alls ovanligt att delar har priset gånger tre mot Chevrolet.

Jag tycker det är omöjligt att svara på vad det kostar men man kan ju lägga lika mycket pengar på så helt olika bilar men få så enormt olika utdelning av värdet i slutändan.

Jag personligen skulle satsa på något amerikanskt, dels för delar har rimligt pris, utbudet är stor på olika märken, marknaden håller värdet bra och det är verkligen något speciellt med dessa bilar.
Det blir inte bara en hobby utan en livsstil där man äter jänk, man sover jänk och man skiter jänk.

Senast redigerat av M123 (24 april 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Utmarks-Loke
24 april 2019 · 5 813 Inlägg

En jänkare är ju ganska långt ifrån en E30 men chevrolet corvair andra generationen är både snygga, sportiga och relativt billiga

M123
24 april 2019 · 962 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
En jänkare är ju ganska långt ifrån en E30 men chevrolet corvair andra generationen är både snygga, sportiga och relativt billiga

Att renovera en Corvair måste väl vara en typ av självskadebeteende!? Man få en av världens farligaste och fulast bilar, som man sen får det enormt svårt om än omöjligt att få hem pengarna i vid en ev försäljning.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Dr_snuggels
26 april 2019 · 3 507 Inlägg

En massa envishet.finns många många som startar projekt för att det är enkelt och kul gäller inte bara bilar även båtar.hus och liknade.att slutföra är inte så lätt

vw bubbla beetle barndoor splitbuss
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang