Har en audi rs6 auomat lådan fasnat i 2an

Lockwood
6 juni · 181 Inlägg

RS6Plus: Bra! 40 km är ingen fara. Se till att batterilampan slocknar. Läs ut felkoder. Radera felkoder. Laga ev fel som är permanenta. Uppdatera ev mjukvaran till växellådan. Lådan lär fungera igen. Kör vidare .

rs6plusss
6 juni · 14 Inlägg

tack alla

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni · 11 832 Inlägg

Lockwood skrev:
RS6Plus: Bra! 40 km är ingen fara. Se till att batterilampan slocknar. Läs ut felkoder. Radera felkoder. Laga ev fel som är permanenta. Uppdatera ev mjukvaran till växellådan. Lådan lär fungera igen. Kör vidare .

Vad fint då. Lämnar du garanti på det? Det är ju faktiskt en Audi...

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Ivel
6 juni · 140 Inlägg

panda666 skrev:

Cuefa skrev:

rs6plusss skrev:
hej behöver lite hjälp min lådan har fastnat i 2:an växel vill inte växla upp men går att få in i R värkar paddlar funkar eller växla manual abs lampa lyser och antispedlapma någon så kan hjälpa  kan det vara att automat lådan är kass

Låter smärtsamt med en växellåda i 2:an... ^^

Men skämt åsido, jag gissar att Du har en RS6 av den första generationen?
De automatlådorna är inte de mest hållbara dessvärre.
En RS6 med rasad låda är värd betydligt mindre värd än en med fungerande låda, det kan vara värt att lämna lådan på renovering och SEN sälja den.

Finns många firmor som kan fixa dessa lådor, en av de absolut bästa imho är Automatlådor i Södertälje.
Snacka med dem vetja.

LOL^^ ja fatta denna också^^ lägger prem också, väldigt intresserad av vad felet är, är generatorn som strular? eftersom ts säger att batterilampan lyser, får man fråga varför den kördes med ett däck av annat dimension? hoppas ja inte missade nått som ts skrev. visste inte det var så känsligt på en gammal bil, vet inte om däcktryckslampan lyser ifall det är olika däck på bilen eller bara ifall den lyser om man har för lite luft.

Annars brukar det vara currywurst som fastnar där.
Men den erfarenheten jag har av den aktuella ZF-lådan är att dom var känsliga redan i D2 4.8 med 299hk och i jämförelsen klent vridmoment. Visserligen väger en D2 in på ca 1840kg med all utrustning som fanns 1998 (min gjorde det) och givetvis blir det större påfrestningar då, men en D2 körs sällan lika aktivt som RS6 inte minst när dom var relativt nya. Jag minns min kollega som hade en lågmilad D2 1998 som han köpte ny och 2004 havererade lådan, minns detta mycket väl eftersom hans taxireggade ett år gamla Allroad 2.5tdi V6 diesel gjorde samma sak den sommaren och konkursen var nära förestående.
D2 renoverades.
Allroad byttes in rakt över mot en bil av annat betydligt billigare märke.

Vad vill jag ha sagt dårå till den trist nog drabbade TS?
Lådan är känslig, kontrollera det som kan kontrolleras fysiskt eller vis kodutläsning innan du börjar fixa småfel som det "kan" vara för att slippa lägga tusenlappar på en bil som det i slutändan inte lönar sig att reparera alternativt blir för höga utgifter för dig.

rs6plusss
6 juni · 14 Inlägg

tack för svaren men ska försöka fixa alla dem så fel så hoppas jag på det bästa

rs6plusss
6 juni · 14 Inlägg

en fråga til är när jag läggen den i R så slår den typ men funkar fin slirar inte men i d så börjar den vara i 2 växel men går att köra men bara i d men när jag läger den i Manuel så visar det inga i instrumentpanelen att och padlar funkar inte s funkar inte så det är det jag är lite förivrad kollad under bilen läckte inga olja så när jag kör dn i d typ så slira inget eller något konstig den går att köra typ 12o km med 2an

Mew
6 juni · 923 Inlägg

Byt så alla 4 hjul är lika innan du kör mer med bilen! Det är VÄLDIGT viktigt, som sagt!

rs6plusss
6 juni · 14 Inlägg

tack ska göra det

Cuefa Kungen av dagspendlande.
7 juni · 1 448 Inlägg

rs6plusss skrev:
en fråga til är när jag läggen den i R så slår den typ men funkar fin slirar inte men i d så börjar den vara i 2 växel men går att köra men bara i d men när jag läger den i Manuel så visar det inga i instrumentpanelen att och padlar funkar inte s funkar inte så det är det jag är lite förivrad kollad under bilen läckte inga olja så när jag kör dn i d typ så slira inget eller något konstig den går att köra typ 12o km med 2an

Jag har precis lämnat en växellåda till en S8 på renovering för exakt samma symptom.

Felkoderna på den var växlingsförhållande orimligt eller något sådant.

Om man raderade felkoderna så syntes alla växlar i indikatorn i mätarhuset, men så fort man försökte köra så varvade bilen bara utan att röra sig, för att sen kasta i 3an och slira iväg. Då kom felkoden tillbaks.

Dessutom la den i R ganska aggresivt.

Det låter som din växellåda är lite less på livet men återigen har samtliga som skrivit här gjort en väldigt avancerad skrivbords-undersökning, dvs eftersom ingen av oss har pillat på bilen i fråga IRL så är det bara gissningar och antaganden vi sysslar med.

Låt verkstaden göra felsökningen och meddela oss gärna vad de kommer fram till! smile

Autopilot: På.
rs6plusss
7 juni · 14 Inlägg

förstår men min lådan slirar inte och går att köra typ med 2an

jaka54
7 juni · 3 018 Inlägg

Hej!!
Det blir lite svårt att förstå vad du vill ha sagt rs6plusss när du inte sätter ut punkt  och kommatecken.wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni · 11 832 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!!
Det blir lite svårt att förstå vad du vill ha sagt rs6plusss när du inte sätter ut punkt  och kommatecken.wink

Du får läsa mellan raderna Jaka!

Symptom:
Bilen startar fint och på läge "D" lägger den in 2:an och håller sig på den växeln hela tiden.
Den går att backa med också men smäller/hugger in backen.
I manuellt läge reagerar den inte på paddlarna och visar heller inte aktuell växel i displayen.

ESP/ABS lyser. Troligen fungerar inte dessa då.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Svarte_Orm
7 juni · 1 902 Inlägg

Men sånt måste väl vara enkelt och billigt att fixa på en RS6?

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt