Opel Astra 1.6 twinport 07

Okunnigbilagare
24 april 2019 · 3 Inlägg

Hej
Hoppas på kunna få hjälp och råd av alla kunniga bilmänniskor här inne för jag kan ingenting och har ingen att rådfråga.
Funderar på köpa en Opel Astra 07a twinport( vet inte vad det betyder😂) halvkombimodellen som endast har gått ca 7500 mil. Provkörde den och den kändes trevlig, inget knegande eller skramlade etc.
Tror ni att det blir ett bra köp? Eller finns det andra bättre bilar att kolla efter?
Kamremmen är bytt
Bilfirman vill ha 53000 för den. Finns en del lackskador på den en del på plasten och en del som inte var på plast( tror jag)
Tyvärr måste jag ha en bil för att ta mig till jobbet som är ute på landsbygden. Leasing är inget alternativ pga den dyra månadskostnaden.
Med vänlig hälsning,

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 april 2019 · 4 917 Inlägg

Du ska slå in regnret på biluppgifter.se och kolla så att den inte är skruvad först o främst..
Och så går du längst ner i historiken och jämför miltalen från besiktningen några år tebaks. .
Det kliar i högertån när jag läser att den ser sliten ut och BARA gått 1000 mil om året..sad
Personligen hade jag ALDRIG givit 53k för en 12 år gammal kärra av normalgraden. .
Hade det varit en Lamborghini hade det ju varit en helt annan femma..smile
Vill du tvunget ha kärran så kolla undersidan om det är brunt och se till att pruta rejält sedan..

Senast redigerat av _- (24 april 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 april 2019 · 17 379 Inlägg

Den har alltså rullat dryga 600 mil per år. Jag tror att det kan dyka upp diverse småfel när bilen väl börjar brukas på allvar. Kolla så AC kyler ordentligt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
24 april 2019 · 7 198 Inlägg

Rent generellt är priset inte ohemult för en bil i den storleksklassen, den årsmodellen och det miltalet.
Opel var förr kända som rostburkar, med det epitetet kan man inte använda på Opel generellt nu för tiden.
Vad som kan ha betydelse för framtiden är:
Hur är bilen brukad - stadstrafik eller landsvägstrafik - 7.500 mil tyder inte på pendlarbil utan snarare på "pensionärskörning".
Var är bilen brukad - inre Norrland utan saltade vägar är att föredra.
Hur många ägare? Enägarbilar är eller kan vara en fördel.
Vem har ägt och brukat bilen? Pensionär eller småbarnsförälder med många dagiskörningar. Pensionärsägd och "gubbkörd" kan vara, men inte alltid, en välskött bil. Småbarnsförälderägd behöver inte betyda bilen är nerkladdad och söndersparkad.
Motorvärmare tyder på ett medvetet ägande av en person som är aktsam om framför allt motorn.
Garagerad är tveeggat. Kan betyda att bilen vintertid fått stå och torka upp - men också att den, med många korta körningar, fått så i fuktigt garage.

Har du möjlighet, så prata med föregående ägare.

I allmänhet är Opel bra men, prismässigt, undervärderade.

Jag, som under åren ägt många Oplar, skulle prioritera Opel före andra tyska, italienska, brittiska och franska bilar i den storleksklassen.

Gillar du och trivs i/med bilen - KÖP!

Okunnigbilagare
24 april 2019 · 3 Inlägg

Tack! Anledningen till att Debaser sliten ut tror jag beror på att förra ägaren har varit in i nånting med den. Invändigt ser den som ny ut fast den inte är rekondad än.
Haha nä tyvärr ingen Lamborghini. Okej så fort är dyrt trots dom låga miltalen? Jag tänkte att man kanske inte bryr sig så mkt om åldern om man jämför med miltalen. Men tack för det , ska försöka pruta imorrn.
Sen 2010 har den gått i Västerbottens inland så osaltade vägar. Oklart var den gick före det.

_- skrev:
Du ska slå in regnret på biluppgifter.se och kolla så att den inte är skruvad först o främst..
Och så går du längst ner i historiken och jämför miltalen från besiktningen några år tebaks. .
Det kliar i högertån när jag läser att den ser sliten ut och BARA gått 1000 mil om året..sad
Personligen hade jag ALDRIG givit 53k för en 12 år gammal kärra av normalgraden. .
Hade det varit en Lamborghini hade det ju varit en helt annan femma..smile
Vill du tvunget ha kärran så kolla undersidan om det är brunt och se till att pruta rejält sedan..

torsen skrev:
Rent generellt är priset inte ohemult för en bil i den storleksklassen, den årsmodellen och det miltalet.
Opel var förr kända som rostburkar, med det epitetet kan man inte använda på Opel generellt nu för tiden.
Vad som kan ha betydelse för framtiden är:
Hur är bilen brukad - stadstrafik eller landsvägstrafik - 7.500 mil tyder inte på pendlarbil utan snarare på "pensionärskörning".
Var är bilen brukad - inre Norrland utan saltade vägar är att föredra.
Hur många ägare? Enägarbilar är eller kan vara en fördel.
Vem har ägt och brukat bilen? Pensionär eller småbarnsförälder med många dagiskörningar. Pensionärsägd och "gubbkörd" kan vara, men inte alltid, en välskött bil. Småbarnsförälderägd behöver inte betyda bilen är nerkladdad och söndersparkad.
Motorvärmare tyder på ett medvetet ägande av en person som är aktsam om framför allt motorn.
Garagerad är tveeggat. Kan betyda att bilen vintertid fått stå och torka upp - men också att den, med många korta körningar, fått så i fuktigt garage.

Har du möjlighet, så prata med föregående ägare.

I allmänhet är Opel bra men, prismässigt, undervärderade.

Jag, som under åren ägt många Oplar, skulle prioritera Opel före andra tyska, italienska, brittiska och franska bilar i den storleksklassen.

Gillar du och trivs i/med bilen - KÖP!

Okunnigbilagare
24 april 2019 · 3 Inlägg

Tack!
Sen 2010 har den gått i Västerbottens inland så osaltade vägar. Oklart var den gick före det. Av namnet av tidigare ägaren verkar det vara en äldre dam om man får ha förutfattade meningar😅
4ägare varav 2 bilhandlare
Tack för infon, ska ha den i åtanke.
Jag har varmgarage så bilen kommer att tyvärr stå och bli fuktig hos mig också. Kör kortare sträckor. Även jag bor i norra Norrland så mängder med snö och salt på vägarna. Däremot så kan jag köra småvägar till jobbet där dom inte saltar!

torsen skrev:
Rent generellt är priset inte ohemult för en bil i den storleksklassen, den årsmodellen och det miltalet.
Opel var förr kända som rostburkar, med det epitetet kan man inte använda på Opel generellt nu för tiden.
Vad som kan ha betydelse för framtiden är:
Hur är bilen brukad - stadstrafik eller landsvägstrafik - 7.500 mil tyder inte på pendlarbil utan snarare på "pensionärskörning".
Var är bilen brukad - inre Norrland utan saltade vägar är att föredra.
Hur många ägare? Enägarbilar är eller kan vara en fördel.
Vem har ägt och brukat bilen? Pensionär eller småbarnsförälder med många dagiskörningar. Pensionärsägd och "gubbkörd" kan vara, men inte alltid, en välskött bil. Småbarnsförälderägd behöver inte betyda bilen är nerkladdad och söndersparkad.
Motorvärmare tyder på ett medvetet ägande av en person som är aktsam om framför allt motorn.
Garagerad är tveeggat. Kan betyda att bilen vintertid fått stå och torka upp - men också att den, med många korta körningar, fått så i fuktigt garage.

Har du möjlighet, så prata med föregående ägare.

I allmänhet är Opel bra men, prismässigt, undervärderade.

Jag, som under åren ägt många Oplar, skulle prioritera Opel före andra tyska, italienska, brittiska och franska bilar i den storleksklassen.

Gillar du och trivs i/med bilen - KÖP!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 april 2019 · 17 379 Inlägg

Kolla så kamremmen är bytt! Max 10 år på den...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang