740 turbo konverterad problem

Reginaturbo
19 maj 2019 · 26 Inlägg

Tja har turbo konverterat min 740 92a med rex/regina systemet och just nu har vi löst soppan med att bara höja soppa trycket så den går o busa runt med men har förfärlig soppa förbrukning annars då de ä org box med högt sopa tryck. Så min fråga är om det skulle funka o köra en bränsle box från en 740 turbo med Bosch systemet eller något liknande som är relativt billigt

Reginaturbo
20 maj 2019 · 26 Inlägg

Ingen?

fax110
20 maj 2019 · 344 Inlägg

det är nog att konvereta till LH 2.4 som gäller. bosch boxen passar mig veterligen inte.

simlar
20 maj 2019 · 5 508 Inlägg

Går inte att köra LH2.4 box på Rex/Regina elsystemet vad jag vet, andra givare på motorn och förmodligen annan kabeldragning.

Konvertera till LH eller eftermarknadssprut om du vill få den att gå bra.

En fullösning är ju dock att låta soppatrycket vara original 3bar grundtryck och bygga ett simpelt tillskottssprut och en eller flera extraspridare för att feta på med soppa vid laddtryck.
Bilen har ju då normal soppaförbrukning vid lugn körning och får ändå tillräckligt med soppa vid bus.

Senast redigerat av simlar (20 maj 2019)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Reginaturbo
21 maj 2019 · 26 Inlägg

simlar skrev:
Går inte att köra LH2.4 box på Rex/Regina elsystemet vad jag vet, andra givare på motorn och förmodligen annan kabeldragning.

Konvertera till LH eller eftermarknadssprut om du vill få den att gå bra.

En fullösning är ju dock att låta soppatrycket vara original 3bar grundtryck och bygga ett simpelt tillskottssprut och en eller flera extraspridare för att feta på med soppa vid laddtryck.
Bilen har ju då normal soppaförbrukning vid lugn körning och får ändå tillräckligt med soppa vid bus.

Okej vad behövs för att konvertera till lh?

simlar
21 maj 2019 · 5 508 Inlägg

Reginaturbo skrev:

simlar skrev:
Går inte att köra LH2.4 box på Rex/Regina elsystemet vad jag vet, andra givare på motorn och förmodligen annan kabeldragning.

Konvertera till LH eller eftermarknadssprut om du vill få den att gå bra.

En fullösning är ju dock att låta soppatrycket vara original 3bar grundtryck och bygga ett simpelt tillskottssprut och en eller flera extraspridare för att feta på med soppa vid laddtryck.
Bilen har ju då normal soppaförbrukning vid lugn körning och får ändå tillräckligt med soppa vid bus.

Okej vad behövs för att konvertera till lh?

Hela elsystemet, både bil och motor samt alla givare och boxar till en LH2.4. Eventuellt även spridare men dom byter du till större och sätter chip som lämpar sig för din turbosetup.

Går även använda sig av 240 LH2.4 härva då den är separat från bilens elsystem.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Reginaturbo
22 maj 2019 · 26 Inlägg

simlar skrev:

Reginaturbo skrev:

simlar skrev:
Går inte att köra LH2.4 box på Rex/Regina elsystemet vad jag vet, andra givare på motorn och förmodligen annan kabeldragning.

Konvertera till LH eller eftermarknadssprut om du vill få den att gå bra.

En fullösning är ju dock att låta soppatrycket vara original 3bar grundtryck och bygga ett simpelt tillskottssprut och en eller flera extraspridare för att feta på med soppa vid laddtryck.
Bilen har ju då normal soppaförbrukning vid lugn körning och får ändå tillräckligt med soppa vid bus.

Okej vad behövs för att konvertera till lh?

Hela elsystemet, både bil och motor samt alla givare och boxar till en LH2.4. Eventuellt även spridare men dom byter du till större och sätter chip som lämpar sig för din turbosetup.

Går även använda sig av 240 LH2.4 härva då den är separat från bilens elsystem.

Går de inte och plocka motorhärva från en 940 92? Läste nån stans att man kunde använda de?

Steff240
22 maj 2019 · 996 Inlägg

Reginaturbo skrev:
Går de inte och plocka motorhärva från en 940 92? Läste nån stans att man kunde använda de?

Jo det funkar men det är faaan så mycket enklare att ta kabelstammen från en 240. På 240 är alla sladdar till motorelektroniken samlad i en enskild härva som är hyfsat enkel att plocka ur en bil.
På 740/940 är det mesta till motorn ihopabakat med bilens övriga elsystem och det är en pina att plocka ur dom sladdar du vill åt. Jag har prövat... roll

Reginaturbo
22 maj 2019 · 26 Inlägg

Steff240 skrev:

Reginaturbo skrev:
Går de inte och plocka motorhärva från en 940 92? Läste nån stans att man kunde använda de?

Jo det funkar men det är faaan så mycket enklare att ta kabelstammen från en 240. På 240 är alla sladdar till motorelektroniken samlad i en enskild härva som är hyfsat enkel att plocka ur en bil.
På 740/940 är det mesta till motorn ihopabakat med bilens övriga elsystem och det är en pina att plocka ur dom sladdar du vill åt. Jag har prövat... roll

Ska förtjöka få tag i ett 240 system men hur jobbigt ä det annars o plocka från en 7/940?

Steff240
23 maj 2019 · 996 Inlägg

Reginaturbo skrev:

Steff240 skrev:

Reginaturbo skrev:
Går de inte och plocka motorhärva från en 940 92? Läste nån stans att man kunde använda de?

Jo det funkar men det är faaan så mycket enklare att ta kabelstammen från en 240. På 240 är alla sladdar till motorelektroniken samlad i en enskild härva som är hyfsat enkel att plocka ur en bil.
På 740/940 är det mesta till motorn ihopabakat med bilens övriga elsystem och det är en pina att plocka ur dom sladdar du vill åt. Jag har prövat... roll

Ska förtjöka få tag i ett 240 system men hur jobbigt ä det annars o plocka från en 7/940?

Asså det går ju men ett ordentligt kopplingschema lär du behöva, samt en gnutta tålamod för du får plocka bort det mesta av instrumentpanelen har jag för mig, sen så får du reda ut vilka sladdar som inte är relevanta för motorns skull och klippa dom. Tidsödande men visst går det smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang