Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
-------------------------------------------------------------------------- Melissa:"But they're all following you?" Rubber Duck:"No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Hej Haft så mycket annat i huvudet den senaste tiden så har varit väldigt slarvig att updatera här, så lite bilder får vi ju ha nu
Bilen är sen några veckor tillbaka påställd o e ute o rullar igen
En liten service har den fått också
Nya stift olja o oljefilter. Dem gamla stiften har suttit där sen 2012
Men tycker dem gamla stiften såg något sotiga ut? verkar som den går lite fett eller? Själv har jag inte märkt något tycker den går fint
Någon som är duktig på olja? Kollade i instruktionsboken innan jag köpte olja till bilen men fanns ingen olja idag med dem gamla klassningarna som stod i boken. Söker man med reg nr på olika sidor verkar det som man kan hälla i vad som helst i den Var först inne på att köpa en helsyntetisk olja för det ska ju vara det bästa om man är rädd om sakerna vad jag lyckats läsa mej till. Men så för många år sen i skolan så sa min lärare till mig att aldrig hälla en modern syntetisk olja i en gammal motor så jag blev väldigt osäker o köpte samma olja som förra året för det har ju iaf funkat utan problem. (halvsyntet) Men är ändå sugen på prova syntet till nästa gång, finns det några nackdelar med det i min gamla motor eller blir den bara gladare? Eller är det bara pengar i sjön? Skiljer typ bara 130kr i ullared där jag brukar köpa till 740 o 10kr på biltema där jag brukar köpa till mammas clio och min polo. Elr nån gång har jag väl även skämt bort polon med en skvätt märkesolja från ullared
Mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Någon som är duktig på olja? Kollade i instruktionsboken innan jag köpte olja till bilen men fanns ingen olja idag med dem gamla klassningarna som stod i boken. Söker man med reg nr på olika sidor verkar det som man kan hälla i vad som helst i den Var först inne på att köpa en helsyntetisk olja för det ska ju vara det bästa om man är rädd om sakerna vad jag lyckats läsa mej till. Men så för många år sen i skolan så sa min lärare till mig att aldrig hälla en modern syntetisk olja i en gammal motor så jag blev väldigt osäker o köpte samma olja som förra året för det har ju iaf funkat utan problem. (halvsyntet) Men är ändå sugen på prova syntet till nästa gång, finns det några nackdelar med det i min gamla motor eller blir den bara gladare? Eller är det bara pengar i sjön? Skiljer typ bara 130kr i ullared där jag brukar köpa till 740 o 10kr på biltema där jag brukar köpa till mammas clio och min polo. Elr nån gång har jag väl även skämt bort polon med en skvätt märkesolja från ullared
Mvh
Det är inga problem med helsyntet i en gammal B230. Detta med helsyntet i gamla motorer gäller inte pa dem (annorlunda pa B21, B23) Du kan som sagt hälla i vad du vill Mineraliskt tycker jag däremot inte är nödvändigt. Typ 20w50 och sadant… Det kan man ha i en B16 Eller B4B. Pa 90-talet fanns ju redan helsyntetisk olja sa flera rödblockare har fatt det i Volvo serviceprogrammet. Vad du gör nu med halvsyntet är helt rätt. Jag kör helst Liqui Molys gula 10w40 i mina 240 och sugisar. I 940 Turbo hade jag alltid den blaa helsyntetiska 10w40 fran LM. Det är inte som att kasta pengarna i sjön hos din sugmotor men det behövs inte med helsyntet helt ärligt. Mer nytta gör ett Volvo originalfilter. De har en backspärr som gör att du har oljetryck fortare vid starten av motorn En kompis har 5w40 helsyntet i sin 240. När han kör maxhastighet i nagra minuter (här i Tyskland ), dvs hög oljetemperatur gar den lite strävt sa jag tycker det är för tunn olja. Fortsätt som du gör som sagt. Mobil duger bra, LM + Volvo oljefilter är min favorit
Någon som är duktig på olja? Kollade i instruktionsboken innan jag köpte olja till bilen men fanns ingen olja idag med dem gamla klassningarna som stod i boken. Söker man med reg nr på olika sidor verkar det som man kan hälla i vad som helst i den Var först inne på att köpa en helsyntetisk olja för det ska ju vara det bästa om man är rädd om sakerna vad jag lyckats läsa mej till. Men så för många år sen i skolan så sa min lärare till mig att aldrig hälla en modern syntetisk olja i en gammal motor så jag blev väldigt osäker o köpte samma olja som förra året för det har ju iaf funkat utan problem. (halvsyntet) Men är ändå sugen på prova syntet till nästa gång, finns det några nackdelar med det i min gamla motor eller blir den bara gladare? Eller är det bara pengar i sjön? Skiljer typ bara 130kr i ullared där jag brukar köpa till 740 o 10kr på biltema där jag brukar köpa till mammas clio och min polo. Elr nån gång har jag väl även skämt bort polon med en skvätt märkesolja från ullared
Mvh
Det är inga problem med helsyntet i en gammal B230. Detta med helsyntet i gamla motorer gäller inte pa dem (annorlunda pa B21, B23) Du kan som sagt hälla i vad du vill Mineraliskt tycker jag däremot inte är nödvändigt. Typ 20w50 och sadant… Det kan man ha i en B16 Eller B4B. Pa 90-talet fanns ju redan helsyntetisk olja sa flera rödblockare har fatt det i Volvo serviceprogrammet. Vad du gör nu med halvsyntet är helt rätt. Jag kör helst Liqui Molys gula 10w40 i mina 240 och sugisar. I 940 Turbo hade jag alltid den blaa helsyntetiska 10w40 fran LM. Det är inte som att kasta pengarna i sjön hos din sugmotor men det behövs inte med helsyntet helt ärligt. Mer nytta gör ett Volvo originalfilter. De har en backspärr som gör att du har oljetryck fortare vid starten av motorn En kompis har 5w40 helsyntet i sin 240. När han kör maxhastighet i nagra minuter (här i Tyskland ), dvs hög oljetemperatur gar den lite strävt sa jag tycker det är för tunn olja. Fortsätt som du gör som sagt. Mobil duger bra, LM + Volvo oljefilter är min favorit
Okej jag tackar så mycket för all informationen det uppskattas Mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
nu har jag kommit igenom tråden för andra gången, otroligt intressant läsning, blir säkert att man läser igen här haha! ha det gott och rulla många fina mil med bilen din(:
alex_v skrev: nu har jag kommit igenom tråden för andra gången, otroligt intressant läsning, blir säkert att man läser igen här haha! ha det gott och rulla många fina mil med bilen din(:
nämen se där, det var mycket roligt att höra själv blir jag nästan lite bekymrad ibland när jag bläddrar tillbaka ett par år, så mycket arbete man hade kunnat göra bättre idag haha Tack detsamma
mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
En liten update kanske Har inte gjort något större på bilen har mest kört med den.
Har dock ett litet bekymmer som jag tycker är lite obehagligt. När man kör typ på en 2+1 väg i 100 o trycker lite extra på gasen vid tex en omkörning på 5ans växel så är det något som verkligen börja stinka i hela bilen. Det stinker typ en blandning av äggfis och batterisyra, kan ta flera minuter innan lukten försvinner även med rutor nere. Detta händer endast i lite högre hastigheter efter gaspådrag. Dock om man går ner en växel verkar det inte lukta riktigt lika mycket, tex om man kör från jönköping mot göterborg så i "jönköpings-backen" måste jag gå ner på 4an den sista biten för att inte tappa allt för mycket fart och även då kommer samma lukt men dock luktar det inte lika skarpt. Jag blir nästan lite rädd nu att köra om/ trycka på lite är rädd något ska börja brinna eller nått
Har funderat lite vad det kan vara och har nu kollat upp teori 1. Det enda inuti bilen som påverkas av hur mycket jag gasar / belastning på motorn är ju styrenheterna, tänkte då att det kanske är något i nån av dessa som mår dåligt och får jobba hårdare.
Så jag plockade helt enkelt bort dom och skruvade isär dem
så ser det ut Dock var det inga konstiga lukter i dom så där var nog inte felet
Lite elektronik-nörd som jag ändå är så märkte jag att båda kondensatorerna som satt i bränsleboxen inte var i så bra skick. Dem var svulla högst upp och dem hade även börjat spricka och värdena som stod på dem stämde inte längre när man mätte dom.
Så jag lödde bort dom och bytte dem Dem röda är från bränslebox och dem blå/grå är från tändningbox. Dem från tändningbox såg bra ut men bytte dem ändå. Dem är ju trots allt 32år gamla
Nya kondensatorer i bränslebox
och i tändbox
Det trodde jag inte men det gjorde faktiskt skillnad med nya kondensatorer. vad dem gör för något vet jag inte men helt sjukt vad lätt-startad bilen blev Innan krävdes några varv på startmotorn för att motorn skulle starta, nu efter behöver man bara "dutta" till på nyckeln så går den igång direkt
Dock tror jag inte detta hade med den skumma lukten i bilen att göra för då borde det luktat i nån av boxarna. Har märkt det läcker en hel del avgaser i skarven mellan katten och första ljuddämparen, så jag ska handla avgaspasta o sära på skarven o sen montera ihop skarven med avgaspasta mellan så får vi se
Mvh
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.