Tips inför uppkörning B96

it_mutt Avstängd
28 juni 2018 · 10 388 Inlägg

mb_pucken skrev:

granadadr skrev:

mb_pucken skrev:
Är bara uppkörning som behöver göras :-) kostar 800kr.
Planen är be men pga ventetider på över 6 månader så blev det utökat då jag ej får dra min husvagn på b kort med mercan :-)

man klarar sig LÅNGT på B96,, ex jag har Be,, men bilen får ju endå bara dra 2000kg  å dem flesta personbilar idag får ju inte ens dra det,, wink

Precis. Får bara dra 1500kg med mercan trots B96. På b får jag dra 1295kg. Totalvikten på min vagn är 1300kg..

Be har ju fördelen att det går på aktuella vikten på släpet och inte Totalvikten likt b och b96 :-)

Fast det där är en sanning med modifikation. Eller åtminstone; en sanning som inte alltid är sann.

När man gjorde om reglerna för släpvagnsvikter för något år sedan, så ändrade man även här.

Summan blev; OM släpets totalvikt tillsammans med bilens totalvikt -inte- överstiger 3500kg, så får du räkna bruttovikt på släpet även vid B.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Soulman
28 juni 2018 · 1 271 Inlägg

Grattis!

Lite märkligt ändå att vilken Svenne Banan som helst (kolla på vilken återvinningsstation du vill) får köra "vanligt" släp utan någon kunskap överhuvudtaget.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
zemet
28 juni 2018 · 4 030 Inlägg

Soulman skrev:
Grattis!

Lite märkligt ändå att vilken Svenne Banan som helst (kolla på vilken återvinningsstation du vill) får köra "vanligt" släp utan någon kunskap överhuvudtaget.

Varför skulle dem inte få det? Bilsläp är väll sällan orsak till eller inblandade i några alvarliga olyckor tex?

Johnnykarlberg
14 maj 2019 · 1 Inlägg

Med enbart B-kort får man dra 4250 kg också om släpet understiger 750 kg.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2019 · 13 669 Inlägg

it_mutt skrev:

mb_pucken skrev:

granadadr skrev:

man klarar sig LÅNGT på B96,, ex jag har Be,, men bilen får ju endå bara dra 2000kg  å dem flesta personbilar idag får ju inte ens dra det,, wink

Precis. Får bara dra 1500kg med mercan trots B96. På b får jag dra 1295kg. Totalvikten på min vagn är 1300kg..

Be har ju fördelen att det går på aktuella vikten på släpet och inte Totalvikten likt b och b96 :-)

Fast det där är en sanning med modifikation. Eller åtminstone; en sanning som inte alltid är sann.

När man gjorde om reglerna för släpvagnsvikter för något år sedan, så ändrade man även här.

Summan blev; OM släpets totalvikt tillsammans med bilens totalvikt -inte- överstiger 3500kg, så får du räkna bruttovikt på släpet även vid B.

Exakt kan köra sjukt stora släp efter våran ena seat arosa.  Släpvagnsvikt 800kg men! Bilen väger 990 så kan dra ett släp reggad till  2510kg men får inte väga mer än 800kg..   Förövrigt vläåldigt hög vikt för vad det är för bil.. Den är fan inte lycklig med släp

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
granadadr
14 maj 2019 · 7 268 Inlägg

Johnnykarlberg skrev:
Med enbart B-kort får man dra 4250 kg också om släpet understiger 750 kg.

du kan ju ej dra 4250 kg om släpet UNDERSTIGER 750,, det betyder ju att du får dra UNDER 750 kg,, wink du kanske kan ha en bil som väger 3500 kg och dra under 750 kg,, wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
zemet
15 maj 2019 · 4 030 Inlägg

Growe skrev:

it_mutt skrev:

mb_pucken skrev:

Precis. Får bara dra 1500kg med mercan trots B96. På b får jag dra 1295kg. Totalvikten på min vagn är 1300kg..

Be har ju fördelen att det går på aktuella vikten på släpet och inte Totalvikten likt b och b96 :-)

Fast det där är en sanning med modifikation. Eller åtminstone; en sanning som inte alltid är sann.

När man gjorde om reglerna för släpvagnsvikter för något år sedan, så ändrade man även här.

Summan blev; OM släpets totalvikt tillsammans med bilens totalvikt -inte- överstiger 3500kg, så får du räkna bruttovikt på släpet även vid B.

Exakt kan köra sjukt stora släp efter våran ena seat arosa.  Släpvagnsvikt 800kg men! Bilen väger 990 så kan dra ett släp reggad till  2510kg men får inte väga mer än 800kg..   Förövrigt vläåldigt hög vikt för vad det är för bil.. Den är fan inte lycklig med släp

Jaha, detta hade jag ingen aning om, trodde det alltid var totalvikten på släpet som räknades med B-behörighet. Tack för infon:)

rcy
16 maj 2019 · 1 705 Inlägg

Soulman skrev:
Varför skulle dem inte få det? Bilsläp är väll sällan orsak till eller inblandade i några alvarliga olyckor tex?

Skojar du?
Fellastade ekipage som viker sig på motorvägen, tappad last, felaktig belysning på både bil och släp pga elfel eller inkompatibla kontakter, tunga husvagnar bakom småbilar som därför i princip har all vikt över endast en axel osv osv.
Med tanke på hur få bilar som åker runt med släpvagn så skulle det förvåna mig om dom inte är överrepresenterade i olycksstatistiken.

zemet
16 maj 2019 · 4 030 Inlägg

rcy skrev:

Soulman skrev:
Varför skulle dem inte få det? Bilsläp är väll sällan orsak till eller inblandade i några alvarliga olyckor tex?

Skojar du?
Fellastade ekipage som viker sig på motorvägen, tappad last, felaktig belysning på både bil och släp pga elfel eller inkompatibla kontakter, tunga husvagnar bakom småbilar som därför i princip har all vikt över endast en axel osv osv.
Med tanke på hur få bilar som åker runt med släpvagn så skulle det förvåna mig om dom inte är överrepresenterade i olycksstatistiken.

El fel är vanligt, det hållar jag absolut med om. Men jag har aldrig sett att något ekipage har vikt sig på motorvägen tex.

Om det var så stora problem säkerhetsmässigt med lätta släpkärror så tror jag vi hade sett många lagförslag och kanske lagändringar.

Jag håller helt enkelt inte med dig.

Jag kör ca 3-4000 mil om året. Eftersomjag går till jobbet så är det typ bara på helger jag kör. När svensson skall till tippen osv. Jag känner verkligen inte igen det du beskriver.

Men det är ofta tekniska fel på släpkärror. Ser varje helg i princip någon som står längst vägkanten med skuret hjullager. Och många har elfel.   

Men du kanske har erfarenhet som bärgare eller räddningstjänst eller liknande och har en annan erfarenhet än min?

rcy
16 maj 2019 · 1 705 Inlägg

zemet skrev:
Men du kanske har erfarenhet som bärgare eller räddningstjänst eller liknande och har en annan erfarenhet än min?

Japp.

Mikolino
22 april 2021 · 4 Inlägg

Ska köra "upp" idag (alldeles strax iväg dit)

men, hade helt missat att släpen skall vara MINST lika höga som bilen!!?? släpet som vi har är stort, med bur och kapell men lägre än vår höga SUV!  men inte så lågt att backspegeln har någon funktion utan det är sidospeglarna som får användas!

Ens lönt att köra dit med det färdiglastade, kontrollerade och preppade släpet om man bara får ett nej direkt!?

Fan..

Brådhis * Voff voff *
22 april 2021 · 10 244 Inlägg

Mikolino skrev:
Ska köra "upp" idag (alldeles strax iväg dit)

men, hade helt missat att släpen skall vara MINST lika höga som bilen!!?? släpet som vi har är stort, med bur och kapell men lägre än vår höga SUV!  men inte så lågt att backspegeln har någon funktion utan det är sidospeglarna som får användas!

Ens lönt att köra dit med det färdiglastade, kontrollerade och preppade släpet om man bara får ett nej direkt!?

Fan..

Svårt att säga utan bilder tex, men generellt är ju det dom vill att man inte ska kunna se bakåt genom innerbackspegeln. Därav att släpet ska vara en "lådkonstruktion".

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mikolino
22 april 2021 · 4 Inlägg

Brådhis skrev:

Mikolino skrev:
Ska köra "upp" idag (alldeles strax iväg dit)

men, hade helt missat att släpen skall vara MINST lika höga som bilen!!?? släpet som vi har är stort, med bur och kapell men lägre än vår höga SUV!  men inte så lågt att backspegeln har någon funktion utan det är sidospeglarna som får användas!

Ens lönt att köra dit med det färdiglastade, kontrollerade och preppade släpet om man bara får ett nej direkt!?

Fan..

Svårt att säga utan bilder tex, men generellt är ju det dom vill att man inte ska kunna se bakåt genom innerbackspegeln. Därav att släpet ska vara en "lådkonstruktion".

Jo, antog det va tanken med, släpet är så pass högt så jag kan inte använda innerbackspegeln när jag använder den kombon bil o släp (råkade av en slump se att mitt B inte va godkänt för kombon bil o släp, vi har är 28kg för tungt på totalvikten så ville ju fixa det, men missa höjden!

Men avbokat och ombokat (ville inte riskera nedslag då jag har en bit o köra till testet och medförare som inte vill lägga tiden på fiasko)


Men, hur funkar det med annan bil? om jag lånar en lägre bil, typ en V70, kan jag köra upp då? (som är lägre än släpet) totalvikten på släpet är 1000kg (tjänstevikt 290kg, lasta då dryga 200kg) men en annan bil med totalvikt på 2000kg? blir ju 3000kg totalvikt, måste ekipaget ha totalvikt över 3500kg?

Tack!

Nedan stycke verkar ge mig gott om alternativ till bil! Men, räknas släp med monterat kapell som sluten "lådkonstruktion" ?

Bilen ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim och ska ha:
en tjänstevikt av minst 1000 kg
en totalvikt av högst 3500 kg

Släpfordonet ska:
ha en totalvikt över 750 kg,
vara lastat till minsta halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär,
ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används,
vara utrustad med färdbroms

Senast redigerat av Mikolino (22 april 2021)

trubbelturbo
22 april 2021 · 1 442 Inlägg

Mikolino skrev:

Brådhis skrev:

Mikolino skrev:
Ska köra "upp" idag (alldeles strax iväg dit)

men, hade helt missat att släpen skall vara MINST lika höga som bilen!!?? släpet som vi har är stort, med bur och kapell men lägre än vår höga SUV!  men inte så lågt att backspegeln har någon funktion utan det är sidospeglarna som får användas!

Ens lönt att köra dit med det färdiglastade, kontrollerade och preppade släpet om man bara får ett nej direkt!?

Fan..

Svårt att säga utan bilder tex, men generellt är ju det dom vill att man inte ska kunna se bakåt genom innerbackspegeln. Därav att släpet ska vara en "lådkonstruktion".

Jo, antog det va tanken med, släpet är så pass högt så jag kan inte använda innerbackspegeln när jag använder den kombon bil o släp (råkade av en slump se att mitt B inte va godkänt för kombon bil o släp, vi har är 28kg för tungt på totalvikten så ville ju fixa det, men missa höjden!

Men avbokat och ombokat (ville inte riskera nedslag då jag har en bit o köra till testet och medförare som inte vill lägga tiden på fiasko)


Men, hur funkar det med annan bil? om jag lånar en lägre bil, typ en V70, kan jag köra upp då? (som är lägre än släpet) totalvikten på släpet är 1000kg (tjänstevikt 290kg, lasta då dryga 200kg) men en annan bil med totalvikt på 2000kg? blir ju 3000kg totalvikt, måste ekipaget ha totalvikt över 3500kg?

Tack!

Nedan stycke verkar ge mig gott om alternativ till bil! Men, räknas släp med monterat kapell som sluten "lådkonstruktion" ?

Bilen ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim och ska ha:
en tjänstevikt av minst 1000 kg
en totalvikt av högst 3500 kg

Släpfordonet ska:
ha en totalvikt över 750 kg,
vara lastat till minsta halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär,
ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används,
vara utrustad med färdbroms

Jag skulle gissa att kapell är godkänt, en snabb bildgoogling visar att flera trafikskolor använder kapellkärra i sin utbildning, och mest troligt även vid uppkörningar då naturligtvis.
http://www.kungsportenstrafikskola.se/images/kungsporten/BE.jpg
https://kungsbackatrafikskola.se/____impro/1/onewebmedia/IMG_1355.JPG?etag=%2216a074-5fae65c6%22&sourceContentType=image%2Fjpeg&ignoreAspectRatio&resize=828%2B551&extract=0%2B0%2B828%2B504&quality=85

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Mikolino
22 april 2021 · 4 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Mikolino skrev:

Brådhis skrev:

Svårt att säga utan bilder tex, men generellt är ju det dom vill att man inte ska kunna se bakåt genom innerbackspegeln. Därav att släpet ska vara en "lådkonstruktion".

Jo, antog det va tanken med, släpet är så pass högt så jag kan inte använda innerbackspegeln när jag använder den kombon bil o släp (råkade av en slump se att mitt B inte va godkänt för kombon bil o släp, vi har är 28kg för tungt på totalvikten så ville ju fixa det, men missa höjden!

Men avbokat och ombokat (ville inte riskera nedslag då jag har en bit o köra till testet och medförare som inte vill lägga tiden på fiasko)


Men, hur funkar det med annan bil? om jag lånar en lägre bil, typ en V70, kan jag köra upp då? (som är lägre än släpet) totalvikten på släpet är 1000kg (tjänstevikt 290kg, lasta då dryga 200kg) men en annan bil med totalvikt på 2000kg? blir ju 3000kg totalvikt, måste ekipaget ha totalvikt över 3500kg?

Tack!

Nedan stycke verkar ge mig gott om alternativ till bil! Men, räknas släp med monterat kapell som sluten "lådkonstruktion" ?

Bilen ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/tim och ska ha:
en tjänstevikt av minst 1000 kg
en totalvikt av högst 3500 kg

Släpfordonet ska:
ha en totalvikt över 750 kg,
vara lastat till minsta halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär,
ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används,
vara utrustad med färdbroms

Jag skulle gissa att kapell är godkänt, en snabb bildgoogling visar att flera trafikskolor använder kapellkärra i sin utbildning, och mest troligt även vid uppkörningar då naturligtvis.
http://www.kungsportenstrafikskola.se/i … ten/BE.jpg
https://kungsbackatrafikskola.se/____im … quality=85

yes tack!

Farsans xc70 va för hög med, släpet är ca1.40m xc70 1.6m.  Lasten jag har är en mc, så kapellet sticker upp på mitten till ca: 1.65. men antar att det inte duger heller då höjdmåttet inte är uniformt över hela släpet!

Nåja, det löser väl sig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang