Astra F -97: Ojämn och kraftlös gång -> tändningsproblem -> startar inte

maratonic
16 maj 2019 · 90 Inlägg

Hej!
Har problem med en gammal Opel Astra F -97 (som är gubbkörd i endast 4200 mil). Hoppas den samlade expertisen här kan hjälpa mig hitta och åtgärda felet!

Det började med ojämn gång och tändning. På tomgången kunde det vara nära att den lade av men den verkade självkorrigera och höll sig oftast igång. När jag varvade upp i friläge så kom den oftast inte upp så högt innan den slutade svara, och då var det bara att lätta på gasen igen för att den inte skulle stanna. Under körning var det lika, den var svag och man kunde inte gasa på som vanligt för då kunde den lägga av. Acca långsamt med andra ord, varva upp mer och slira mer på kopplingen och när den sllutade svara på gasen fick jag vara responsiv med högerfoten och göra små justeringar för att den inte skulle lägga av. När jag ville acca kunde jag kompensera lite för att den var svag  genom att "jucka" lite med gaspedalen, då fick den lite mer kraft utan att lägga av.

Sedan förvärrades det med startproblem. Vissa gånger startade den genast, för att strax därefter behöva tugga med startmotorn i 10-20 sek ("jajajajajajaja") innan den gick igång. Symptomen under körning samma som ovan.

Och igår startade den inte. Första och andra försöket så tände den upp genast och var igång i en-två sekunder innan den lade av. Sedan blev det "jajabrabrajajabrabrajajabrabra", d.v.s. den tände till om vartannat medan startmotorn tuggade. Det var lika oavsett om jag lät den tugga i ett par sekunder eller i 15 sek.

Jag vet att det kan vara väldigt många olika saker som är fel när bilen har de här symptomen, men några saker som det nog INTE är, är:
    • Tändstiften, de bytte jag igår. De gamla var lite fuktiga i gängorna efter mina startförsök (jag pumpade lite med gasen under de sista startförsöken) så jag tror att motorn får bränsle. I alla fall lite.
    • Bränslepumpen eller bränslefiltret, de bytte jag i somras. (Bränsletanken är också bytt för ett par år sedan.)
    • Batteriet, det är antagligen inte i toppskick men det var nyladdat och kunde låta startmotorn tugga ganska länge idag totalt sett.
    • Bränslenivån, det är lite mer än kvarts tank.

Vad kan det då vara och hur kollar jag det?

En möjlig kandidat är kamremmens justering, eller vad tror ni? Det mesta av det som brukar rasa på en gammal bil var bytt utom kamremmen, så vi köpte stora kamremssatsen (inklusive vattenpump) på nätet och lät Mekonomen göra bytet. Jag har förstått att bilen kan gå ojämnt om remmen har hamnat bara lite fel. Den har inte gått av, för då skulle startmotorn inte ha betett och låtit som vanligt, har en mekaniker sagt till mig. Det viktigaste skälet till min misstanke är att symptomen uppstod precis efter kamremsbytet. Första turen efter verkstan var på ca 3 mil och då gick den som den hade gjort innan, sen började den gå som beskrivet ovan. Det var någon mer kort tur där i början som också var symptomfri.
(Jag vet att Mekonomen åtgärdar det kostnadsfritt om deras jobb inte blev helt korrekt men de tar ut felsökningsavgift som är ca 1/4 av bilens marknadsvärde och om det är något annat så är pengarna brända - vill därför försöka hitta felet själv först.)

Men de här symptomen kan felet så klart vara nånting helt annat…vilket är din starkaste kandidat?

Mvh Fredrik

Skitungen
16 maj 2019 · 199 Inlägg

Ja, bara remmen hoppar 1 steg så går den dåligt. Har du kollat så att tändstiften tänder, att bensin och luft kommer in i motorn? Kan också vara någon sensor som är kass.

Senast redigerat av Skitungen (16 maj 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
16 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Skitungen skrev:
Ja, bara remmen hoppar 1 steg så går den dåligt. Har du kollat så att tändstiften tänder, att bensin och luft kommer in i motorn? Kan också vara någon sensor som är kass.

Ja, det är inte lätt att gissa vad det kan vara..
Man får helt enkelt bena av enl ovanstående och man BÖRJAR alltid med gnista och batteri av den anledningen att man kan ha hela tanken fylld, MEN utan ström så går det förbaske mig inte..
Såklart måste gnistan komma på rätt ställe där den ska tända också, så därför är teorin om kamremmen inte fel..
Själv hade jag börjat där.

Senast redigerat av insidan (16 maj 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
maratonic
20 maj 2019 · 90 Inlägg

Tack för tips!
Stiften är bytta och alla fyra ger gnista.

Jag utgår från att den får i alla fall LITE bensin eftersom den tänder till varannan sekund när jag vrider om startnyckeln (startmotorn tuggar och varannan sekund får jag lite brmm-brum och varannan är det bara startmotor). Eftersom den tänder till lite hela tiden så tycker jag inte att det är konstigt att stiften inte är blöta.

När vi öppnade tanklocket pös det ordentligt (=kan ha varit vakuum) men med öppet tanklock startade den fortfarande inte, i alla fall på de två försök som jag bad sambon göra. Jag tänker att om det bara var dålig tillförsel p.g.a. vakuum i tanken så borde bensinen ha kommit fram och kunnat tända på de 10 sekunder som startmotorn vevade. Eller? Bränslepumpen och bränslefiltret bytte jag i somras och den har inte gått många mil sen dess.

Ska kolla luftfiltret också, har förstått att det kan ge startproblem. Men bilen har bara gått 4200 mil så det borde väl inte vara i så dåligt skick att bilen inte startar?

Tror som sagt att elen är ok. Vad mer kan jag kolla vad gäller luften?

Angående att nån sensor kan vara paj, går det att kolla för en amatör? (En amatör med multimeter :-) )

Mack Forum- och sitemoderator
20 maj 2019 · 26 097 Inlägg

Hur gammalt är bränslet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
maratonic
20 maj 2019 · 90 Inlägg

Nån vecka. :-)

Mack Forum- och sitemoderator
20 maj 2019 · 26 097 Inlägg

maratonic skrev:
Nån vecka. :-)

Aha..nej då var det inget, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
maratonic
21 maj 2019 · 90 Inlägg

Börjar likna hur det var när bränslepumpen var paj: när bilen har stått ett tag så tänder den till direkt och går nån sekund, sen mest död. Även med tanklocket öppet (=inte vakuum som är problemet i alla fall). Bränslepumpen och filtret byttes i somras och den har inte gått många mil sen dess så det borde ju inte vara det...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Kamremmen kanske inte är spänd längre..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
maratonic
21 maj 2019 · 90 Inlägg

Är det lätt att göra själv på den bilen?

maratonic
22 maj 2019 · 90 Inlägg

insidan skrev:
Kamremmen kanske inte är spänd längre..

Den byttes i mellandagarna och bilen har bara gått max 15 mil sen dess. Hur sannolikt är det att den har slappat till sig och hur kollar jag det?

Mvh Fredrik

maratonic
8 juli 2019 · 90 Inlägg

Idag kollade jag ifall tändstiften var åtdragna genom att lossa dem (varvid luft kom in i cylindrarna)  och dra åt dem igen (till hand-stopp + 1/4-1/2 varv). Efter det när jag försökte starta så brummade den till i några sekunder innan den dog igen. vid följande startförsök tände den som vanligt bara till alldeles i början och sen inget. Det fick mig återigen att tänka att det kanske är lufttillförseln som är boven snarare än kamremmen - eller har den lilla luftmängden hade jag släppte in i cylindrarna ingen betydelse?

Kanske luftmassemätaren är boven?

Senast redigerat av maratonic (8 juli 2019)

Utmarks-Loke
8 juli 2019 · 5 791 Inlägg

Jag misstänker tändkablarna, rotorn eller fördelarlocket om de finns. Är det separata tändspolar kan det vara något med dom. Även om det finns gnista kan den vara för svag. Men prova med startgas, tänder den på det är det någon med bränslet istället.

Kamremmen kan du glömma, det är inte den som orsakar detta. Men vill du vara 100% säker kan du köpa en stroboskoplampa på biltema för ett par hundralappar och kolla var tändningen står. Tändstiften, fick du tag på exakt samma typ? Om inte, sätt tillbaka de gamla till du hittat det verkliga felet.

zzr94092
8 juli 2019 · 4 369 Inlägg

Sparka/slå på katten,skramlar det i den så kan du ha felet där,bitar lossnar och täpper till ,har fixat en s40 som stannat under körning,bitar i katten satt sig på tvären..
Ta bort luftfiltret o prova,men  tror inte att felet ligger där inte heller tändstiften eller kamremmen..tempgivaren för motorstyrningen?

maratonic
8 juli 2019 · 90 Inlägg

Ok, tack för input! Fördelaren, tändkablarna och katalysatorn blir med på listan då. Ni tror inte luftmassemätaren eller MAP-sensorn är värda att kolla?

maratonic
8 juli 2019 · 90 Inlägg

Katalysatorn skramlar i alla fall inte. Får väl försöka komma åt fördelaren då.

Utmarks-Loke
8 juli 2019 · 5 791 Inlägg

maratonic skrev:
Ni tror inte luftmassemätaren eller MAP-sensorn är värda att kolla?

Den borde ändå starta om LMM är sönder, tycker jag

zzr94092
8 juli 2019 · 4 369 Inlägg

Var i Sverige finns du?

maratonic
9 juli 2019 · 90 Inlägg

zzr94092 skrev:
Var i Sverige finns du?

-Södra Stockholm.

zzr94092
9 juli 2019 · 4 369 Inlägg

Ok..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang