Vilken däck dimension ska man ha?

nichole86
14 maj · 49 Inlägg
#1

Hej!
Jag behöver råd!
Jag ska nämligen byta upp mig ifrån 16 till 17 tums fälg. Men då måste ju även däcken bytas ut.
Men det är just där jag sitter nu helt förvirrad. Med vilken dimension jag ska välja? Mina original är 205/55.
Kan ha enligt däckverkstaden:
215/45,225/45,235/45 och 245/40.
Men just nu är tankarna mest inom 215 och 225.

Fälgen jag ska köpa är 7,5.


Detta med vilken däck dimension man ska välja ger mig ett totalt sammanbrott.
Vissa säger man ska ha så breda som det går och andra säger att det ska vara så nära min original dimension som möjligt.

Vill direkt inte ha en spårkänslig bil så vill inte gå för brett heller.
Är ute efter att få ett bra grepp på vägen helt enkelt och att det till en viss del ska se snyggt ut också självklart.

jaka54
14 maj · 2 969 Inlägg
#2

Hej!
Först måste jag fråga varför du ska byta från 16" till 17" fälg?? Och vad är det för bil du har? Golf och liknande så skulle jag köra med 205"/55 och inte 225"!
Ju större fälg och tunnare däck du har dessto stötigare blir bilen.
Ju bredare däck , dessto spårkänsligare blir bilen.
De flesta (gäller ofta killar) vill ha så breda däck av en enda anledning! -Det ser häftigt ut!!! Men det finns nackdelar (se ovan)

caromania Forummoderator
14 maj · 7 748 Inlägg
#3

Det finns tabeller att jämföra däcksdiametern i, och det är diametern som är det viktiga i första hand. +/- 5% brukar vara ok. Sedan bör man inte bredda på för mycket eftersom däcken kan skrapa i.

Generellt har Jaka bra poänger. Bredare däck med lägre profil är egentligen bara skit. Bilen blir spårkänsligare, stötigare och beter sig allmänt sämre. Men... det blir ju cooooolt. 8)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zemet
14 maj · 3 363 Inlägg
#4

caromania skrev:
Det finns tabeller att jämföra däcksdiametern i, och det är diametern som är det viktiga i första hand. +/- 5% brukar vara ok. Sedan bör man inte bredda på för mycket eftersom däcken kan skrapa i.

Generellt har Jaka bra poänger. Bredare däck med lägre profil är egentligen bara skit. Bilen blir spårkänsligare, stötigare och beter sig allmänt sämre. Men... det blir ju cooooolt. 8)

Bilen drar också mer bränsle och får lättare vattenplaning...

Har 245 breda vinterdäck och 285 på sommardäcken. Spårkänslig som fan och drar 1 dl mer/mil med sommardäcken. Men det ser ju så mycket bättre ut:)

nichole86
14 maj · 49 Inlägg
#5

jaka54 skrev:
Hej!
Först måste jag fråga varför du ska byta från 16" till 17" fälg?? Och vad är det för bil du har? Golf och liknande så skulle jag köra med 205"/55 och inte 225"!
Ju större fälg och tunnare däck du har dessto stötigare blir bilen.
Ju bredare däck , dessto spårkänsligare blir bilen.
De flesta (gäller ofta killar) vill ha så breda däck av en enda anledning! -Det ser häftigt ut!!! Men det finns nackdelar (se ovan)

Har en Audi A3 (3 dörrars) så bilen är liten och kompakt.
Så om jag tar 215/45 så blir det också stötigt? och måste då ta 205/50 för att få upp balansen?

zemet
14 maj · 3 363 Inlägg
#6

nichole86 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Först måste jag fråga varför du ska byta från 16" till 17" fälg?? Och vad är det för bil du har? Golf och liknande så skulle jag köra med 205"/55 och inte 225"!
Ju större fälg och tunnare däck du har dessto stötigare blir bilen.
Ju bredare däck , dessto spårkänsligare blir bilen.
De flesta (gäller ofta killar) vill ha så breda däck av en enda anledning! -Det ser häftigt ut!!! Men det finns nackdelar (se ovan)

Har en Audi A3 (3 dörrars) så bilen är liten och kompakt.
Så om jag tar 215/45 så blir det också stötigt? och måste då ta 205/50 för att få upp balansen?

Du märker troligen ingen större skillnad alls. Köp dem du får bäst pris på.

torsen
14 maj · 3 142 Inlägg
#7

nichole86 skrev:
Hej!
Jag behöver råd!
Jag ska nämligen byta upp mig ifrån 16 till 17 tums fälg. Men då måste ju även däcken bytas ut.
Men det är just där jag sitter nu helt förvirrad. Med vilken dimension jag ska välja? Mina original är 205/55.
Kan ha enligt däckverkstaden:
215/45,225/45,235/45 och 245/40.
Men just nu är tankarna mest inom 215 och 225.

Fälgen jag ska köpa är 7,5.


Detta med vilken däck dimension man ska välja ger mig ett totalt sammanbrott.
Vissa säger man ska ha så breda som det går och andra säger att det ska vara så nära min original dimension som möjligt.

Vill direkt inte ha en spårkänslig bil så vill inte gå för brett heller.
Är ute efter att få ett bra grepp på vägen helt enkelt och att det till en viss del ska se snyggt ut också självklart.


Vet inte vad som är viktigast för dig och hur du tänker använda bilen.
Tillverkaren har noggrant provat ut och fastställt den däckdimension som är optimal för bilen.
Alla andra dimensioner försämrar bilens egenskaper.
Till exempel komfort, väghållning och ekonomi.
Det är som "gungorna och karusellen".
Som redan skrivits ovan resulterar bredare däck i större rullmotstånd = dålig ekonomi samt betydligt större risk för vattenplaning + spårkänslighet samt sist men inte minst, sämre grepp på icke asfaltunderlag.
Låg profil medför mycket sämre komfort.
Men ska du inte ha bilen att köra med, och däck som är "snygga" och som impar på småbrudarna vid korvmojen - då ska du ha så breda  däck som möjligt + så stor fälg som finns + så låg däckprofil du kan hitta.
Kallas "Tyskstuk" av dom som kan bilar.

Brådhis * Voff voff *
14 maj · 4 597 Inlägg
#8

torsen skrev:
Tillverkaren har noggrant provat ut och fastställt den däckdimension som är optimal för bilen.
Alla andra dimensioner försämrar bilens egenskaper.
.

Min Octavia RS -13 har 225/40-18" som originaldimension. En vanlig Octavia (TDI105) har 195/65-15".

Borde då den vanliga Octavian skaffa min däckdimension eller borde jag skaffa den vanliga Octavians...? För det fanns ju en utprovad optimal dimension säger du. Och alla andra var sämre... Eller? wink

Nåväl... Min poäng är att byte från 16"-17" gör i princip ingen skillnad annat än rent estetiskt. Risken för vattenplaning, spårkänslighet, buller, stötighet osv. beror mer på valet av däckmärke, hjulinställningen och alla chassits skick...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
caromania Forummoderator
14 maj · 7 748 Inlägg
#9

torsen skrev:

nichole86 skrev:
Hej!
Jag behöver råd!
Jag ska nämligen byta upp mig ifrån 16 till 17 tums fälg. Men då måste ju även däcken bytas ut.
Men det är just där jag sitter nu helt förvirrad. Med vilken dimension jag ska välja? Mina original är 205/55.
Kan ha enligt däckverkstaden:
215/45,225/45,235/45 och 245/40.
Men just nu är tankarna mest inom 215 och 225.

Fälgen jag ska köpa är 7,5.


Detta med vilken däck dimension man ska välja ger mig ett totalt sammanbrott.
Vissa säger man ska ha så breda som det går och andra säger att det ska vara så nära min original dimension som möjligt.

Vill direkt inte ha en spårkänslig bil så vill inte gå för brett heller.
Är ute efter att få ett bra grepp på vägen helt enkelt och att det till en viss del ska se snyggt ut också självklart.


Vet inte vad som är viktigast för dig och hur du tänker använda bilen.
Tillverkaren har noggrant provat ut och fastställt den däckdimension som är optimal för bilen.
Alla andra dimensioner försämrar bilens egenskaper.

Till exempel komfort, väghållning och ekonomi.
Det är som "gungorna och karusellen".
Som redan skrivits ovan resulterar bredare däck i större rullmotstånd = dålig ekonomi samt betydligt större risk för vattenplaning + spårkänslighet samt sist men inte minst, sämre grepp på icke asfaltunderlag.
Låg profil medför mycket sämre komfort.
Men ska du inte ha bilen att köra med, och däck som är "snygga" och som impar på småbrudarna vid korvmojen - då ska du ha så breda  däck som möjligt + så stor fälg som finns + så låg däckprofil du kan hitta.
Kallas "Tyskstuk" av dom som kan bilar.

Nä, Torsen nu måste jag stoppa dig för du har fel. Däcksdimensioner som monteras från fabrik idag handlar bara om en enda sak: design. Jag vågar påstå att alla nya ”vanliga” familjebilar skulle tjäna på att montera större profil, smalare däck och mindre fälgar. Och det tror jag du håller med om!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
14 maj · 4 214 Inlägg
#10

Sen beror det ju på vad man jämför med för däck, nyligen bytt från 225/45/17 till 235/35/19 fram och 265/30/19 bak och bilen blev tystare, stadigare och mindre spårkänslig. Bränsleförbrukning är oförändrad.
Bytte från billiga kinadäck till betydligt dyrare däck.
Hade den gått bättre med kvalitetsdäck i original dimension? Mest troligt ja.

Summa summarum, köp bra däck!

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
caromania Forummoderator
14 maj · 7 748 Inlägg
#11

mb_pucken skrev:
Sen beror det ju på vad man jämför med för däck, nyligen bytt från 225/45/17 till 235/35/19 fram och 265/30/19 bak och bilen blev tystare, stadigare och mindre spårkänslig. Bränsleförbrukning är oförändrad.
Bytte från billiga kinadäck till betydligt dyrare däck.
Hade den gått bättre med kvalitetsdäck i original dimension? Mest troligt ja.

Summa summarum, köp bra däck!

Håller med till 100%! Premiumdäck lönar sig tusenfalt i upplevelse på vägen - om ekonomin tillåter ett par hundra extra per däck.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
nichole86
15 maj · 49 Inlägg
#12

mb_pucken skrev:
Sen beror det ju på vad man jämför med för däck, nyligen bytt från 225/45/17 till 235/35/19 fram och 265/30/19 bak och bilen blev tystare, stadigare och mindre spårkänslig. Bränsleförbrukning är oförändrad.
Bytte från billiga kinadäck till betydligt dyrare däck.
Hade den gått bättre med kvalitetsdäck i original dimension? Mest troligt ja.

Summa summarum, köp bra däck!

Jo självklart är det så .
Dom däcken som sitter på nu är det minsta tillåtna däckdjupet och tänkte då kan man lika gärna byta nu. Då kan man även passa på att byta fälg när man ändå håller på.

Har klickat en ett bra riktigt bra däck ifrån Nokian även om det kostade lite mer. Även om mina kompisar tipsade mig om väldigt billiga däck så känns det tryggare med ett dyrare däck.

nichole86
15 maj · 49 Inlägg
#13

torsen skrev:

nichole86 skrev:
Hej!
Jag behöver råd!
Jag ska nämligen byta upp mig ifrån 16 till 17 tums fälg. Men då måste ju även däcken bytas ut.
Men det är just där jag sitter nu helt förvirrad. Med vilken dimension jag ska välja? Mina original är 205/55.
Kan ha enligt däckverkstaden:
215/45,225/45,235/45 och 245/40.
Men just nu är tankarna mest inom 215 och 225.

Fälgen jag ska köpa är 7,5.


Detta med vilken däck dimension man ska välja ger mig ett totalt sammanbrott.
Vissa säger man ska ha så breda som det går och andra säger att det ska vara så nära min original dimension som möjligt.

Vill direkt inte ha en spårkänslig bil så vill inte gå för brett heller.
Är ute efter att få ett bra grepp på vägen helt enkelt och att det till en viss del ska se snyggt ut också självklart.


Vet inte vad som är viktigast för dig och hur du tänker använda bilen.
Tillverkaren har noggrant provat ut och fastställt den däckdimension som är optimal för bilen.
Alla andra dimensioner försämrar bilens egenskaper.
Till exempel komfort, väghållning och ekonomi.
Det är som "gungorna och karusellen".
Som redan skrivits ovan resulterar bredare däck i större rullmotstånd = dålig ekonomi samt betydligt större risk för vattenplaning + spårkänslighet samt sist men inte minst, sämre grepp på icke asfaltunderlag.
Låg profil medför mycket sämre komfort.
Men ska du inte ha bilen att köra med, och däck som är "snygga" och som impar på småbrudarna vid korvmojen - då ska du ha så breda  däck som möjligt + så stor fälg som finns + så låg däckprofil du kan hitta.
Kallas "Tyskstuk" av dom som kan bilar.

Alltså grejen är att min bil är ett renoveringsprojekt men jag är lat och börjar med fälgarna först.
Tanken är att sänka bilen men då vill jag se hur det skulle se ut med 17tum fälg eller om jag ska gå på större.
Min bil är en allround bil som används mycket på skumpiga skogsvägar påväg till jakt ,och kör cirka 5mil per dag till och från jobbet.
Så denna bil ska dock gå över till att bli en bara glidar bil när dom större fälgarna går på.

Haha, du jag är tjej och ingen kille så jag ska inte imponera på någon. Jag är den som bara älskar detaljer och vill ha en stilren bil för min egna skull.

torsen
15 maj · 3 142 Inlägg
#14

caromania skrev:

torsen skrev:
[i]

nichole86 skrev:
Hej!
Jag behöver råd!
Jag ska nämligen byta upp mig ifrån 16 till 17 tums fälg. Men då måste ju även däcken bytas ut.
Men det är just där jag sitter nu helt förvirrad. Med vilken dimension jag ska välja? Mina original är 205/55.
Kan ha enligt däckverkstaden:
215/45,225/45,235/45 och 245/40.
Men just nu är tankarna mest inom 215 och 225.

Fälgen jag ska köpa är 7,5.


Detta med vilken däck dimension man ska välja ger mig ett totalt sammanbrott.
Vissa säger man ska ha så breda som det går och andra säger att det ska vara så nära min original dimension som möjligt.

Vill direkt inte ha en spårkänslig bil så vill inte gå för brett heller.
Är ute efter att få ett bra grepp på vägen helt enkelt och att det till en viss del ska se snyggt ut också självklart.


Vet inte vad som är viktigast för dig och hur du tänker använda bilen.
Tillverkaren har noggrant provat ut och fastställt den däckdimension som är optimal för bilen.
Alla andra dimensioner försämrar bilens egenskaper.

Till exempel komfort, väghållning och ekonomi.
Det är som "gungorna och karusellen".
Som redan skrivits ovan resulterar bredare däck i större rullmotstånd = dålig ekonomi samt betydligt större risk för vattenplaning + spårkänslighet samt sist men inte minst, sämre grepp på icke asfaltunderlag.
Låg profil medför mycket sämre komfort.
Men ska du inte ha bilen att köra med, och däck som är "snygga" och som impar på småbrudarna vid korvmojen - då ska du ha så breda  däck som möjligt + så stor fälg som finns + så låg däckprofil du kan hitta.
Kallas "Tyskstuk" av dom som kan bilar.

Nä, Torsen nu måste jag stoppa dig för du har fel. Däcksdimensioner som monteras från fabrik idag handlar bara om en enda sak: design. Jag vågar påstå att alla nya ”vanliga” familjebilar skulle tjäna på att montera större profil, smalare däck och mindre fälgar. Och det tror jag du håller med om!

[/i]
Joo caromania, här måste jag nog göra en pudel och bekänna att jag på flera bilar monterat fälgar med mindre diameter(16" till 15"), smalare(225 till 205) och med högre profil(65 till 80 eller 85).
Men det medför även nackdelar - inte för mig som inte behöver leka "sladdracing" i rondellerna.
Stora nackdelen är sidvindskänsligheten på komfortens bekostnad.
Men jag väljer trots detta komfort.
Har några besvärliga vägbroskarvar över motorvägen.
Dom märks knappast i bilen med 100-profil(2CV) - men något i bilen med 80-profil(Jimny) - och är oliiiidliga i bilen med 65-profil(CR-V -16).

Så visst har du rätt, caromania (som alltid)!

B t w så har jag ingen Pudel utan en Labrador - men skulle kunna tänka mig en korsning = Labradoodle. En kompromiss alltså - som vid däcksvalet. Det bästa ur 2 världar.

torsen
15 maj · 3 142 Inlägg
#15

nichole86 skrev:

torsen skrev:
[i]

nichole86 skrev:
Hej!
Jag behöver råd!
Jag ska nämligen byta upp mig ifrån 16 till 17 tums fälg. Men då måste ju även däcken bytas ut.
Men det är just där jag sitter nu helt förvirrad. Med vilken dimension jag ska välja? Mina original är 205/55.
Kan ha enligt däckverkstaden:
215/45,225/45,235/45 och 245/40.
Men just nu är tankarna mest inom 215 och 225.

Fälgen jag ska köpa är 7,5.


Detta med vilken däck dimension man ska välja ger mig ett totalt sammanbrott.
Vissa säger man ska ha så breda som det går och andra säger att det ska vara så nära min original dimension som möjligt.

Vill direkt inte ha en spårkänslig bil så vill inte gå för brett heller.
Är ute efter att få ett bra grepp på vägen helt enkelt och att det till en viss del ska se snyggt ut också självklart.


Vet inte vad som är viktigast för dig och hur du tänker använda bilen.
Tillverkaren har noggrant provat ut och fastställt den däckdimension som är optimal för bilen.
Alla andra dimensioner försämrar bilens egenskaper.
Till exempel komfort, väghållning och ekonomi.
Det är som "gungorna och karusellen".
Som redan skrivits ovan resulterar bredare däck i större rullmotstånd = dålig ekonomi samt betydligt större risk för vattenplaning + spårkänslighet samt sist men inte minst, sämre grepp på icke asfaltunderlag.
Låg profil medför mycket sämre komfort.
Men ska du inte ha bilen att köra med, och däck som är "snygga" och som impar på småbrudarna vid korvmojen - då ska du ha så breda  däck som möjligt + så stor fälg som finns + så låg däckprofil du kan hitta.
Kallas "Tyskstuk" av dom som kan bilar.

Alltså grejen är att min bil är ett renoveringsprojekt men jag är lat och börjar med fälgarna först.
Tanken är att sänka bilen men då vill jag se hur det skulle se ut med 17tum fälg eller om jag ska gå på större.
Min bil är en allround bil som används mycket på skumpiga skogsvägar påväg till jakt ,och kör cirka 5mil per dag till och från jobbet.
Så denna bil ska dock gå över till att bli en bara glidar bil när dom större fälgarna går på.

Haha, du jag är tjej och ingen kille så jag ska inte imponera på någon. Jag är den som bara älskar detaljer och vill ha en stilren bil för min egna skull.

[/i]
Men du kanske vill impa på killarna vid korvmojjen?
Kör du mycket på "skumpiga" skogsvägar = grusvägar, ska du definitivt inte byta till större fälgar och lägre profil på däcken.
Snarare tvärt om.

Vitu
15 maj · 9 Inlägg
#16

torsen skrev:

nichole86 skrev:

torsen skrev:
[i]

Vet inte vad som är viktigast för dig och hur du tänker använda bilen.
Tillverkaren har noggrant provat ut och fastställt den däckdimension som är optimal för bilen.
Alla andra dimensioner försämrar bilens egenskaper.
Till exempel komfort, väghållning och ekonomi.
Det är som "gungorna och karusellen".
Som redan skrivits ovan resulterar bredare däck i större rullmotstånd = dålig ekonomi samt betydligt större risk för vattenplaning + spårkänslighet samt sist men inte minst, sämre grepp på icke asfaltunderlag.
Låg profil medför mycket sämre komfort.
Men ska du inte ha bilen att köra med, och däck som är "snygga" och som impar på småbrudarna vid korvmojen - då ska du ha så breda  däck som möjligt + så stor fälg som finns + så låg däckprofil du kan hitta.
Kallas "Tyskstuk" av dom som kan bilar.

Alltså grejen är att min bil är ett renoveringsprojekt men jag är lat och börjar med fälgarna först.
Tanken är att sänka bilen men då vill jag se hur det skulle se ut med 17tum fälg eller om jag ska gå på större.
Min bil är en allround bil som används mycket på skumpiga skogsvägar påväg till jakt ,och kör cirka 5mil per dag till och från jobbet.
Så denna bil ska dock gå över till att bli en bara glidar bil när dom större fälgarna går på.

Haha, du jag är tjej och ingen kille så jag ska inte imponera på någon. Jag är den som bara älskar detaljer och vill ha en stilren bil för min egna skull.

[/i]
Men du kanske vill impa på killarna vid korvmojjen?
Kör du mycket på "skumpiga" skogsvägar = grusvägar, ska du definitivt inte byta till större fälgar och lägre profil på däcken.
Snarare tvärt om.

Men du missade att det skulle bli en glidarbil nu när hon bytt fälgar. Jag röstar på 17 tum och hyfsat låg profil, 18 verkar funka också men personligen tycker jag det ser för stort ut.

Nickeboii
15 maj · 662 Inlägg
#17

Jag antar att det är bilen du har på din Garagetprofil som är bilen i fråga, en 2007 A3? Jag kollade lite snabbt och det verkar som att sportversionen av A3 (S3) har 18" fälgar och 225/40-18 i däcksdimension.  Så att montera 225/45-17 däck bör inte vara några problem på din A3.

Kollade även på A3 S-line 2008 och dessa har  fälgar som verkar vara just 7.5X17, med 225/45-17 i däckdimension. Den storleken du ville ha.

MEN du måste också se till att du har en fälg med likande ET mått, annars riskerar fälgen att komma antingen för långt in eller för långt ut. Original verkar vara -56mm offset.

Angående spårkänslighet så tror jag inte att det kommer att bli någon större skillnad. Jag kör med 225/45-17 på min gamla Volvo 242, den har en original däcksdimension på 175/70-14. DVS. 50 mm bredare däck än standard. Visst den är mer spärkänslig med de stora däcken, men det är inget som påverkar körningen något nämnvärt.

Eftersom att det dessutom fanns däck i den dimension du vill ha som tillval från fabrik så innebär det att du har en bil som är designad för den fälg och däcksbredden. smile

Här har du en smidig hemsida där du kan se hur stor skillnad det blir på däckets yttre diameter och rullomkrets om du är känner dig osäker på vilken dimension du får kan ha utan att det blir för stor skillnad mot original. http://rullomkrets.se/

Och en sista sak,  är du fortfarande osäker så fråga någon däck/fälg återförsäljare  vad de tror. Samt att däck är en förbrukningsvara och du kommer ändå att behöva byta de någon gång, så är du inte nöjd med dom kan du alltid köpa en annan dimension nästa gång. Alternativt sälja däcken. smile

jaka54
15 maj · 2 969 Inlägg
#18

Hej!
När det nu pratas om "stil" så tycker åtminstone jag att det ser "billigt/kitschigt" ut med FÖR stora fälgar och däck med riktigt låg profil! Kromde fälgar på t.ex "lastbilar" som Ford  F500 och liknade ser också "billigt" ut! -Lagom är bäst! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-81ccbb7c9b02d3a99e3cca99fa0938fc.jpg

Senast redigerat av jaka54 (15 maj )

nichole86
för 5 timmar sedan · 49 Inlägg
#19

jaka54 skrev:
Hej!
När det nu pratas om "stil" så tycker åtminstone jag att det ser "billigt/kitschigt" ut med FÖR stora fälgar och däck med riktigt låg profil! Kromde fälgar på t.ex "lastbilar" som Ford  F500 och liknade ser också "billigt" ut! -Lagom är bäst! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-81ccbb7c9b02d3a99e3cca99fa0938fc.jpg

Det är helt sant!
Gillar inte när fälgarna tar över bilen så dom får allt fokus. Men givetvis gillar alla olika smile
Jag gick efter komfort istället nu och tog 225/50 och 17tum.
Alla föreslog 30-45 på höjden men ne fick tipset i ett audi forum att istället lägga mig på 50 så bilen inte blir stötig vid körning. Och jag ignorerade alla mina killkompisar som sa 245 i dimension och dom som sa att jag skulle ta 19 eller 20 tum.

20 tum som jag inte ens kan få på bilen haha.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang