Volvo 240 går väldigt(!) dåligt.

HS_ Robottekniker
14 maj · 2 Inl鋑g
#1

Tjena! Nu var det dags att vända sig till alla volvogurus på garaget då jag redan har använt den kunskap jag har.

Bilen bilen tvärdog när jag var ute och körde (lungt) på en grusväg.

Här är en film på hur den beter sig https://youtu.be/JLR9dV4ikHw

Bilen i fråga är en Volvo 245 årsmodell 1989 med lh 2.4 samt b230f. Ca 35000mil och manuell växellåda. Den är helt original i utförandet.

Den startar bara ibland och när den väl startar så går den som ni kan se i klippet. Den svarar dåligt på gasen ibland. Innan den stannade gick den dålig och blöddrade vid varmstart.

Den har felkod 1-4-4 som betyder "lastsignal saknas". Har inte lyckats hitta någon konkret förklaring till vad som menas med den.


Jag har bytt följande:
Fördelarlock
Rotor
Tändstift
Lambdasond
Bränslerelä
Bränsletrycksregulator

Följande är kollat:
Luftmassemätare OK
Komp OK
Drar ingen tjuvluft
Spridare OK

Hoppas någon av er kan hjälpa mig!

Mvh Hampus

Svarte_Orm
14 maj · 2 291 Inl鋑g
#2

Kan kamremmen ha hoppat en kugg? Annars är kanske svänghjulsgivaren en möjlighet också

malus Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
14 maj · 3 807 Inl鋑g
#3

Svarte_Orm skrev:
Kan kamremmen ha hoppat en kugg? Annars är kanske svänghjulsgivaren en möjlighet också

Ja, tändningen verkar ju inte rätt, men motorfästena får bra motion av allt hoppande..smile

Senast redigerat av insidan (14 maj )

simlar
14 maj · 3 975 Inl鋑g
#4

Här har du en vettig förklaring och tips på felkoden du har:

1-4-4 = Lastsignal (tänder miljölampan)
Villkor:
I dellastområdet görs en test av belastningssignalen två gånger varje motorvarv.
Om belastningssignalen är konstant hög eller låg sätts felkoden 1𣯖.
Felorsak:
Avbrott eller kortslutning till jord på ledningen mellan LH 2.4 #25 och EZ 116 K #8.
LH 2.4 styrenhet defekt.
Avbrott i strömförsörjning till styrenhet bränslesystem.
Felsymptom:
Motor orkelös, stannar, startar ej eller ryckig gång.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=31891

Jag kan även tipsa om att byta ut 25A säkringen i den vita säkringshållaren i motorrummet vid ljusrelät och ta i och ur säkringen några gånger för att putsa bort oxid.
Den säkringen är till insprutningen och kan ge diverse fel pga dålig kontakt.

Köpte mig nyligt en 245a fruktansvärt billigt med liknande felsymptom som det du beskriver och då var säkringen i motorrummet felorsaken.
Bilen startade oftast inte och när den väl startade så gick den som ett arsel och kunde dö helt plötsligt.

HS_ Robottekniker
24 maj · 2 Inl鋑g
#5

Tackar för de svar jag fick. Det var styrboxen till bränslesystemet som var slut

Sponsrade tj鋘ster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • 膅are
  • V鋜dering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang