Laga krockskada på egen bil värd 50kkr

RiskyPickle
23 maj 2019 · 55 Inlägg

Japp, idag var dagen jag vållade min första ”små” krock. Ingen blev skadad då det var väldigt låga hastigheter men det blev skador på båda bilar.

Jag var vållande och eftersom jag enbart har halvförsäkring så får jag själv betala för min bil.

Lancern är från 2010 och köptes för 50000, tipps från er om hur jag får detta fixat billigast?

https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228749/228749-b5a14e4c8e25ec61ec20a95645bd35f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228749/228749-fa895a2425f528f3ef7ffcd9003e9675.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228749/228749-fb9d6018b1f6a7cec1cf35abc93fb9b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228749/228749-b2103d9dc042ecc930b6c9a9eece012d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/229/228749/228749-c3f4a1c644d30503e01a762855ed7158.jpg

Tobzter
23 maj 2019 · 3 144 Inlägg

ny kofångare och huv känns det som kolla skroten..om inget innanför är skadat?

Senast redigerat av Tobzter (23 maj 2019)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
RiskyPickle
23 maj 2019 · 55 Inlägg

Såg mest intryckt ut, inget läckte eller lät konstigt och bilen körde fint. Får be nån mer kunnig titta till den kanske. Hur kollar jag skroten? Kör jag till någon eller jag antar att det går att koll på nätet kanske?

Senast redigerat av RiskyPickle (23 maj 2019)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2019 · 13 669 Inlägg
Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
RiskyPickle
23 maj 2019 · 55 Inlägg

Growe skrev:
www.bildelsbasen.se

Tack, det var ganska tomt där. får se hur det är framöver

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 maj 2019 · 13 669 Inlägg

RiskyPickle skrev:

Growe skrev:
www.bildelsbasen.se

Tack, det var ganska tomt där. får se hur det är framöver

Kolla även ebay.de och sök på Europa så får du träffar på alla EU länder.  Visst det är lite stora grejer att skicka men att köpa en ny huv är nog runt 10k kofongare är nog runt 6k för en ny

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
M123
23 maj 2019 · 962 Inlägg

Enormt tråkigt oavsett vem som är vållande. Utan att strö salt i såret så när det väl händer man får igen den där helförsäkringens kostnaden i helhet.

Till bilen.
Så tycker jag du ska låta huven vara och bara koncentrera dig på att byta plasten om du hittar.
Det där lilla skämmer inte ut bilen på huven mot vad en kostar i inköp och sen lack på det så det matchar bilen.

Blir väl hälften så dyrt att fixa hälften så mycket och då kan du lägga mer pengar på fraktkostnader som föreslagits tidigare att titta på Ebay.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zemet
23 maj 2019 · 4 030 Inlägg

M123 skrev:
Enormt tråkigt oavsett vem som är vållande. Utan att strö salt i såret så när det väl händer man får igen den där helförsäkringens kostnaden i helhet.

Till bilen.
Så tycker jag du ska låta huven vara och bara koncentrera dig på att byta plasten om du hittar.
Det där lilla skämmer inte ut bilen på huven mot vad en kostar i inköp och sen lack på det så det matchar bilen.

Blir väl hälften så dyrt att fixa hälften så mycket och då kan du lägga mer pengar på fraktkostnader som föreslagits tidigare att titta på Ebay.

Där har du fel.
Om alla alltid tjänade på att ha helförsäkring hade ju försäkringsbolagen gått i konkurs sedan länge...

Men jag håller med här. Byt/tryck ut plasten så gott det går och försök buckla ut huven lite försiktigt.
Inte värt att lägga någora större pengar på så gammal bil.

M123
23 maj 2019 · 962 Inlägg

zemet skrev:

M123 skrev:
Enormt tråkigt oavsett vem som är vållande. Utan att strö salt i såret så när det väl händer man får igen den där helförsäkringens kostnaden i helhet.

Till bilen.
Så tycker jag du ska låta huven vara och bara koncentrera dig på att byta plasten om du hittar.
Det där lilla skämmer inte ut bilen på huven mot vad en kostar i inköp och sen lack på det så det matchar bilen.

Blir väl hälften så dyrt att fixa hälften så mycket och då kan du lägga mer pengar på fraktkostnader som föreslagits tidigare att titta på Ebay.

Där har du fel.
Om alla alltid tjänade på att ha helförsäkring hade ju försäkringsbolagen gått i konkurs sedan länge...

Men jag håller med här. Byt/tryck ut plasten så gott det går och försök buckla ut huven lite försiktigt.
Inte värt att lägga någora större pengar på så gammal bil.

Jag har mer rätt än dig för du har väldigt fel i sak.
Alla har inte helförsäkring! Så var inte orolig bolagen överlever och fler nya som gamla förvirrade konsumenter kan teckna både halv och trafik med dåligt skydd i framtiden med.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
RiskyPickle
23 maj 2019 · 55 Inlägg

Tack för all hjälp jag fått hittills. Håller med om att huven kan va som den är, ska se om jag kan böja tillbaka biten - den är bara böjd precis innan förstärkningen på huven.



Gällande hel/halv-försäkring: Det var ett medvetet beslut att välja halvförsäkring som jag står fast vid även nu i efterhand. Surt som det är

Senast redigerat av RiskyPickle (23 maj 2019)

Utmarks-Loke
23 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Böj tillbaka kanten på huven och sätt dit ett sånt där skydd för stenskott så är det ingen som ser att den varit skadad big_smile Alternativt måla eller foliera huven svart så du får lite rallystuk. Men kofångaren får förstås bytas.

RiskyPickle
23 maj 2019 · 55 Inlägg

Letat i ett par timmar efter kofångare, inget jag hittat än sad

Får väl kanske ringa runt eller nått...

zemet
24 maj 2019 · 4 030 Inlägg

M123 skrev:

zemet skrev:

M123 skrev:
Enormt tråkigt oavsett vem som är vållande. Utan att strö salt i såret så när det väl händer man får igen den där helförsäkringens kostnaden i helhet.

Till bilen.
Så tycker jag du ska låta huven vara och bara koncentrera dig på att byta plasten om du hittar.
Det där lilla skämmer inte ut bilen på huven mot vad en kostar i inköp och sen lack på det så det matchar bilen.

Blir väl hälften så dyrt att fixa hälften så mycket och då kan du lägga mer pengar på fraktkostnader som föreslagits tidigare att titta på Ebay.

Där har du fel.
Om alla alltid tjänade på att ha helförsäkring hade ju försäkringsbolagen gått i konkurs sedan länge...

Men jag håller med här. Byt/tryck ut plasten så gott det går och försök buckla ut huven lite försiktigt.
Inte värt att lägga någora större pengar på så gammal bil.

Jag har mer rätt än dig för du har väldigt fel i sak.
Alla har inte helförsäkring! Så var inte orolig bolagen överlever och fler nya som gamla förvirrade konsumenter kan teckna både halv och trafik med dåligt skydd i framtiden med.

Men det måste du väll förstå att det inte ligger till på det viset?
Varför skulle försäkringsbolag erbjuda en produkt/försäkring som dem kommer gå back på?
Det är ju givetvis helt orimligt.

Lockwood
24 maj 2019 · 394 Inlägg

Alla som krockar och är vållande tjänar på helförsäkring. De som inte krockar förlorar, och kunde nöjt sig med trafik.

RiskyPickle
24 maj 2019 · 55 Inlägg

On topic!

Tror mig ha hittat en kofångare, den är ju självklart omålad, vad skulle det kosta att måla den tro?

Delen (om de levererar) kommer kosta mig 1500kr då kan jag kosta på mig lite färg givet att det inte kostar 15000...

Senast redigerat av RiskyPickle (24 maj 2019)

zleepy Trucker
24 maj 2019 · 1 391 Inlägg

RiskyPickle skrev:
On topic!

Tror mig ha hittat en kofångare, den ör ju självklart omålad, vad skulle det kosta att måla den tro?

Delen (om de levererar) kommer kosta mig 1500kr då kan jag kosta på mig lite färg givet att set inte kostar 15000...

Du får kolla med några lokala lackställen, så får du bättre en prisuppgift än gissningslekar här inne...
men en gissning är mellan 2-5000:- beroende på vitt/svart (med-utanvitto) sen rejält underarbete, och allt smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
M123
24 maj 2019 · 962 Inlägg

zemet skrev:

M123 skrev:

zemet skrev:

Där har du fel.
Om alla alltid tjänade på att ha helförsäkring hade ju försäkringsbolagen gått i konkurs sedan länge...

Men jag håller med här. Byt/tryck ut plasten så gott det går och försök buckla ut huven lite försiktigt.
Inte värt att lägga någora större pengar på så gammal bil.

Jag har mer rätt än dig för du har väldigt fel i sak.
Alla har inte helförsäkring! Så var inte orolig bolagen överlever och fler nya som gamla förvirrade konsumenter kan teckna både halv och trafik med dåligt skydd i framtiden med.

Men det måste du väll förstå att det inte ligger till på det viset?
Varför skulle försäkringsbolag erbjuda en produkt/försäkring som dem kommer gå back på?
Det är ju givetvis helt orimligt.

Även om så skulle vara fallet att dom går minus på helförsäkring så har ju inte alla det och helt plötsligt faller argumentet och blir ett fiktivt scenario.
Men nu har jag ingenstans fört en diskussion om dom går med vinst eller inte utan att det är konsumenten jag ämnar.
Hur skulle privatekonomin ställa sig att utföra skadereparationer ur egen ficka för 75% av en bils värde än mot att betala en premie?

Givetvis är detta svårt att svara på men lägger man 25-40000kr i reparation på en 50000kr bil som privatperson och gör ett bolag det?
Hur många premier får du då för dessa pengar och vad mer får du vid en helförsäkring mot vad trafik eller halv ger kontra att du har någon som stöd vid tvist om vållande osv istället för att gömma sig bakom praxis där man får kämpa sig blå mot den motsatta partens bolag.

Nej jag köper inte alls det du skriver.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 maj 2019 · 13 669 Inlägg

Lockwood skrev:
Alla som krockar och är vållande tjänar på helförsäkring. De som inte krockar förlorar, och kunde nöjt sig med trafik.

Stora problemet är ju att man aldrig vet om man krockar eller inte.. Men du har inte bara nytts av helförsäkring när du är vållande..    Blev påkörd av en som genade i en rondell.  Denna person vägrade skicka in en skadeanmälan men jag hade helförsäkring så istället för stt behöva vänta 1månad för att ärendet skulle kunna avgöras så reglerade min skada inom 1vecka från olyckan. Tror jag hade pengarna för bilen på mitt konto efter 9dagar för att kunna köpa en ny bil. Med trafikförsäkring hade jag varit tvungen att vänta 1månad innan dom ens kunde kolla på det.    Men eftersom jag hade hel så drog dom min självrisk från beloppet och betalade ut ersättningen efter en månad så betalade dom ut självrisken och hon hade då fortfarande inte skickat in skadeanmälan.    Jag pendlar 7mil om dagen och går inte att ta sig dit utan bil så det är inget alterbiv att stå utan bil.   Nu har jag iof alltid en extra bil stående hemma ifall det skulle strula men inte alla som har det.    En lätt regel ned vilken försäkring man ska ha är att kan du köpa en ny bil i morgon med pengarna du har på banken även om det är innan lön om du krockar så kan du köra trafik eller halv    har du inte råd med det ska du ha hel

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang