Amazon -65, renovering/busbil

Uppfräschning och renovering av en gammal sliten Amazon. Oklara framtidsplaner men prio ett är bedöma skicket, hitta vad som behöver åtgärdas och se till att kaross och chassi är felfritt.

MrCrankyface

  • 36 Följare
  • 4 337 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 juni
MrCrankyface
23 maj · 155 Inlägg
#21

Det hände en grej ... cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-94e3693ce6f1758c877add4aff07f011.jpg

Fått hem packningssats och två nya synkringar från CVI. Gick rejält mycket fortare att montera ihop allt andra gången. Varför två gånger? För att jag satte alla synkringar fel första gången. lol
Tur att jag provade växlarna innan jag började montera något i växellådshuset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-5ef505cc87bc44ca8f30143895bb0b55.jpg

Ska nu försöka lista ut hur denna tätning skall sitta... Helt missat att ta foto på det när jag demonterade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-c15338f34cd2fe43659c8925a997aea7.jpg

MrCrankyface
25 maj · 155 Inlägg
#22

Dags att slänga ihop allt. lol
La ner bottenstocken i .. botten.
Satte in axeln mot motor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-0a0eeed4dc52be39fed57a6426ead925.jpg

Satte in axeln mot bakaxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-950e2b67f40e605d053bbe91df3c4226.jpg

Här satte jag in den mittersta delvis, för att få ner den första gaffeln.
Sedan satte jag in den vänstra för att få ner den främre gaffeln.
Dessa kan sedan tryckas in helt och skruvas ihop ordentligt, efter detta kan man slänga in den tredje/högra axeln för backväxeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-b54a93e009212051280246a9ef461e02.jpg

Och så här blev slutresultatet!
Behöver bara hitta dom två sista skruvarna till locket...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-0dd05601519c5ca5fbbcdac6a8fe7b61.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-b4b4bdd65593ae88de26f7e7cc1da8c3.jpg

silverado350
26 maj · 118 Inlägg
#23

Inga "reservdelar" över?

MrCrankyface
26 maj · 155 Inlägg
#24

silverado350 skrev:
Inga "reservdelar" över?

lol
En packbox, 2 kopparbrickor och 2 O-ringar från packningskitet jag fick hem, men tror dessa är ifall man har en annan årsmodell av låda.

Växellådan äntligen på plats! Fästet fick sig en snabb och slarvig "penselrenovering" också.
I vanlig ordning fick alla bultar sig ett varv med stålborsten för att ta bort all inbakad skit.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-657b17e59d5af87566fbd512047ba66d.jpg

Därefter fortsattes det med framvagnen, nästa sida ska rivas med men kommer låta balken sitta då den tas vid senare tillfälle(vid motorbyte till B20 om jag hittar en).
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-9a7b24e71f68276517465738b35468c2.jpg

Balken har förutom den tvivelaktiga "lappen" undertill även denna "snygga" reparation. Gissar att man dragit sönder bulten och sedan svetsat fast fästet till övre länkarmen..
Hela balken kommer renoveras, blästras och målas om längre fram ändå.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-07efc3a14114a06c2e940efffebd91c2.jpg

Kul bonus när jag höll på med vänstersidan. Jag är RÄTT säker på att det inte ska kunna lysa igenom här.. Får skrapa bort och se hur mycket rost det är.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e258b09585188ff1b1e35b2ffde24734.jpg

Generellt är vänstersidan rostigare än högersidan, upphängning och allt.
Började skrapa och slipa lite här för att se hur illa det var. Krångligt hörn att få till men det ska nog gå.
Tänkte ta loss huv och dörr så jag kommer åt ordentligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7661acdd1e0c6a458de90c0861702f6a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-511291ce5fd9be621c8caf4a3c5b6b37.jpg

Här vilar delarna från framvagnen på vidare demontering, rengöring, blästring, epoxigrund och lack!
Funderar på att även ta alla styrbitar när jag ändå håller på med det här, känns lika bra.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-de65f23aa2b51c33bec8d264cd772ccb.jpg

Lika bra att ta en helhetsbild, känns länge sen sist!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-f2564c954f61fb2628c703d66012208b.jpg

MrCrankyface
27 maj · 155 Inlägg
#25

Grisandet fortsätter, fy fan vad allt är skitigt! mad

En stor hög med skräp.
Hade tänkt återanvända skivorna men det är rejält djupa gropar med rost. Känns bättre att då byta ut dom än försöka svarva rent och behöva ta 5mm på varje sida..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-24ef08fe0d7a57c682af760737a0667e.jpg

Och en stor hög med spara.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-80072041f776f45c2ba24f818f257ac4.jpg

Fick ner det mesta i ett stort bad med avfettning så får det ligga där i något dygn för att ta det värsta. En vacker dag ska det investeras i en hetvattentvätt men det lär dröja.
Under tiden dessa gottar till sig ska jag kika vidare på dom två rostiga ställena jag nämnde i förra inlägget.
Troligtvis blir det bra plåtjobb men temporär lackning då jag vill blästra och lacka om hela bilen i framtiden.

Senast redigerat av MrCrankyface (27 maj )

MrCrankyface
29 maj · 155 Inlägg
#27

volvoqq skrev:
Ser ut att må bättre rostmässigt än min kombi big_smile

Vi får se sen när jag börjar plocka av paneler, gömmer sig säkert något mysigt där! lol


Fortsätter med att plocka ner allt i bitar...
Allt här har fått sig en rejäl avfettning. Se bromsskölden som nu är skinande blank, från att ha haft 1cm olja/sand/grus på sig. mad
Den andra bromsskölden var rätt skadad så den skrotas.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-a3b61e9ccaaf9b39c68ce44bb2380ca6.jpg

Sen var det dags för bromsoken, skjuter ut kolvarna med tryckluft. Rekommenderar starkt hörselkåpor, satan vad det smäller när dom kommer ut. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-ffcd17b9e8331e3877a6c9118afa6302.jpg

Sista kolven precis kommit ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-770143817519678901ddc11f543165a4.jpg

Blev även ytterligare ett specialverktyg. Slipade av näbben på en polygrip, perfekt verktyg för att dra rundade skruvar.  Varken bromsrörets mutter eller luftningsnippeln ville lossna .. Bromsrörets mutter gick med denna men luftningen gick av så pass att jag fick fila den platt och sedan borra ur den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-fb304729e5597211bffa2ef0ab376a14.jpg

Efter en liten stund med roterande stålborste ... Rätt bra skillnad från oket jag inte börjat på än.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-d9017394a9ef9f23acaf95d06ead8d2e.jpg

Ska fortsätta med det andra oket idag tänkte jag.

Någon som vet om det går att hitta lösa kolvar eller får man köpa ett helt ok? Dom har lite rostkratrar i sig tyvärr.

VinternNoll02 Är man rädd för döden är man redan död
29 maj · 441 Inlägg
#28

Fyfan för dedär med att skjuta ut kolvarna med tryckluft, använde den tekniken för första ggn i vintras på mina ok, först hände det absolut ingenting, och ingenting ganska länge, och jag började fundera på vadfan det är som händer egentligen, och utan att tänka så flyttade jag ner min tumme och i samma stund flög kolven ut å träffade min tumnagel... den var blå ett bra tag... och tummen var oanvändbar lika länge typ tongue

MrCrankyface
30 maj · 155 Inlägg
#29

VinternNoll02 skrev:
Fyfan för dedär med att skjuta ut kolvarna med tryckluft, använde den tekniken för första ggn i vintras på mina ok, först hände det absolut ingenting, och ingenting ganska länge, och jag började fundera på vadfan det är som händer egentligen, och utan att tänka så flyttade jag ner min tumme och i samma stund flög kolven ut å träffade min tumnagel... den var blå ett bra tag... och tummen var oanvändbar lika länge typ tongue

lol
Det är skrämmande hur mycket kraft det är i luft ibland.
Har ett schyst märke i taket efter att jag missade att fånga en av kolvarna...lol

Nästa OK jävlades lite också. Luftningen har troligtvis gått av för länge sen så fick borra denna med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-335522e4c1eff5b5ce5e3dc6edba1aab.jpg

Hyggligt centrerat. Borrar lite mindre och försöker sedan slå från sidan på det som är kvar för att få gängan att kollapsa innåt, då kan man ta den med en näbbtång och slipper sabba okets gängor.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-3d34313899d9cfd9d75662eca2444502.jpg

Samtliga kolvar har rätt djupa rostmärken, detta är efter ett snabbt varv med stålborste.
Blir byte av samtliga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-a6284ea87ef7cff54c7af41352c13d87.jpg

Fick bli draghammare på en av dom stora kolvarna, satt brutalt hårt och vågade inte ladda på mer än 8bar luft..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-5fb8eb72bb2f6356569c970026d7ee4a.jpg

Tror det kan bli rätt så bra till slut. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-58fcc65d48c750c934a81fcb3bcc2ba4.jpg

Sen har jag börjat på en temporär "blästerbox" för diverse smådelar. Arbetsbordet ska så småningom slängas så perfekt att slänga upp tillfälliga byggen och jiggar på just nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-6a0d9be2d0b325a958b0d048475461d2.jpg

Nu iväg till biltema för lite färg och plastglas.

MrCrankyface
31 maj · 155 Inlägg
#30

Blästring pågår! lol
Inte mycket att visa upp än men det kommer.
Saker jag lärt mig:
-Det krävs verkligen 2 armar, riktigt svårt och segt att köra med en arm.
-Måste finnas tomrum "under" det man blästrar, annars virvlar all sand upp igen och ger väldigt dålig sikt.
-600x400mm var overkill synmässigt. 300x300 hade räckt och varit billigare.
-Filtrera sanden vid återbruk, annars sätter det stopp fort som attan..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-2c597946f428d040ed9b114286320fc8.jpg

Haft vidare funderingar över hur långt jag ska renovera framvagnen, jag vill att allt ska vara superfräsch men men...

Räknat på kostnader och ska jag renovera på ett sätt som innebär att jag behåller nuvarande ok kommer det landa på ~7100kr för framvagnen med allt som behöver bytas, varav ok repsats/belägg/nav/skivor står för 3100 av dessa..

För 2900 kan jag få sprillans nya ok, skivor och belägg från en volvo240 istället, vilket hade gett mig ventilerade skivor och bättre bromsverkan.. Visserligen med lite modifikation.

Kortfattat, det känns dumt att lägga 3100kr nu på ok och belägg jag ändå vill byta "i framtiden". Bättre att bita i det sura äpplet och bygga om NU så det passar 240 ok och skivor, även läst mig till att 740 skivor ska kunna passa.

Kanske se om man kan hitta något billigt på skroten bara för att se hur det skulle passa in, vill såklart inte chansa bort 3tkr. roll

Får fundera på detta ett tag och fortsätta med den övriga upphängningen så länge.

Senast redigerat av MrCrankyface (31 maj )

WictorTitoPersson
31 maj · 32 Inlägg
#31

MrCrankyface skrev:
Får fundera på detta ett tag och fortsätta med den övriga upphängningen så länge.

Helt rätt tänkt tycker jag.
Det skulle väl vara att du kan fixa i ordning sakerna och sälja för att sponsra de nya grejorna. Lite blästring och färg gör väldigt mycket.

MrCrankyface
1 juni · 155 Inlägg
#32

big_smile

Dagens bravader... Modifiera skåpet för mer ljus och bättre arbetsergonomi.
Kommer definitivt bygga ett ordentligt blästerskåp i framtiden, galet kul när det funkar!
Det riktiga skåpet kommer ha ett fall nedåt så sanden man sprutat ut "kommer ur vägen", nu blåser den upp hela tiden och skymmer sikten. Och diverse andra geometriändringar för lättare arbete.
Också viktigt med bra utsug via filter för att bli av med "hängande damm" som försämrar sikten.
Stackars kompressorn får jobba livet ur sig dock trots att den är på 3kw.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e866362aacc3f487225e9a8a82d88f08.jpg

Färdigblästrat för idag, bör kunna komma en bit med återmontaget så fort jag får dessa målade.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-8b4aefd090da9d9bccde6845dbf40d3c.jpg

silverado350
1 juni · 118 Inlägg
#33

Går galet mycket luft. Har 375 L/M på min  och 100 L tank men det är ändå lite klent. Skruvkompressor vore nåt.

MrCrankyface
1 juni · 155 Inlägg
#34

Sakta men säkert kryper vi framåt..
Penslat på 2 lager rostätare för att vara på säkra sidan. Ska nu torka i 24h så blir det grund imorgon kväll hoppas jag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-f088952ed76d42c713e9b8d167c848b1.jpg

Har nu helt bestämt mig på att gå vidare med 240 ok.
Forskat vidare på det och vissa säger 240 skivor andra säger 740 skivor så där får jag jämföra mått och se vad som fungerar.

WictorTitoPersson
1 juni · 32 Inlägg
#35

MrCrankyface skrev:
Har nu helt bestämt mig på att gå vidare med 240 ok.
Forskat vidare på det och vissa säger 240 skivor andra säger 740 skivor så där får jag jämföra mått och se vad som fungerar.

Kör med ventilerade 240 skivor fram och vanliga bak. Tror inte det är mycket som behöver modifieras för att få det på plats.

MrCrankyface
3 juni · 155 Inlägg
#36

Nu har "fort och fel" varit framme igen. Trött, stressad och ivrig att få saker gjort så började jag pensla på epoxiprimer utan att läsa instruktionerna eller för den delen förbereda något .. Blandade på tok för mycket färg, förtunnade inte som man ska göra och hade allmänt en fantastiskt dålig stund när jag försökte täcka delarna med primer. neutral

Behöver skaffa en press så jag kan lösa bussningar men under tiden så funkar fräsen..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-f1518beda115a816fe271c1e81735898.jpg

Vissa av delarna blev okej målade, typ detta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-a7a7ff943ac184cda1da3afa1e58d5bc.jpg

Andra blev ... mindre ... bra. mad
Var riktigt svårt att få färgen att flyta ihop, antagligen på grund av att den inte var spädd.
Det får härda ordentligt i några dagar så ska jag slipa ner det värsta och sprutmåla ny primer innan jag lägger på färg. Gör om gör rätt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-84aa5e3511703198fe611a93acbf2dd5.jpg

Hade lite tid över så passade på att rita upp och skriva ut 240 respektive 740 skivor. Det som skiljer verkar bara vara "ET" måttet.
Dubbla bultcirklar, 108 och 114.3.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-48db5c589d62439944a59c1d4adbd0e6.jpg

Diametern är samma som Amazon skivan.
Hade varit ballt att gå upp lite ytterligare i dimension.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-9b09953e8748fc20dd2df900f3596081.jpg

Edit:
Just ja, jag har beställt 240 ok och en hel hög med andra delar till framvagnen... Förhoppningsvis hinner det levereras innan långhelgen så kan jag börja slänga ihop lite saker.

Senast redigerat av MrCrankyface (3 juni )

MrCrankyface
6 juni · 155 Inlägg
#37

Slipade ner där det blivit riktigt illa så kör vi ett försök med sprutmålning och förtunning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-82d72e0265e43f8d14299cfe28f75346.jpg

"Målarstudion". Kör några delar i taget nu så kanske jag ska lyckas bättre.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-22093e0b6a75e5b5d5c200138caa6f44.jpg

Jodå! Mycket lättare att få en bra yta trots 29kronors färgspruta!
Jag kommer återanvända bromssköldarna så länge trots rosthål och mög. Detta då jag inte är helt hundra hur det kommer passa med nya 240 ok och skivor. Passar det bra köper jag in nya helt enkelt.
Dom duger bra som övningsobjekt under tiden för att måla.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-2472b51f302da8d4338e829ea569a8de.jpg

Senast redigerat av MrCrankyface (6 juni )

WictorTitoPersson
6 juni · 32 Inlägg
#38

Du skrev ut ett par bromsskivor...
Jag lyfter hatten för dig.

MrCrankyface
7 juni · 155 Inlägg
#39

WictorTitoPersson skrev:
Du skrev ut ett par bromsskivor...
Jag lyfter hatten för dig.

Jag är lat och det var lättare än att kolla på skroten alternativt åka iväg och handla. lol

Det har blivit ännu mer stålborste och uppfräschning av diverse.. Shit vad jag är trött på stålborste. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-e1e055183861ac8381e892e08c833ff6.jpg

Råkade komma över en ny leksak för att pressa isär naven. 6-9 ton gick det åt för att pressa ut bultarna..
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-8f9e7c3859fd0902df8b3230caf85a61.jpg

Och så här ser då Amazonens nav ut när dom är isärtagna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-1098be62b51a6caac61a90775131a1b6.jpg

Problem nr 1, centrumhålet är mycket mindre på 240 och 740, därav kan navet inte monteras "utifrån" som på Amazonen. Jag vill inte hålla på och borra/svarva om bromsskivor varje gång det är dags att byta, känns inte seriöst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-844a4fdbcc33f0688ab08312e328c000.jpg

Funderade på olika lösningar och denna borde vara lättast att genomföra. Skulle innebära borra om till 5x108 bultcirkel i navet och svarva ner diametern något, troligtvis svetsa igen 5x114 hålen för mer styrka. Navet blev utskrivet för att testa idéen, bör funka och fortfarande ha gott om gods.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7becd0907c0f39e8ce685dcfad9a4e75.jpg

Så fort dessa härdat lite så ska test-navet på och kolla vart 240-bromsoket hamnar! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-a2be14703e99b5db51c9f1a80d236569.jpg

MrCrankyface
9 juni · 155 Inlägg
#40

Provpassning av 240 ok. Tar direkt tvärstopp mot gamla ok-fästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-054b96424ef6d5b755e2980770ce4043.jpg

Gamla fästet behöver kapas ner cirka 8mm för att funka men jag är inte särskilt sugen på att sätta originaldelar i fräsen, speciellt med tanke på att jag då får 8mm mindre gänglängd så lösningen får bli en förenklad modell jag svetsar/fräser fram.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-3deb076194cc792f7d27a9d7aa442d0c.jpg


Provar mig fram till rätt mått, lite trixigt att mäta på gamla gjutdelar där det inte finns bra kanter som referens...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-d59747c905bc9b255f9f26e27bddfbd3.jpg

Detta ser än så länge lovande ut, ska göra en revision till innan jag är helt nöjd men sen är det bara börja arbeta fram delarna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175592/175592-7d575abbaf8e584b1432193a3726b9a3.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang