Volvo 245 1986 återupplivas

En gratis Volvo 245 från 86 tas ut i solen efter 20 år i garage. Planen är att fixa det som är fel på den så att jag kan åka och besikta den :D Följ och kommentera vad du tycker :)
  • 103 Följare
  • 95 049 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 mars 2021
Mr_Humble
17 maj 2019 · 676 Inlägg

Var förbi biltema och köpte en jäkla massa delar bla nytt ok och belägg smile Det var inga problem med att byta oket då nipplarna var i bra skick. Luftade med hjälp av brorsan och vi fick till det riktigt bra. Hann även ta första premiärturen big_smile Nu gäller det att få han redo för besiktning
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-2419970a813ce85ed958d462a4a251e7.jpg

Senast redigerat av Mr_Humble (17 maj 2019)

Det är detaljerna som gör det
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Cuefa Ain't no place like home...
18 maj 2019 · 4 628 Inlägg

Fördelen med äldre Volvos är att man kan köpa i stort sett hela bilen på Biltema :-P

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mr_Humble
18 maj 2019 · 676 Inlägg

Cuefa skrev:
Fördelen med äldre Volvos är att man kan köpa i stort sett hela bilen på Biltema :-P

Ja det är tur det big_smile

Det är detaljerna som gör det
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Themaztervirre
19 maj 2019 · 56 Inlägg

Ska bli kul att följa även detta projekt från dig! En fråga bara, när du kör en motortvätt, använder du en högtryckstvätt eller vanlig vattenslang eller hur går du till väga? Tänkte själv göra det snart men vill göra det på rätt sätt så att säga. smile

Mr_Humble
19 maj 2019 · 676 Inlägg

Themaztervirre skrev:
Ska bli kul att följa även detta projekt från dig! En fråga bara, när du kör en motortvätt, använder du en högtryckstvätt eller vanlig vattenslang eller hur går du till väga? Tänkte själv göra det snart men vill göra det på rätt sätt så att säga. smile

Kul att höra big_smile Ingen aning om jag gör på rätt sätt men kör med kallavfettning bortse och högtryckstvätt. Du kan täcka över fördelare och annan känslig elektronik om du vill. Jag har kört utan att täcka men om det kommer in vatten i fördelaren måste jag blåsa rent innan den vill starta smile

Det är detaljerna som gör det
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Mr_Humble
19 maj 2019 · 676 Inlägg

Bytte luftfilter samt olja och oljefilter vilket var väldigt behövligt big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-97da88022b950edab436aa3aea84e3a3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-2bc82458cfe1a69d9d93e6a0942448c8.jpg

Det är detaljerna som gör det
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Loveless
20 maj 2019 · 532 Inlägg

Intressant projekt och mycket bra jobbat hittills! Du är väldigt noggrann och det ser väldigt bra ut. Antar att det är en GL, eftersom du har kombinationen B230A och servostyrning? Såg inget emblem på bakluckan. Ratten är nog extrautrustning, min 245 GL har ingen sådan. Tänker på kanterna som har en söm runt och själva rattkudden. Samma med motorrumsbelysningen och digitala yttertempen som jag ser har den ännu ovanligare knappen för ytter/innertemp. wink

Btw kabeln till oljetrycket ser lite smält ut! yikes

Senast redigerat av Loveless (20 maj 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Mr_Humble
20 maj 2019 · 676 Inlägg

Loveless skrev:
Intressant projekt och mycket bra jobbat hittills! Du är väldigt noggrann och det ser väldigt bra ut. Antar att det är en GL, eftersom du har kombinationen B230A och servostyrning? Såg inget emblem på bakluckan. Ratten är nog extrautrustning, min 245 GL har ingen sådan. Tänker på kanterna som har en söm runt och själva rattkudden. Samma med motorrumsbelysningen och digitala yttertempen som jag ser har den ännu ovanligare knappen för ytter/innertemp. wink

Btw kabeln till oljetrycket ser lite smält ut! yikes

Tackar smile Ingen aning vilken modell det är att det är en Gl kan säkert stämma. Luckan är utbytt av tidigare ägare så därför saknas emblemet. Vad har du för årsmodell på din 245? Om jag kommer ihåg rätt så fick jag höra att den var standard till denna årsmodell. Jag vet att det finns rattar som är betydligt plastigare så att denna är finare är ju ingen snack om saken. Det är tyvärr inte bara den kabeln som ser tråkig ut. Är det löda på ny kabel som gäller eller går det byta ut?

Det är detaljerna som gör det
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Loveless
20 maj 2019 · 532 Inlägg

Mr_Humble skrev:

Loveless skrev:
Intressant projekt och mycket bra jobbat hittills! Du är väldigt noggrann och det ser väldigt bra ut. Antar att det är en GL, eftersom du har kombinationen B230A och servostyrning? Såg inget emblem på bakluckan. Ratten är nog extrautrustning, min 245 GL har ingen sådan. Tänker på kanterna som har en söm runt och själva rattkudden. Samma med motorrumsbelysningen och digitala yttertempen som jag ser har den ännu ovanligare knappen för ytter/innertemp. wink

Btw kabeln till oljetrycket ser lite smält ut! yikes

Tackar smile Ingen aning vilken modell det är att det är en Gl kan säkert stämma. Luckan är utbytt av tidigare ägare så därför saknas emblemet. Vad har du för årsmodell på din 245? Om jag kommer ihåg rätt så fick jag höra att den var standard till denna årsmodell. Jag vet att det finns rattar som är betydligt plastigare så att denna är finare är ju ingen snack om saken. Det är tyvärr inte bara den kabeln som ser tråkig ut. Är det löda på ny kabel som gäller eller går det byta ut?

Jo, GL är det nog allt. smile DL hade aldrig servo och under 1986 på https://www.240sidan.com/240.html står att "DL nu har samma motor som GL d.v.s. B230A." Står även "En mindre ratt monteras i bilar med servostyrning (samma som Turbons ratt men men texten "Volvo" i stället för "Turbo".)" Det förklarar ratten. Min 245 GL är 92:a, samma som mig. smile

Hade samma problem med elen i mitt motorrum. Brukar vara olja och värme som får kablarnas isolering att släppa. Jag klippte bort de skadade delarna av kablarna och ersatte dem sedan med skarvbitar/kabelskor (av typen som pressas). Ingen idé att byta ut de delar som är fina. wink

Senast redigerat av Loveless (20 maj 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Mr_Humble
21 maj 2019 · 676 Inlägg

Pillade lite med regplåtsbelysningen idag då den inte var inkopplad
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-9311916ad2c834aec14adf917d48d768.jpg
Fiskade fram en lös kabel som jag kopplade ihop med belysningen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-5b5da6e0ee5813b62528b2b2b2c72f30.jpg
Ska kanske byta ut kablaget då isoleringen på kablarna var dåliga. Drog över krympslang för att isolera lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-1eb112603e1551eda982ad614fc6696a.jpg
Klart smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-8cfd91b23f9abf6d569e68f222c01515.jpg
Krympslang här också då isoleringen var dålig
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-b91d95b03738971894c540257dfa9a1e.jpg
Lyser fint efter att ha köpt nya lampor smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-202a534707a426719aeedc86e25e1639.jpg
Fint smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-d6dd58560872248d2e12c15ba9eefd02.jpg
Fixade även ett mycket irriterande problem som jag fick när jag monterade inredningen. Bältesvarnaren gick på passagerarsidan sad Kollade vart kablarna gick och testade att byta plats på den röda och den gröna vilket resulterade i att det fungerar som det ska vilket är skönt
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-aab2cbb044e976417c3126c37595d09b.jpg
Funderade på att koppla ur den helt men det slapp jag smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-ecd885326fe1886d3d7562a549ca4ff8.jpg
Ska kanske åka och besikta så jag ser vad som måste fixas. Är inte det smart då den går att köra nu?

Senast redigerat av Mr_Humble (21 maj 2019)

Det är detaljerna som gör det
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
21 maj 2019 · 472 Inlägg

Åk å besiktiga och se vad som händer! Skadar nog inte xD

Saab 9-5 "Bilen som stannat på gatan" (2004)
Elkaj
21 maj 2019 · 2 Inlägg

Bra jobbat, besiktiga bilen så får vi se vad de anmärker på! Håller tummarna att det inte blir körförbud utan bara är små anmärkningar!

Cuefa Ain't no place like home...
22 maj 2019 · 4 628 Inlägg

Låter som en bra idé! smile
Det brukar bli en rätt bra att-göra-lista från SBP så kör på det!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
volvoqq Lastbilsmekaniker
22 maj 2019 · 5 127 Inlägg

Cuefa skrev:
Låter som en bra idé! smile
Det brukar bli en rätt bra att-göra-lista från SBP så kör på det!

Beror väll också på hur mycket man själv går igenom bilen före bara wink

Mr_Humble
22 maj 2019 · 676 Inlägg

Monterade bakre stänkskydden idag. Fick kapa av ändarna som stack ut från tidigare skruv och sedan borra nytt hål smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-5bddf5579bd45fa9488557e19835b0dd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-d0889d8c95045cd8795bf440112a67a2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-902eec8200d2eee8c5986799342dc91e.jpg
Kapat och slipat smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-86236f5e2eadfa36edf33360629f5a09.jpg
Monterat med en skruv då de andra saknades. Får ta från skroten nästa gång
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-ba94592c52e0ed7ec653f7d47875f862.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-18398216e227cd3af4aeebec299c1bf1.jpg
Monterade också några lister på dörrarna. Ser ju lite trevligare ut tills att jag fått den genom besiktning. Sen kan man lacka och snygga till det
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-4b38888e2dbfc516dcbe76d9310d5f1c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-7775fabc04d32bec4b3bbf8dc81429f2.jpg
De felen som jag har hittat när jag varit och testat är glapp i nån kula från styrväxeln på höger sida. Lite glapp på vänster sida men inte i kulan utan i nån bussning. Vet inte vad dem kallas så hoppas ni förstår någorlunda. Sen så slirar kopplingen på fyran och femman. Slutligen så klonkar det från bakaxeln på tidiga växlar. Juste sen fungerar inte spolningen till vindrutan. Tror det var allt jag hittat och vet inte hur mycket av det som besiktningen påpekar
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220789/220789-96895f6a933829b7a3bc33e01ad2e795.jpg

Det är detaljerna som gör det
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
volvoqq Lastbilsmekaniker
23 maj 2019 · 5 127 Inlägg

Nog allt utom koppling och klunkandet i bak axeln om det inte är någon bussning som är dålig wink

Loveless
23 maj 2019 · 532 Inlägg

Jo, precis. De sakerna som volvoqq nämner kommer de nog anmärka på. Spolaren är oftast enkel att fixa! Hör du pumpen? I så fall brukar det räcka med att ta en nål och göra rent hålen i munstyckena på motorhuven. Om pumpen är död, så mät så du får ström fram till den när du håller inne spaken. Har du ström så prova göra rent kontaktytorna och knacka lite försiktigt på den. Tänk på att du har två pumpar eftersom du har kombi. Den där bak behöver inte fungera, så du kan ju alltid koppla om slangarna och köra på den om du inte hinner hitta en spolarpump innan besiktningen. wink

Btw, är tröskeln bytt? Ser så ut på bilden. ^^

Senast redigerat av Loveless (23 maj 2019)

Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Mr_Humble
23 maj 2019 · 676 Inlägg

Loveless skrev:
Jo, precis. De sakerna som volvoqq nämner kommer de nog anmärka på. Spolaren är oftast enkel att fixa! Hör du pumpen? I så fall brukar det räcka med att ta en nål och göra rent hålen i munstyckena på motorhuven. Om pumpen är död, så mät så du får ström fram till den när du håller inne spaken. Har du ström så prova göra rent kontaktytorna och knacka lite försiktigt på den. Tänk på att du har två pumpar eftersom du har kombi. Den där bak behöver inte fungera, så du kan ju alltid koppla om slangarna och köra på den om du inte hinner hitta en spolarpump innan besiktningen. wink

Btw, är tröskeln bytt? Ser så ut på bilden. ^^

Ingen av pumparna fungerar. Kontaktytorna ser som nya ut. Den bakre pumpen hör man klicka men den går inte runt. Har testat att knacka på dem men utan resultat. Tröskeln är bytt på vänster sida ja. Popnit dessutom tongue Det går att köpa ny spolarpump från skruvat men väntar nog tills efter besiktning om jag ändå ska köpa fler delar smile

Det är detaljerna som gör det
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Loveless
23 maj 2019 · 532 Inlägg

Mr_Humble skrev:

Loveless skrev:
Jo, precis. De sakerna som volvoqq nämner kommer de nog anmärka på. Spolaren är oftast enkel att fixa! Hör du pumpen? I så fall brukar det räcka med att ta en nål och göra rent hålen i munstyckena på motorhuven. Om pumpen är död, så mät så du får ström fram till den när du håller inne spaken. Har du ström så prova göra rent kontaktytorna och knacka lite försiktigt på den. Tänk på att du har två pumpar eftersom du har kombi. Den där bak behöver inte fungera, så du kan ju alltid koppla om slangarna och köra på den om du inte hinner hitta en spolarpump innan besiktningen. wink

Btw, är tröskeln bytt? Ser så ut på bilden. ^^

Ingen av pumparna fungerar. Kontaktytorna ser som nya ut. Den bakre pumpen hör man klicka men den går inte runt. Har testat att knacka på dem men utan resultat. Tröskeln är bytt på vänster sida ja. Popnit dessutom tongue Det går att köpa ny spolarpump från skruvat men väntar nog tills efter besiktning om jag ändå ska köpa fler delar smile

Ah, förstår! De har nog fastnat då den stått ett tag. Jag öppnade och lyckades laga pumpen på en 740 jag hade, bara genom att ta loss och göra rent. Var lite pill och de är egentligen inte gjorda för att öppnas, men allt går. tongue Den höll efter det, men jag vet inte om det är värt jobbet. wink

Senast redigerat av Loveless (23 maj 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Mr_Humble
23 maj 2019 · 676 Inlägg

Loveless skrev:

Mr_Humble skrev:

Loveless skrev:
Jo, precis. De sakerna som volvoqq nämner kommer de nog anmärka på. Spolaren är oftast enkel att fixa! Hör du pumpen? I så fall brukar det räcka med att ta en nål och göra rent hålen i munstyckena på motorhuven. Om pumpen är död, så mät så du får ström fram till den när du håller inne spaken. Har du ström så prova göra rent kontaktytorna och knacka lite försiktigt på den. Tänk på att du har två pumpar eftersom du har kombi. Den där bak behöver inte fungera, så du kan ju alltid koppla om slangarna och köra på den om du inte hinner hitta en spolarpump innan besiktningen. wink

Btw, är tröskeln bytt? Ser så ut på bilden. ^^

Ingen av pumparna fungerar. Kontaktytorna ser som nya ut. Den bakre pumpen hör man klicka men den går inte runt. Har testat att knacka på dem men utan resultat. Tröskeln är bytt på vänster sida ja. Popnit dessutom tongue Det går att köpa ny spolarpump från skruvat men väntar nog tills efter besiktning om jag ändå ska köpa fler delar smile

Ah, förstår! De har nog fastnat då den stått ett tag. Jag öppnade och lyckades laga pumpen på en 740 jag hade, bara genom att ta loss och göra rent. Var lite pill och de är egentligen inte gjorda för att öppnas, men allt går. tongue Den höll efter det, men jag vet inte om det är värt jobbet. wink

Jo jag har testat det med, dock fick jag inte den att funka så den slängde jag och köpte en ny big_smile

Det är detaljerna som gör det
Volvo 745 Gl "Kalsongblå 745 Gl 48000 mil" (1989)
Volvo 245 Gl "En gratis 245a" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang