Högt morrande motorljud BMW 320d e90 LCI 2012. Vad är fel?

--CHRILLE--
23 november 2018 · 23 Inlägg

Tjena!

Jag har fått problem med att motorn har börjat låta väldigt mycket sedan ett par månader tillbaka. Det låter i princip som att avgassystemet är rejält trasigt, men när jag hissade upp bilen för några veckor sedan för leta efter skador hittade jag inget konstigt. Jag kollade även flexröret som kopplar ihop DPF:en med resten av avgassystemet men hittade inget synligt fel, den ser nästan ny ut. Även resten av avgassystemet ser ut att vara i mycket fint skick utan rost eller synliga hål. Bilen är väldigt välskött och har endast gått ca 11k mil. Finns det någon chans att flexröret skulle kunna vara trasigt utan att det syns? Hur felsöker man detta i så fall? Eller felet kanske kommer någon annanstans ifrån? Finns det några vanliga fel på BMW E90 modellen som har med avgassystemet att göra?

Jag tar tacksamt emot alla tips på vad det skulle kunna vara och hur man felsöker efter oljudet.

/Chrille

it_mutt Avstängd
23 november 2018 · 10 388 Inlägg

--CHRILLE-- skrev:
Tjena!

Jag har fått problem med att motorn har börjat låta väldigt mycket sedan ett par månader tillbaka. Det låter i princip som att avgassystemet är rejält trasigt, men när jag hissade upp bilen för några veckor sedan för leta efter skador hittade jag inget konstigt. Jag kollade även flexröret som kopplar ihop DPF:en med resten av avgassystemet men hittade inget synligt fel, den ser nästan ny ut. Även resten av avgassystemet ser ut att vara i mycket fint skick utan rost eller synliga hål. Bilen är väldigt välskött och har endast gått ca 11k mil. Finns det någon chans att flexröret skulle kunna vara trasigt utan att det syns? Hur felsöker man detta i så fall? Eller felet kanske kommer någon annanstans ifrån? Finns det några vanliga fel på BMW E90 modellen som har med avgassystemet att göra?

Jag tar tacksamt emot alla tips på vad det skulle kunna vara och hur man felsöker efter oljudet.

/Chrille

Tittade du bara eller drog du igång bilen och bad någon bekant gasa lite månne?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
--CHRILLE--
23 november 2018 · 23 Inlägg

Jag var själv vid tillfället, men jag drog igång motorn men såg inget konstigt. Jag gasade inget då den gick på tomgång.

it_mutt skrev:

--CHRILLE-- skrev:
Tjena!

Jag har fått problem med att motorn har börjat låta väldigt mycket sedan ett par månader tillbaka. Det låter i princip som att avgassystemet är rejält trasigt, men när jag hissade upp bilen för några veckor sedan för leta efter skador hittade jag inget konstigt. Jag kollade även flexröret som kopplar ihop DPF:en med resten av avgassystemet men hittade inget synligt fel, den ser nästan ny ut. Även resten av avgassystemet ser ut att vara i mycket fint skick utan rost eller synliga hål. Bilen är väldigt välskött och har endast gått ca 11k mil. Finns det någon chans att flexröret skulle kunna vara trasigt utan att det syns? Hur felsöker man detta i så fall? Eller felet kanske kommer någon annanstans ifrån? Finns det några vanliga fel på BMW E90 modellen som har med avgassystemet att göra?

Jag tar tacksamt emot alla tips på vad det skulle kunna vara och hur man felsöker efter oljudet.

/Chrille

Tittade du bara eller drog du igång bilen och bad någon bekant gasa lite månne?

NIzmO Ollikkala Racing
24 november 2018 · 1 724 Inlägg

Det händer att flexröret läcker utan att det syns, ibland sitter yttre höljet ihop förvånansvärt bra trots att det gått av innanför.

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
it_mutt Avstängd
24 november 2018 · 10 388 Inlägg

Som påpekat här ovan så kan det läcka utan att man ser det och det kan också läcka så "lite" så att det knappt är hörbart vid tomgång. Så jag skulle rekommendera dig att hissa upp och palla upp bilen, ringa en polare, krypa under och sen be kompisen gasa lite.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
--CHRILLE--
26 november 2018 · 23 Inlägg

Jag passade på att kolla under bilen idag då det var ganska gynnsamma förhållanden. Eftersom det var minusgrader så tycker man ju att varma avgaser borde synas ganska enkelt ute i kylan så jag tog en ficklampa och lyste under bilen då den varvades runt 1500 rpm, men jag såg inga läckande avgaser från flexröret, vilket gör att jag är tillbaka på ruta ett igen. Det låter som att ljudet kommer från främre delen av bilen, dvs någonstans i eller omkring motorrummet. Jag har även mer vibrationer än vanligt. Det märks framförallt då det skallrar från ändröret på avgassystemet.

Jag kan även tillägga att det höga ljudet hörs även då motorn går på tomgång. Dock låter det givetvis mer då motorn varvas.

it_mutt skrev:
Som påpekat här ovan så kan det läcka utan att man ser det och det kan också läcka så "lite" så att det knappt är hörbart vid tomgång. Så jag skulle rekommendera dig att hissa upp och palla upp bilen, ringa en polare, krypa under och sen be kompisen gasa lite.

Senast redigerat av --CHRILLE-- (26 november 2018)

spabax
15 april 2019 · 2 Inlägg

Tja
Fick du löst detta? Har samma problem.
Jag bytte flexrör i december men den blev inte lika tyst som den var innan röret gick sönder. Tycker den långsamt blivit mer och mer högljudd de senaste månaderna. Nu vill jag knappt trycka på gasen pga av ljudet sad
Och som du säger, låter som att ljudet kommer ifrån motorrummet, samt mer vibrationer.

panda666
15 april 2019 · 4 228 Inlägg

spabax skrev:
Tja
Fick du löst detta? Har samma problem.
Jag bytte flexrör i december men den blev inte lika tyst som den var innan röret gick sönder. Tycker den långsamt blivit mer och mer högljudd de senaste månaderna. Nu vill jag knappt trycka på gasen pga av ljudet sad
Och som du säger, låter som att ljudet kommer ifrån motorrummet, samt mer vibrationer.

Dessa dieslar låter lite grovt, haru ingen avgasläckage elelr nått som är lite trasigt där under så, haru kollat ifall nått ligger emot? typ nå bit som sitter lite löst under? vet att det är vanligt på 1 serien iaf att det alltid låter som att det är nått som knattrar ifrån avgasröret, låter som att det nästan alltid är nått som sitter lite löst under bilen vid avgassystem som knattrar, haru lyssnat vid motorn så det är ingen rassel? för ja tror att det är ganska normalt att på nyare diesel bmw det är lite knatter här o där just pga kanske avgassystem är lite grejer som kanske sitter på eller är lite löst under som knattrar, aldrig sett detta fenomen på 5 serien iaf.

spabax
15 april 2019 · 2 Inlägg

Har en maracas kedja som jag antar måste bytas, kan det vara det som gör att den låter så mycket?
Annars känns det som att det måste vara avgasläckage någonstans. Kan ev hissa upp bilen till helgen och kika.

Så här låter den på tomgång: https://www.youtube.com/watch?v=eB81ieNr6GM neutral

panda666
15 april 2019 · 4 228 Inlägg

spabax skrev:
Har en maracas kedja som jag antar måste bytas, kan det vara det som gör att den låter så mycket?
Annars känns det som att det måste vara avgasläckage någonstans. Kan ev hissa upp bilen till helgen och kika.

Så här låter den på tomgång: https://www.youtube.com/watch?v=eB81ieNr6GM neutral

well du har den där n47 som alla 2.0 diesel har, inte konstigt ifall det är den som jävlas, läs n47 vilka problem dom har me kedjan, vi får hoppas att det inte är så i ditt fall.

uhlin
15 april 2019 · 2 831 Inlägg

För att utesluta avgasläckage så håll för avgasröret längst bak så syns det om det läcker nånstans.

Ta en trasa och håll för med så slipper du bli skitig.

--CHRILLE--
24 april 2019 · 23 Inlägg

spabax skrev:
Tja
Fick du löst detta? Har samma problem.
Jag bytte flexrör i december men den blev inte lika tyst som den var innan röret gick sönder. Tycker den långsamt blivit mer och mer högljudd de senaste månaderna. Nu vill jag knappt trycka på gasen pga av ljudet sad
Och som du säger, låter som att ljudet kommer ifrån motorrummet, samt mer vibrationer.

Jag har fortfarande inte fått ordning på det, men nu har jag tröttnat på det så pass att jag bokat en tid hos min lokala BMW-verkstad för att de ska få felsöka och förhoppningsvis hitta vad felet är. Jag kan posta resultatet sen. Bilen ska in om ca 2 veckor.

Jag har bytt lite annat under vintern, så som vevaxelremskiva och remspännare samt rengjort LMM. Det har visserligen resulterat i en något jämnare tomgång, men den låter mer än någonsin. Hos mig låter den mest på tomgång. Eller i alla fall hörs den mest på tomgång.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 april 2019 · 4 917 Inlägg

Du milde..!
Sådär låter ju min corolla. .
Och det är en bensinare. .sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 april 2019 · 17 379 Inlägg

_- skrev:
Du milde..!
Sådär låter ju min corolla. .
Och det är en bensinare. .sad

Gissar på att det är en 1.6 vvti...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang